Input cykelråd för touring

Hej,

Planerar att ta min första riktigt stora cykelresa, från Stockholm till Bilbao i sommar. Söker därför efter lämplig cykel. Har tittat lite på den här https://buycycle.com/sv-se/bike/sub-51193. Tanken är att mest hålla sig på landsvägar men ibland grusvägar. Känns som den tickar alla boxar, stålram, passande storlek, pris, men är inte helt säker på om dämpning vid framgaffeln är okej?

Hade gärna uppskattat lite input från någon mer erfaren.
Tack!

Hej,

Planerar att ta min första riktigt stora cykelresa, från Stockholm till Bilbao i sommar. Söker därför efter lämplig cykel. Har tittat lite på den här https://buycycle.com/sv-se/bike/sub-51193. Tanken är att mest hålla sig på landsvägar men ibland grusvägar. Känns som den tickar alla boxar, stålram, passande storlek, pris, men är inte helt säker på om dämpning vid framgaffeln är okej?

Tack!
Jag skulle undvika dämpad gaffel. Tyngre och ger inte så mycket fördelar. Annars går det bra att cykla långt på många olika sorters cyklar. Hyfsat (eller bättre/bra) mekaniskt skick är såklart bättre.

Jag skulle undvika dämpad gaffel. Tyngre och ger inte så mycket fördelar. Annars går det bra att cykla långt på många olika sorters cyklar. Hyfsat (eller bättre/bra) mekaniskt skick är såklart bättre.
Denna kändes också lockande, https://buycycle.com/sv-se/bike/radar-x-2022-17379, men känns som det är fel typ av däck. Är också 186 cm lång och kommer nog vilja sitta lite mer upprätt, vilket gör ramen lite liten

Hej,

Tack!
Det där ser inte ut att vara en ram i stål och sen dämpad framgaffel på en vägcykel är inte kul, nä ingen cykel jag velat haft.

Kanske det gör, försöker hålla koll där också men inte hittat något intressant än. Tack för feedbacken iaf
Finns säkert ickestulna cyklar på Blocket också. Svårt att ge bra råd. Vissa tycker att bockstyre är guld, andra inte. Osv. Det som du gillar och kan cykla på är det som passar dig bäst.

Kul äventyr! 3000 km är lite lagom långt :)

Viktigast nu är att komma ut och cykla åtminstone 300 km flertalet gånger och kunna bygga upp en bra ergonomi och känsla på cykeln under dessa turer, i regn och rusk, samt gassande solsken. Nacke, axlar, händer, svett, sol, punkor, etc. behöver kunna hanteras.

Räkna med att sadel och handtag måste köpas och testas flera varianter. Kanske även byta styre, pedaler, och troligtvis däck också. Bra stänkskärmar. Kläder, handskar, hjälm ska fungera i timme efter timme.

På framgaffel och ram ska väskor och fästen för dessa samt tillräckligt med flaskor få plats.

Min touringcykel är en ombyggd gammal 90-tals MTB i CroMo stål, men skulle nog tänka mig att alu kan funka också med dagens bredare däck. Jag skulle säga 37-42 mm breda. Jag kör med flatbar och barends (ska testa inner bar ends i år), men dropbar tycker andra är bättre (tveksam om du inte redan är van vid det).

Du ska definitivt ha en cykel med framväxel för att klara allt (snabb lättåkta partier, brant uppför, tröttheten). I bak spelar inte antal växlar så stor roll, 8 skulle räcka.

Har cyklat med både stel framgaffel och dämpat i fram. Det går nog vilket som, men tänk på hur packningen ska fås med (fästen för detta).

Hej,

Tack!
För att kunna ge ett bra svar behövs mera info om hur du tänkt cykla: hur långt per dag och hur fort, hur mycket packning osv.

Kul äventyr! 3000 km är lite lagom långt :)

Viktigast nu är att komma ut och cykla åtminstone 300 km flertalet gånger och kunna bygga upp en bra ergonomi och känsla på cykeln under dessa turer, i regn och rusk, samt gassande solsken. Nacke, axlar, händer, svett, sol, punkor, etc. behöver kunna hanteras.

Räkna med att sadel och handtag måste köpas och testas flera varianter. Kanske även byta styre, pedaler, och troligtvis däck också. Bra stänkskärmar. Kläder, handskar, hjälm ska fungera i timme efter timme.

På framgaffel och ram ska väskor och fästen för dessa samt tillräckligt med flaskor få plats.

Min touringcykel är en ombyggd gammal 90-tals MTB i CroMo stål, men skulle nog tänka mig att alu kan funka också med dagens bredare däck. Jag skulle säga 37-42 mm breda. Jag kör med flatbar och barends (ska testa inner bar ends i år), men dropbar tycker andra är bättre (tveksam om du inte redan är van vid det).

Du ska definitivt ha en cykel med framväxel för att klara allt (snabb lättåkta partier, brant uppför, tröttheten). I bak spelar inte antal växlar så stor roll, 8 skulle räcka.

Har cyklat med både stel framgaffel och dämpat i fram. Det går nog vilket som, men tänk på hur packningen ska fås med (fästen för detta).
Kör du 26"? Har själv varit inne på att bygga tourer av en 90tals mtb

Jag har en sådan, vad är det du funderar över? Blir mer en expeditionscykel än regelrätt touring av det, kraftig ram och gaffel, högt vevparti och en geo för rakt styre gör att den kommer mera till sin rätt när man cyklar all-road än när man man mest nöter asfalt mil efter mil.

52908621137_999070568e_o_d.jpg

Japp, 26”, ramen är en gammal stål-Marin med Columbusrör från 94 eller så. Allt är bytt annars utom framväxeln.

SRAM X4 8-delad drivlina, billiga tunga hjul just nu, Shimano Deore XT touring V-broms (bra!), Avid FR5 bromshandtag, barends för att kunna byta handposition, quill stem adapter för att lätt kunna testa olika moderna styren och styrstammar, lite väskor (ram, sadelstolpe), sadel som passar min bakdel. Typ så, funkar bra och låg stöldrisk.

De här två cyklarna runt 10.000:- nya skulle kunna vara rimliga att utvärdera för trådstartaren (navdynamo, skärmar, fästen, plats för tillräckligt breda däck, tillräckligt bra utväxling)

Cube Travel, 9000:- inkl frakt
(Har köpt en liknande Cube själv från MHW som flickvännen nu använder till jobbet och utflykter, funkat bra!)

Decathlon Touring 520, 12000:-
(Ser vettig ut på pappret)

De här två cyklarna runt 10.000:- nya skulle kunna vara rimliga att utvärdera för trådstartaren (navdynamo, skärmar, fästen, plats för tillräckligt breda däck, tillräckligt bra utväxling)

Cube Travel, 9000:- inkl frakt
(Har köpt en liknande Cube själv från MHW som flickvännen nu använder till jobbet och utflykter, funkat bra!)
Enligt samma recept (navdynamo, skärmar, fästpunkter (även på gaffeln), plats för tillräckligt breda däck, tredelat för bred utväxling) så finns även Bergamont Vitess (eller Bergamont Horizon med dämpargaffel) som kanske kan vara aktuell också.

Bergamont Vitess 6 8990kr hos Spobik ABs olika ÅF

Bergamont Vitess 7 10399kr hos Spobik ABs olika ÅF

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp