Insiktsfullt om doping

TBone

Aktiv medlem
Insiktsfullt om doping
Om man kikar på http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=831679 så säger Gigi Scarbozza något väldigt klokt (ca 3 min 20 sek in).

I korhet säger han att det spelar ingen roll hur fort det går, man vill se dem vara dödströtta när de kommer i mål, så är det inte idag. Det går emot cyklingen innersta väsen.

Jag är böjd att hålla med.

Insiktsfullt om doping
Jag håller med i komentaren, problemet är ju att folk inte dopar sig bara för att cykla fortare - man gör det för att cykla fortare än någon annan.

Sen så kommer ju ingen att vara trött i mål sålänge man håller på med masstarter. Det blir ju oftast ett jävla taktiktramsande och löjliga spurter. Finns det inte inom cykling samma typ av tävling som inom skidor - man släpper iväg cyklisterna en och en och sen får de köra mot klockan.

//Erik

Insiktsfullt om doping
Totalt okunniga svenska TV journalister fortsätter att rapportera om doping varje gång de pratar cykel. Nån idiot sade att cykelsporten var tvungen att gå igenom samma stålbad som friidrotten och längdskidåkningen innan den var trovärdig. Hur slut i huvudet får man vara? Ingen annan sport har varit i närheten av det snart tio år långa stålbad som cykelsporten utsatts för sedan TdF 1998.
I samma inslag som Scarbozza säger Matthew White att alla sporter har samma problem men att media fokuserar på cykel, det var dagens sanning. Vad hade hänt om man tittade efter kokain i varje serie A spelare en söndagmorgon? Hade det funnits någon liga kvar?

Insiktsfullt om doping
all doping handlar ju i slutändan om pengar, och man tjänar pengar på att visa upp idrottsmän som utför veritabla storverk, och det är ju oxå det folk vill se, folk som drar flygplan eller springer 100m på under 9½ sekund o så vidare. ingen jävel skulle kolla på en "ren" tävling i tex. kroppsbyggning, eller för den delen styrkelyft, om man i tältet bredvid hade en "all doping är tillåten"-variant av samma tävling.

Insiktsfullt om doping
Att vara dödströtta vid slutet av ett långt tempolopp är en sak, men linjelopp, särskilt etapplopp är annorlunda. Där är det ingen fördel att tömma tanken totalt. Målsättningen är inte att vara så trött som möjligt, det är att göra jobbet så att lagledningen blir glada. I vissa fall är det att placera sig så högt på resultatlistan som möjligt, men de flesta på laget har andra uppgifter som är viktigare än just placeringen. För en domestique att överanstränga sig för att komma in några sekunder innan andra klungan så man placeras på 23:e plats istället för 65:e är en felaktig strategi när man har långt att köra innan man söver i en annan hotel inför nästa dagens etapp eller tävling. Man är helt enkelt tvungen att spara på krutet så att man har lite att köra med nästa dagen.

Om cykling var en individuellt idrott och om det fanns bara 20 tävlingsdagar per året så skulle det ser annorlunda ut, men så är inte fallet.

Insiktsfullt om doping
TigerMale skrev:
> ingen jävel skulle kolla på en "ren" tävling i
> tex. kroppsbyggning, eller för den delen
> styrkelyft, om man i tältet bredvid hade en "all
> doping är tillåten"-variant av samma tävling.

Jo jag.

Sen så inbillar jag mig att intresset för dopningsutsatta idrotter kommer att minska - och kanske öka för andra. Schack till exempel är det svårt att dopa sig i (hur gör man? Sprit?). Det tror jag kommer att bli en jättestor idrott framöver.

För att vara allvarlig: skulle man släppa dopingen fri så blir det ju "världens starkaste man"-stämning över allting. Och den skiten är ju inte idrottsligt intressant. För mig är det ju mer "hur jävla dum i huvudet kan man bli" - typ som "Big Brother" / "Idol" / "Supermodel". Alltså mer äckel- / estetik-"underhållning".

//Erik

Insiktsfullt om doping
alexcykel skrev:
-------------------------------------------------------

> I samma inslag som Scarbozza säger Matthew White
> att alla sporter har samma problem men att media
> fokuserar på cykel, det var dagens sanning.

Långt många fler sporter än vad man hör om dopingtestas. Men det är då man hittar fall som man skriver om det.

