Intern vajer, katastrofläge

Rookie123

Medlem
Så jag drog bort min gamla bakväxelvajer till cyclocrossen och försöker nu trä igenom den nya vajern genom ramen. Ni som är rutinerade förstår vartåt detta barkar - jag hittar inte ut med vajern!

Uthålet är extremt litet och jag varken ser eller känner någon. Vad göra? Har provat med tandtråd och dammsugare (lol Youtube), vad kan jag prova mer? En magnet kanske vore något men det har jag ingen. Hjälp snälla ni, pendling imorgon bitti!

Jag hade en kund som skulle vara hjälpsam och drog ur alla vajrar utan att först stoppa i "led-teflonrör", det debiterades med 4 timmars extra arbete.
Trägen vinner, kanske.

Sytråd och dammsugare har jag lyckats med ett par gånger när jag hjälpt till med en kompis cykel.
Sytråd är nog mjukare och mer lättövertalad än tandtråd. Det knepiga är sen när man ska få ihop vajern med sytråden. Det går, men man får vara jäkligt pillig med tunn tejp.

Tack allihop, jag gillar verkligen tipsen. Tyvärr känner jag nästan att det är omöjligt redan nu. Hålet är så extremt litet att det knappt gick in två vajrar. Man ser ingenting heller, känns lite nål-i-höstack just nu...

Rookie123 skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack allihop, jag gillar verkligen tipsen. Tyvärr
> känner jag nästan att det är omöjligt redan
> nu. Hålet är så extremt litet att det knappt
> gick in två vajrar. Man ser ingenting heller,
> känns lite nål-i-höstack just nu...

Jag förstår dig, tog mig fyra timmar för att få ut tre vajrar. Bakbroms-vajern var lättast, tog mig endast en timma.

GurraG skrev:
> Rookie123 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack allihop, jag gillar verkligen tipsen.
> Tyvärr
> > känner jag nästan att det är omöjligt redan
> > nu. Hålet är så extremt litet att det knappt
> > gick in två vajrar. Man ser ingenting heller,
> > känns lite nål-i-höstack just nu...
>
> Jag förstår dig, tog mig fyra timmar för att
> få ut tre vajrar. Bakbroms-vajern var lättast,
> tog mig endast en timma.

Haha, ååå...

En annan sak. Om du har nån som kan hjälpa dig, så underlättar det att hålla cykeln i en vinkel så att sytråden liksom hänger rakt ner mot hålet den ska ut genom. Då kommer den så nära som möjligt och slipper det mesta av friktionen mot insidan. Insidan av ramar kan innehålla ojämnheter som tråden fastnar på.

Nu vet jag inte vart din bakväxelvajer går in i ramen fram men om den gör det i närheten av styrhuvudet kan ett alt. vara att plocka ur framgaffel --> börja sen mata in vajerhölje bak och styr höljet rätt genom styrhuvudet om möjligt.

//Källis

geologen skrev:
> En annan sak. Om du har nån som kan hjälpa dig,
> så underlättar det att hålla cykeln i en vinkel
> så att sytråden liksom hänger rakt ner mot
> hålet den ska ut genom. Då kommer den så nära
> som möjligt och slipper det mesta av friktionen
> mot insidan. Insidan av ramar kan innehålla
> ojämnheter som tråden fastnar på.

+1

geologen skrev:
> En annan sak. Om du har nån som kan hjälpa dig,
> så underlättar det att hålla cykeln i en vinkel
> så att sytråden liksom hänger rakt ner mot
> hålet den ska ut genom. Då kommer den så nära
> som möjligt och slipper det mesta av friktionen
> mot insidan. Insidan av ramar kan innehålla
> ojämnheter som tråden fastnar på.

Jaaaaaaaaaaaa! Vajern är ute! Helt otroligt! Tack allihop och speciellt du Geologen för detta var vad som fungerade, this is it, nu får framtida stackare receptet:

1. Använd sytråd.
2. Optimera längden på sytråden. Jag provade en kort tråd som långsamt dinglar sig ner mot sitt mål.
3. Häng cykeln i sådan vinkel att ramens aktuella rör och därmed också sytråden hänger lodrätt.
4. Sug! Med alla andra hål tejpade och kupad hand runt sugrörsmynningen.
5. Win!

Nu ska jag fortsätta litegrann här, förhoppningsvis utan nya missöden. Tack igen allihop för snabb hjälp och för att ni bytte min förtvivlan mot skratt, haha...

