Inställning av sittställning?

Fresa

Medlem
Hallå
Jag undrar lite om hur man ska ställa in cykeln, har precis köpt en stumpjumper fsr och tänkte fråga lite...
Finns det några gyllende mått eller så man ska sträva efter?
Hur vet jag om sadeln ska fram eller bak?
Vad är rätt höjd på sadel?
Hur vet jag vart jag ska ha spd-mojängerna på dojorna fram bak in eller ut?

Har funderat på att göra en bg fit hos specialized men måste få in lite pengar efter cykelköpet först :)

Så jag tänkte om någon kan ge mig lite tips?
SJälvklart har jag en känsla om vart jag tror jag vill sitta men jag kanske går miste om massa kraft eller nåt så alltid kul att mäta på rätt sätt :)
/Fredrik

Sätt allting i mittenläget av justeringsmöjligheterna och sadeln så att överdelen ligger horisontellt. Sadelhöjd på en sån cykel beror lite på användningsområde, men sadeln är för högt om du "rullar" med höfterna med varje pedaltag.

Extremt generellt men också omöjligt att säga mer utan att veta dina mått och se hur du sitter och cyklar på cykeln.

Sen kan du experimentera med små förändringar och återkomma med fler frågor när du vet vad du vill uppnå med eventuella förändringar. Typ om du får värk någonstans eller tycker något inte fungerar optimalt. Men du måste cykla in dig lite på hojen först med...

Hmm har testat lite idag med olika inställningar men.....
Jag får det inte att stämma där med framsida knä och lodet som ska gå ner vid pedalens axel?
Hur mycket jag än flyttar tillbaka sadeln så får jag fel på några cm framför och då mäter jag på knäskålen och låter linan hänga ner med en tyngd.
Jag är 180 och har ca 84-86 cm grenmått 32 i jenslängd funkar på mig.
Jag har köpt en stumpjumper fsr elite medium på Spezialized conceptstore.
Har jag fått för liten cykel? Fan börjar bli orolig.
Jag frågade dom o då sa dom att jag ska ha medium med i specialezeds lista står det large på min längd :/

Ja, det låter lite litet. Men det påverkar överhuvudtaget inte möjligheten att få sadeln längre eller närmare någon lodlinje vare sig genom pedalaxel eller vevaxel. På så vis skiljer sig inte en medium från en large nämnvärt, det är bara hur mycket sadelstolpe som är synligt som skiljer. Men det kan ju vara så att du har sadeln för lågt, och alltså böjer knäet för mycket framåt som är orsaken.

Det där är dock en mellan tummen och pekfingret inställning, så häng inte upp dig på att det absolut måste gå en rak lodlinje mellan knä och pedalaxel, det är ingen absolut vetenskaplig sanning som säger det - även om folk verkade tro det förr, och somliga envisas med att tro det än idag.

Senast ändrad:
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, det låter lite litet. Men det påverkar
> överhuvudtaget inte möjligheten att få sadeln
> längre eller närmare någon lodlinje vare sig
> genom pedalaxel eller vevaxel. På så vis skiljer
> sig inte en medium från en large nämnvärt, det
> är bara hur mycket sadelstolpe som är synligt
> som skiljer. Men det kan ju vara så att du har
> sadeln för lågt, och alltså böjer knäet för
> mycket framåt som är orsaken.
>
> Det där är dock en mellan tummen och pekfingret
> inställning, så häng inte upp dig på att det
> absolut måste gå en rak lodlinje mellan knä och
> pedalaxel, det är ingen absolut vetenskaplig
> sanning som säger det - även om folk verkade tro
> det förr, och somliga envisas med att tro det än
> idag.

Okej tack nu har jag kört på lite vetenskap och mer känsla och tycker att den börjar bli bra.
Men är ju lite orolig av mig då man har köpt en cykel som för mig var helskottas mycket pengar vill bara inte att jag ska blivit lurad :/

Är du nybörjare, och det är du ju, så kan en mindre ram ge en mer upprätt sittställning, iom att styret kommer närmare eftersom ramen är kortare på längden, vilket ju förvisso eventuellt kan vara önskvärt.

Det viktiga är att DU trivs med cyklingen, inte vad tabeller säger generellt.

Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Är du nybörjare, och det är du ju, så kan en
> mindre ram ge en mer upprätt sittställning, iom
> att styret kommer närmare eftersom ramen är
> kortare på längden, vilket ju förvisso
> eventuellt kan vara önskvärt.
>
> Det viktiga är att DU trivs med cyklingen, inte
> vad tabeller säger generellt.

Ja jag har inte känt nåt konstigt utan mer när man började forska i hur man "ska" sitta på en cykel som jag hittade saker som då inte stämde, men det jag har ställt nu så känns det bra tycker jag
och hoppas iaf att killarna på specialized store säljer cyklar som är rätt för kunden :)
Man e bara lite nojig ibland :)
Tack för hjälpen Niko/Frost

Vill egentligen inte säga något om det här, men det finns en matematisk formel för sadelhöjd. Den är ditt innerbensmått x 0,883. Vevaxelcentrum till översida av sadeln där den fortsatta tänkta linjen genom sadelstolpen går upp.

Nu ger det här på t.ex 84cm innerben 69,972cm. Du inser säkert själv hur löjligt det är att komma dragandes med tre decimaler både på multiplikationen och tillika resultatet, då det inte har tagits någon som helst hänsyn till följande:

- Tjockleken på byxornas stoppning
- Hur mycket sadeln sjunker ihop
- Hur mycket pedalerna bygger på höjden
- Hur mycket skorna bygger på höjden
- Hur långa vevarmarna är
- Hur stora skor du har, större skostorlek betyder högre sadel.

Bara där har du inom rimliga gränser gått och väl närmare 1,5cm i justermån. Så ta det med en nypa salt... personligen har jag 84cm ben och sitter på ganska prick 70,5cm - men det är ju som sagt helt beroende på omständigheter som nämnts ovan.

Killarna på affären borde kunna hjälpa dig hitta rätt lite grovt med sittställningen utan att ta betalt för det. Tycker jag. Cykla förbi och fråga om dom kan hjälpa dig lite snabbt med sadelläget iaf.

Tillbaka
Topp