[inspirationstråd] The perfect trail kit

AX3L

Aktiv medlem
Efter en februari kantad av både förkylningar och ocyklingsbart underlag har man haft gott om tid att fixa cykeln inför varmare tider. Cykelförrådet/verkstan också känt som "garderoben" har organiserats och i ren tristess har jag nu börjat gå över andra delar av utrustningen.

Alltså, vad har ni med er ut när ni cyklar och hur förvaras det? När jag gick från ryggsäck till fannypack och till att tom ibland köra helt utan fick jag en god anledning att börja sortera lite bland vad jag har med mig.

ORG_DSC00186.JPG

Här är ungefär de små grejerna som alltid varit med fram tills nu. Saker som räddat eller underlättat en rajd tidigare (eller hade gjort det om det varit med) och väger tillräckligt lite för att vara värt att bära med sig. Förutom detta har jag oftast ett litet första hjälpen kit, och det uppenbara multiverktyget och en slang om allt skiter sig. Salamiverktyget sitter gömt i vevpartiet och pumpen på ramen.

Eller summerat:
Slang
Multi tool
Lagningskit
Tire levers
Växelöra till båda cyklarna
Brytpinne broms
Bromsbelägg
Växelwire
Wire ändar
Tubeless ventil
Ventilkärna
Ventilkärne verktyg
Presta adapter?
Näsdukar
Nitrilhandskar
Stans flaska
Liten flaska olja
Pump
Fickkniv
Däcktrycksmätare
Salami kit
CO2 + patroner
Vätskeersättning
Avbitartång
Quick link tång
Quick links
Buntband
Pengar

Eker om man har ryggsäck

Första hjälpen kit:
Plåster olika storlekar
Tryckförband
Säkerhetsnålar
Sårtvätt
Insektsservetter
Pincett (kan sitta i kniven)
Alvedon

Så till nästa problem, förvaring och det som egentligen var anledningen till trådposten. Just nu ligger det mesta i en plastpåse och utspritt i fannypackets fack. Ett helvete om man ska byta väska och omöjligt att se vad som saknas.

Första idén var en verktygsrulle av något slag, men det verkar bli väldigt bylsigt och inte helt enkelt att använda ute i skogen. Av en slump såg fick jag upp ögonen för något som kallas EDC organizer - every day carry organizer. Förutom att man känner sig om en riktig MÖP och att det känns lite olustigt att surfa på sidor som inriktar sig mot folk med förkärlek för camo och stora arga hundar verkar det uppfylla specen. Närmare bestämt:

https://www.maxpedition.com/products/mini-pocket-organizer?variant=27869021009

Dock lite väl klumpig, och facken är inte helt optimala. Är det någon som har tips på något liknande eller helt annat som är bra för att transportera såna här grejer med god översikt?

Så alltså.. Dela med er av vad som ligger i era väskor eller svett-lådor eller vad ni nu kör med. Har ni tips på roliga bra verktyg, och framförallt bättre förvaring än en ziploc - påse?

Det finns en väldigt lång äldre tråd om detta har jag för mig. Söka på mobilen suger dock.

Merparten av min packning består av slangen och första hjälpen. Sen anpassas det förstås lite. Ekrar är med på resor men inte hemma. Samma med bromsbelägg.

Om du inte gillar ”camo/arghund” sidorna så är det ju någon happyit som syr väskor som säkerligen kan hjälpa dig med liknande?

Du har nästan allt med dig, på första förbands fronten, en rejäl torniquet för att stasa av en blödning som komplement till tryckförbanded, en självlåsande spännrem funkar bra.

En energibar skulle jag kasta med, om motorn får soppatorsk :)

Kung Stalle sa:
Kan nån förklara för mig varför man behöver en Quick link-tång?

Stalle
Den behövs väl ungefär lika mycket som växelöra nr två, klossen (skruv borde räcka, en lös känns ju direkt) och den digitala tryckmätaren.

Fast de senare har ändå egna användningsområden, de är bara överflödiga i väskan. Tång som tång. Jag har en liten Gerber som gör allt.

Rattnalle, ja jag tycker också att det borde finnas men jag kan verkligen inte hitta någon vettig.. Länka gärna om du hittar den!

Angående att anpassa kittet så jo, till viss del är väl det vettigt. Men jag inser att det suger nästan lika mycket att åka hem med en slemmig Huck Norris på ryggen i Hellas eller Delsjön som i Les Arcs. Och poängen med dessa grejerna är att det ska vara saker som väger nästan ingenting, men verkligen hjälper den dagen dom behövs.

Mikipedia, ja där sa du något! Man kanske skulle sätta vår favorit-Edvin i arbete för att ta fram något med perfekt anpassade fickor för respektive pryl :)

Skogsmtb tanken slog mig faktiskt. Men jag tänker att en rejäl extraslang eller buntband får dubbla både för att satsa och stadga upp en spjälkning (?). Något annat jag övervägde var en sån liten rymd-filt som blir jätteliten när den är ihoppackad. Den dagen någon skadar sig rejält och det inte är soligt och varmt är den nog värd de 30g den väger.

Energibar/godis, proteinbar och gärna någon snabbslem om man verkligen bonkar är givna at all times :)

Kung Stalle sa:
Asså jag menar inte just varför just du har det Axel utan mer varför det verkar vara många som har med sig det ut i spenaten.

Nej du har en poäng, och den är ganska ny i samlingen och en sak jag lätt skulle kunna plocka bort. Med ett multitool som har kedjebrytare är den egentligen ännu mer överflödig. Jag vet inte riktigt när den köptes, men jag gillar den för andra meckjobb också.

Rattnalle, växelöronen är faktiskt till två olika cyklar trots att se ser nästan identiska ut (dock olika märken och de är inte kompatibla ens som nödlösning tyvärr). Klossar är också overkill, iaf två stycken. Men däcktrycksmätaren, den använder jag banne mig rätt ofta :)

Man skulle också kunna byta ut ventilverktyget mot en sån liten plutt i plast. Men jag gillar det där och tar gärna den extra vikten. Det är inget kul att mecka med dåliga grejer i skogen heller, om man inte måste.

Hmmm.. kedjebrytare måste du ju ha om du måste städa bort krökta länkar. Om nu kedjan går av.Och du kan även montera ihop en kedja med kedjebrytaren.

Kedjelås kan man alltid montera utan verktyg. Varför man skulle vilja plocka isär ett kedjelås under en tur kan jag inte förstå. Upplys mig.

Jag har på drygt fyra år gått från fullastad Camelbak till att nu endast ha,

- Specialized SWAT multitool, på flaskstället.
- Schwalbe EVO tube i ryggfickan på bibsen.
- 25g patron + munstycke, även det på ryggen.
- Clif Bar BLOKS om det ska hojas +90min.

Nån dag lär man väl få äta upp sin lätta packning, men faktum är att jag inte använt nånting annat än ett multitool de senaste 400 milen. Helt klart värt & färdas lätt om det är så sällan den ev. packningen faktiskt behövs.

Jag har One Up-pump med mulittool inkl kedjebrytare och ett extra kedjelås samt bacon och några buntband. Allt i pumpen som sitter på cykeln. Och en strap med slang och co2-patron. Även detta på cykeln.

Behöver bara tänka på vatten och ev näring när jag skall iväg.

Såhär då:
Slang
Multi tool
Kedjebrytare
Tire levers
Pump
Salami kit
CO2
Quick links
Buntband

Stalle

Senast ändrad:
Det beror på vilken cykel jag tar: Hardtailen -> en 0,75 flaska vatten. Om de är rena, annars en 0,5.

Heldämpat: slang, pump (dämpar och däck), multiverktyg, snabblänkar, växelvajer, växelöra, ett par kattstrypare, 1a hjälpen, växelöra till sambons hoj (det ligger i påsen så det åker alltid med), bromsklossar (de ligger också i påsen). Samt en blåsa med typ 1,5liter vatten. Allt sammans ligger i min ryggsäck, nån multisporthaglöfshistoria på typ 7liter.

