Insatsgänga.

SzMooD

Medlem
Insatsgänga.
När jag tog isär länkaget på min Giant dh team idag så lyckades jag få me 2 insatsgängor ut ur gäng hålen. Någon som vet var man kan få hjälp med att sätta in nya alt sätta in dom gamla gängorna, helst nära gbg men kan även skickas iväg då delen med gängorna inte är särskilt stor. För övrigt så är godset i länkaget helt men ena insats gängan ser lite böjd ut.

Insatsgänga.
Har du lyckats få ut dom är det nya du behöver dra dit. Man rengör gängen i hålet med en speciell gängtapp och sen drar man i nya insatsgängor, gärna med en lite droppe loctite.
Dock bör du veta vilken dimension på gängan det är.....

Vid rätt dimension har jag gängor på jobbet/hemma men jag bor inte vidare nära Gbg...

Insatsgänga.
Inner mått är 10 mm och ytter mått är 12mm, men kan ha fel för mitt skjutmått är lite sådär. Vilka insats gängor finns att få tag på i swe och vad behöver man för verktyg?

Insatsgänga.
SzMooD skrev:
-------------------------------------------------------
> Inner mått är 10 mm och ytter mått är 12mm,
> men kan ha fel för mitt skjutmått är lite
> sådär. Vilka insats gängor finns att få tag
> på i swe och vad behöver man för verktyg?

Ett tips... man mätar aldrig på själva insatsgängdelen... man mäter på bulten/skruven som skall sitta där. En insatsgänga som tas ur ett hål sväller i dimension lite så mäter man på den får man helt fel mätvärden.

Du behöver en borr för insatsgängtappen...en specialgängtapp...och ett monteringsverktyg. Det finns små satser med det att köpa för runt 400-700 sek beroende på dimension.

Och i sverige finns alla dimensioner du behöver...och en massa mer du inte behöver.

Tillbaka
Topp