Innför långlopp ..

Malina

Medlem
Innför långlopp ..
Hej !

Bör man byta till nya slangar i sina däck innför långlopp bara för att försökra sig om att ha nya fräscha och kanske på så sätt förebygga eller förhindra eventuell punktering ? Eller spelar det ingen roll ?

(08:an hägrar ..)

På mitt bakdäck har jag inte fått punka en endaste gång (!) och således är den slangen lika gammal som cykeln ... över två år.

Då tänker jag att det kanske är bäst att byta ut den ändå, bara för att den är så gammal men å andra sidan så har den ju verkligen uppvisat god kvalite och slitstyrka så då kanske det är dummt att byta ut den? Eller ?

Stora frågor som man går och grunnar på .. :-)

Är det något annat man bör byta ut/se över innför långlopp?

// Malin

Innför långlopp ..
jag skulle kört vidare. du kan ju lika gärna ha otur och få en dålig slang om du köper en ny.

Såntdär massproducerat kan det ju alltid vara bra att testa ett tag innan man kör tävling på det.

Innför långlopp ..
Nej. Det är dömt att misslyckas! Låt det mesta vara som det är men gör en ordentlig koll på stopp-och stanna saker - bromsar, fälgar och ett rent, snyggt drivpaket. Ändra framförallt inte något i sittställningen.
Lycka till
dp

Innför långlopp ..
Om du inte har koll på det redan, öva på att byta slangen under fältmässiga förhållanden. Sånt kan vara nog så irriterande. Fast du bör kanske inte ta ur slangen ur bakhjulet ifallatt... Men öva att ta loss det och byt slangen i framhjulet.

Har du bara tillräckligt med tryck i däcken är risken för punka liten under sådana tävlingar.

Innför långlopp ..
Ett känsligt ställe på gamla slangar är gummit runt ventilen.
Tyvärr hjälper inget lufttryck om slangen börjar ta slut där.
Jag skulle ha bytt till ny slang om den var två år gammal.

Innför långlopp ..
Ja, det är ju dummt att bryta ett vinnande koncept ;-)

... så då gör jag nog så att jag kör vidare och inte byter. Vill ju inte som någon skrev ha oturen och kanske råka på en dålig slang.

(Bör nog öva på att fixa punka fort fort, kanske en kolsyrepump kan vara något ..)

// Malin

Innför långlopp ..
> (Bör nog öva på att fixa punka fort fort, kanske
> en kolsyrepump kan vara något ..)

Kolsyrepumpar är bra om du slåss om placeringar med chans till cuppoänger, prispengar och annat. Annars har jag svårt att förstå priset för funktionen, det finns även stora risker att man missar och sumpar hela patronen. Eller att däcket kryper av fälgen medan man pumpar. Fast prylar är kul.

Innför långlopp ..
Nja, till cup-poäng och placeringar är det nog en bit kvar .. (änn så länge) ;-)

Det är mer så att jag tycker det är så hiskiligt tugnt att pumpa upp däcket "från noll" så att säga. Kanske styrketräning för överkroppen är ett bättre alternativ :-)

Prylar ÄR kul !

// Malin

Innför långlopp ..
Jag kör med kolsyrepatron och en reducerventil, tycker det funkar bra.
Framförallt lätt att alltid ha med sig. Hemma kör jag med fotpump.

Men man får se upp lite, förra sommaren så fick jag punka på racern då fatnade innerdelen av ventilen (som var gängad) i reducerventilen och all luft försvann. Där stod man som ett fån sent på kvällen...
Som tur var fick jag nästan direkt skjuts av en bilist till närmaste pendeltåg.

På försommaren i år, med 6km hem punka på racern, missade med att fixera däckskanten vid ventilen, så det expanderar en del....Promenerar nån km, en kille på racer dyker upp med slang och pump! :-)

Numera brukar jag ha två patroner och kolla så att däcken sitter rätt!

/Anders

Innför långlopp ..
Nuförtiden finns det Kolsyrepumpar som också är riktiga (mini)pumpar:

Tex den här:
27-509_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=38940
27-509 98:-
Exakta samma minipump/kolsyrepatron finns också hos cykelhandlare för mer än 150:-

Jag har den och den fungerar bra, men det tog mig ett par patroner att få till det rätta handlaget.