Magneter och krokar av filade ekerskallar, starka magneter. Park tool har ett wire/magnet kit verktyg för intern dragning jag tycker är smidigt.

grump skrev:
> Stoppa in såna där teflonhöljen jag länkade
> till så slipper du fundera så mycket när det
> är dags att byta vajrar.

+1
och ett gratis till att du lyckades å snabbt

katten skrev:
> Men hur gör man när cykeln är ny, sätter man
> in wirehöljen innan man svetsar och lackar?
>
> A

Små flinka barnarbetarehänder fixar saken

Jag fick meka med det där för ett tag sedan också. En liten grej som gjorde det lättare för mig var att fästa ett litet blyfiskesänke längst ned på björntråden och som sagts ovan hålla ramen så att tråden föll rakt ned när jag brassade på med dammsugaren.

grump skrev:
> katten skrev:
> -----
> > Men hur gör man när cykeln är ny, sätter
> man
> > in wirehöljen innan man svetsar och lackar?
> >
> > A
>
> Små flinka barnarbetarehänder fixar saken

Blir det verkligen kvalitet då?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    38.9 KB · Besök: 75
Om jag skulle försöka mig på samma sak skulle jag knutit fast nån form av tuss längst fram i tråden och sen petat in den i hålet. På så vis får dammsugaren bättre "grepp" om tråden och borde lättare hitta ut. Jag har kört den metoden på långa elrör när jag skulle dra i nya ledningar och det funkar utmärkt, borde kunna funka på cyklar också fast i mindre skala.

Rookie123 skrev:
> Så jag drog bort min gamla bakväxelvajer till
> cyclocrossen och försöker nu trä igenom den nya
> vajern genom ramen. Ni som är rutinerade
> förstår vartåt detta barkar - jag hittar inte
> ut med vajern!

Nästa gång så tejpa fast den nya vajern på den gamla innan du drar ut den. Hett tips!

Fjärdebrunn skrev:
> Intern vajerdragning verkar ju jättebra,
> verkligen.

Som med allt annat gäller det att man har koll på vad man håller på med. TS har nog lärt sig att nästa använda tunt innerhölje över gamla vajern innan han drar ut vajern.

På min racer så behövs inga teflonslangar trots intern vajerdragning. Hur smidig konstruktion som helst. Så det är nog olika.

Ja, min fulkines har ovala luckor med fastskruvade lock vid varje vajerhål, så trots den interna dragningen är det jättelätt att fiska ut vajrarna vid byte.

Men jag har kommit på en tänkbar lösning som lär funka oavsett hur knepig ramen är. Krympslang! En decimeter krympslang med hälften över den gamla och hälften över den nya. Lagom diameter, lite värme, så lär det hålla finfint för att dra igenom. Den bygger så lite i diameter att det slinker igenom lätt. Krympslang är billigt också. Ett par tior för materialet som behövs för ett komplett vajerbyte, skulle jag tro.

Tricket är bara att komma ihåg att sätta på slangen INNAN man drar ut... :)

Jag råkade ut för samma när jag köpte min Venge. En halv dag tog det nog inte men det var lite pilligt med sytråd innan jag fått häng på det.

geologen skrev:
> Elbromsar, JT?

Hydraulik, min käre geolog. Detta är ett MTB-forum. ;-)

Jättekul att allt gick bra. Emellertid känner jag mig som värsta bakåtsträvaren eftersom jag är jättenöjd med externa vajrar. På fulcrossen kanske jag byter vajrar var 500:e mil eller så och på fincrossen blir det lite oftare trots att den rullar avsevärt mindre i kilometer räknat. Nokon på fulcrossen och Campa på fincrossen. Är internvajerdragning verkligen så mycket bättre?

JT skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Elbromsar, JT?
>
> Hydraulik, min käre geolog. Detta är ett
> MTB-forum. ;-)

Äsch, sånt trams...

PerryE skrev:
> Är internvajerdragning verkligen så mycket bättre?

Den här tråden är väl i högsta grad ett bevis på att det inte är ett dugg "bättre" (eventuellt snyggare).

Jag förstår varför det har betydelse på landsvägs-/linjehoj när det går undan men svårare att förstå för cx. Sköter om mina cyklar "normalt" men om jag byter vajrar var 500:e mil på pendlarcrossen och något oftare på fincrossen bara för skojs skull förstår jag inte vad som är "bättre". Anledningen till att jag byter är att någon vajerkardel "fransar upp sig" och inte p g a ökad friktion. Vad är det då som är bättre?

PS för övrigt kör jag 26-tummare mtb men lär knappast uppgraderas i närtid eftersom huvudsakliga cyklingen sker med bockstyre. Väntar på att 30-tummare skall slå igenom...

Tillbaka
Topp