Inpeak effektmätare

Magil

Aktiv medlem
Inpeak effektmätare
Har tänkt att skaffa en enkelsidig effektmätare av vevarmstyp och Inpeak ligger bra till. De säljs ju i olika utförande och rent tekniskt är det någon skillnad på vevarmarna med Shimano 105 och Ultegra? Skiljer ca 1000kr i pris, skulle det gå att sätta en 105 vevarm på ett vevparti där det idag sitter en Ultegra vevarm?
Sen att det estetiskt är mindre tilltalande är en annan dimension.... :-)

Inpeak effektmätare
Ja, det går bra att sätta 105-vevarm på Ultegra-vevparti och vice-versa. Även Dura Ace tror jag. Det blir kanske bara estetiskt lite 'fult' med olika färg.

Inpeak effektmätare
Kan du vara utan vänster arm så tror jag att du under Custom kan välja att eftermontera mätaren på din Ultegra, tar 1v med frakt. 3490, verkar det som.
Dra ett mail till Anders så hjälper han dig.

Inpeak effektmätare
Är det någon som har erfarenhet av Inpeakvevarna?
Känns väldigt lika Stages men till ett något mer attraktivt pris. Inga problems med kompabiliteten med Garmins cykeldatorer t.ex.?

Inpeak effektmätare
Har kört Inpeak på min gravelcykel några månader och det har funkat hur bra som helst. Cykelwebbenpodden testade dem i senaste avsnittet och de verkade också nöjda.

Inpeak effektmätare
Kan du vara utan vänster arm så tror jag att du under Custom kan välja att eftermontera mätaren på din Ultegra, tar 1v med frakt. 3490, verkar det som.
Dra ett mail till Anders så hjälper han dig.
Jo det stämmer, blir 500kr billigare om man skickar in sin egen vevarm. Nackdel är att om man behöver skicka in effektmätaren för reparation/garantiåtgärd så står man helt utan vevarm.

Inpeak effektmätare
Har jämfört lite mer mellan Inpeak, 4iiii och Stages, en nackdel med Inpeak är att de inte alls har dubbelsidig mätning för landsväg, endast mtb.

Hos 4iiii och Stages kan man komplettera med höger sida om man kommer fram till att man vill ha dubbelsidig mätning efter ett tag vilket man inte kan med Inpeak även om det inte är osannolikt att det kommer i framtiden.

Inpeak effektmätare
Har jämfört lite mer mellan Inpeak, 4iiii och Stages, en nackdel med Inpeak är att de inte alls har dubbelsidig mätning för landsväg, endast mtb.

Hos 4iiii och Stages kan man komplettera med höger sida om man kommer fram till att man vill ha dubbelsidig mätning efter ett tag vilket man inte kan med Inpeak även om det inte är osannolikt att det kommer i framtiden.
Det är ingen stor grej egentligen. Om du inte misstänker att du har stor avvikelse mellan höger och vänster ben så kommer en ensidig wattmätare ge dig bra värden. Ett undantag är om du har haft någon sorts skada på ena benet som har gjort det andra mycket starkare. Jag har ett par olika hojar där de flesta har enkelsidig Stages men en av dem har dubbelsidig Quarq och de ger hyfsat lika värden.
Tänk på en viktig grej: Så länge som du endast jämför dina egna watt mellan dina olika pass, dvs mäter din egen utveckling, så spelar det ingen stor roll hur realistiska värden din wattmätare visar för du ser ändå din utveckling. Det är inte förrän du ska jämföra dig med andra wattmätare/andras watt som det är viktigt att din mätare visar verkliga/realistiska värden.
En annan grej: Vill du väl vid något tillfälle ha dubbelsidig mätare så säljer du din enkelsidiga och köper en dubbelsidig. Det är inte så att du MÅSTE uppgradera din befintliga.

Inpeak effektmätare
Jo det stämmer, blir 500kr billigare om man skickar in sin egen vevarm. Nackdel är att om man behöver skicka in effektmätaren för reparation/garantiåtgärd så står man helt utan vevarm.
Det stör mig lite att det är 700 kr dyrare med Ultegra än med en 105-vevarm om man väljer att skicka in sin egen vevarm? Det borde väl rimligtvis vara samma sensor och samma monterings- och kalibrerings-förfarande?

Tillbaka
Topp