Senast ändrad:
Jag har använt ryggskyddet ett par gånger. Eller åtminstone laddat på ryggsäcken. Hade inte varit skönt utan. Så att ha lite grejer med i "skyddet" gör inte så mycket extra.

Mer komplett lista:
Slang
Liten pump, 60g eller så.
Laglappar
MaXalami
Några buntband
En nästan slut rulle eltejp
Växelöra
Multiverktyg med kedjebrytare
Liten Gerber. Ventiler, avbitare, kniv etc

Försvarets första förband. Så kompress och linda, räcker rätt långt.
Ett par större plåster.
Tvättservetter, som komplement till vatten från flaska eller blåsa.
Elastisk binda. Har haft glädje av den en eller två gånger till någon i sällskapet vid misstänkt stukning.

På resor eller andra längre äventyr:
Ekrar
Bromsbelägg

Så prylarna i sig hade gått i en betydligt mindre väska. Det är ryggskyddet och vattnet som står för både volym och vikt. Ingetdera vill jag vara utan.

Kung Stalle sa:
Hmmm.. kedjebrytare måste du ju ha om du måste städa bort krökta länkar. Om nu kedjan går av.Och du kan även montera ihop en kedja med kedjebrytaren.

Kedjelås kan man alltid montera utan verktyg. Varför man skulle vilja plocka isär ett kedjelås under en tur kan jag inte förstå. Upplys mig.

Nej som sagt, du har helt rätt. Jag har använt den där tången till mycket annat (typ trilskande tubeless-ventiler) dock, men den skulle absolut vara det första som ryker.

Det där med att strapa fast saker på cykeln eller köra med sån edc känns jäkligt vettigt. Jag hade länge slang och däckkrängare där, men det städades bort av nån anledning. Tror nu när jag tänker efter att det blev så eftersom jag ändå oftast behöver iaf en extra vattenflaska och resten av grejerna då ändå inte är direkt ivägen.

Jag kör edc tool i edc pumpen o har flera hållare så jag kan flytta pumpen mellan olika cyklar.
Slang på ramen.
Problemet för mig är mest att få med nog med vatten när det är varmare. En 0.5a räcker inte långt och 0.7a är gränsfall att det får plats och det räcker ändå inte.
Lite sugen på testa bibs som rymmer vattenblåsa.

Numera kör jag oftast med en sån här i fickan: https://www.planetx.co.uk/i/q/BO365SBC/365x-eva-tool-bottle-cage-tool-case
Multiverktyg, minipump, slang, förstahjälpen, buntband, däckkrängare och extra lagningslappar är det inuti. Går att ha i flaskstället om man önskar.
Vid landsvägscykling har jag ett liknande mindre kit men utan slang men med däckgucka i en liten tät behållare istället.

Väldigt olika filosofier här, intressant! Att köra helt utan rygga drömde jag också om ett tag. Kollade på olika små ramväskor och andra lösningar för att få med sig verktygen, strapade på slang och anndra grejer på alla möjliga delar av cykeln. Men som glitch är inne på.. Inte ens på en kvällsrajd är de 600 ml vatten som en flaska innehåller tillräckligt, och ska man ändå ha mer vatten med sig är inte de andra max 150-200g speciellt ivägen heller. Egentligen är det bara på vintern det räcker med en flaska, men då vill jag gärna ha en windbreaker och kanske ett par extra handskar också.

En fråga till er törstläppar, hur långa turer cyklar ni när inte en 500ml flaska räcker?
Alla är ju olika men i sommras räckte iaf 500ml i soliga dagar till 2h turer för mig, så den här tiden på året har jag inte ens med mig vätska.

Hemma:
EDC tool i gaffelröret, slang på ramen
EDC pump i ryggfickan eller ryggsäcken beroende på turens längd, ett däckjärn i plast.

På resa:
EDC tool i gaffelröret, slang på ramen
EDC pump, växelöra, ekrar och en lite eltejp ryggsäcken beroende på turens längd.

Förr hade jag kedjelås när alla cyklarna var 10 eller 11-delade. Nu är det en hemsk blandning på 10,11,12 så händer nåt lagar jag med en nit och får leva utan den växeln.
Hade jag bott i USA och kunnat göra 8 timmars cykelturer ut i öknen eller motsvarande hade jag nog haft mer grejjer, men i Sverige är man knappt längre än 30 min lätt jogg till närmsta pizzeria...

Edit: Ibland har jag gaffelpump i ryggsäcken med.

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
En fråga till er törstläppar, hur långa turer cyklar ni när inte en 500ml flaska räcker?
Alla är ju olika men i sommras räckte iaf 500ml i soliga dagar till 2h turer för mig, så den här tiden på året har jag inte ens med mig vätska.

Hojar jag med hunden räcker en halvliter i den timmen vi brukar vara ute. Men då är det lågt tempo. I somras gjorde jag av med 1,5-2 liter på nästan varje tur. På de längre var 3litersblåsan tom. Då var det iofs 4-5h och ett 300-500 höjdmeter.

Jag har med mig multiverktyg, slang, pump och en vattenflaska om jag bara är ute i Hellas några timmar. Allt sitter på / i ramen. Funderar på att köpa ett växelöra oxå.

mikipedia_ sa:

För min del brukar både flaska och blåsa med drygt en liter vatten vara slut på en rajd om det är någorlunda varmt, dvs efter cirka 2h. När jag körde lvg låg det inte ens nära det dock, så jag antar att det beror på hur intensivt man kör. Sen behöver jag fysiologiskt dricka mycket mer än alla andra, men det är en parentes.

Är det standard att ta med slang trots tubless? Hade tänkt skippa slang nu när jag fixat hjulen slanglösa.
Fick precis hem en lifeline cnc minipump som åker med i Camelbacken och gör mitt Crank brothers mulitverktyg (med kedjebrytare) sällskap. Växelöra och kedjelänk åker också med. Dock varken tänger eller första hjälpen kit. Väldigt osugen på vikten av en tång, men lite bandage låter ju rimligt.

@AX3L: Har du vägt ditt kitt? Gissar att det springer iväg lite grand?

Ett problem: Har nu nav med centerlock och där går multiverktyget tyvärr bet. Finns det något smidig och lätt "trailverktyg" för att skruva åt en lös centrelockmutter ? För ett par turer sen var detta ett problem.

Nypåmtb sa:
Är det standard att ta med slang trots tubless? Hade tänkt skippa slang nu när jag fixat hjulen slanglösa.

[…]

Ett problem: Har nu nav med centerlock och där går multiverktyget tyvärr bet. Finns det något smidig och lätt "trailverktyg" för att skruva åt en lös centrelockmutter ? För ett par turer sen var detta ett problem.

Om du får tillräckligt stort hål i däcket så tätar inte vätskan, då är det bra med slang. Skruva fast din centerlock mutter med rätt moment (och alla andra skruvar också) hemma så slipper du sådant. Och glöm inte att att spänna ventilkäglan när du ändå är igång.

Senast ändrad:
Jag har ett lezyne v10 multiverktyg, en 26" superlight slang, ett kedjelås, en park tool däcklagningslapp och några park tool slanglagningslappar packade i en Lezyne Road caddy, sen sätter jag fast en minipump i kardborrebandet på road caddyn och har allt liggandes i ryggfickan. Har hittills aldrig behövt något mer på vanliga träningspass. På cykeln har jag två flaskställ.

På längre alpturer lägger jag till ordentligt första förband, bivacksäck, bromsklossar, extra slang, mat och använder en ryggsäck.

lezynev10.JPG

roadcaddy.JPG

Spacekitty sa:
Nypåmtb sa:

[…]

Om du får tillräckligt stort hål i däcket så tätar inte vätskan, då är det bra med slang.
Salami löser det nästan varje gång, men den där sista gången är slangen guld värd. Eller om vätskan torkat upp mer än man tänkt sig.

