Intern vajerdragning.

tjocksmock

Ny medlem
Intern vajerdragning.
Tjena.

Har satt på singelklinga på hojen och vill ju då självklart ta bort framväxeln.
Vajern är dragen i ramen en bit och om jag bara drar ur vajern ur ramen så känns det som att det blir ett helvete att få tillbaka den igen om jag mot förmodan skulle vilja montera tillbaka till tredelat.
Är det bara att slita ur den och hoppas på att det går att få igenom vajern igen när/om det behövs?
Behöver jag plugga igen vajerhålen? Men vad?
 
Senast ändrad:
Intern vajerdragning.
Jag fäste en ståltråd i vajern innan jag drog ut den. Sen lossade jag vajer och ståltråd, och fäste ståltråden i ramen (utanför vajerhålen, men med övriga ståltråden kvar i ramen). På så sätt kan du enkelt dra en ny vajer om du skulle önska längre fram, genom att göra det omvända, typ. Vajerhålen pluggades för min del med gummipluppen som satt där från början (med hål för vajern). En riktig fulmek är väl att använda tuggummi. :-)
 
Intern vajerdragning.
På vissa cyklar kan det vara ett rent helvete att dra in från scratch! Bara för att den ram man själv har funkar fint betyder det inte att det är lika lätt för alla.
 
Intern vajerdragning.
Tror nästan att det går att få igenom en ny vajer sen med hjälp av ståltråd. Drar ur den nu och hoppas att jag aldrig behöver få tillbaka den.

Men kanske skulle vara bra att täppa igen hålen, i alla fall det övre, med något.
Nån med en bra idé med vad? Ett Hubba Bubba är ju lätt ordnat men känns inte helt rätt ändå.
 
Intern vajerdragning.
Jag täckte över det övre hålet med en bit genomskinlig skyddstejp. Fästet där framväxeln satt täckte jag med en bit svart gorillatejp. Har beskrivit det i en annan tråd med bilder men kommer just nu inte ihåg vilke... något med "snik xx1" eller liknande. Hur som, blev ganska snyggt och diskret...
 
Tillbaka
Topp