insändare gp 11/1

insändare gp 11/1
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> odbro: Vad tycker du om de Micke S skrev då? Kör
> de flera i bredd så blir det kortare
> omkörningssträcka. Dessutom lär du ändå få
> gå över mittstrecket oavsett om det är en 1
> eller 3 i bredd. Bra tanke tyckte jag. Är man
> mindre än 10 så är ju 1-led givet på stora
> vägar men är man många fler så blir det en
> jättelång bit för bilarna att köra om,
> osocialt och svårt att växla mellan cyklisterna
> utan ändå behöva gå ut.

I vissa fall kan det absolut vara en god tanke, men som sagt det beror på hur vägen ser ut osv. Enligt mig finns det inte något som alltid är bäst utan det är olika från situation till situation. En sak som dock bör nämnas är att det är svårare att planera en omkörning ifall de ligger många i bredd vilket kan vara av stor betydelse. Det viktigaste är att alla parter visar respekt och göra det bästa av läget vilket jag inte alltid tycker alla gör. Tyvärr. Och detta verkar inte Håkan heller tycka.

insändare gp 11/1
precis som det finns bilister som uppför sig illa finns det cyklister som cyklar som idioter. Alla är inte idioter för det, varken bilister eller cyklister. sunt förnuft, omtanke och respekt för andra borde vara centrala värden om man vill bli bemött bra, även i trafiken. Just själva bilen i sig har ju dock en påvisad negativ egenskap på förares humör och självkänsla. cyklister får ofta ta skiten.

insändare gp 11/1
Micke S skrev:
> precis som det finns bilister som uppför sig illa
> finns det cyklister som cyklar som idioter. Alla
> är inte idioter för det, varken bilister eller
> cyklister. sunt förnuft, omtanke och respekt för
> andra borde vara centrala värden om man vill bli
> bemött bra, även i trafiken. Just själva bilen
> i sig har ju dock en påvisad negativ egenskap på
> förares humör och självkänsla. cyklister får
> ofta ta skiten.

Så sant som det är sagt. Med ett tillägg. Just själva fordonet i sig har ju en påvisad negativ egenskap på förarens humör och självkänsla. Fotgängare och barnvagnsförare får ofta ta skiten från TDF-pendlande cyklister

insändare gp 11/1
Rippa skrev:

>
> Så sant som det är sagt. Med ett tillägg. Just
> själva fordonet i sig har ju en påvisad negativ
> egenskap på förarens humör och självkänsla.
> Fotgängare och barnvagnsförare får ofta ta
> skiten från TDF-pendlande cyklister.

Så sant som det va sagt...

Edit: Aah... inte menat som en rättelse såg inte att du börjat med samma mening som jag bara.

Senast redigerad av en moderator:
insändare gp 11/1
Mårten skrev:
> Joel, gör inte mitt inlägg till något annat än
> vad det var. Det var bara ett svar på vad
> skillnaden mellan traktorer och cyklar var.
>
> Att det är otrevligt att cykla på stamvägar
> tror jag inte alla cyklister delar, det är där
> problemen uppstår... 2+1-vägar och hårt
> trafikerade 70-90 sträckor, där ligger cyklister
> i bredd och hindrar övrig trafik. På vanliga
> småvägar (som väl är mycket trevligare att
> cykla på) är problematiken inte alls lika stor.
> Även om det väl måste höra till allmänt
> vettigt uppförande att lämna plats för snabbare
> fordon precis som man håller ut i vägrenen om
> man av någon anledning kör bil långsammare än
> övrig trafik.
>
> Kanske är jag lite skeptiskt inställd till det
> hela eftersom jag inte kör landsväg själv och
> inte heller skulle få för mig att göra det...
> Antingen det eller min totala avsaknad av respekt
> för sporten. :D

Det finns väl vissa som har problem med hoppande och skuttande med cykel på räcken och sånt i stan också? Du får sätta dig in i situationen... ;)

insändare gp 11/1
sigulda ck: Skillnaden är att jag accepterar att det är jag som är annorlunda och således inte kräver att folk ger mig utrymme. Brukar få avbryta mitt i linjer varje gång jag är ute för att det kommer folk och går precis där jag ska upp/ner eller går för nära muren jag ska rulla på för att det ska kännas säkert. Bara att bita ihop och göra om. Om jag skulle börja kräva respekt för utövandet skulle jag inte göra annat än stå och dividera med folk.

Utskällningarna man får är en del av sporten. :D

(Lite som att köra fixie utan broms, det är kul och jag förstår varför man gör det - dock tycker jag det blir fånigt när man börjar tjafsa om rätten att göra det eller andras brist på förståelse.)

Man är inte ett större offer än man gör sig.

insändare gp 11/1
Mårten skrev:
> sigulda ck: Skillnaden är att jag accepterar att
> det är jag som är annorlunda och således inte
> kräver att folk ger mig utrymme. Brukar få
> avbryta mitt i linjer varje gång jag är ute för
> att det kommer folk och går precis där jag ska
> upp/ner eller går för nära muren jag ska rulla
> på för att det ska kännas säkert. Bara att
> bita ihop och göra om. Om jag skulle börja
> kräva respekt för utövandet skulle jag inte
> göra annat än stå och dividera med folk.
>
> Utskällningarna man får är en del av sporten.
> :D
>
> (Lite som att köra fixie utan broms, det är kul
> och jag förstår varför man gör det - dock
> tycker jag det blir fånigt när man börjar
> tjafsa om rätten att göra det eller andras brist
> på förståelse.)
>
> Man är inte ett större offer än man gör sig.

Skön inställning, heja Mårten!

insändare gp 11/1
Mårten: Utskällningar (tutningar) är ju som du påpekar inget att yvas över. Däremot Håkans inställning att man inte borde få vara där alls och bilisters fullkomligt osannolika omkörningar med ibland bara ett rejält armlurvs marginal till något hårt. Självklart tycker jag att jag har rätt att cykla i bredd med en kompis på en solig och slingrig 70-väg - kommer en bil ifatt kan man ju gå in på led. Att säga att alla fordon (och fotgängare också för den delen) ska få utöva sin lagliga rätt att vara på vägen är väl inte riktigt som att kräva att få cykla sin faktiskt olagliga fixie.

"Man är inte ett större offer än man gör sig." Kanske inte. Men det är lite svårt att inte bli lite putt när man vissa dagar inte kan ge sig ut på Dalbyrundan utan betydande risk att bli kylaremblem på en trippeltrimmad v70. Jag får be om ursäkt om jag gör mig till potentiellt offer genom att ge mig ut på vägarna då ;)

insändare gp 11/1
sigulda: Det du beskriver nu finns det knappast något att invända emot. Det är de som håller på sin rätt att vara på vägen in absurdum så att de medvetet hindrar övrig trafik genom sitt beteende snarare än genom sin blotta existens som jag har svårt att förstå.

Det du beskriver med att falla in i ett led när en bil kommer ifatt ser jag som naturligt, att ligga kvar 4 i bredd i det läget är för mig i princip samma sak som 14-åringar som kastar sudd och bråkar med läraren under lektionstid.

För mig är det naturligt att underlätta för andra, därför håller jag upp dörren när jag vet att det kommer folk efter mig eller har jag hållit ut i vägrenen när jag kört med hästsläp och det var möjligt.

Men visst, det går att hålla på sin rätt och göra andra mer och mer irriterade, det är också ett sätt att uppnå...öh...något...kanske.

(Allt bör kanske inte läsas som ett svar till sigulda utan delar av inlägget är replik till hela tråden.)

insändare gp 11/1
Jag trodde det hängde cyklister här :) Trodde faktiskt inte att det fanns folk som läser happy och dessutom skriver i forumet som ens kan hålla med Håkan det minsta. Tycker insändaren är höjden av dumhet. Verkar som om det diskuteras cykeln vara eller icke vara på den svenska landsvägen. Nån dåre skrev att han tom saknar respekt (el dylikt,ej citat) för sporten. Hur kan man skriva så?

insändare gp 11/1
Ärligt talat, hur inbillar man sig att någon ska ta ens insändare på något som helst allvar, när man inleder med en grov generalisering av alla cyklister som cyklar med "tajta brallor och smala däck".

Sen är det verkligen skrattretande hur oerhört mycket känslor de "tajta brallorna" skapar hos folk.

insändare gp 11/1
skogsvakt: Öh, det är ett stående skämt på happy det där med respekt för sporten. Härstammar från en tråd om att raka benen.

Sen visste jag inte att man var tvungen att tänka på ett visst sätt bara för att man råkar gilla att cykla. Cykling är fan ingen livsstil för mig, det är en hobby och jag tar den inte på större allvar än jag tar knyppling eller filmtittande.

insändare gp 11/1
Varje gång man ska lämna Åkersberga så blir det 90-väg. Vare sig man kör via Svinninge eller Roslagskälla. Annars måste man bege sig norrut (även om man ska söderut)

insändare gp 11/1
bigmollo skrev:
> Det var väl ett gammalt klassiskt inlägg av Mike
> dee?

Jämään! En av hans höjdare!

insändare gp 11/1
geologen skrev:
> Jag som cyklar ensam kan inte cykla i bredd ens om
> jag vill! Häpp! :D

Du har för liten kroppshydda, cykla mindre och ät mer så kan du snart cykla ensam i bredd.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp