insändare gp 11/1

skogsvakt

Aktiv medlem
insändare gp 11/1
Nån mer som läst insändaren idagens GP? Signaturen Håkan klagar på alla med tajta byxor och smala däck som cyklar på det svenska vägnätet. Jobbar på att hitta en nätlänk om GP lägger ut insändarna på nätet dvs. Kanske nån som orkar skriva ett svar till "Håkan"?

insändare gp 11/1
Han är nog bara avundsjuk... :-) T
Edit: Märkligt tidpunkt på året att klaga på lvg-cyklister, tommare vägar än nu får man leta efter/ T

Senast redigerad av en moderator:
insändare gp 11/1
Håll till godo.

Men om cyklisterna ska hålla till i velodrom tycker jag bilisterna kan hålla till på radiobilarna på Liseberg och stanna hemma i övrigt. Eller invänta teleporterns ankomst (vilket antagligen kommer hända ungefär samtidigt som vi får velodromer i Sverige).

Bilagor

• Cykelinsändare_GP090111.png
    Cykelinsändare_GP090111.png
    62.3 KB · Besök: 33
insändare gp 11/1
Det var ju en rätt sansad insändare tycker jag. Jag ser inga större problem med landsvägscyklingen (iaf inte med dagens rätt låga antal utövare), men man ska nog tänka på att man faktiskt använder det allmäna vägnätet för träning och det är ju inte direkt huvudtanken med vägarna.

insändare gp 11/1
Road_Runner skrev:
-------------------------------------------------------
> http://www.eniro.se/query?search_word=p%E5k%F6rd+c
> yklist&what=web

Fast i princip alla kollisioner mellan bilar och cyklister sker i korsningar, ofta där cykelbana korsar vanlig väg. Påkörning bakifrån förekommer nästan inte alls. De jag hört talas om de senaste åren har dessutom varit barn, med ett undantag.

Senast redigerad av en moderator:
insändare gp 11/1
Inte utan att man undrar varför det är så jobbigt att sakta ner och köra om några cyklister i låg hastighet. Det låter på honom som om han inte gör något annat när han är ute och kör. Skulle vara kul att veta hur ofta stackars Håkan behöver genomlida detta moment. Jag hoppas verkligen inte att bilisternas attityd till cyklister i det här landet säger något om mentaliteten här.

insändare gp 11/1
En annan festlig grej är att de flesta av de förbannade cyklisterna säkert har bil och körkort.
Var i körkortsboken står det att man inte får cykla på en väg? Förutom motorväg då.

insändare gp 11/1
Av upplagesiffrorna för landets bilsporttidningar att döma är en stor del av biltrafiken att anse som hobbyutövande. De gånger en nyttobilist kör om en hobbybilist är mångfaldigt gånger fler än lycramötena.

Har sagt det förut och säger det igen, vad är det som triggar bilisters hat mot cyklister? I "Håkans" fall är ju inte regelefterlevnaden huvudpoängen som det brukar vara utan just hobbyanvändningen av vägnätet, angreppspunkterna är oräkneliga.

Har jag berättat om gubben jag möte när jag ställde hojen i cykelstället? Utan anmodan sade han "ännu en bilistsponsrad cyklist ute på våra gator!"

Var finns de goda krafterna bland ickecyklisterna?

insändare gp 11/1
men de är ju sånna där insändare som förgyller tidningen, tex var det en som klagade på att varken gävleenergi, gavlegårdarn eller BMW hade bjudit han på hockey, fast han var kund hos alla tre xD

insändare gp 11/1
Hoppas nån orkar skriva svar på Håkans insändare. Jag orkar nog inte för han verkar för korkad. Angripspunkterna är som sagt alldeles för många. Men jag gillar hans idé. Kan inte göteborgs kommun fixa en velodrom ;) Gärna inomhusarena centralt.

Fattar inte hur många tror att vägnätet enbart är till för bilar. Vore intressant att se på olycksstatistiken där lvgcyklister är inblandade.Ännu bättre vore det att se om alla övergick till att cykla på cykel/gångbanor och se vilka olyckor som skulle ske då. För er säkerhet, cykla MER på vägarna.

insändare gp 11/1
Hedlund skrev:
> men de är ju sånna där insändare som
> förgyller tidningen, tex var det en som klagade
> på att varken gävleenergi, gavlegårdarn eller
> BMW hade bjudit han på hockey, fast han var kund
> hos alla tre xD

det förstår jag, fyfan förjävligt!

insändare gp 11/1
Little Stereo skrev:
> Varför är en ensam bilist automatiskt
> berättigad till mer plats än en/fler/massor
> cyklister ? :-/ T

Vägskatt. Ne då, det förstår inte jag heller. Själv tycker jag det är trevligt att se cyklister när jag kör bil.

insändare gp 11/1
Jag håller faktiskt med Håkan till viss del. Har legat bakom bland annat Mölndals Ck (nästan helt säker) på väldigt smala vägar där det ligger och tar upp hela ena körfältet vilket på denna typ av vägar gör att det inte är en chans att köra om utan att riskera livet på halva klungan. Detta tycker jag är att inte visa respekt och de får alltså inte vänta sig att få någon respekt tillbaka av medtrafikanter. Eftersom jag själv är cyklist och har förståelse för dem så tar jag det lugnt (enbart av respekt för sporten), men förstår till fullo de som blir riktigt förbannade.

insändare gp 11/1
Kan du inte köra om utan risk så ska du naturligtvis inte köra om ?

Tänk efter före vad är det som gör att man inte kan ligga 2-3 minuter bakom cyklister ? men riskera att sitta i fängelse för vårdslöshet i trafik och i värsta fall ha människoliv på sitt samvete bara för att man brusade upp.

Har man så bråttom så borde man ha startat tidigare.

Och till alla medtrafikanter
Använd blinkers bilister är inte tankeläsare.

insändare gp 11/1
På sätt och viss kan jag hålla med men det gäller då cykelpendlarna som ligger och kör på vägarna när det finns en cykelbana precis brevid. De kommer med superhög kadens och svajjar fram och tillbaka samt har iPod på sig och är ett allmänt hinder på vägarna.

insändare gp 11/1
Road_Runner skrev:
> Kan du inte köra om utan risk så ska du
> naturligtvis inte köra om ?
>
> Tänk efter före vad är det som gör att man
> inte kan ligga 2-3 minuter bakom cyklister ? men
> riskera att sitta i fängelse för vårdslöshet i
> trafik och i värsta fall ha människoliv på sitt
> samvete bara för att man brusade upp.
>
> Har man så bråttom så borde man ha startat
> tidigare.

Har aldrig sagt att jag kör om heller. För att förtydliga så kan jag säga att det är 2 led i bredd jag snackar om är utan i detta fall var det minst 4 på de bredaste ställena i klungan. Och vägen är en väg där det knappt finns några rakor utan svänger mest hela tiden.

insändare gp 11/1
Att köra om en grupp cyklister med skymd sikt är att jämnföra med att chansa när man ska köra om bussen... Jag tycker fortfarende inte att det är cykeln utan antalet som styr vem som behöver mest utrymme. Är vägarna så små och slingriga att det känns osäkert med en omkörning kanske man får vänta ett tag till det finns plats. Bara för att man får köra 50/70/valfri hastighet behöver det inte betyda att man har rätten att irritera sig och jag upp sig för att någon annan sänker snittfarten, det är enbart att anpassa farten till rådande trafik vilket även lagen säger. Håkan verkar iofs lika bekymrad över klädseln som att cyklisten vill använsa vägen :-/ T

insändare gp 11/1
Miche skrev:
> På sätt och viss kan jag hålla med men det
> gäller då cykelpendlarna som ligger och kör på
> vägarna när det finns en cykelbana precis
> brevid.

Vilket naturligtvis beror på att cykelbanor rätt ofta är ytterst olämpliga för folk som cyklar snabbare än Agda, 76.

insändare gp 11/1
så länge cyklisterna bara tar upp ena körfältet så borde de inte vara svårare att köra om än en vanlig personbil. Givet att hastigheten och uppmärksamheten anpassas efter förhållanden. jag förstår inte hur svårt det kan vara att visa lite respekt och omtanke om varandra i trafiken. detsamma gäller givetvis för cyklisterna. som cyklist behöver man inte ta upp mer plats än nödvändigt på vägen. men lite sällskaps och vingelmån tycker jag man har rätt till på lågt trafikerade vägar.

vill man klaga över cyklister platstagande på vägen tycker jag man lika gärna kan klaga på existensen av långtradare, traktorer, veteranbilar, kringresande cirkusar och allt annat som inte går enligt hastighensskyltningen.

insändare gp 11/1
Väldigt mycket prat om att bilisterna ska köra efter lagarna, anpassa sej efter situationen osv vilket givetvis är helt rätt. Men varför ska inte vi som cyklister anpassa oss? Cykla på cykelbanor där dessa finns, ta igen sej där nyss nämnda cykelbanor korsar vägar då även vi ska lämna företräda i dylika korsningar påfallande ofta. Sen är jag faktiskt lite osäker på vart cyklisters undantag från att hålla avstånd, ligga längst till höger på körbanan mm är upptaget i lagboken. Kanske nån kan hjälpa mej hitta det?

Kom ihåg att inga trafikanter har rättigheter i trafiken, vi har bara skyldigheter.

insändare gp 11/1
en bilist som ska köra om en cyklist är skyldig att anpassa hastighet och hålla god marginal i avstånd till cyklisten. detta innebär i princip ett nyttjande av motsatta körbanan. att köra om 4 cyklister i bredd kräver allså en kortare omkörningssträcka än 4 cyklister på rad. exemplet blir lite konstigt, men tänk 100 cyklister på rad, eller 25*4 cyklister på rad. 400 eller 100 m omkörninssträcka. vad är bäst?

insändare gp 11/1
Missuppfatta mig rätt nu. Jag tänker sällan på rättigheter och skyldigheter. Jag tänker alltid på vem som kan råka mest illa ut om olyckan är framme. Även om en cyklist beter sig klumpigt, obetänksamt eller hänsynslöst i trafiken, så är den minst skyddad, vilket gör att man som bilist ska undvika att markera det på ett sätt som kan skada cyklisten. I det här fallet handlar det inte ens om det utan om något så idiotiskt som cyklistens rätt att existera.

insändare gp 11/1
geologen skrev:
> Miche skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På sätt och viss kan jag hålla med men det
> > gäller då cykelpendlarna som ligger och kör
> på
> > vägarna när det finns en cykelbana precis
> > brevid.
>
> Vilket naturligtvis beror på att cykelbanor rätt
> ofta är ytterst olämpliga för folk som cyklar
> snabbare än Agda, 76.
>
Då får man ju anpassa farten därefter precis som bilisterna får göra. Verkligen egendomligt resonoman!?

insändare gp 11/1
Det finns ju den där grundregeln att man inte får hindra andra trafikanter... den verkar många landsvägssvetton ha missat. Många beter sig vettigt men det finns rötägg.

Att ligga i bredd på 2+1-väg med 90 som hastighetsbegränsning är ett exempel på vad som är typiskt dåligt... Dom blev jag sugen på att skälla ut, men jag skippade det - fanns ju en risk att dom skulle ha varsin teleskoppump att slå ner mig med...

insändare gp 11/1
skogsvakt skrev:
> Som vanligt ska det alltid finnas nån Herr
> Tvärtemot.

