[inte skrika] frågan avgjort

Vad jag kan förstå så har Ari.m varit i Norge och cyklat "motionslopp" och i Norge får man inte vara med om man inte innehar giltig licens.

Ari.m skrev:
-------------------------------------------------------
> Samtidigt läser jag på "ett annat stort forum
> nära dig" om en motion som föreslår att flera
> motionslopp ska klassas som tävlingslopp, se
> motion 7 sid 33:
>
> http://iof1.idrottonline.se/ImageVault/Images/id_1
> 1356/scope_0/ImageVaultHandler.aspx
>
> Den första elaka tanken är att SCF Ska klassa
> ett flertal motionslopp som tävlingar och håva
> in en massa stålars på de som tvingas lösa
> licens för att var med i sitt
> favorit-motionslopp.
>
> Den andra tanken är att någon måste betala in
> de pengar som eventuella (icke befintliga)
> sponsorer skulle "betalat" in - denna någon är
> vi alla motionärer på alla nivåer.
>
> Någon som känner sig sugen på att betala en
> tävlingslicens för att köra VR, Hisingen runt,
> Roslagsvåren eller liknande lopp ?

Snart måste man kanske ha licens för vanlig cykelpendling, det kan ju annars finnas risk att olyckor och annat trams snabbt kan ändra tilltron till SCF:s fina varumärke :)..

Jag förstår inte taktiken riktigt, vill man inte ha fler licensierade cyklister istället för att när äntligen cyklingen blir lite populär, höja avgiften. Dom kan ju fan inte mena allvar med att dom lägger lika mycket pengar på sin hemsida som på tryckningen av den där förbannade tidningen de hade. Hemsidan ser ut som nån åderförkalkat stolpskott snickrat ihop.

Varför kan man bara starta i Sportklassen på engångslicens förresten?

"I god tid" betyder att distriken och föreningar ska få en chans att motionera. Men 200kr sade årsmöte nej till.

Det andra motion är en icke-fråga. Det är röstar för en motionslicens, det kom upp på allvar i december 2008, jag stoppade det men det kostade mig min plats i styrelsen eftersom man påstådd att jag hade läckt det hemliga planen att införa en motionslicens.

Om man beslutar att vissa motionslopp ska klassiferas som tävlingar som kommer arrangörer att arrangera samma lopp utanför förbundet.

Om man hade förklarat vad pengarna skall gå till så kanske man är mer motiverad till att betala dom där 200 spännen extra. Själva summan är ju ingenting...

kexpetter skrev:
Vad jag kan förstå så har Ari.m varit i Norge och cyklat "motionslopp" och i Norge får man inte vara med om man inte innehar giltig licens.

Stämmer, jag har varit i Norge och cyklat.

Läste du motionen jag hänvisade till?

(Redigerade bort "bla, bla, bla..." för att det såg ut som ett ironiskt påhopp, vilket inte var meningen)

Senast redigerad av en moderator:
Bang skrev:
> Vad skulle pengarna gå till konkret?

Gruppköp av SRAM red ceramic.

gabbeon skrev:
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad skulle pengarna gå till konkret?
>
>
> Gruppköp av SRAM red ceramic.

Jag har en kontakt som tar in billigt från USA. Sätt in pengarna tack.

Då behöver man inte fundera på om man ska köra några tävlingar i år, hade funderat på att kanske köra två men med klubbavgifter och licens så kostar varje tävling runt 500kr, så kul är det inte / M

segerfalk skrev:
> Om man hade förklarat vad pengarna skall gå till
> så kanske man är mer motiverad till att betala
> dom där 200 spännen extra. Själva summan är ju
> ingenting...

+1

Man burde starte med at tage licenskravet fra långloppscuppen, så var der ingen relation til scf der.
Det burde ikke være noget problem at styre hvem som er Elit, veteran og motion, selvom der ikke var licens.

I Danmark er de bedste MTB løb dem som ikke er under forbundets regi.

/Kasper

rikard skrev:
> Måste man ha licens för 12-timmars i linköping?

Nej, det är ett motionslopp.

Vi betalar en avgift per deltagare till SCF som ger deltagarna samma försäkringsskydd som vid en tävling.

När det handlar om MTB på terrängbana är skillnaden mellan tävling och motionslopp väldigt liten. På landsväg är det en annan sak eftersom det blir farligt om folk tävlar på trafikerade vägar utan särskilda säkerhetsåtgärder.

