[Internetcykling] Vilken gaffel för huck-xc?

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter en gaffel till Fiven. 27,5", 140 mm slaglängd, 100mm-axel, dvs inte boost. Billigt och bombsäkert, jag skulle gärna hitta en Billig Yari eller en Manitou Mattoc 2 Pro till bra pris. Har ni några tips om vart man fyndar?

Returshaftet läcker olja ut genom dämparen. Jag tror att det sitter någon bussning där i och jag hittar inte delar.

jofahjalm sa:
Returshaftet läcker olja ut genom dämparen. Jag tror att det sitter någon bussning där i och jag hittar inte delar.
Åfan.

Shockcraft skriver att den för 26" funkar om man flyttar HBO-konen från den gamla. Men har inte den heller i lager utan på "backorder".

Rattnalle sa:
Åfan.

Shockcraft skriver att den för 26" funkar om man flyttar HBO-konen från den gamla. Men har inte den heller i lager utan på "backorder".

Jo, jag vill dock få ihop cykeln snabbt. Gaffeln har också nu gått på 3 ramar, så att lägga ganska stora pengar på att fixa den är nog ingen superinvestering. Den kan ha få gjort sitt. Det vore däremot guld att hitta en ny billig, men det lyckas jag inte med,

Mattoc slits lätt i bussningarna och blir glapp har jag läst. Kan förstås ha fel och har inte ägt en sådan.

En pike borde ju vara ett säkert kort annars. Yari är biffig men man blir lite tröttare i armar och händer pga den enklare dämpningen. Klart märkbart om man är ute länge. Den är rätt bra men som sagt trötthet i händer..

Valhalla_ sa:
Mattoc slits lätt i bussningarna och blir glapp har jag läst. Kan förstås ha fel och har inte ägt en sådan.

En pike borde ju vara ett säkert kort annars. Yari är biffig men man blir lite tröttare i armar och händer pga den enklare dämpningen. Klart märkbart om man är ute länge. Den är rätt bra men som sagt trötthet i händer..
Jag har knäckt en krona på min Mattoc utan att gaffeln i övrigt blivit glapp. Men min har tuggat på i drygt tre år så den kommer nog börja bli ledsen på något sätt förr eller senare den också.

Sålde för övrigt precis min yari jag hade till övers. Men hojta till om du hittar en beg yari eller pike och behöver byta luftskaft. Har både till yari 150 mm och pike 140 om jag inte minns fel.

Nypåmtb sa:

För obskyrt.

Valhalla_ sa:

Det har jag aldrig hört. Jag hade samma bussningar i nederbenen över 3 ramar och hur många timmar som helst utan att dom blev glappa.

Jag har kört Yari innan och är helt säker på att jag kan hålla i en Yari för stigcykling utan att bli trött i armarna.

25476E53-8A7B-4061-B153-AAEFFC838FB8.jpeg

jofahjalm sa:
Nypåmtb sa:

För obskyrt.

Valhalla_ sa:

Det har jag aldrig hört. Jag hade samma bussningar i nederbenen över 3 ramar och hur många timmar som helst utan att dom blev glappa.

Jag har kört Yari innan och är helt säker på att jag kan hålla i en Yari för stigcykling utan att bli trött i armarna.

Ja men dåså! Bara att köra!
Som sagt gällande mattocens bussningar , I could be wrong - verkar som att så är fallet. :-)

jofahjalm sa:
xdr sa:
Om du inte kör massa boosttjafs hittade jag ju en Bos Deville TRC 150mm för 5,6kkr

Ingen boost, men jag vill inte ha en obskyr fransk gaffel som jag sen inte hittar delar till.

Du skruvar väl själv?

Probikeshop har typ de delar som behövs?
Och sjukt enkel att serva med öppen dämpare. Men den är väl helt hopplös att ändra slaglängd på tror jag, så finns den inte med rätt kanske den inte är nått alternativ.

Dock är den lite dum med 15mm axel, 20x110 icke boost är supersmart.

/Anders

141-30996-k017 res nummer på returdelen komplett maila www.bike-components.de dom brukar kunna fixa det mesta till manitou.

Letade upp den igen via engelska sidan och försökte köpa den där för 414 gbp. När man försöker betala med paypal skickas man vidare till en svensk version av sidan där den kostar över 8 lax.

Detta blir ju kanon! Jag köpte oxå en gaffel med Boost till en icke boost hoj och har nu en ny cykel med boost :)

Så den uppenbara frågan är: Vad ska du köpa för ny hoj??? :):):):)

jofahjalm sa:
Maakus sa:

Tack, det blev vinnaren. Speccen stämmer inte helt så det blir lite oklart vad jag får för något. Jag har också sålt ut allt jag tror på och kör ett SP systemhjul med 28 ekrar. Vidrigt! Men kalaset landade på endast 407 eur.
varför inte bara slakta ner dom delarna som tomcaten förstörde i sin gaffel då har du en fungerande pumpdel/returspindel.

Retur delen går att plocka isär så den är slaktbar.
Drog ett sträck till den delen jag misstänker som läcker.

Bilagor

• IMG_20190818_091116[1].jpg
    IMG_20190818_091116[1].jpg
    227.2 KB · Besök: 76
Tillbaka
Topp