Internationella enpetardagen

erolwi

Aktiv medlem
Eller är det enkelpetare?

Hursomhelst så är det #internationalsinglespeedday på mitt instagram iallafall idag. Jag har ju ingen att visa upp, förutom min BMX men den räknas ju inte. Däremot säger Postnord att de idag ämnar leverera ramen (Karate Monkey) till det som skall bli min enpetare.

Så jag har helt fräckt och olagligt snott en bild som jag lägger ut i brist på egen.

Hur ser era single speedare ut och hur många finns det på happy?

26C73AB1-F9A9-486C-B5CB-D72587B7882E.jpeg

Jag har ingen och har inte haft någon på många år. Oförsvarligt med tanke på hur roligt jag tyckte det var att cykla SS-MTB på min GT Peace 9R. Får kanske ta mig i kragen och konvertera något.

Ursäkta för kanske irrelevant trådkapning, men ni som kör ss-mtb, vad kör ni för utväxling? Kör ni stökig terräng eller bara smöriga propagandastigar? Mycket stå upp och bröta? Mycket promenad?
Mest nyfiken eftersom jag aldrig provat...

Höll på att pensionera min sspendlare i förrgår pga rostig gaffel och för sunkig för att satsa på ny gaffel, frontrack psv
Men lite stålborste och slägga räddade den iaf tillfälligt.
Nu får det bli ett långsamt nybygge istället. Bra sugen på en skogsSS också. Känns som om det skulle kunna ge en nytändning av mitt bortglömda skogscyklande.

Ursäkta för kanske irrelevant trådkapning, men ni som kör ss-mtb, vad kör ni för utväxling? Kör ni stökig terräng eller bara smöriga propagandastigar? Mycket stå upp och bröta? Mycket promenad?

Jag kör bara stök, som på bilden. Därför kör jag ned lätt växel 34t (oval) fram, 22t bak. Bara stå-cykling, aldrig promenad.

Jag killgissade mig till 32/18 i princip enbart baserat på att Kona Unit kommer med det (29x2,6). Tänkt köra brötig stig men få backar. Vi får se, ett drev kostar en hundring så det går ju att experimentera.

Jag killgissade mig till 32/18 i princip enbart baserat på att Kona Unit kommer med det (29x2,6). Tänkt köra brötig stig men få backar. Vi får se, ett drev kostar en hundring så det går ju att experimentera.
Jag kör 32/18 på min 29a, tycker det är bra. Blandat halvbrötig terräng med en del backar (inte många meter flackt i Änggårdsbergen där jag brukar köra). Få stå upp mycket.

Edit: två bilder också
386F5977-C379-4CB8-A728-8AF2B0779805.jpeg

939CE0E7-DF4B-47FB-98B9-1F73DA5B3026.jpeg

Senast ändrad:
Ragley Big Wig, just nu enpetad för att få lite variation på gamla stigar och slippa underhåll under de värsta träskperioderna. 29", utväxling 30/21, kanske trampas ur lite lätt men åas kan jag ta mig upp för de flesta backarna och igenom bröt häromkring. (Alternativ bildtext: Google Pixel 3a fake-bokeh gone wild.)
1635878931239.png

1635879106402.png

Sen har jag två dirthojar också, men de räknas inte riktigt precis som BMX:er tänker jag.

Jag körde 30/18. Tyvärr är den snodd numera men har iaf en bild kvar...

IMG_20210406_174511_877.jpg

Nu när jag hittat en någorlunda vettig utväxling så blev det en beställning av ett dedikerat drev, som dessutom kommer att bespara bodyn (drevet från en XT-kassett jag körde med några mil hade tagit ett bra bett och satt sig fö).
1636056265037.png

Nu är man ju bra sugen på en Trickstuff Exzentriker (eller liknande från Forward Components) för att kunna skippa kedjespännaren också helt klart.

..Och för de som tycker cykeln är smutsig: Det är ju halva grejen, man tvättar inte en ss-ht i onödan.

Senast ändrad:
Har du något smart sätt att räkna ut om juatermånen räcker eller om du blir tvingad till halvlänk?
Kanske iofs är rätt lätt att se när det sitter ihop redan. Jag tänkte försöka räkna ut det på ett framtida bygge där jag inte har delarna än men det har jag inte riktigt orkar än.
Måste man ha halvlänk tycker jag att det kan kvitta lite.

Har du något smart sätt att räkna ut om juatermånen räcker eller om du blir tvingad till halvlänk?
Kanske iofs är rätt lätt att se när det sitter ihop redan. Jag tänkte försöka räkna ut det på ett framtida bygge där jag inte har delarna än men det har jag inte riktigt orkar än.
Hmm nej, så långt har jag inte tänkt än, min plan är nog att svänga förbi LBS och nyttja deras kunskap istället för att försöka själv (dvs redan innan ev beställning). Kan ju återkomma om det sägs nåt smart.

Har fö inte koll på vad den ev stora nackdelen med halvlänk skulle vara? (Egentligen funkar det ju fö fint med kedjespännaren, men det blir ju mycket renare utseende utan.)

Mest att jag inte vill hålla på med en grej till. Annars är det säkert inget stort krångel. Jag har använt det nån gång vill jag minnas innan jag hade en ss-specifik ram.

Jag tror inte att det finns något smart sätt. Det är relativt enkel geometri, men lite jobbigt. Jag har inte räknat på det för att jag har rotating dropouts. Kanske finns någon websidan den man kan knappa in kedjestaglängd och drevstorleker och få ut kedjelängden.

Jäklar. Glömt bort detta, redan lunchtränat och snart stänger man av värmen för hela natten så man inte kan duscha…. Någon som skött sig?

Tillbaka
Topp