Inställningar Rock Shox, varför så användarvänligt?

cine

Medlem
Jag vet inte om jag missat något men jag förstår mig inte riktigt på Rock Shox. Till min SID RLT 120 mm fick jag med en användarmanual med lite installationsanvisningar, varningar och serviceintervalltips. Detta är bra men lite tips på hur gaffeln skall ställas in hade inte varit fel, så jag sökte på SRAMs hemsida. Där fanns ännu mer av ovan plus detaljerade servicemanualer, dock inte ett smack om hur gaffeln skall ställas in.

Varför gör Rock Shox inte som Fox och erbjuder tips om inställningar utifrån cyklistens vikt och åkstil på ett lättfattligt sätt? Jag förstår att det inte leder till att det blir perfekt, men det är en start. Visst är det smart med klistermärket på gaffeln som ger en fingervisning om hur mycket luft som skall pumpas i den men resten då, kompression och rebound.

Eftersom Rock Shox lägger ner massor av resurser på utveckling skulle jag uppskatta om de var lite mer pedagogiska så att vi vanliga dödliga kan utnyttja deras framsteg lättare. Som det är nu tror jag att många kör runt med dåligt inställda gafflar då det är så svårt att veta hur det skall göras.

För deras gafflar med Mission control-dämpning finns en jättebra "pocket guide" som visar rekommenderade inställningsutgångslägen för ett halvdussin olika typer av stigar och körstilar. Kanske går att låna lite idéer därifrån, även om högfartskompression och avancerad returdämpning saknas på de "vanliga" gafflarna.

Tillbaka
Topp