Så var det med dagens sanning

Insiktsfullt om doping
Kapelin är verkligen gullig, men hon kan fortsätta med att smöra på fotbollsspelare i stället. Den enda insiktsfulla kommentaren kom från cyklisten som sa att att det alltid kommer att finnas fuskare. För övrigt tyckte jag t.ex Sella såg rätt trött ut redan innan målgång.

Insiktsfullt om doping
Erol skrev:
>Sen så kommer ju ingen att vara trött i mål sålänge man håller på med masstarter.
>Det blir ju oftast ett jävla taktiktramsande och löjliga spurter.

Så talar bara en person som inte förstått sporten. Det gör sporten otroligt mycket mer dynamiskt än vad den hade varit annars. Hade vi snackat skidåkning hade jag hållit med dig. Där är tävlingarna (ännu?) inte tillräckligt tuffa/hårda för att bli utslagsgivande vid masstarter...Detsamma gäller verkligen inte cykel.

> Finns det inte inom cykling samma typ av
> tävling som inom skidor - man släpper iväg
> cyklisterna en och en och sen får de köra mot
> klockan.
>

Men vafan!???!!?????
Det har "alltid" funnits inom cykel och kallas tempolopp eller "time trial" på utrikiska.
Den delen av sporten är iofs jämförelsevis liten (om vi jämför med linjelopp då alltså) men den är ändå en betydligt större sport än längdskidåkning om vi ser till internationell genomslagskraft.
Det är bara svenskar, norrmän och möjligtvis någon enstaka finne som tror att längdskidåkning är en sport att bry sig om....

Senast redigerad av en moderator:
Insiktsfullt om doping
Ville skrev:
> Långt många fler sporter än vad man hör om
> dopingtestas. Men det är då man hittar fall som
> man skriver om det.

I vilka andra sporter gör polisen husrannsakan på hotell, hemma hos idrottsläkare, i utövares hustrurs bilar, massarresteringar där man kräver erkännande utan test? (festina 98, EPO gick inte att spåra då)

NFL, NBA, NHL, Boxning, tyngdlyftning, styrkelyft eller kickboxning, om man får tro media är detta oerhört rena sporter. Dopingtestande är som all annan undersökning, som man frågar får man svar.

Insiktsfullt om doping
Erol skrev:
> TigerMale skrev:
> > ingen jävel skulle kolla på en "ren" tävling
> i
> > tex. kroppsbyggning, eller för den delen
> > styrkelyft, om man i tältet bredvid hade en
> "all
> > doping är tillåten"-variant av samma
> tävling.
>

>Erol: Jo jag.

TM:Jaha, men det skriver du la mer för o få debatt. förstå mig rätt istället. Om man kan se en 70kg's byggare eller en 130kg's så tittar alla andra då, utom du, på 130kg's för att man vill se det extrema. nu kommer nån (minns inte vem det var sist) att hävda att man kan komma upp i 130kg ren muskelvikt UTAN doping oxå, men det visar bara att man inte vet vad man snackar om. Jag vågar påstå att det är omöjligt.

>

>Erol: Sen så inbillar jag mig att intresset för
> dopningsutsatta idrotter kommer att minska - och
> kanske öka för andra. Schack till exempel är
> det svårt att dopa sig i (hur gör man? Sprit?).

TM:Tänkte du ens innan du skrev, vem fan blir smart av alkohol?:D titta bara på happy en fredagskväll

> Det tror jag kommer att bli en jättestor idrott
> framöver.
>TM: möjligt, men kasparov är ju redan bäst.

> Erol:För att vara allvarlig: skulle man släppa
> dopingen fri så blir det ju "världens starkaste
> man"-stämning över allting. Och den skiten är
> ju inte idrottsligt intressant. För mig är det
> ju mer "hur jävla dum i huvudet kan man bli" -
> typ som "Big Brother" / "Idol" / "Supermodel".
> Alltså mer äckel- / estetik-"underhållning".
>
TM:men du hajar säkert att det finns dom som sväljer den skiten oxå.
> //Erik

Insiktsfullt om doping
Eftersom jag är samhällsvetare känner jag att jag behöver backa upp mitt påstående om att dopingtestande liknar allt annat testande, som man frågar får man svar.

Jag gick in på WADA:s hemsida och läste deras årsrapport 2005.

Antalet out of competition tester utförda på cyklister av UCI var 149st.

Antalet out of competition tester utförda på fotbollsspelare av FIFA var 0 st.

Sedan behöver jag väl knappast påpeka den storleksmässiga relationen förbunden emellan.

Insiktsfullt om doping
alexcykel skrev:
> Eftersom jag är samhällsvetare känner jag att
> jag behöver backa upp mitt påstående om att
> dopingtestande liknar allt annat testande, som man
> frågar får man svar.
>
> Jag gick in på WADA:s hemsida och läste deras
> årsrapport 2005.
>
> Antalet out of competition tester utförda på
> cyklister av UCI var 149st.
>
> Antalet out of competition tester utförda på
> fotbollsspelare av FIFA var 0 st.
>
> Sedan behöver jag väl knappast påpeka den
> storleksmässiga relationen förbunden emellan.

hehe, va oväntat:)

Insiktsfullt om doping
TigerMale skrev:

> TM:Tänkte du ens innan du skrev, vem fan blir
> smart av alkohol?:D titta bara på happy en
> fredagskväll

Konstigt. Det är just på Fredagskvällarna jag tycker att Happy verkar smart.
Undrar om jag måste sluta dopa mig ;-)

/putte

Insiktsfullt om doping
Intermezzo skrev:
> TigerMale skrev:
>
> > TM:Tänkte du ens innan du skrev, vem fan blir
> > smart av alkohol?:D titta bara på happy en
> > fredagskväll
>
> Konstigt. Det är just på Fredagskvällarna jag
> tycker att Happy verkar smart.
> Undrar om jag måste sluta dopa mig ;-)
>
> /putte

enligt vad man läst skapar doping ett falskt självförtroende;)

Insiktsfullt om doping
Doping i sig skiter väl de flesta i, det viktiga är ju att alla tävlande har liknande förutsättningar. Skaffar man sig bättre förutsättningar gentemot de andra tävlande så är det fusk och fusk gillar inte många. Sen om nån jäkel snortar kokain på skoj så skiter väl de flesta egentligen i det.
Sen att just cykelsporten har hamnat i skottfältet beror väl på att dom är tacksamma att hacka på, ungefär som nördar med glasögon.
Sen tycker jag att doping är en sport i sig. Puss.

Insiktsfullt om doping
Man kan ju också fråga sig hur normalt det är att cykla 300+ mil på tre veckor med några få vilodagar. Redan där behöver man ju nästan vara dopad för att klara av det. Tävlingarna kanske skulle utformas annorlunda?

Insiktsfullt om doping
Sebbe S-vall skrev:
> Doping i sig skiter väl de flesta i, det viktiga
> är ju att alla tävlande har liknande
> förutsättningar. Skaffar man sig bättre
> förutsättningar gentemot de andra tävlande så
> är det fusk och fusk gillar inte många. Sen om
> nån jäkel snortar kokain på skoj så skiter
> väl de flesta egentligen i det.
> Sen att just cykelsporten har hamnat i
> skottfältet beror väl på att dom är tacksamma
> att hacka på, ungefär som nördar med glasögon.
>
> Sen tycker jag att doping är en sport i sig.
> Puss.

Då tillhör jag nog inte de flesta, men & andra sidan har jag glasögon så jag är väl hopplöst lost :-(

/putte

Insiktsfullt om doping
Alldeles oavsett jämförelse med andra sporter eller företelser kommer man inte ifrån att cykeslporten har ett dopingproblem och åtminstone för mig blir det lite mindre intressant att följa girot och touren med misstanken att några kanske är dopade. I grunden är det nog ändå bra att journalister bevakar och efterfrågar problemet därför att dopingen är ett fusk, är farligt och förstör trovärdigheten. Troligen är dopingen inom många sporter svår att helt bekämpa och vi kanske alla måste hitta ett sätt att förhålla oss till problemet?

Insiktsfullt om doping
TigerMale skrev:
> alexcykel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Eftersom jag är samhällsvetare känner jag
> att
> > jag behöver backa upp mitt påstående om att
> > dopingtestande liknar allt annat testande, som
> man
> > frågar får man svar.
> >
> > Jag gick in på WADA:s hemsida och läste deras
> > årsrapport 2005.
> >
> > Antalet out of competition tester utförda på
> > cyklister av UCI var 149st.
> >
> > Antalet out of competition tester utförda på
> > fotbollsspelare av FIFA var 0 st.
> >
> > Sedan behöver jag väl knappast påpeka den
> > storleksmässiga relationen förbunden emellan.

Intressant!

Jag dra mig till minnes lite statistik från senaste sommarOS. Om jag inte missminner mig så var tyngdlyftarna helt i en egen dopingklass för sig. Tvåa var friidrottarna som var rätt många fler dopade än cyklisterna som var på en tredje eller fjärde plats vill jag minnas. Friidrottarna var ju säkert många fler på plats men det surras ju inte så mycket om doping när man gör ett reportage på Sportspegeln om Kajsa Bajskvist och Steffe Holm.

En stilla undran... hur hade raporteringen från friidrottsvärlden sett ut om inte sverige hade haft Holm och Bergkvist?

Stalle

Insiktsfullt om doping
Det spelar väl ingen roll hur mycket man dopar sig i andra sporter? Precis som det skulle vara någon förmildrande omständighet. Bara för att "alla andra" gör det oxå... Så resonerar man när man är 8 år, typ.

Men det är väl det som är problemet. Det är så utbrett så att det inte längre anses orättvist eftersom "alla andra" gör det oxå. "Alla" landsvägscyklister hänger ju även på vattenflaskan när den hämtas vid servicebilen. Fusk det oxå.

Insiktsfullt om doping
JT skrev:
> Det spelar väl ingen roll hur mycket man dopar
> sig i andra sporter? Precis som det skulle vara
> någon förmildrande omständighet. Bara för att
> "alla andra" gör det oxå... Så resonerar man
> när man är 8 år, typ.

Nä det är helt riktigt. Och cykling är ju inte på nåt sätt oskyldigt. Det jag däremot funderar över är:

1) Varför bara "dopingreportagen" om cykling när flera andra sporter är i samma klass, eller tillochmed värre?

2) Varför verkar en å annan tro att man inte skulle dopa sig i andra sporter?

Men det är ju bara mina små funderingar...

Stalle

Insiktsfullt om doping
Sebbe S-vall skrev:
> Doping i sig skiter väl de flesta i, det viktiga
> är ju att alla tävlande har liknande
> förutsättningar. Skaffar man sig bättre
> förutsättningar gentemot de andra tävlande så
> är det fusk och fusk gillar inte många. Sen om
> nån jäkel snortar kokain på skoj så skiter
> väl de flesta egentligen i det.
> Sen att just cykelsporten har hamnat i
> skottfältet beror väl på att dom är tacksamma
> att hacka på, ungefär som nördar med glasögon.
>
> Sen tycker jag att doping är en sport i sig.
> Puss.

Då tillhör jag nog inte de flesta, men & andra sidan har jag glasögon så jag är väl hopplöst lost :-(

/putte

Så tycks vara fallet, du har min sympati.

Medias fokus på "cykeldoping" kanske inte är så stor. Det kanske är ni som tittar mer på cykelsport än annan sport. Följer inte sporten och det var ett bra tag sen jag läste om nån dopad cyklist.
Sen är det ju så att när nyhetstorkan råder och man har kört sin 37:e "så blir du smal på en vecka" special. Så plockar dom fram och blåser upp vad fan som helst. Vill minnas att linda rosing var på fyra framsidor i rad på aftonbladet för ett år sedan.

Man tager vad man haver.

Insiktsfullt om doping
TigerMale skrev:

nu kommer nån (minns inte
> vem det var sist) att hävda att man kan komma upp
> i 130kg ren muskelvikt UTAN doping oxå, men det
> visar bara att man inte vet vad man snackar om.
> Jag vågar påstå att det är omöjligt.

Men tanke på att Arnold vägre 260lbs ~ 118kg under sin storhetstid, kan jag inte annat än att hålla med dig. Han ska väl ha knaprat en del piller också...

/Adam

Insiktsfullt om doping
Usch, jag pendlar mellan dumma, korkade kommentarer, utan värde och allvaret i de här diskussionerna.

Jag tar alltid illa vid mig när någon dopar sig i sportsammanhang, inte för att det är skadligt, för det är på något sätt alltid ett eget val, men för att det höjer ribban, på sikt gör det legalt att fuska för att vinna.
Man säger att all PR är bra PR och det är självklart så att om den yttersta eliten gör bra ifrån sig får man publicitet och våra barn får förebilder.
Visar det sig senare att samma människor blivit 'just så bra' pga av doping, är det djäkligt lätt att våra egna ungar tar samma genvägar.
Man kan dock inte tiga bort ett sånt här problem. Torskar man för doping är det inte mer än rätt att man hängs ut och att samhället vågar fördömma det dom gjort.
Det tycker jag iofs att media gör rätt bra.

Sen om cyklingen får större utrymme i media än andra sporter gällande doping, är jag inte rätt person att bedömma, men ser det inte heller som något att ta illa vid sig för. Bara bra när ett problem som doping belyses och det måste ändå vara bästa triggaren för att börja sanera.

/putte

Tillbaka
Topp