Instegsracer stadspendling 2023

Hengut

Medlem
Hej alla!

Söker råd kring lämplig instegsracer/gravel i prisklass mellan 5-10k.
Kommer att pendla 16km/dag, 5 dagar i veckan. Bosatt i Malmö där snö knappt existerar som fenomen.
Har möjlighet att förvara cykel inomhus större del av tiden, men kommer även att parkera den i stan då och då som viss stöldrisk existerar så klart.

Hur hade ni tänkt kring köpet? Har ingen erfarenhet sedan tidigare. Cyklar idag på något gammal skräp som jag ärvt från min svärfar.
Har tittat lite på Trek domane al 2 och läst att detta ska vara en ganska okej instegsracer. Finns det andra alternativ?

Jag är 196 cm lång, så har haft svårt att hitta någonting begagnat som är tillräckligt stort.

Tacksam för tips! <3

Över budget men detta är en väldigt okej instegsräser :https://www.rosebikes.se/rose-pro-sl-105-2696848?
Om stl 63 cm (grenmått 94-97) eller 61 (grå 91-93) passar är det bara att slå till. Enda negativa jag har att säga om denna är att frihjulet väsnas ordentligt i högre fart, så är du känslig för sånt så undvik. Sätt på en 12-25 kassett för platt mark och njut av en rapp och billig instegshoj. Tar 28 mm däck utan problem.

Senast ändrad:
Mkt fin och prisvärd, men hur många timmar klarar sig en sån låst i centrala Malmö? Hiplock D1000 minst med Hexlox till…

Gärna en väktare med, men då börjar det nog bli tungt i ryggan…

Lossa och ta med framhjulet, det är enkelt med snabbkoppling, och sänker stöldrisken rejält. Då klarar hojen ett par timmar ute på stan.

Jag har gjort just detta (jag vet jag vet jag vet, varför cykla dit, men det är en lång historia), och skulle rekommendera något med möjlighet till ”riktiga” (ej temporära plastskrällen till) skärmar samt skivbromsar. Som du mycket väl vet så är det höst med regn och motvind i sydvästra Skåne 5 månader om året, och då är det rätt vettigt att använda en bromsteknik som faktiskt får stopp på ekipaget genom Arlöv eller liknande håla man behöver ta sig igenom.

Så. En cross eller gravel i storlek #jättestor kommer vara din vän. När du sedan fått cykel i blodet och sparat ihop lite mer penningar kan du köpa en rapp och snabb räser som passar fint för resten av årets fem bra månader härnere.

Nu gissade jag ju friskt att det var just vår akademiska Malmö-favoritförort som var din pendlingstarget. Är det så att jag hade rätt är stalltipset att skippa hålorna långa gamla Lundavägen. Stick ut via Hornbach/Bauhaus vid Bernstorp och ta gamla Trelleborgsvägen via Nordanå och Stora Uppåkra så slipper du just hålorna och får högkvalitativ längsmedåkern-cykling mesta delarna av tiden.

Så. En cross eller gravel i storlek #jättestor kommer vara din vän. När du sedan fått cykel i blodet och sparat ihop lite mer penningar kan du köpa en rapp och snabb räser som passar fint för resten av årets fem bra månader härnere.
Eller också gör man tvärtom och går direkt på den söta efterrätten "rapp räser på fin sommardag". Roligare än så kan man näppeligen ha det. Så började jag.
Sen när du fått det i blodet kan du bygga ut din Östersjöflotta med div året-runt hojar med skärmar, väskor och annat otyg, tex gravels som är praktiska all-round jobs men med handen på hjärtat, inte speciellt roliga rent körmässigt.

Nu gissade jag ju friskt att det var just vår akademiska Malmö-favoritförort som var din pendlingstarget. Är det så att jag hade rätt är stalltipset att skippa hålorna långa gamla Lundavägen. Stick ut via Hornbach/Bauhaus vid Bernstorp och ta gamla Trelleborgsvägen via Nordanå och Stora Uppåkra så slipper du just hålorna och får högkvalitativ längsmedåkern-cykling mesta delarna av tiden.
Potthålen mellan S:t Lars och Hjärup är borta sedan något år, men det tog väl ca. 15 år. Men du kanske tänkte på andra hålor...
En vän har en sådan Rose SL och efter sju-åtta år med den är han synnerligen helnöjd.

Tillbaka
Topp