Inventering av kloka synpunkter ang. NS eccentric, alu-versionen.

Storebrush

Aktiv medlem
Hej!

Jag har klickat omkring på forumet en hel del, lärt mig massor och kan konstatera att ni kan väldigt mycket om allt.

Några saker jag lärt mig är tex att steel är real, att Merida gör tråkiga cyklar och att am-ht, det ska man ha! Och det är jag sugen på. Men vet inte tillräckligt om komponenter och dylikt för att kunna navigera helt avslappnat bland alternativen. Funderar just nu på http://www.ns-bikes.com/eccentric-alu-29,97,pl.html - vad kan ni se för pros and cons?

Tacksam för hjälp!

Jag tycker den ser jättefin ut. Det finns säkert billigare liknande cyklar men den där var ju skitsnygg. Vanligt bsa vevlager så det borde ju inte vara nått problem att byta själv om problem mot förmodan skulle uppstå. Kapslade lager i naven, borde också vara ok. Järvsö Bergscykelpark ska väl ha NS cyklar i år också.
Köp bara köp!

Sålde min Eccentric Djambo för ett tag sen och var jävligt nöjd med den. Rapp och rolig hoj som kördes i både Åre och Järvsö men även på lokala slingan i skogen.

Den du länkar till kommer nog funka toppen??

Tack för att ni puchar mig mot beslut, kära cyklister!

Det blev bifall med omedelbar verkställighet (efter godkännande från hustru och hund). Ganska bra deal via bikester.se - en steel is real-varient via chainreacation hade blivit 5-6k dyrare - Därför får stålet också vänta lite! Kanske börjar laborera med ny ram nästa vinter :)

Så tack för er input så effektivt fick bägaren att rinna över :)

Med vänlig hälsning
SB

? Alu var snyggare tycker jag. Men stål hade nog gått lite skönare. Är det fortfarande så att stål är lite mjukare liksom, eller har alu ramar blivit "bättre"?

Senast ändrad:
Jag har visserligen hittills bara provkört den några turer här och var i och runt Malmö, men är väldigt imponerad av hur cykeln för sig.

Gillar:
Sadeln, gaffeln, däckstorleken (har bara ägt 26” tidigare och har nog egentligen aldrig kört 29” tidigare så det var en chansning - plusdäck har jag testat en gång, tyckte mest det skalade av lite av utmaningen med stigcyklandet - men jag är inte alls speciellt erfaren så det är kanske novisa synpunkter) och styret (van vid smalare). Blev också positivt överraskad av hur bra den jäveln klättrade! Visst, det blir lite speciellt med den vinkeln fram, men det funkade ändå riktigt bra. Och sen när man ska ner var det ännu mer positiv överraskning, den hittar ju linjerna på egen hand..! Kul hoj helt enkelt :) får återkomma om jag får anledning att revidera detta framöver - tack igen för uppmuntran!

Bilagor

• 81CDAAAF-462C-4E84-BDED-43099599F6E4.jpeg
    81CDAAAF-462C-4E84-BDED-43099599F6E4.jpeg
    335.2 KB · Besök: 145
Lyfter denna tråd rejält. Vad är det som drar upp priset på de nä jämfört med många liknande tex Ragley, Vitus osv tycker många av komponenterna är lika men NS ligger på nästan dubbla priset, är hjul osv så pass mycket bättre eller vad är anledningen?

Dubbla? Länka gärna cyklarna. Ramen kostar nån tusing extra så om skiljer priset mer så kommer vi att bli rika. Just ragley big al är väl iofs en av de billigaste ramarna.

Dubbla? Länka gärna cyklarna. Ramen kostar nån tusing extra så om skiljer priset mer så kommer vi att bli rika. Just ragley big al är väl iofs en av de billigaste ramarna.
Tittade på denna men nu är det möjligt att den är i stål inser jag nu och därav kostnaden

Finns ingen vitus med recon 2020....

Snålt av ns att inte sätta på en bomber eller sektor i alla fall.

Scout med sektor

Tittade på denna men nu är det möjligt att den är i stål inser jag nu och därav kostnaden

Stål är inte dyrare än alu, men en fin alu ram, som den här, är dyrare än en billig alu ram.

Komponenter, gaffel och drivlinjen, är lite (för) enkelt. Tyckte att man kan förvänta sig bättre för 1999. Men ser nu att Commencal Meta HT AM Race, också 1999 euro, hade bättre kompenenter i 2020, men 2021 modell har blivit dyrare och har delvis sämre komponenter.

Stål är inte dyrare än alu, men en fin alu ram, som den här, är dyrare än en billig alu ram.

Komponenter, gaffel och drivlinjen, är lite (för) enkelt. Tyckte att man kan förvänta sig bättre för 1999. Men ser nu att Commencal Meta HT AM Race, också 1999 euro, hade bättre kompenenter i 2020, men 2021 modell har blivit dyrare och har delvis sämre komponenter.
Fast big wig ram kostar dubbelt mot big al.
Ramen är en väldigt liten del av priset på en alu aggro ht.

Big al gick att köpa för 2600 på wiggle och jag tror de reade eccentric för 2700

På bike24 är ns eccentric cromo ramen från 599 för 555 euro, så inte så billigt. Men lösa ram brukar kostar (för) mycket.
Komplett cykel finns med 12% rabbatt hos Bike24, men bara i M.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp