Installations hjälp BSA30 och Apex 1 i 68 mm stålram.

eirisch

Aktiv medlem
Ok, jag försöker installera Vevlager och Vevparti enligt rubriken.
Manualen för vevlagret menar att jag ska ha en plus två distanser på 68 mm ram. Men där måste de mena om jag kör mtb-vevar, eller hur?

Så de tog jag bort.

Men då passar inte tunneln mellan lagren, så den försvinner också eller? Kan man beställa kortare till RF-lager?

Men nu ser det ändå knas ut.
Vad gör jag fel? Det finns väldigt lite gänga att dra på drivsidan. Visst, lagren är fortfarande bara handdragna i brist på rätt verktyg, men det är ju bara någon mm.

Tacksam för tips här! Jag har köpt det som de på R2 rekommenderade.
1639512728168420623589969932626.jpg
16395127618238174191423579893002.jpg

Vad är det för vev som du försöker att montera? För det där kommer aldrig att gå.
Känns som du mixar två stycken ej kompatibla standarder.

Det ser ut som att du har ett BB30-vevparti som har för kort vevaxel för att passa en 68 mm ram med utanpåliggande vevlager. Du behöver ett BB386-vevparti eller "BB30 Long" med 86 mm lageravstånd, inte 68 mm. BB30-standarden förklaras av bilden ovan. BB30 har 68 mm lagerbredd och är bara kompatibla med BB30-specifika ramar (som har lagren inpressade i vevlagerhuset).

R2 har i så fall rekommenderat fel kombination.

g
Det ser ut som att du har ett BB30-vevparti som har för kort vevaxel för att passa en 68 mm ram med utanpåliggande vevlager. Du behöver ett BB386-vevparti eller "BB30 Long" med 86 mm lageravstånd, inte 68 mm. BB30-standarden förklaras av bilden ovan. BB30 har 68 mm lagerbredd och är bara kompatibla med BB30-specifika ramar (som har lagren inpressade i vevlagerhuset).

R2 har i så fall rekommenderat fel kombination.
OK, tack.
Jo jag sa att jag idag körde ett gammalt Tiagra på 68 mm ram. Och baserat på det har han nog gett mig fel kombination?

Kan jag fortsätta köra på mitt Tiagra istället, eller får jag konstig kedjelinje?

Tiagra har 24 mm axel så du behöver ett vevlager för det i så fall. Konstigt att han inte visste det på R2.
Kedjelinjen beror på vad du tänkt köra för setup, men antar att det är 1x med tanke på att du skaffade ett Apex1?

Du kan välja mellan att ha singelklingan (helst NW för att undvika att kedjan hoppar) på utsidan eller insidan av vevpartiet. På insidan så får du bäst kedjelinje om du oftast kör på lätta växlar och på utsidan om du oftare kör på lite tyngre. Om du kör singlespeed så är det bara att mäta så bakkransen hamnar på samma avstånd som drevet fram.

Manualen för vevlagret menar att jag ska ha en plus två distanser på 68 mm ram. Men där måste de mena om jag kör mtb-vevar, eller hur?

Så de tog jag bort.

Nix de ska vara där. En av dem ska bort på vardera sidan om du kör 73 mm vevlagerhus (MTB). MTB-vevar har i regel samma axellängd som lvg-vevar (bortsett från fetcyklar).

Tiagra har 24 mm axel så du behöver ett vevlager för det i så fall. Konstigt att han inte visste det på R2.
Kedjelinjen beror på vad du tänkt köra för setup, men antar att det är 1x med tanke på att du skaffade ett Apex1?

Du kan välja mellan att ha singelklingan (helst NW för att undvika att kedjan hoppar) på utsidan eller insidan av vevpartiet. På insidan så får du bäst kedjelinje om du oftast kör på lätta växlar och på utsidan om du oftare kör på lite tyngre. Om du kör singlespeed så är det bara att mäta så bakkransen hamnar på samma avstånd som drevet fram.
Jag har kört tiagra 1x40 med road link och 44t NW singel fram i två år. Så vevlager och allt har precis monterats bort, men kan komma tillbaka. Jag körde först med den inne, men när den låg ute blev det bättre. Dock svårt att utvärdera då precisionen på växlingen var ganska kass överlag på 40t.

Är det så att kedjelinjen för Apex blir mer optimal?

Om det var uppenbart att mitt gamla tiagra avslöjade att min ram inte var kompatibel, så har jag lättare att se till att de står för frakt för nya grejer. Dock har jag väntat i fyra månader på denna leverans :)

Tror inte det är kedjelinjen som är orsaken till dåliga växlingar utan snarare bakre växelförare som jobbar med en uppgift den inte riktigt var konstruerad för.

Tiagra har 43,5 mm och Apex1 45,5 mm. Men kedjelinjen på en 2x vevparti ligger mitt emellan de två lägena så i praktiken får man på inre position ca 41 mm och på yttre ca 46 mm vilket är ganska nära Apex1.
1639516907068.png

Tror inte det är kedjelinjen som är orsaken till dåliga växlingar utan snarare bakre växelförare som jobbar med en uppgift den inte riktigt var konstruerad för.

Tiagra har 43,5 mm och Apex1 45,5 mm. Men kedjelinjen på en 2x vevparti ligger mitt emellan de två lägena så i praktiken får man på inre position ca 41 mm och på yttre ca 46 mm vilket är ganska nära Apex1.
Visa bilaga 528495
Aha, tack det var ju fiffigt att jag kommer så nära, då låter det som att min bästa lösning är att be dem ta tillbaka vevparti och lager, och jag kör vidare med mitt ap-fula vevparti :)

Ja jag tror också att bakväxeln var boven i det dramat, men den kämpade på ganska bra länge :)

Köpte du vev + lager från R2 vid samma tillfälle?
Jag beställde först bara ett "set" med BSA30 vevar (alltså en komplettgrupp, där man var tvungen att välja vevarmstyp, mellan GPX och BB30). Men under den långa väntetiden (fyra månader) var jag i kontakt med dem för att dubbelkolla om jag kunde köra vidare med mitt gamla lager eller ej, vilket jag först trodde. Han kunde se i den ordern att det var ett BB30 vevparti som låg beställt. I alternativen på Apex 1 finns inte den långa varianten vad jag kan se.

Då fick jag följande svar:
1639517321850.png

Så allt kom i samma leverans för några dagar sedan.

Gode herr André hade rätt om Tiagra, 24 mm och HT2, men hade kanske lite otur sedan med BSA30 och BB30-vevarna. Vissa SRAM-vevar kommer med lång axel (har sett det på Rival och Force) och om de monteras i en BB30-ram så lägger man distanser mellan vev och ram för att ta upp den extra axellängden. Vet inte om Apex har de längre axlarna också i 30 mm diameter, men du bör reklamera detta till dem.

Gode herr André hade rätt om Tiagra, 24 mm och HT2, men hade kanske lite otur sedan med BSA30 och BB30-vevarna. Vissa SRAM-vevar kommer med lång axel (har sett det på Rival och Force) och om de monteras i en BB30-ram så lägger man distanser mellan vev och ram för att ta upp den extra axellängden. Vet inte om Apex har de längre axlarna också i 30 mm diameter, men du bör reklamera detta till dem.
Så blir det!
Tack för all input. Nu är jag betydligt klokare på detta.

Den där manualen gäller om man kör med en kompatibel vev.
Det är skillnad på axellängd mellan MTB- och lvgvevar.
Då har jag lärt mig något idag också ?
Lite daterad, men en bra översikt av de olika standarderna som finns (och i artikeln står just det om axellängder).

Jag beställde först bara ett "set" med BSA30 vevar (alltså en komplettgrupp, där man var tvungen att välja vevarmstyp, mellan GPX och BB30). Men under den långa väntetiden (fyra månader) var jag i kontakt med dem för att dubbelkolla om jag kunde köra vidare med mitt gamla lager eller ej, vilket jag först trodde. Han kunde se i den ordern att det var ett BB30 vevparti som låg beställt. I alternativen på Apex 1 finns inte den långa varianten vad jag kan se.

Då fick jag följande svar:
Visa bilaga 528496

Så allt kom i samma leverans för några dagar sedan.
Tycker att du skall skicka din bild på lager + vev från den här tråden tillsammans med ditt mailsvar från André till R2.

Tillbaka
Topp