Lejon sa:
Numera kör jag oftast med en sån här i fickan: https://www.planetx.co.uk/i/q/BO365SBC/365x-eva-tool-bottle-cage-tool-case
Multiverktyg, minipump, slang, förstahjälpen, buntband, däckkrängare och extra lagningslappar är det inuti. Går att ha i flaskstället om man önskar.
Vid landsvägscykling har jag ett liknande mindre kit men utan slang men med däckgucka i en liten tät behållare istället.

Den väskan var ju jäkligt smutt. Har testat någon sådan plastvariant som är som en vattenflaska men med tätt lock, svårt att få ut det man vill. Bra pris på väskorna också, synd bara att frakten kostar som 5 st....

Rattnalle sa:
Salami löser det nästan varje gång, men den där sista gången är slangen guld värd. Eller om vätskan torkat upp mer än man tänkt sig.

Det låter vettigt. Gissar att det finns små smidiga kitt som inte väger mkt. Har du något tipps?

Spacekitty sa:
Nypåmtb sa:

[…]

Om du får tillräckligt stort hål i däcket så tätar inte vätskan, då är det bra med slang. Skruva fast din centerlock mutter med rätt moment (och alla andra skruvar också) hemma så slipper du sådant. Och glöm inte att att spänna ventilkäglan när du ändå är igång.

Håller iof med Spacekitty, men råkade på detta häromdan. Ekerspännare med kassett-verktyg, dvs samma som cl-hylsor. (Bike24)
Screenshot_20190222-094255.png

Nypåmtb sa:
Fick precis hem en lifeline cnc minipump som åker med i Camelbacken och gör mitt Crank brothers mulitverktyg (med kedjebrytare) sällskap. Växelöra och kedjelänk åker också med. Dock varken tänger eller första hjälpen kit. Väldigt osugen på vikten av en tång, men lite bandage låter ju rimligt.

@AX3L: Har du vägt ditt kitt? Gissar att det springer iväg lite grand?

Den blå tången har jag haft användning av ett par gånger när jag fixat något med buntband. I nödfall klipper den också en växelwire eller motsvarande med väldigt god vilja.

https://toolmax.se/varumarken/ferax/ferax-sidavbitare-mini-90-mm/

Jag har inte vägt kittet, men det tänkte jag försöka få till framöver. Förutom däcktrycksmätare och den lilla kedjelåstången (som jag som sagt skippar om den inte får plats, den är mer en bonus) är det inget i mitt kit som väger speciellt mycket dock. Kedjeolja och tubeless vätska är väl lite samma där, inte helt nödvändigt om jag behöver slimma ner grejerna ordentligt men något jag ändå ganska frekvent använder.

Fan. Jag insåg precis att jag behöver en 19mm hylsa/ringnyckel eller motsvarande för att byta växelöra på nya cykeln. Förutom att kapa av en ringnyckel, finns det nån smidigare lösning? En liten Knipex tångnyckel känns ju som en riktigt snygg lösning som dessutom skulle kunna användas till annat, men den väger 105g...

AX3L sa:
Fan. Jag insåg precis att jag behöver en 19mm hylsa/ringnyckel eller motsvarande för att byta växelöra på nya cykeln. Förutom att kapa av en ringnyckel, finns det nån smidigare lösning? En liten Knipex tångnyckel känns ju som en riktigt snygg lösning som dessutom skulle kunna användas till annat, men den väger 105g...

Kapa av ringen på en ringnyckel men spara lite extra så du kan borra, gänga och låsafast (superlim lr svetsloppa lr stuka gängen på baksidan) en m5 med lämplig torxfattning så nära ringdelen som möjligt. Vips har du gjort en egen ”kråkfot” som funkar med en t25 lr liknande som du har i multitoolet iaf?

Tillbaka
Topp