Är man verkligen "Herr Tvärtemot" om man som cyklist tycker att man ska följa lagen? Isf är det illa...

insändare gp 11/1
Miche skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Miche skrev:
> >
>
> > -----
> > > På sätt och viss kan jag hålla med men det
> > > gäller då cykelpendlarna som ligger och
> kör
> > på
> > > vägarna när det finns en cykelbana precis
> > > brevid.
> >
> > Vilket naturligtvis beror på att cykelbanor
> rätt
> > ofta är ytterst olämpliga för folk som
> cyklar
> > snabbare än Agda, 76.
> >
> Då får man ju anpassa farten därefter precis
> som bilisterna får göra. Verkligen egendomligt
> resonoman!?

Jo, men då faller hela idén med att cykla. Cykeln är ett otroligt effektivt och praktiskt fordon, men dagens trafikpolitik leder tyvärr till att cykelns förmåga att vara ett snabbt, säkert och effektivt transportmedel gradvis förstörs, delvis pga cykelbanorna. Visst, man kan resonera som så att det bara är att anpassa farten, men överför samma resonemang till bilvärden då...

Hur skulle bilister reagera om de permanent tvingades av från motorvägen för att i stället behöva köra på en dålig grusväg, bitvis med stora hål, och därtill plötsligt utspringande vilt här och var? Det skulle bli ramaskri! Men som cyklist förväntas man tacka och ta emot när motsvarande sak sker.

Cykeln är ett fordon som (med vissa undantag) endast hör hemma på vägen. Cykelbanor bör minskas i storlek och göras om till trottoarer. På trottoarerna bör det då i stället bli tillåtet att cykla, på gångtrafikanternas villkor, dvs i låg fart och med väjningsplikt mot gångtrafikanter i alla situationer. Där skulle barn under en viss ålder också vara tvungna att cykla. Hjälmtvångsåldern kanske vore lämplig, alltså 15 år.

insändare gp 11/1
Mårten: Bara en sådan sak som att cykla på 2+1 väg är tragiskt bara de.

Micke S: Inte ofta du skriver här men alltid vettigt. Det med fler i bredd ger kortare sträcka på tänkte inte jag på först men väldigt sant och spelar ju ingen roll om bilisten får gå ut 1m eller 4m, behöver oavsett det över på andra sidan vägen.

insändare gp 11/1
Det är ju uppenbart att insändaren är skriven av en cyklist som vill ha en velodrom. Och jag kan bara hålla med - klart vi ska ha en velodrom i Sverige. Vi river några hoppbackar och säljer virket så får vi råd.

insändare gp 11/1
cerro skrev:
> Mårten: Bara en sådan sak som att cykla på 2+1
> väg är tragiskt bara de.

Jepp, men det vågade jag inte skriva.. Har hört att man kan få drevet efter sig då.

Vidare är det skillnad på att köra om 4 cyklister i bredd jämfört med 4 cyklister på rad. Kanske inte egentligen, men psykologiskt vilket är nog så viktigt.

insändare gp 11/1
skaparn skrev:
> Det är ju uppenbart att insändaren är skriven
> av en cyklist som vill ha en velodrom. Och jag kan
> bara hålla med - klart vi ska ha en velodrom i
> Sverige.

+1

Jag skulle bli glad för bara en fulvelodrom utomhus.

insändare gp 11/1
geologen och Miche: Gång- och Cykelvägar är planerade för en fart på 18km/h, där vattenavrinning är viktigare än dosering i kurvor. Vanliga vägar är planerade för den hastigheten som står på skylten minst.

insändare gp 11/1
Jag vill ha hela vägnätet för mig själv och kunna avgöra själv om jag ska cykla eller köra bil... Vem vill egentligen ha andra trafikanter?

insändare gp 11/1
cerro skrev:
> geologen och Miche: Gång- och Cykelvägar är
> planerade för en fart på 18km/h, där
> vattenavrinning är viktigare än dosering i
> kurvor. Vanliga vägar är planerade för den
> hastigheten som står på skylten minst.

Jag skulle inte bli förvånad om det verkligen är så. Har du sett detta i nåt officiellt dokument?

insändare gp 11/1
geologen: Tyvärr har jag inte det då jag inte brukade spela in det min lärare jag hade på högskolan ifrån Vägverket när jag frågade frågor.

Tillbaka
Topp