Inte värt laga ett hjul?

earnstrom

Aktiv medlem
Inte värt laga ett hjul?
Jag pajjade mitt bakhjul (ett "aero" (30mm) alu-hjul) genom att ha en kasst justerad bakväxel som la kedjan utanför största kransen. 7 ekrar (av 28) gick direkt och hjulet slog sig såklart ordentligt.

Tog det till cykelhandlaren, som dock inte ville reparera det eftersom "det inte skulle gå att få bra", och istället rekommenderade mig att köpa ett nytt hjul för 900kr.

Är det verkligen sant, eller är det sant i förhållandet till kostnaden (bygga ett hjul verkar kosta 4-500, ekrar några 100 till) jämfört med nytt hjul? Så länge man inte cyklar på fälg och nav lär väl de skita i om det varit lite snedbelastat?

Inte värt laga ett hjul?
Dottern vek ett hjul till ett "u" tidigare i år, det går inte att laga. Men har ditt hjul inga veck eller bucklor så borde nya ekrar hjälpa.

Bygger mina hjul själv så jag skulle förståss prova rikta :)

Lägg ut en bild hur hjulet ser ut, då kanske vi kan hjälpa dig.

Inte värt laga ett hjul?
4-600:-/h i arbetskostnad sedan matrealet ca:100:- totalt 5-700:-/ för reparation hos LBS.

Jämför själv pris mot nytt hjul från webben.

Inte värt laga ett hjul?
Nej, fälgen är (för mina ögon iaf) oskadad. Alla ekrar gick på en sida, så fälgen har ju dragits jämnt i sidled. Får försöka lista ut om hjulet är värt jobbet och pengarna, jag har standardhjul på min linjehoj att använda till nöds.

Inte värt laga ett hjul?
anledningen till att han inte vill laga hjulet är att det antingen kommer få en så pass olik ekerspänning att det kan bli större skada.

Eller så är det bara som han säger, det blir inte bra, han jobbar 1 timme på hjulet och det kommer ut med 2mm släng i sig och det blir inte bättre.

Inte värt laga ett hjul?
RasmusOlofsson skrev:
-------------------------------------------------------
> anledningen till att han inte vill laga hjulet är
> att det antingen kommer få en så pass olik
> ekerspänning att det kan bli större skada.

Nu misstror jag inte den LBS som kollat hjulet, men... Jag har lagat och riktat några hjul med liknande skada, då så många ekrar har gått av på ena sidan får han nog börja med att lätta trycket på alla nipplar och sedan börja om från början.

Har även riktat några hjul som DH-grabbarna har misshandlat... Efter det är alla hjul raka :)

Inte värt laga ett hjul?
Midswede: Låter som du borde komma hit till Bergen och rätta Pavels bakhjul då ;) Det mest misshandlade DHhjulet jag sett och omöjligt att få bra men han kör på det ändå :D

Inte värt laga ett hjul?
Är fälgen rak när du släpper på ekrarna så är inte fälgen skadad. Då är det bara att byta ut ekrarna. Det är inte så svårt att byta ekrar/bygga hjul som många tror.

Är du nybis på att rikta/bygga hjul behöver du tre saker.
Nya ekrar för det som pajat(i rätt längd).
Ett riktställ.
En ekernyckel.

En instruktionsbok som ger tipps om hur man bygger hjul är kan vara ett bra stöd i början.
"Zinn & the Art of Mountain Bike Maintenance" fick mig att komma igång med hjulbygnationen själv. Första hjulet tog drygt en timme innan det var klart. Numera går det på halva tiden.

Det finns massa annan literatur om hjulbyggande. Såg att bla DT har en utförlig bok som verkar bra.

Lycka till med ditt första hjul.

Zinn & the Art of Mountain Bike Maintenance

Inte värt laga ett hjul?
earnstrom skrev:
> Nu har jag insett att aero-ekrar inte riktigt
> kostar som dt comp.

Visst är det så.

DT Comp svarta 12:-/st
http://www.cyclecomponents.com/1/sv...ekrar-nipplar/ekrar/dt-competition-svart.html

Aeroekrar svarta CN MAC 424 2/0,9x2,2/2mm 1 Euro/st
http://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=1337

CNC Bike har även lämpliga alunipplar
http://www.cnc-bike.de/product_info.php?cPath=154_317&products_id=3240

/Håkan

Inte värt laga ett hjul?
Där ser man, jag hittade bara aero-ekrar för 40kr styck. Borde jag byta alla ekrar på drivsidan, så de blir samma typ? Borde jag byya nipplarna också?

Inte värt laga ett hjul?
Att få in resterna av ett hjul:
5-10 min att kolla rätt längd och beställa aeroekrar.
30-60 min att montera, justera och massera ekrar, dvs fixa allt.
ca 500-800 Kr

Köpa nytt:
2 min att hämta på lagret : färdigt
5 min, beställa ett hjul + 2 min att lämna ut det...
900:-

Vad hade du valt om du inte var så serviceminded?

Inte värt laga ett hjul?
Givetvis skall man ha riktställ, men som nybörjare kommer man långt med hjulet i ramen och bromsklossarna. Det var så jag lärde mig bygga hjul och det höll sig rakt i 5 år utan riktning.

Inte värt laga ett hjul?
earnstrom skrev:
> Borde jag byta alla ekrar på
> drivsidan, så de blir samma typ? Borde jag byya
> nipplarna också?

Om du vill ha ett styvt och hållbart hjul som dessutom skall vara lätt och enkelt för en nybörjare att bygga och rikta så rekommenderar jag DT Comp på högersidan istf tunna, flexiga aeroekrar.
Dessutom bör du då välja mässingsnipplar, de finns i svart.
På vänstersidan kan det tom vara en fördel med tunna, flexiga aeroekrar.

/Håkan

Tillbaka
Topp