I vårt fall blir skillnaden egentligen bara att vi inte kommer att dela ut priser efter prestation. Även de snabbaste deltagarna får lita till lotten. :)

geologen skrev:
> Dags att slänga nuvarande förbund i nån
> norrländsk sjö, och starta ett helt nytt, med
> fokus på rätt ställe.

Behåll ni skräpet därnere, inte komma och skräpa ner för oss ju... ;)

captain8track skrev:
> Jag förstår inte taktiken riktigt, vill man inte
> ha fler licensierade cyklister istället för att
> när äntligen cyklingen blir lite populär, höja
> avgiften. Dom kan ju fan inte mena allvar med att
> dom lägger lika mycket pengar på sin hemsida som
> på tryckningen av den där förbannade tidningen
> de hade. Hemsidan ser ut som nån åderförkalkat
> stolpskott snickrat ihop.

Ja fifan. Jag gör en hemsida som ser bättre ut än det GRATIS åt dem ifall det sänker licenserna! :)

Styrelsen eller vem fan det nu va som beslutat detta är ju helt jevla efterblivna! Visst, Jag kan hålla med om att 200Kr inte är så mycket...MEN... Om nu jevligt många som cyklar är emot det, gör man inte så! Precis som du inte går och käftar med den där blatten som slår allt och alla...

Och att kalla det demokrati när vissa "distrikt" har mer röst än andra är BULLSHIT! DEMOKRATI ÄR NÄR A_L_L_A HAR EXAKT JEVLA SATANS LIKA RÖSTRÄTT! Det här gör mig så jevla förbannad! Inte för att jag inte har råd att lägga 200 spenn extra utan för att dem inte respekterar alla människors lika värde...

Med tanke på att förbundet sen länge meddelat anslutna klubbar vad licensavgiften 2010 skulle bli känns ju hela frågan mest som spel för gallerierna... Själv konstaterar jag att jag måste tävla mer för att få valuta för pengarna i år :-) T

Maxmix (fd Flippad_unge) skrev:
> Och att kalla det demokrati när vissa "distrikt"
> har mer röst än andra är BULLSHIT! DEMOKRATI
> ÄR NÄR A_L_L_A HAR EXAKT JEVLA SATANS LIKA
> RÖSTRÄTT! Det här gör mig så jevla
> förbannad! Inte för att jag inte har råd att
> lägga 200 spenn extra utan för att dem inte
> respekterar alla människors lika värde...

Den sortens viktning av röster är ganska vanlig. Det är rimligt att ett distrikt med 600 medlemmar har fler röster än ett distrikt med 100 medlemmar. Något annat vore ganska odemokratiskt. Liknande viktning finns i Sveriges riksdag, där mandatfördelningen över landet till en del återspeglar folkmängden i valkretsarna.

Fast man kan fundera över om ett distrikts samtliga röstberättigade ansåg samma sak. Fast direktdemokrati går ju sällan att få, på gott och ont.

Oavsett vilket anser jag att SCF agerat på ett sätt som visar att de hyser ytterst liten respekt för sina medlemmar. Fast det är kanske ömsesidigt, jag hyser ytterst liten respekt för SCF.

H. skrev:
> Fast man kan fundera över om ett distrikts
> samtliga röstberättigade ansåg samma sak. Fast
> direktdemokrati går ju sällan att få, på gott
> och ont.

Det kan man ju göra. Vad nu det har med saken att göra. Om bara de distrikt som har absolut konsensus bland sina medlemmar får rösta blir det väldigt lite beslutat. Och ska man vara konsekvent i ett sådant resonemang så får man bara besluta i frågor där alla är överens.

Vad jag menade var om strukturen där ett tiotal representanter verkligen på ett bra sätt representerar SCFs medlemmar.

Du menar att jag måste ha ett bättre alternativ för att få kritisera?

Mja, men man skulle ju iaf kunna låta kanske varje klubbordförande få en rösträtt.

Mårten skrev:
> Om Jomper fixar ett omröstningsscript till Happy
> kan ju alla SCF-frågor avgöras här istället?

Om Jomper fixar ett omröstningsscript till Happy röstar jag för att han ska göra det.

Edit: ... och tänk hur mycket enklare frågan om Bangs hoj hade lösts då.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp