instabila låga växlar på 80talsracer

slice me nice

Aktiv medlem
Jag köpte en gammal racer för några månader sedan och har ägnat mig åt att renovera den så den funkar som en okej träningshoj. Jag tänkte köpa mig en modern så småningom, men har inte pengar för det nu så jag ser hojen som ett litet projekt att leka med och lära av.

Nu är allt i princip träningsdugligt, förutom de låga växlarna. Eftersom cykeln är gammal sitter växelreglagen på ramen och är steglösa. När jag kör på lilla klingan och någon av de mindre tre (av totalt sex) kassettdreven ligger inte derailern kvar utan vandrar långsamt utåt (tar 10-30 sekunder beroende på belastning). Detta gör att jag inte kan använda de lätta växlarna ståendes utan att riskera en rejäl vurpa.

Så: vad gör man åt saken? Jag vill ju kunna runda Vättern nästa år utan att sakna de lättaste växlarna!

Risken är att kassetten är slut. Det funkar bra på de stora dreven bak då det är fler skuggar som hakar i kedjan men inte på de små så när man tar i så kuggar det över på de små dreven.

Har också en gammal racer som jag har svårt att få tyngsta växeln att hoppa i. Ett tips är också att kolla så att den trycker frammåt/uppåt, det skall även gå att spänna upp en skruv mot växelörat, den fjädern är lite klen på min bakväxel.

PerFormance skrev:
-------------------------------------------------------
> Brukar gå att vrida åt nån mutter/skruv på
> reglagen så friktionen ökar...
> Kanske funkar?
>
> /Per

+1

Prova det till att börja med, det löste problemet för min del när jag höll på att bli tokig. Trodde inte att skruven som fäster reglaget i ramen var så viktig, men det var den...

42Hz skrev:
> Risken är att kassetten är slut. Det funkar bra
> på de stora dreven bak då det är fler skuggar
> som hakar i kedjan men inte på de små så när
> man tar i så kuggar det över på de små
> dreven.
>
> Har också en gammal racer som jag har svårt att
> få tyngsta växeln att hoppa i. Ett tips är
> också att kolla så att den trycker
> frammåt/uppåt, det skall även gå att spänna
> upp en skruv mot växelörat, den fjädern är
> lite klen på min bakväxel.

Jag märkte när jag läste ditt svar att jag formulerade mig lite klantigt. Det är de lättare dreven som inte är stabila, alltså de stora. De tyngre växlarna är inga problem.

Ikväll gör jag en ordentlig koll på skruven på reglagen som ni tipsat om, det vore ju riktigt gött om det var så enkelt att lösa det. Jag återkommer med resultat, tack så länge!

Håller på och fixar min gamla racer från -86 eller -87 och minns väl att den kunde tappa växel om inte skruven till friktionsväxelreglaget var åtdragen.

En vanlig spårskruvmejsel fixade det på min hoj.

Lycka till!

;~}

Tjena Gurra!
Kul att se att du har hittat hit!

Se till att skaffa en sån här låsskruv så du kan låsa reglaget när du cyklar.

dia-compe-shift-l-med.jpg

Freddo skrev:
> Tjena Gurra!
> Kul att se att du har hittat hit!
>
> Se till att skaffa en sån här låsskruv så du
> kan låsa reglaget när du cyklar.
>
> http://www.wiggle.co.uk/images/dia-compe-shift-l-m
> ed.jpg

Tjena Fredrik! Först funderade jag på hur du visste att det var jag, men det var nog knappast så svårt att lista ut på mitt nick...

En sån där låsskruv låter hyvens, ska skaffa direkt!

PerFormance skrev:
> Brukar gå att vrida åt nån mutter/skruv på
> reglagen så friktionen ökar...
> Kanske funkar?
>
> /Per

Ja det var faktiskt inte svårare än så, dagens runda med hårdare åtdragen skruv gick utan växelproblem. Lite komiskt att jag inte kom på den enkla lösningen själv, men det känns som att cykelproblem har en tendens att vara krångliga (eller så har jag bara haft lite otur).
Tack för tipset Per!

Freddo skrev:
> Se till att skaffa en sån här låsskruv så du
> kan låsa reglaget när du cyklar.
>

Hur fungerar låsskruven? Låser den så fort man har skruvat dit den eller?

Glad to be at service!

Kul att det löste sig! Jag lade först märke till skruven när jag plockade bort ett par såna reglage för att bygga SS.

Antalet frågor som andra funnit självklara jag själv ställt på forum börjar nog närma sig några hundra nu!

Tillbaka
Topp