Invändig vajerdragning

Kjell F

Medlem
Invändig vajerdragning
Har börjat fundera på att införskaffa en ny hybrid till nästa år och har noterat att invändig vajerdragning har blivit vanligare. Vill inte att vajerdragningen ska styra mitt cykelval. Förstår att det blir snyggare och att inte vajrarna blir skitiga etc, men hur går det att byta vajer med invändig dragning? Finns inte risken att det blir det inte svårt att få ut den där den ska ut? Någon här som byter vajrar med invändig dragning och har erfarenhet av det?

Invändig vajerdragning
Det beror väldigt mycket på hur ramen ser ut. En del ramar är relativt enkla att byta interndraget på. Men extern draget är ju alltid enklare.

Invändig vajerdragning
Även om det finns knep är extern att föredra om du vill ha en tyst och lättmekad cykel. Mest de dyrare interna med rör I ramen som faktiskt verkar funka dugligt utan att skramla.

Invändig vajerdragning
Invändig vajerdragning
Om du klipper bort en nippel i ett hydraulisk ytterhölje, glöm inte bort att då uppstår nästa situation om du inte har redskap eller inte kan lufta bromssystemen eller bakdämparen.

Invändig vajerdragning
Jag använder en liner, ett tunt plasthölje som shimano har. Trär den utanpå wiren drar in den i ramen drar ut den gamla och matar sedan i den nya genom linern, hela operationen tar någon minut.

Invändig vajerdragning
Invändig vajerdragning (utom möjligen på en aeroracer) är en onödig finess. Kanske snyggare, kanske inte alltid jättekrångligt men funktionella fördelar saknas.
För en pendlare ger det ett minus i min bok.

Invändig vajerdragning
Rattnalle sa:
Även om det finns knep är extern att föredra om du vill ha en tyst och lättmekad cykel. Mest de dyrare interna med rör I ramen som faktiskt verkar funka dugligt utan att skramla.

Jag hade skramlet i min Transition Scout 2016 - har nu köpt och installerat detta. Gummerade skumslangar / skumrör. Pilligt minst sagt, men var klart på några timmar iaf. Sen är det väl jobbigare varje gång man byter vajerhölje till dropper och växel oxa... :)

Edit: Bilden är inte upp-och-ner längre.

Bilagor

• Internal_housing_damper_edit.jpg
    Internal_housing_damper_edit.jpg
    386.1 KB · Besök: 93
Senast ändrad:
Invändig vajerdragning
qma sa:
Rattnalle sa:

Jag hade skramlet i min Transition Scout 2016 - har nu köpt och installerat detta. Gummerade skumslangar / skumrör. Pilligt minst sagt, men var klart på några timmar iaf. Sen är det väl jobbigare varje gång man byter vajerhölje till dropper och växel oxa... :)
Usch. Glad att jag har en cykel med nästan onödigt många externa fästen istället. Knäpptyst och lättmekat.

Tillbaka
Topp