insändare gp 11/1

insändare gp 11/1
mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> oxr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Att Håkan har rätt?
>
> Allvarligt talat, tidsförlusten den svenske
> genomsnittsbilisten erfar under en livstid pga
> fräsercyklister som ligger flera i bredd borde
> räknas i sekunder eller möjligtvis i minuter.

Absolut. Men jag kan inte förneka att Håkan prickar rätt i sin kritik.

Jag kan heller inte förneka att jag skiter i att Håkan har rätt och gör som jag vill ändå, eftersom min personliga vinst av klungkörning är högre än min personliga vinst av att följa gällande regler.

Av den anledningen tycker jag man ska närma sig Håkan och hans vänner med ett visst mått av självinsikt. Ja, de har rätt. Ja, jag skiter i det och gör som jag vill.

Outlaw.

insändare gp 11/1
I Göteborgstrakten finns det väl inte fler än 3 cykelklubbar som kör vinterpass
Rundorna är spridda över hela stan och går på helgförmiddagar. Jag förstår inte
rikigt hur Håkan kan veta var han ska vara för att störa sig hela tiden?

/Niclas

insändare gp 11/1
NiclasY skrev:
> I Göteborgstrakten finns det väl inte fler än 3
> cykelklubbar som kör vinterpass
> Rundorna är spridda över hela stan och går på
> helgförmiddagar. Jag förstår inte
> rikigt hur Håkan kan veta var han ska vara för
> att störa sig hela tiden?
>
>
> /Niclas

Det är just pga det som jag tror att Håkan i artikeln inte gör skillnad på cyklister som tränar i grupp och ensamma cyklister som kanske pendlar eller transporterar sig.

insändare gp 11/1
NiclasY skrev:
> I Göteborgstrakten finns det väl inte fler än 3
> cykelklubbar som kör vinterpass
> Rundorna är spridda över hela stan och går på
> helgförmiddagar. Jag förstår inte
> rikigt hur Håkan kan veta var han ska vara för
> att störa sig hela tiden?
>
>
> /Niclas

Det är han som kör följebilen...

insändare gp 11/1
I dagens GP finns ett svar från vice ordföranden i Idrotts- och föreningsnämnden i Göteborg. Han försvarar cykelträning på väg med att det är svårt att hitta andra ställen att träna på. Han avslöjar också att det verkar vara på gång en rundbana för cykelträning på Kviberg! Det blir ingen velodrom, men en 3,5 Km lång bana med bra asfalt. Om den blir möjlig att privatträna på utan bokning så blir det i alla fall ett fall framåt för cykelsporten i Göteborg...

insändare gp 11/1
Lågflyga skrev:
> I dagens GP finns ett svar från vice ordföranden
> i Idrotts- och föreningsnämnden i Göteborg. Han
> försvarar cykelträning på väg med att det är
> svårt att hitta andra ställen att träna på.
> Han avslöjar också att det verkar vara på gång
> en rundbana för cykelträning på Kviberg! Det
> blir ingen velodrom, men en 3,5 Km lång bana med
> bra asfalt. Om den blir möjlig att privatträna
> på utan bokning så blir det i alla fall ett fall
> framåt för cykelsporten i Göteborg...

Sådärja.

insändare gp 11/1
bigmollo skrev:
> Lågflyga skrev:
> -----
> > I dagens GP finns ett svar från vice
> ordföranden
> > i Idrotts- och föreningsnämnden i Göteborg.
> Han
> > försvarar cykelträning på väg med att det
> är
> > svårt att hitta andra ställen att träna på.
> > Han avslöjar också att det verkar vara på
> gång
> > en rundbana för cykelträning på Kviberg! Det
> > blir ingen velodrom, men en 3,5 Km lång bana
> med
> > bra asfalt. Om den blir möjlig att
> privatträna
> > på utan bokning så blir det i alla fall ett
> fall
> > framåt för cykelsporten i Göteborg...
>
>
> Sådärja.

Fem spänn på att det blir barnvagnsbana för lattemorsor/farsor.

insändare gp 11/1
JLarsson skrev:
> Fem spänn på att det blir barnvagnsbana för
> lattemorsor/farsor.

Ha ha ja tyvärr blir det nog precis så. Sen blir det sura diskussioner om vem som verkligen har rätt att vara där. :) Plus att ledsna bilister kan hävda att det faktiskt finns prima träningsmöjligheter på det där spåret. Så varför måste ni envisas med att cykla på vägen.

Tänk om man kunde se cykeln som ett fordon. Både från bilisternas och cyklisternas sida.
/J

insändare gp 11/1
mytomspunnen skrev:
> oxr skrev:
> -----
> >
> > Att Håkan har rätt?
>
> Allvarligt talat, tidsförlusten den svenske
> genomsnittsbilisten erfar under en livstid pga
> fräsercyklister som ligger flera i bredd borde
> räknas i sekunder eller möjligtvis i minuter.
> Därför tycker jag personligen att Håkan har fel
> oavsett vad vi kommer fram till att huvudsyftet
> med vårt kära vägnät är.

+1

insändare gp 11/1
Angående dimensionering av GC-vägar...

Saxat ut Vägverkets VGU (Vägar och gators utformning)

7 Referenshastighet
Referenshastighet VR är ett sammanvägt funktionellt begrepp för att ange för
vilken högsta hastighet en länk eller korsning ur hastighets- och
säkerhetssynpunkt ska utformas. Den används bl.a. för att bestämma
minimilängd för olika typer av sikt, t.ex. stoppsikt och siktområde i korsningar,
minimiradier i horisontal- och vertikalkurvor samt möjliga korsningstyper och
avstånd mellan korsningar. Referenshastighet har också stor betydelse för val av
typsektion och separering.
Vald referenshastighet bör normalt överensstämma med för länken eller
korsningen planerad hastighetsgräns för personbilar. Vid referenshastigheten
50/30 är dock normalt den formella hastighetsgränsen 50 km/tim medan bilars
hastighet vid GC-korsningar o.d. begränsas genom fartdämpande åtgärder till 30
km/tim.
Gångfart
För motorfordon används VR Gångfart, 30, 50/30, 50, 70/50, 70, 90, 110
km/tim.
För cykel och mopeder klass II används VR 20 och 30 km/tim.
Avsteg från stråkets referenshastighet kan ske om ett objekts kalkyltid är kort,
vid stora omgivningskrav eller vid onormalt stora intrång/kostnader.

7.1.4 Cykelvägar
Huvudnät VR 30 km/tim
Lokalnät VR 20 km/tim.

För mer info i frågan http://www.vv.se/templates/page3Listing____8090.aspx

insändare gp 11/1
Hmm, då fick man det svart på vitt alltså. Ännu bättre argument för att ta bort cykelbanetvånget.

Allt som behövs är att man stryker en del av en mening i Trafikförordningen.

Så här ser det ut i dag:
"Fordons plats på väg

6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge"

Det borde se ut så här:
"Fordons plats på väg

6 § Vid färd på väg skall fordon föras på körbana. Detta gäller dock inte fordon för vilka enligt 1 kap. 4 § andra stycket bestämmelserna om gående skall tillämpas. Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II skall vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.
Om särskild försiktighet iakttas får dock
1. cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II använda körbanan även om det finns en cykelbana när det är lämpligare"

Fem ord bör alltså plockas bort vilket skulle förbättra villkoren för cyklister enormt mycket!

insändare gp 11/1
JLarsson skrev:
>
> Fem spänn på att det blir barnvagnsbana för
> lattemorsor/farsor.

De kan väl fortsätta med sitt GP Vanadisvägen, Odengatan och Upplandsgatan som vanligt

insändare gp 11/1
Varför ser man inte massa insändare om traktorer och andra arbetsfordon som färdas på vägnätet *långsammare* än många cyklister? De är ofta svårare att köra om dessutom. Ingen ligger och tutar bakom dem eller försöker preja dem vid omkörning.

Nej jag tror inte att det är utebliven tidsvinst som är haken utan för vissa är cyklister i sig själva ett irriterande inslag i trafikbilden.

insändare gp 11/1
zapiens skrev:
> Varför ser man inte massa insändare om traktorer
> och andra arbetsfordon som färdas på vägnätet
> *långsammare* än många cyklister? De är ofta
> svårare att köra om dessutom. Ingen ligger och
> tutar bakom dem eller försöker preja dem vid
> omkörning.
>
> Nej jag tror inte att det är utebliven tidsvinst
> som är haken utan för vissa är cyklister i sig
> själva ett irriterande inslag i trafikbilden.

Precis. Samma sak om man har en "Övningskör"-skylt på bilen. Då är det mer regel än undantag att man blir omkörd, hur bra man än kör. Vissa stör sig helt enkelt på vissa saker.

Eftersom cyklister tvingas bort från riktiga vägar på allt fler platser (Göteborg får 9 km ny cykelbana i år, till exempel, dvs 9 km ytterligare väg där man inte kan få cykla snabbt och effektivt längre) så tror nog många bilister att cyklister ALDRIG får använda riktiga vägar.

insändare gp 11/1
zapiens skrev:
> omkörning.

Dom ett precis lika stort irritationsmoment, skillnaden är att det är yrkesverksamhet medan träningscykling är fritidssysselsättning utom för ett fåtal personer som lever på det...

insändare gp 11/1
Om vi säger så här i stället då, Mårten...

En bilist är på väg till gymmet för att träna. Har han eller hon inte rätt att köra på vägen då?

insändare gp 11/1
geologen skrev:
> En bilist är på väg till gymmet för att träna. Har han eller hon inte rätt att köra på
> vägen då?

Bara om det är på väg till ett spinningpass...

insändare gp 11/1
zapiens skrev:
> omkörning.

Jag tror inte du kört traktor.

insändare gp 11/1
Av ren självbevarelsedrift finns det nog inte många som skulle försöka preja en traktor, men tuta kanske folk gör. Vad de nu inbillar sig att det ska hjälpa...

insändare gp 11/1
geologen skrev:
> Av ren självbevarelsedrift finns det nog inte
> många som skulle försöka preja en traktor, men
> tuta kanske folk gör. Vad de nu inbillar sig att
> det ska hjälpa...

De flesta som kör långsamgående fordon gör också det mesta som går för att förenkla det för medtrafikanter att köra om. Så som att stanna och släppa förbi bakomvarande på ställen där det är möjligt och signalerna med blinkers när det går att köra om.

insändare gp 11/1
Mårten skrev:
> skillnaden är att det är yrkesverksamhet medan
> träningscykling är fritidssysselsättning utom
> för ett fåtal personer som lever på det...

Då får man ju även räkna bort allt okynneskörande med bil. För att inte tala om alla mc som dyker upp när gruset försvunnit. Jag köper ditt argument på stamvägar, typ de större riksvägarna, men där är det ju ändå så otrevligt att cykla att man helst undviker det...

insändare gp 11/1
Jag är av annan åsikt i den frågan. Bästa cykelvägen i Göteborg är utan konkurrens Norrleden söder om Tuvekrysset och fortsatt på Hisingsleden ner till Volvo. Tyvärr ska de byggas om till cykelotillåtna fyrfältsvägar med planskilda korsningar om några år, men man kan ju njuta så länge de finns kvar.

insändare gp 11/1
Folk irriterar sig på allt som bromsar deras framfart till dagis, IKEA eller Sälen, vare sig det är barnvagnar,traktorer, lastbilar eller cyklister som cyklar i bredd. Skillnaden är att folk i allmänhet begriper varför det finns lastbilar o traktorer på vägen, men med den närmast obefintliga cykelkultur vi har i Sverige, så har de väldigt svårt att förstå varför lvg-cyklister, i lycra o smala däck, måste ligga flera i bredd istället för på en rad så att de enkelt kan passeras.
Att få in ett annat tänkesätt hos folk lär ta flera generationer. Har diskuterat detta till förbannelse med folk på jobbet, men det är i stort sett omöjligt att få någon förståelse för klungkörning på allmän väg.

Att Håkans insändare kom fram nu beror väl antingen på att Håkan suttit o filat på den hela hösten, annars har den väl svävat runt i cyberrymden ett halvår.

/S

insändare gp 11/1
geologen skrev:
> Bästa cykelvägen i Göteborg är utan konkurrens
> Norrleden söder om Tuvekrysset och fortsatt på
> Hisingsleden ner till Volvo. Tyvärr ska de byggas
> om till cykelotillåtna fyrfältsvägar med
> planskilda korsningar om några år, men man kan
> ju njuta så länge de finns kvar.

Vad???!!!! Ska dom det? Nä, nu j-vlar...
Bygger dom då inte en cykelbana bredvid så spöar jag upp ngn på Trafikkontoret. Vemsomhelst.

Här är man lycklig över att ha en pendlarsvettoväg på 25 km lvg - där man kommer snabbare hem (i alla fall lite) med cykel än med bil. Samt får go träning. Men då ska man fösas bort till andra mindre tidseffektiva vägar.

Här ska lobbas.

insändare gp 11/1
sigulda ck skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> > skillnaden är att det är yrkesverksamhet
> medan
> > träningscykling är fritidssysselsättning
> utom
> > för ett fåtal personer som lever på det...
>
> Då får man ju även räkna bort allt
> okynneskörande med bil. För att inte tala om
> alla mc som dyker upp när gruset försvunnit. Jag
> köper ditt argument på stamvägar, typ de
> större riksvägarna, men där är det ju ändå
> så otrevligt att cykla att man helst undviker
> det...

Joel, gör inte mitt inlägg till något annat än vad det var. Det var bara ett svar på vad skillnaden mellan traktorer och cyklar var.

Att det är otrevligt att cykla på stamvägar tror jag inte alla cyklister delar, det är där problemen uppstår... 2+1-vägar och hårt trafikerade 70-90 sträckor, där ligger cyklister i bredd och hindrar övrig trafik. På vanliga småvägar (som väl är mycket trevligare att cykla på) är problematiken inte alls lika stor. Även om det väl måste höra till allmänt vettigt uppförande att lämna plats för snabbare fordon precis som man håller ut i vägrenen om man av någon anledning kör bil långsammare än övrig trafik.

Kanske är jag lite skeptiskt inställd till det hela eftersom jag inte kör landsväg själv och inte heller skulle få för mig att göra det... Antingen det eller min totala avsaknad av respekt för sporten. :D

insändare gp 11/1
cjmax skrev:
> Jag tycker Mike_Dee borde komma in å styra upp
> den här tråden....
>
>
> /CJ

Nä bilar borde vara förbjudna! Olagliga!

Senast idag såg jag bilens inverkan på männsikan, SKRÄCKEN som den vållar.
En ung mamma var ute med sitt barn i staden där jag bor, barnet sprang dett var glatt och livfullt. Men mamman såg panikslagen ut i ansiktet, och rusade fram och tillbaka för att stoppa barnet från att gå nära gatan. Den verkliga fasan och potensiella mördaren möter modrn varje dag, varje gågn hon går över gatan kommer bilen som kasnke itne ser barnet för det är så litet o kort.
Bler hon orolig för cyklarna på cykelbanan, NÄÄÄÄ. Varför jo för de kör ut i bilgatan och flyttar sig för barnen då tutar bilarna argt åt cyklisten o skriker i bilen, DIN idiot vafan gör du du borde dö, fan va i vägen i vår vägbana, det finns cykelbana din jävla svin!!! o hotar med stryk osv.

Varför.
1. Cyklister är vana att samsas med barn hundar och pansionärer som tror cykelbaban var en gångbana. Ser den gemene cyklisten ett barn, som han alltid gör saktar han ner och tänker akta barnet. är det en skola man cyklar förbi tänker man akta barnen dom är farliga dom springer rakt ut hur som. De få gångerna en cykel kolliderar med barnet, gråt lite blod på sin höjd. Cyklsiten är aldrig arg, på annat än mordiska bilar, cyklisten hejjar på andra som den ser och är munter.

2. Bilisten åker i sina lagliga 50 km/h, gärna lite mer, det är ju hans väg där skall ingen få vara. Då kommer barnet PANG barnet skadas svårt kasnke dör. Bilisten säger i sin hjärna, vafan gör barnet här det skall inte va på bilarnas väg, tur jag har körkort och rätt att färdas i mina 50kmh även om ett barn dog. Blev frikänd vilken tur, jag kunde ju inte se barnet. Det va en olycka. Hade barnet haft hjälm då hade det kasnke levt, hade barnets föräldrar satt hjälm då hade barnet inte varit skyldig till sin död. Barnet hade klarat sig med hjälm,, kasnke. Bilister samsas aldrig med nån, inte ens andra bilister. Dom hatar alla som står i deras väg och tänker aldrig samsas. bilsiten sprutar även frätande syra på folk, tvingar andra att spruta vägsalt som fräter ner hundar och andra saker som existerar. Dom tvingar andra till döden inte misnt flugor på sommaren, dom mördar, mord och död.

insändare gp 11/1
geologen skrev:

> Allt som behövs är att man stryker en del av en
> mening i Trafikförordningen.

Allt som behövs är att alla trafikanter följer 1§, 2 kapitlet i trafikförordningen, då behövs inga andra trafiklagar.

"För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.
En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.
En terrängtrafikant skall anpassa sin färdväg och hastighet samt sitt färdsätt så att människor och djur inte störs i onödan och så att skada på annans mark eller växtlighet undviks."

insändare gp 11/1
Appselut, men tydligen räcker inte den till, och därför har vi massa andra bestämmelser. Men just för att underlätta för oss som cyklar skulle min föreslagna ändring vara fantastisk!

insändare gp 11/1
geologen skrev:
> Av ren självbevarelsedrift finns det nog inte
> många som skulle försöka preja en traktor, men
> tuta kanske folk gör. Vad de nu inbillar sig att
> det ska hjälpa...

du anar inte vad folk saknar självbevarelsedrift

insändare gp 11/1
Jo men cykelbanornas primära funktion är inte att underlätta för cyklister utan öka säkerheten för cyklister. Om sen alla parter lär sej/efterlever reglerna om väjningsplikt är vi en bra bit på väg. Men tyvärr är ju allt som liknar hänsyn på väg att bli en utopi i dagens trafik.

insändare gp 11/1
C-dale skrev:
> Folk irriterar sig på allt som bromsar deras
> framfart till dagis, IKEA eller Sälen, vare sig
> det är barnvagnar,traktorer, lastbilar eller
> cyklister som cyklar i bredd. Skillnaden är att
> folk i allmänhet begriper varför det finns
> lastbilar o traktorer på vägen, men med den
> närmast obefintliga cykelkultur vi har i Sverige,
> så har de väldigt svårt att förstå varför
> lvg-cyklister, i lycra o smala däck, måste ligga
> flera i bredd istället för på en rad så att de
> enkelt kan passeras.
> Att få in ett annat tänkesätt hos folk lär ta
> flera generationer. Har diskuterat detta till
> förbannelse med folk på jobbet, men det är i
> stort sett omöjligt att få någon förståelse
> för klungkörning på allmän väg.
>
> Att Håkans insändare kom fram nu beror väl
> antingen på att Håkan suttit o filat på den
> hela hösten, annars har den väl svävat runt i
> cyberrymden ett halvår.
>
> /S

Tillhör nog dom som ej har förståelse till varför cyklister måste ligga i bredd på landsväg.

På väg till Gesunda i somras såg jag ett sådant exempel som kanske Håkan retat upp sig på.

På 90 väg ligger en klunga på fler än 10 cyklister 3-4 i bredd med en lång bilkö bakom.
Cyklisterna pratar, skrattar och jestikulerar (stavning) medan dom cyklar så det var inte frågan om nån tävling.

Kan inte se hur ett sånt beteende skulle vara försvarbart men nån lycra fetischist får gärna förklara för mig?

insändare gp 11/1
Bladin: Man får göra så, bilister är onda och cyklister är goda.

Det vet ju tom. lejonen
lionbike.jpg

insändare gp 11/1
Bladin skrev:

> Cyklisterna pratar, skrattar

Sådant beteende kan inte försvaras

insändare gp 11/1
Verkar vara farligt att vara cyklist.

Hade jag varit i bilen bakom klungan hade det sett ut så här när jag åkt förbi :)

crash.jpg ht=354

Senast redigerad av en moderator:
insändare gp 11/1
Bladin skrev:

> På väg till Gesunda i somras såg jag ett
> sådant exempel som kanske Håkan retat upp sig
> på.
>
Men det är väl solklart att en bilist på väg till sin träning/skidåkning,semester skall ha företräde framför folk på cykel som är ute på sin träning, öhhhh?

insändare gp 11/1
Stellan skrev:
> Jag vill ha hela vägnätet för mig själv och
> kunna avgöra själv om jag ska cykla eller köra
> bil... Vem vill egentligen ha andra trafikanter?

Mja, i bland kan det ju vara trevligt med andra trafikanter. Cyklande polare är ju trevligt, inte minst bredaxlade sådana som man kan ligga på rulle bakom när det blåser motvind. Men Uppsalas busschaufförer, vingel-Agda (76), vår insändarskrivande Håkan och hans bil samt mammor med Hummer-breda tvillingvagnar på smala cykelvägar, ja, såna slipper jag mer än gärna.

insändare gp 11/1
zapiens skrev:
> Bladin skrev:
>
> > På väg till Gesunda i somras såg jag ett
> > sådant exempel som kanske Håkan retat upp sig
> > på.
> >
> Men det är väl solklart att en bilist på väg
> till sin träning/skidåkning,semester skall ha
> företräde framför folk på cykel som är ute
> på sin träning, öhhhh?

Driver du med mig!!!???

Tycker att det borde vara solklart att cyklister försöker ta så lite plats som möjligt av vägbanan på en 90 väg annars har dom faan inte där att göra!!!

Förövrigt så mötte jag denna klunga...

Senast redigerad av en moderator:
insändare gp 11/1
Bladin: Du är inte ensam om att tycka som du gör. Jag har försökt förklara exakt det scenariot du skriver om hela tråden igenom, men cyklister här verkar inte förstå. Det värsta är dom som inte låter en tycka som man vill så nu har jag lagt ner argumenterande. Har pratat med flera kompisar om det här också för att jag tycker det är en spännande fråga och alla har haft samma åsikt som artikelskrivaren Håkan! Som självklart inte syftar på några pendlande vardagscyklister inne i stan.

insändare gp 11/1
odbro: Vad tycker du om de Micke S skrev då? Kör de flera i bredd så blir det kortare omkörningssträcka. Dessutom lär du ändå få gå över mittstrecket oavsett om det är en 1 eller 3 i bredd. Bra tanke tyckte jag. Är man mindre än 10 så är ju 1-led givet på stora vägar men är man många fler så blir det en jättelång bit för bilarna att köra om, osocialt och svårt att växla mellan cyklisterna utan ändå behöva gå ut.

insändare gp 11/1
Little Stereo skrev:
> Vem fan cyklar på 90-vägar (om det inte är
> tävling) ? :-/ T

Det gör jag ofta. Inget som helst problem. En stor del av landsvägsnätet i glesbygd är 90-vägar, och några alternativa vägar finns aldrig där, så inte ens om man tycker illa om det finns det särskilt mycket att välja på annat än att ta extrema omvägar.

Tillbaka
Topp