Interna växelsystem lådcykel, rekomendation

BlixtenMaskin

Ny medlem
Hej!

Vi kommer förmodligen köpa en lådcykel inom den närmaste tiden och är mest inne på en 3-hjuling (har kikat på tvåhjuliga long-johnmodeller med). Den mest intressanta är då Niholan, som verkar vara lite mer "cykellik" med sin styrning, jämfört med Kristianian och ex. Cargobike.
Skall prova en utan elassist då det är helt plant till och från Jobb (ca 7 km enkel resa), så det känns lite onödigt i dagsläget att lägga 10000 på det.
Önskar då lite råd inför växelsystemet då det finns tre olika:
Srams 5-vxl, Srams 7-vxl och i de nyare modellerna Nexus 8-vxl (alla interna).

Kan ni komma med rekommendation, är Sram ok eller underdimensionerat för denna typ av cykel att man bör gå upp till Nexus?

Tacksam för svar!

//Linus

rohloff är väl det bästa, men tyvärr fånigt dyrt. Alfine är väl lämpligt om man vill ha interna växlar och hålla pris, verkningsgrad och hållbarhet på en vettig nivå.

Inte tittat på Bullit? Det är den enda lådcykel som jag har testat som känns lite rolig att cykla på. Nu var det utanpåliggande vanliga mtb växlar på den jag har testat, men den finns även med navväxlar.

http://larryvsharry.com/

Tack för snabbt svar!

Jo, har varit inne på Bullit med och hade det bara varit jag som skulle nyttja cykeln så hade det varit ett bra alternativ, men lite är tanken att sambon skall kunna nyttja den med emellanåt.
Och hon vill hellre ha tre än två hjul, för stabilitetens skull.
(Nu skall vi i ärlighetens namn säga att vi inte provcyklat någondera av varianterna ännu, mest läst tester). Sen är det hyfsat stora barn (2 och 4 år) som skall fraktas vilket väger över till Niholans fördel (på de bilder som man har sett på Bullit är de flesta barnlösningar gjorda för ett barn i bredd).
Sen verkar det vara näst intill omöjligt att hitta Bullit begagnad, vi bor i Halmstad vilket inte är så långt över till Danmark, där det finns lite andra utbud av Nihola.

Dum fråga för icke-insatt,pallar det med en last på 150-200 kg (lådcykel, två barn plus förare)?
Kostnad för ett sådant system? (gissar att man får byta en del)

Provcykla någon tvåhjuling också. I alla fall bakfiets.nl eller deras lågprismodell "Milano" är mycket stabila - jag är värd för en sådan i cykelpoolen och kör rätt regelbundet. Det känns närmast stabilare att köra än en vanlig tvåhjulig cykel i både låg och hög fart, och det oavsett hur lasten är placerad. Har kört i vinterväglag och på stig. Det enda som är att se upp med är att vara försiktig vid bromsning med framhjulet på is / grus när cykeln är olastad.

Trehjulingar är naturligtvis stabila i låg fart och stillastående (jag tror också Nihola kan vara bra av dem) men när en kommer upp i fart kan särskilt de "lådstyrda" kräva en del balanserande / burkande.

kontrapunkt skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Trehjulingar är naturligtvis stabila i låg fart
> och stillastående (jag tror också Nihola kan
> vara bra av dem) men när en kommer upp i fart kan
> särskilt de "lådstyrda" kräva en del
> balanserande / burkande.

+1 på det. Man kan inte jämföra en cykel med en pall.

Kona ute kan också vara något.

Trehjulingar har dock fördelar när man fyllt lådan med barn, som att man kan kliva av cykeln och hjälpa barnen med kläder etc utan att fälla ner stöd eller att cykeln ramlar. Fart är lätt att undvika om det är platt.

BlixtenMaskin skrev:
> Hej
> Önskar då lite råd inför växelsystemet då
> det finns tre olika:
> Srams 5-vxl, Srams 7-vxl och i de nyare modellerna
> Nexus 8-vxl (alla interna).
>
> Kan ni komma med rekommendation, är Sram > ok eller underdimensionerat för denna typ av > cykel att man bör gå upp till Nexus?

SRAM och Shimano Nexus är likvärdiga enligt min erfarenhet. Det handlar nog mer om hur många växlar och vilket växelomfång du behöver. Eftersom det är helt plant där den ska användas tror jag SRAM 5 räcker och blir över.

Tackar för all input!

Har inte lagt ner idéen om två-hjuling helt, vart hittar man enklast en Bakfiets att testa på västkusten/södra Sverige?
Nihola verkar kunna testas på 7ans cykel i Helsingborg och det är inte mer än 45 minuters bilväg härifrån.

7 km med trehjulig lådcykel utan el, morgon och kväll, låter lite jobbigt i längden. Men det är klart, har man ett relativt "vilande" jobb och är ok i form så funkar det säkert. Jag skulle nog satsa på el-assistans.

I Malmö verkar det som att många förskolor satsat på trehjulig lådcykel med eller utan el. Jag kan tänka mig fördelarna med en cykel som står utan stöd, gott om utrymme och bra uppsikt över "lasten".

Cargobikens kvalitet verkar sådär. Jag känner en familj med Cargobike trehjulig el, och även om de är mycket nöjda med konceptet, så irriterar alla småfel ganska mycket. De är inga mek-typer och det gör ju saken än jobbigare. Bätre kvalitet vore önskvärt.

Tackar för länktipset, får kollas upp.

Jo, Cargobiken har jag förkastat. Sportson här i Stan har tagit in dem och de känns väldigt grova. Lite som en Sovietisk tank från andra världskriget.

Barnen lämnas efter ca 1.5 km. sedan är resten "fricykling" till jobbet, så då lär det gå lite lättare.
Har kört ungefär samma sträcka med cykel och cykelkärra med ett barn tidigare och det gick bra. Inbillar mig att det borde vara lättare med 3 (eller 2) hjul istället för 4.

Jag är lat av naturen, har haft utanpåliggande växlar på vissa cyklar och uppskattar enkelheten med de interna. Har en med en Nexus 7 för tillfället som iockförsig är helt hopplös när det blir vinter (fryser i kabeln).

Snuten skrev:
> Annars skulle jag nog satsa på utanpåliggande
> växlar. Det verkar så trögt och svårmekat med
> navväxlar.

Jag resonerar tvärtom. Kan man ha navväxel så ska man ha det. I det närmaste underhållsfritt och, i praktiken, bara ytterst marginell effektivitetsskillnad.

Prästbol skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Annars skulle jag nog satsa på utanpåliggande
> > växlar. Det verkar så trögt och svårmekat
> med
> > navväxlar.
>
> Jag resonerar tvärtom. Kan man ha navväxel så
> ska man ha det. I det närmaste underhållsfritt
> och, i praktiken, bara ytterst marginell
> effektivitetsskillnad.

Antagligen har du rätt då det kommer till vardag och praktik. Jag är lite allergisk mot inkåpade integrerade totallösning där man inte ser och fattar hur det funkar. Ett primitivt förhållningssätt som jag naturligtvis inte kan försvara i längden. Tycker bara att det är så skönt när man nästan direkt kan se hur hur saker och ting fungerar.

Det funkar inte att fortsätta med cykel + kärra konceptet då?
1,5km är ju inte speciellt långt, kan du styra upp att du kan lämna kärran på dagis så kan du fincykla på vanlig cykel resten av sträckan. Man får ju ett ganska fint ekipage om man lägger samma pengar på cykel + kärra som om man tittar på en lastcykel av bättre kvalitet. Dessutom kan cykeln användas till lite annat än bara lastcykel.

Jag har tillgång till både Bullitt, Nihola och Cargobike på jobbet, alla med elassistans, och jag skulle vilja ranka dom i den ordningen.

Bullitten är tokbra och jag "lånar den" varje dag till och från jobb. Här får du en cykelkänsla som ingen av de trehjuliga kan leverera. Centralstödet gör den lätt och säker att lasta. Mina två söner klättrar i/ur utan risk för olycka.

Niholan med sitt styrlänkage gör den smidig men på bekostnad av lastutrymme.
Dock tycker jag att den är lynnig i hastigheter över 15km/h. Den blir nervös, lite som en gokart. Faktum är att den går som lugnast när man kör den på 2 hjul, alltså har ett av framhjulen i luften.

Cargobiken är bara stor och klumpig, men den lastar duktigt!
Inget jag skulle vilja jobbpendla på.

