Insändare om vadderade kläder och cykelhjälm

Erik Sandblom

Aktiv medlem
insandarel_gp_2012-08-25.png

Häromdagen citerades en expert från Folksam i GP. Hon sa att vardagscyklister måste bära hjälm och vadderade kläder. Så jag och en kompis skrev en insändare, och idag kom den in!

Här är länkar till det vi kommenterar:

Riskabelt att cykla i Göteborg - Göteborgs-Posten
– Underhållet av cykelbanorna måste förbättras och fler måste använda hjälm. Cyklisterna borde ha jackor som är vadderade på axlar och ärmar.

Stort mörkertal för cykelolyckor visar ny olycksstatistik - Folksam
· Ett 30-tal cyklister skadar sig varje dag så allvarligt i trafiken att de måste uppsöka sjukhus.
· Det är 10 000 cyklister per år.
· Av dem får knappt 20 procent bestående men.

Trafikanalys: Vägtrafikskadade i sjukvården 2010

kortastevardtiden.png

Vägtrafikskador 2008. Trafikanalys (PDF)

Och här kommer insändaren som text:

Cykling är inte så farligt som det målas upp i Göteborgs-Posten 22/8. Vardagscyklister lever längre än andra eftersom det är hälsosamt att röra på sig. Det visar flera studier i vetenskapligt granskade tidskrifter. Det gäller även i städer som Barcelona och Paris, som inte är kända för cykelvänlig trafik eller hjälmbruk.

Folksams expert menar i artikeln att cyklister borde bära både hjälm och skyddsdräkt eftersom de ofta ådrar sig skador som är medicinskt invalidiserande. Det tycks bero på att Folksam har en väldigt vid definition på invaliditet. På hemsidan skriver Folksam att 2000 cyklister fick sådana skador år 2010. Men enligt myndigheten Trafikanalys sammanställning av sjukhusdata skadades samma år totalt 2500 cyklister.

Det verkar inte troligt att fyra av fem skadefall enligt vedertaget språkbruk skulle ha blivit invalidiserade. Trafikanalys uppger även genomsnittlig vårdtid för olika trafikantgrupper. Den grupp som får kortast vårdtider är cyklister.

Vi vet alltså att cyklister lever längre, och att de får kortare vårdtider än andra trafikantgrupper. Cykling är inte problemet -- det är lösningen. Sluta tjata om hjälmar och skyddsdräkt och applådera alla som cyklar, oavsett vad de har på huvudet och kroppen. Cyklister lever längre!

Magnus Lagher
Erik Sandblom

Med risk för att mata troll: bra insändare tycker jag. Inte en massa överdrivna slusatser.

Det där blev ju riktigt bra. Reagerade på Folksams uttalande och de slutsatser som drogs. De gjorde ett stort nummer av singelolyckor och kollision mellan cyklister. Men varför dök de inte ner i sin egen statistik på bilförsäkringssidan och gick igenom olycksstatistiken för kollision mellan fordon och cyklist.

Erik Sandblom skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Vi vet alltså att cyklister lever längre, och
> att de får kortare vårdtider än andra
> trafikantgrupper. Cykling är inte problemet --
> det är lösningen. Sluta tjata om hjälmar och
> skyddsdräkt och applådera alla som cyklar,
> oavsett vad de har på huvudet och kroppen.
> Cyklister lever längre!
>

+1. Faktiskt.

Bra skrivet. Skönt att slippa se anti-hjälmpropagandan ;-)

Jag missade Folksams artikel men det verkar som att deras expert gör en Erik och tar allting bokstavligt. Visst är det så att även ett ärr som inte läker bort helt kan räknas som invaliditet?

Återigen, Erik bra insändare. Håll nu tillbaka hjälmdebatten i den här tråden så kommer den gå åt ditt håll.

Mathias skrev:
> Trodde inte jag skulle säga det. Men, bra
> insändare!

+1!

Ibland undrar man ju vad försäkringsbolagen klassar som invaliditet egentligen. En tjej jag känner vurpade med motorcykeln och fick ett sår som senare resulterade i ett rätt saftigt ärr på ena vaden. Kanske femton cm långt. Det klassas som "1% invaliditet" och gav henne ett par tusen i ersättning. En annan kompis vurpade med snowboarden och bröt tummen. Klagade sen på att den kändes stelare än innan. Också "1% invaliditet" och typ tre tusen i ersättning.

skogsvakt skrev:
> jag 'är nog trög, men vad är problemet?

"Problemet" är att en del på detta forum plötsligt upptäckt att man måste skilja på budskap och avsändare. Ja om man nu inte jobbar som politiker alltså.

Sen vill jag tilläägga att "vadderade kläde" kan låta löjligt men idag är det många mc-förare som är ytterst löjliga och omanliga i sina "vadderade kläder". När jag började köra moppe, vilket väl får sägas vara förstadiet till mitt MC-körande, hade det inte ens varit lag på hjälm särskilt länge.

Med detta sagt vill jag ändå berömma Sandbloms debattinlägg. Jag är (tyvärr?) emot hjälmlag för vuxna cyklister.

Bra!

Äntligen har Erik och hans medarbetare lyckats rikta fokus på att försöka främja cykling i vardagen. Istället för att enbart sprida propaganda om att cykelhjälm är onödigt.

Tillbaka
Topp