/Håkan

Innför långlopp ..
Var nu noggrann i valet av pump. (vare sig det är för patron eller inte). Hade en liknande pump som på bilden i föregående inlägg och när jag förra helgen fick punktering på en tävling gick pumpen SÖNDER! Dubbel otur! Det var den utstickande "pipen" på pumpen som gick av. Har nu skaffat mig en pump där man istället sticker in ventilen i pumpen, alltså inga utstickande delar på pumpen. För inte ska man väl behöva ha två pumpar med sig?
//Emma

Innför långlopp ..
Ja, jag har också dåliga pump-erfarenheter. :-)

Fast mina erfarenheter berodde nog på skit-bakom-spakarna som man brukar säga.

Jag hade visst glömmt att ta bort pumpen från ramen när jag spolade av cykeln vid några tillfällen, och det var tydligen inte så bra, för när jag sedan behövde den så sprutade den vatten och inte luft, den var rostig inuti och var alldeles obrukbar ...

Sedan har jag vid ett flertal tillfällen haft för avseende att pumpa i bara lite mer luft i däcket och istället fipplat till det och fått se mitt någorlunda välfyllda däck sjunka ihop och istället tömmas på precis all luft .. och fått börja om från början .. Omåttligt irriterande (man blir förargad över sin egen klantighet..).

Numera aktar jag mig noga för att göra sådana farligheter som att pumpa i mer luft i däcket precis innan man ska ut ..

:-)

// Malin

Innför långlopp ..
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> > (Bör nog öva på att fixa punka fort fort,
> kanske
> > en kolsyrepump kan vara något ..)
>
> Kolsyrepumpar är bra om du slåss om placeringar
> med chans till cuppoänger, prispengar och annat.
> Annars har jag svårt att förstå priset för
> funktionen, det finns även stora risker att man
> missar och sumpar hela patronen. Eller att däcket
> kryper av fälgen medan man pumpar. Fast prylar är
> kul.
>
> /Tobbe
>
> Ville skrev: "tobbe ... var både snabbare och
> bättre"
> --
> Carpe Diem!

Du skrev det själv, "...prylar är kul" :P

Innför långlopp ..
Malina Skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Numera aktar jag mig noga för att göra sådana
> farligheter som att pumpa i mer luft i däcket
> precis innan man ska ut ..

Pumpen man har med sig på cykeln är det bäst att bara använda när man lagar punkteringar 'on the road'.
När du skall pumpa hemma är det bättre att använda en fotpump, se bilden:
27-503_l.jpg

Fast en sådan pump skulle jag inte köpa hos Biltema.
Eftersom alla pumpar innehåller en hel del packningar som slits när du använder bör du köpa en pump som det finns reservdelar till.

Jag använder fortfarande den SKS-pump som jag köpte för 17år sedan!
Förra året bytte jag en av packningarna, reservdelarna fanns fortfarande hos min cykelhandlare.

/Håkan

Innför långlopp ..
Det finns ett gammalt talesätt som heter "If it ain´t broken, don´t fix it". Det gäller väl din slang också.

Det påminner om en gång när jag var ung och grön och skulle testa att byta oljefilter på bilen trots att det inte vara dags att byta. Jag råkade nog inte dra åt filtret något vidare för efter någon dag när jag skulle ut och köra så började oljelampan att lysa. Jag stannade bilen och upptäckte att olja hade pumpats ut i hela motorrummet genom hålet där filtret skulle sitta...

Innför långlopp ..
Håller med Johan S med flera om att "If it ain´t broken, don´t fix it". Har sabbat ett nav så... (kanske hade pajat ändå men man vet ju aldrig...)

Lite mer On T kan sägas att många cyklar som rullar i våra städer i mer än 5 år har aldrig bytt slang! Och medelcyklisten är inte hälften så noga med tryck och sådant som MTB folket är skulle jag tro.

Jojo jag vet att påfrestningarna är större på MTB...

Tillbaka
Topp