Intern vajerdragning i ram / hur byta?

Herr Thomas

Aktiv medlem
På ett par av mina cyklar är växel- och bromsvajrar internt dragna i ramen. Snyggt såklart med dolda vajrar men hur byter man dom?
Hålen i ramen är små, passar precis för ytterhöljet, och drar man ut höljena misstänker jag att det blir svårt att få in nya.
Finns det något knep hur man ska göra vid byte?

Inte om också höljet skall med internt.

Skarva ihop gamla/nya höljena med ett varv eltejp, ev. skala bort ytterhöljet om det blir för tjockt. Fiska igenom försiktigt.

Jag stökade till det för mig på min cykel med intern dragning för vajerbroms och växel när jag drog ut allt på en gång. Tog en bra stund och många svordommar att få in de nya. Sen dess ser jag till att alltid antingen ha hölje eller vajer "i cykeln", dvs. 1. Dra ur hölje men låt vajer vara kvar. 2. Tryck i nytt hölje med gamla vajern som guide. 3. Dra ur gamla vajern. 4. Tryck i ny vajer.

ani sa:
Inte om också höljet skall med internt.

Skarva ihop gamla/nya höljena med ett varv eltejp, ev. skala bort ytterhöljet om det blir för tjockt. Fiska igenom försiktigt.

Du tänker fyrkantigt ;-)

Se det istället som ett problem med mannen som skulle passera en flod med en get, ett kålhuvud och en varg i en liten båt men bara kunde ta med sig en av dem för varje passage.

Om det är vajer och hölje internt (för både broms och växel) så drar man analogt först av det gamla höljet (bakåt) men låter vajern vara kvar, sen bakifrån trä på jagwire linern, sen dra ur gamla vajern framåt (linern kvar), sen i med ny vajer, av med linern och till sist trä på nya höljet över den nya vajern. Typ.

Som nämnts så dra ut höljet men behåll vajern på plats. Trä sedan i nya höljet med vajern som guide. När höljet är på plats så kan du dra ut vajern och trä i den nya.

Har du varken vajer eller hölje på plats kan du använda en dammsugare o sytråd för o suga ut tråden ur rätt hål. Använd sedan sytråden som guide för nya höljet.

Du tänker fyrkantigt ;-)

Se det istället som ett problem med mannen som skulle passera en flod med en get, ett kålhuvud och en varg i en liten båt men bara kunde ta med sig en av dem för varje passage.

Om det är vajer och hölje internt (för både broms och växel) så drar man analogt först av det gamla höljet (bakåt) men låter vajern vara kvar, sen bakifrån trä på jagwire linern, sen dra ur gamla vajern framåt (linern kvar), sen i med ny vajer, av med linern och till sist trä på nya höljet över den nya vajern. Typ.
Tack! Sparade mig mycket huvudbry. Fan internet ändå, jäkla fint ställe. Sorry att jag bumpade en tråd från 2017.

Tillbaka
Topp