Intend BC - the tråd

Intend BC - the tråd
Jag är något delad med Intend. Jag gillar att det är ett litet företag som satsar på hög kvalité. CNC grejer och ingenjörskonst är nåt som tilltalar mig ?
Men vridstyvhet verkar inte vara hög på deras gafflar, iaf på dom mätningar jag har sett, samtidigt som dom gör en headset för att styva upp cockpiten ?‍♂️
det är kanske bara en till fall av dubbelmoral??

Intend BC - the tråd
Jag är något delad med Intend. Jag gillar att det är ett litet företag som satsar på hög kvalité. CNC grejer och ingenjörskonst är nåt som tilltalar mig ?
Men vridstyvhet verkar inte vara hög på deras gafflar, iaf på dom mätningar jag har sett, samtidigt som dom gör en headset för att styva upp cockpiten ?‍♂️
det är kanske bara en till fall av dubbelmoral??

Han får göra egna nav med 35mm axel eller nåt för å få ordning på det, kan ju inte ha axel för vanlig gaffel på en USD inom de inte har nån brygga.

/T

Intend BC - the tråd

Riktigt nöjd med min stam från intend. Likaså sadelklämman.

angående flex i gaffeln. Med en upside down handlar det väll om att man offrar lite styvhet i sidled för mer i längsled och med följsam.

Intend BC - the tråd
Jag köper gärna argument om följsamhet, även om jag tror att däcket gör det mesta där, men var går gränsen mellan flexigt och följsam och så pass mycket flex att det "binder" i bussningarna så att gaffeln inte rör sig fritt?

Intend Edge är 17,3 Nm/° i vridstyvhet medan Fore från Crconception är 37.7 (En Yari / Lyrik är 38.6) så det går att bygga vridstyva upp o ner gafflar

Intend BC - the tråd

Riktigt nöjd med min stam från intend. Likaså sadelklämman.

angående flex i gaffeln. Med en upside down handlar det väll om att man offrar lite styvhet i sidled för mer i längsled och med följsam.
Mycket förvånad att den saknar justerbar HSC! Det förväntar jag mig i en gaffel för dom pengarna. Undrar hur nivån ligger och för vilket viktspann den är tunead.

Intend BC - the tråd
Jag köper gärna argument om följsamhet, även om jag tror att däcket gör det mesta där, men var går gränsen mellan flexigt och följsam och så pass mycket flex att det "binder" i bussningarna så att gaffeln inte rör sig fritt?

Intend Edge är 17,3 Nm/° i vridstyvhet medan Fore från Crconception är 37.7 (En Yari / Lyrik är 38.6) så det går att bygga vridstyva upp o ner gafflar

ja jag vet inte. Är väll bara vad som brukar sägas om usd gafflar. Vet bara att dangerholm sagt att de är grymma. Sen är det väll en smaksak

Senast ändrad:
Intend BC - the tråd
Jag hade en Maverick USD-gaffel när det begav sig. Den hade ju lite grövre axel (24mm om jag minns rätt), men om man kände på den med hjulet mellan benen så kändes den klart flexig. Den var lätt (<1600 gram enligt google) och dubbelkronad.

Men det är en av de känsligaste gafflar för småstök som jag haft, otroligt lite stiction. Tyvärr hade den väldigt kort AC för att ha 150mm slag så den passade inte på alla cyklar.

Intend BC - the tråd
ja jag vet inte. Är väll bara vad som brukar sägas om usd gafflar. Vet bara att dangerholm sagt att de är grymma. Sen är det väll en smaksak
Jag vet inte heller ?‍♂️
Jag vet bara att mtb-världen är fullt av kliché och subjektiva värderingar ?

Men jag tror på tunad flex, dvs att alla dom bestående delar av en gaffel ska flexa lika mycket. Jag tror också på en hyfsat kontrollerad / dämpad retur-flex. Jag har hört att det görs inom MX världen, det kanske kommer till mtb ?

Intend BC - the tråd
Fattar inte helt grejen med Intend faktiskt. Skitsnygga grejer, men de flesta recensioner (som jag läst) säger att USD gafflarna är fine liksom dvs inte direkt värda pengarna över traditionella gafflar. Jag hade en Intend Grace EN, helt ok, lätt men klart flexigare än min nuvarande styrstam (bör tillägga att den väger 50g mera!).

Denna nya gaffel är också kanske den snyggaste jag sett...men vad får man egentligen för det priset? Bättre prestanda en de andra Enduro gafflarna? Jag är skeptisk, och tyvärr så kommer man ju aldrig kunna prova iom att priset är så sjukt högt.

Känns lite som (och igen, jag har inte provat!) att man betalar för utseende mer en prestanda, vilket jag kanske köper (Rolex vs Casio) men ändå så har andra boutique tillverkare svindyra produkter som ser grymma ut och faktiskt objektivt presterar bättre (Trickstuff bromsar).

Intend BC - the tråd
Intends bästa produkt måste ändå vara Stiffmastern, sett till pris/prestanda och jämfört med alla andra konkurrenter. Styrstammarna är grymt snygga och styva för vikten, men lite bökiga med 2-bultsklämma för styret och säkerligen inte lika styva som en grövre klump.

Intend BC - the tråd
Intends USP på gafflar var ju USDn. Fattar inte varför man ska ha en Intend om den är av vanlig konstruktion?

Men en guld eller svart usd-gaffel står högt på min önskelista. Men så är jag präglad av en introduktion i cykelvärlden samtidigt som Shiver SC och Dorado SC var det ballaste som fanns. Det är liksom en pojkdröm som kan gå i uppfyllelse.

Om jag bara kan motivera mig att hosta upp pengarna kommer jag kanske köpa en till nästa hoj...

Intend BC - the tråd
Sen vad gäller konstruktionen så är det ju uppenbart att han gick på USD för att det går att bygga en gaffel med enbart bearbetade detaljer då, vilket är en förutsättning om man inte har volymerna. Nu har han väl iofs lycksts mecka ihop nån med vanliga ytterben som är bearbetad men den tror jag inte på. Ur ett businessperspektiv alltså.

Intend BC - the tråd
Jag tycker det är en missad möjlighet att skriva "han" när man har möjligheten att skriva ut Kornelius Kapfinger. Snacka om bondskurknamn. :)

Intend BC - the tråd
Alltså. Man köper kanske inte en intend sak för att det är mest pang per krona. Många av hans saker är grymma. Men väger man in priset är det ju mer tveksamt. Inte för att det är ett märkligt pris (sett till volym och bearbetning), inte för att de är dåliga (Tvärt om). Men de är så pass dyra att det ju äter upp mycket av det andra. Så att köpa en intend pryl är ju lika mycket för att man gillar cnc porr som att man gillar att stödja en liten tillverkare

Senast ändrad:
Intend BC - the tråd
Fattar inte helt grejen med Intend faktiskt. Skitsnygga grejer, men de flesta recensioner (som jag läst) säger att USD gafflarna är fine liksom dvs inte direkt värda pengarna över traditionella gafflar. Jag hade en Intend Grace EN, helt ok, lätt men klart flexigare än min nuvarande styrstam (bör tillägga att den väger 50g mera!).

har en intend grace en stam jag med. Kom från en 120g tune stam, jämför med tunestammen är då Intend stammen rena spettet. Men säger kanske mer om Tune stammen

Intend BC - the tråd
lite som att köpa trickstuff bromsarna. Är de bäst, absolut, troligast. Är de värda mer än dubbelt mot andra, alltså är de dubbelt så bra eller dubbelt så lätta, nej troligen inte. Köper man dem ändå bara för att de är bäst, ett stycke ingenjörkonst i cnc och money isn’t a issue, inte alls omöjligt. Köp behöver inte alltid vara rationella.

Tillbaka
Topp