Om 3-hjuligt ändå är er väg fram så kanske du skulle kolla in den här dansken:
http://www.butchersandbicycles.com/index.html
Hemsidan verkar knasig men på Facebook finns en hel del info och filmer.
Lite pricy men den verkar sjukt najs.

Snubblade över Babboe city, vilket (på pappret) verkar vara ett rätt prisvärt alternativ.
(Nexus 7, rullbromsar etc)
Tung som bly (50 kg enligt någon uppgift) men de som har testat verkar nöjda.
Någon som har erfarenhet av denna?

http://www.lastcykel.se/store/p/2-hjulingar-224648/babboe-city-475533

13000 verkar vara mycket cykel för pengarna.

Bilagor

• babboe city.jpg
    babboe city.jpg
    16.5 KB · Besök: 64
Hej,
Nu har jag inte lusläst tråden men jag tänkte berätta lite om min erfarenhet till Rohloff..
Jag köpte mina växlar 2008, sen dess har de gått på långturer genom iallafall hela Sverige + daglig pendling till jobbet i sex år, så väl i sommarhetta som vinterslask.
Har absolut aldrig haft några problem alls, 0, inte ens behövt ställa in några växlar eller liknande, det bara funkar, år på år på år på år.. Fått byta krans bak en gång, kedja tre gånger, men det är mer slit än något som är trasigt.
Inte bara därför jag verkligen gillar dem, mitt förhållande fick en nytändning nu när jag köpt en ny ram och ska flytta över växlarna till min nya cykel, allt är slitet på min gamla hoj, men roholffen ser ut som ny fortfarandet (sen vet man väl inte hur det ser ut i navet, men det borde verkligen inte vara några fel).
Har köpt en Bullittram dit växlarna ska förflyttas, problemet var att Bullitt enbart funkar med bromsskivor men mina växlar inte varit med bromsskivor, så jag mailade lite med Rohloff, fick svar omedelbart, de kan bygga om växlarna för en eehhhh... mindre summa pengar (ca 3000:-), sen har jag pratat lite med Anders på Veloform och att antagligen fixar ombyggnationen.
Helt underbart bemötande från alla håll och kanter, kan verkligen inte bli bättre.
Jag räknar kallt med att växlarna får gå i arv till efterkommande generationer, så länge jag inte klantar mig och smäller in i en pansarvagn eller liknande.
Så, växlar för livet = Rohloff = loooove..

Av dom ursprungliga förslagen är det bara SRAM P5 cargo som är godkänd för lastcyklar (enbart "cargo" varianten, som har samma växelförhållande som ursprungliga Sachs Pentasport. En gammal sådan funkar också lika bra.) I praktiken fungerar antagligen dom andra också.

Rohloff och NuVinci är också godkända för lastcykel. Har du råd så håller jag med om att Rohloff är det bästa alternativet

Beträffande stabiliteten så är en trehjulig lastcykel huvudsakligen stadig när du står still eller cyklar rakt fram i låg fart. Tänker du dig att cykla lite fortare, eller att även svänga med cykeln så är en tvåhjulig stabilare. En tvåhjulig är också helt OK att pendla 7km med, i synnerhet om det inte är allt för kuperat, men en trehjulig skulle jag inte frivilligt välja som pendlarcykel annat än för mycket korta avstånd. Trehjuliga som svänger på hjulen utan att svänga på lådan är dock lite stabilare.

Pendlar själv på en gammal enväxlad Long John, det går också bra men är lite tyngre än moderna lättviktscyklar som Bullitt eller motsvarande longtail.

Perzzon, man ska ju göra det varje år... Men jag har nog gjort det fyra gånger.
Tror en burk olja+cleaner med tillbehör kostar 200:-, och väldigt väldigt enkelt att göra. Hjulet kan sitta kvar på cykeln, inga konstigheter alls.

Jag slår ett slag för Gazelle Cabby, tvhåhjulig lastcykel med tre bältesplatser. Hopfällbar 'hytt' som gör cykeln smidig efter att du lämnat barnen. 38 kg, dvs 12 kg lättare än Babboe, men tyngre än Bullit. Navdynamo och rullbromsar.
14 800 kr.

Cabby_D.ashx

Cabby_regentent.ashx

Cabby_detail.ashx

128_large.jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp