Invisiframe - värt stöket?

JHenning

Aktiv medlem
Vet att det finns liknande trådar, men ändå...

Är det någon som har använt invisiframe och kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag läser att det tar flera timmar att sätta på...

Dessutom, hur mycket skyddar plasten? Hur tjock är den?

Det finns ju alternativ som verkar riktigt rejäla, som t.ex. AMS Honeycomb. Är invisiframe lika rejält?

Ams är riktigt tjockt, har det på ställen där jag förväntas få stenskott och där jag vet att det skaver mycket, sen Biltema resten.

Har för mig att invisiframe är jättetunn

Jag har riktigt tjock som kom på beggad ram. Lär skydda bra men inte snyggt. Börjar lossna och jag kommer nog inte att sätta på ny. Möjligen på ställen där det skaver eller är väldigt utsatt.
Orkar inte oroa mig för värdeminskning.

JHenning sa:
Vet att det finns liknande trådar, men ändå...

Är det någon som har använt invisiframe och kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag läser att det tar flera timmar att sätta på...

Dessutom, hur mycket skyddar plasten? Hur tjock är den?

Det finns ju alternativ som verkar riktigt rejäla, som t.ex. AMS Honeycomb. Är invisiframe lika rejält?

Så här tänker jag, ingen lär betala så mycket mer för en cykel bara för att den varit tejpad när den blivit ett par år så om jag ändå själv får stå för värdeminskningen vad blir vinsten med att skydda ramen? Känns som att det åtminstone är lite valuta för pengarna att få slita lite på grejerna som man köpt för sina sura pengar.

Men om det ingår i planen att byta hoj varje säsong eller man är sjukt pedantiskt lagt kanske det gör någon slags skillnad, men det är knappast mer än kosmetiskt.

Om det är värt det beror nog också på cykelns pris. En Yosemite lär knappast få bättre andrahandsvärde. Men en Unno som ser fräsh ut kontra sleten, ja där lär du få igen tusingen i 2:a hand.

SalkinL sa:
Om det är värt det beror nog också på cykelns pris. En Yosemite lär knappast få bättre andrahandsvärde. Men en Unno som ser fräsh ut kontra sleten, ja där lär du få igen tusingen i 2:a hand.
Jag är tveksam. Däremot kan det höja bruksvärdet avsevärt för ens egna ägare om man bryr sig mycket om sånt.

Tack för svar hörni!

Jag förstår att man kan ha olika uppfattningar beträffande om man överhuvudtaget ska använda plastinpackning.

Men vad jag funderar över är alltså om någon har praktisk erfarenhet av invisiframe eller andra alternativ.

Jag har fått samma intryck som Ustzeust (AMS tjockt, invisiframe tunt) - någon annan som har någon erfarenhet? :)

Jag har ingen erfarenhet av just invisiframe tyvärr. Men jag har använt diverse av oklart ursprung och 3Ms original, helikoptertejpen, i omgångar och kan konstatera att vissa är värdelösa på olika sätt. De kan vara tunna, de kan vara svåra att montera snyggt och de kan gulna.

3Ms är riktigt tjock och ser fabriksny ut efter fyra år på cykeln. I en helt annan liga.

Jag vet inte hur invisiframe står sig i jämförelse men att köpa något på på måfå kommer iaf jag inte att göra igen.

Biltema sktddsfilm funkar faktiskt bra över tid. (är ingen fan av Biltema produkter i övrigt)
Lätt tillgänglig, billig, är lätt att sätta dit, sitter bra och håller sig fräsch länge. Har på både på mtb o CX där den får bekänna färg...
fast den är transparent :-)

Jag har bra erfarenhet av Invisiframe. För det första har de kit jag provat haft bra passform vilket gjort montaget enkelt. Filmen, som jag tror är 3M, är relativt tunn men håller bra. Har dock inte hårdtestat den.

Det finns klart tjockare skyddsfilm att sätta på mer utsatta ställen men för vanligt slitage, heel rub etc funkar den bra.

Rekommenderas om man tycker om att hålla sin cykel i kosmetiskt gott skick men ändå vill kunna använda den.

Jag invisiframeade min hoj.

Och jag det tar flera timmar om du är noggrann och inte vill ha luftbubblor under vinylen.
Vill du att det ska se snyggt ut då tar det tid... Och det är väl det man vill om man folierar ramen?.

Däremot på min cykel som är vit eller yogurtfärgad som den heter.

Så syns all smuts som fastnat i skarvarna på vinylen, inte jättesnyggt imo.

Men jag tycker vinylen är motståndskraftig och hållbar.

Det du får om du köper invisiframe är en massa måttskurna bitar till just din modell.

Om du bara vill skydda toptube, downtube etc så finns det nog bättre alternativ.

Någon cykelsnubbe på Youtube som sa att han hellre köper en otejpad än en tejpad kolfibercykel begagnad.
Han hade för sig att vid en smäll tex så kunde kolfiberlagrerna under gå sönder men tejpen gjorde så att det inte syntes något utanpå.

Känns långsökt, men kan säkert hända.

Jag har kört Biltema på en massa cyklar genom åren och tycker det funkar bra. Visst, ibland släpper det lite i kanterna men det får man väl leva med.

Tack igen!

Ska ta mig en funderare på vad som kan kännas värt att göra. Möjligen blir det en mellanväg med skyddsfilm på mer utsatta ställen, så att man inte helt tar bort den fina matta finish som är på cykeln i övrigt.

Jag valde Invisiframe till min nya cykel. Kände att om jag ändå skall betala 40k för den så kan jag kosta på 1500:- i skyddet för att slippa skrap och skav. Dock har jag inte hunnit cykla på den ännu så jag kan inte uttala mig om hållbarheten men generellt så verkar folk tycka att invisiframe håller bra och jag har svårt att hitta en review som ratar den eller funktionen.

Tog ca 2,5h att montera och största problemet var att orientera bitarna rätt på ramen, annars gick det hur fint som helt. Har en mattsvart ram och valde den matta filmen. Tyvärr är filmen ändå blankare än ramen men jag tycker ändå det ser helt ok ut.

Raggamuffin sa:
På en cykel i kolfiber sätter jag tejp där det annars kan bli skav, en slang äter sig snabbt in.

Låter klokt. Jag tänker preliminärt också på att man vill skydda utsida kedjestag mot hälskav, undersida downtube, undersida bb, baksida av sadelröret (från sprutande grus från bakhjulet) och kanske ovansidan av top tube.

ers sa:
Jag valde Invisiframe till min nya cykel. Kände att om jag ändå skall betala 40k för den så kan jag kosta på 1500:- i skyddet för att slippa skrap och skav. Dock har jag inte hunnit cykla på den ännu så jag kan inte uttala mig om hållbarheten men generellt så verkar folk tycka att invisiframe håller bra och jag har svårt att hitta en review som ratar den eller funktionen.

Tog ca 2,5h att montera och största problemet var att orientera bitarna rätt på ramen, annars gick det hur fint som helt. Har en mattsvart ram och valde den matta filmen. Tyvärr är filmen ändå blankare än ramen men jag tycker ändå det ser helt ok ut.

Okej, tack för info! Var du tvungen att plocka av många komponenter från cykeln för att få det bra? Eller räckte det att plocka av hjulen?

Hej, jag lossnade hjulen och klippte de buntband som höll wirehöljen annars satt allt kvar på cykeln. Efter första biten så flöt det liksom bara på, inte direkt svårt alls. Som sagt det som var lite huvudkli vara att orientera de olika bitarna...

På samma tema - finns det ngt ännu rejälare just för bb? Känns som att det kunde vara värt med något tuffare än tejp där, om man bombar över en stengärdsgård på en kolfiberhoj med låg bb på ett osmidigt sätt...

ers sa:
Hej, jag lossnade hjulen och klippte de buntband som höll wirehöljen annars satt allt kvar på cykeln. Efter första biten så flöt det liksom bara på, inte direkt svårt alls. Som sagt det som var lite huvudkli vara att orientera de olika bitarna...

Ok, bra ju!

JHenning sa:
På samma tema - finns det ngt ännu rejälare just för bb? Känns som att det kunde vara värt med något tuffare än tejp där, om man bombar över en stengärdsgård på en kolfiberhoj med låg bb på ett osmidigt sätt...

Slår inte framdrevet i marken först då?

ers sa:
JHenning sa:

Jag tänker att det beror på hur spetsig och smal stenen som man slår i är. Kan ju vara så att drevet går på utsidan om stenen, men att stenen tar i bb. Jag har en ganska ordentlig reva just under bb på min nuvarande alu-ram.

JHenning sa:
ers sa:
JHenning sa:

Jag tänker att det beror på hur spetsig och smal stenen som man slår i är. Kan ju vara så att drevet går på utsidan om stenen, men att stenen tar i bb. Jag har en ganska ordentlig reva just under bb på min nuvarande alu-ram.
Jag har också lyckats banka i min aluram där.

Men det krävs ju något i rätt tjock plast utanpå för att skydda mot sånt. Typ ett sånt skydd som de flesta ramar har inbyggt från fabrik, väl?

Invisiframe är pimp, men pyssligt och dyrt. Personligen är jag helt för snål så jag brukar köpa helikopter tape på ebay från bildekorfirmor och skära till läpmliga bitar. Det blir inte rikigt lika snyggt men kostar en bråkdel och kan lätt göras om.
Efter ett tag blir det lätt lite sunkigt runt kanterna på tejpen och då gör det inte ont att riva loss en bit och ersätta med en ny.
Funktionen är minst lika bra som Invisiframe, priset en fjärdedel och applikationsprocessen snäppet enklare för man kan själv styra storlek och form på bitarna.

Däremot ger inivisiframe en mycket snyggare / diskretare finish.

Rattnalle sa:
JHenning sa:
ers sa:
JHenning sa:

Jag har också lyckats banka i min aluram där.

Men det krävs ju något i rätt tjock plast utanpå för att skydda mot sånt. Typ ett sånt skydd som de flesta ramar har inbyggt från fabrik, väl?

Jag tänker likadant, angående tjockleken på skyddet.

Jag hittade denna typ:

https://www.rockguardz.com/rockguar...on-2017-2018-rockguardz.html#productViewTabs2

Vet dock inget om hur bra det är.

Senast ändrad:
JHenning sa:
Tack för svar hörni!

Jag förstår att man kan ha olika uppfattningar beträffande om man överhuvudtaget ska använda plastinpackning.

Men vad jag funderar över är alltså om någon har praktisk erfarenhet av invisiframe eller andra alternativ.

Jag har fått samma intryck som Ustzeust (AMS tjockt, invisiframe tunt) - någon annan som har någon erfarenhet? :)

Jag har haft invisiframe på en hoj och monterat det.
Visst det skjyddar en del, men det var inte så snyggt. Man ser skarvarna och i om att jag dessutom hade matt lack på cykeln så blev den lite för glansig med skyddet. (även fast man köpte matt film).
Själva appliceringen var rätt bökig. det tog lång tid.
Sen ska jag säga att det dröjde inte mer än några månader tills jag slet bort alltihop och så att säga var pengarna i sjön.
När väl man cyklat ett tag på den och fått bort värsta nojan mot repor o dyl så tog ag bort det, för cykeln är sjukt mycket snyggare utan.
Hojen har faktiskt (peppar, peppar) inga skavanker trots att den är oskyddad sen några säsonger tillbaka.
Min nyare hoj tog jag bara och skyddade bakre stagen med skyddsfilm. Där får man mest slag om man trillar åt sidan av stenar mm. Likså om skorna skvaver på bakre stagen. Undertill så satt det tunn film från fabrik.
Perfsonligen kommer jag inte plasta in fler cyklar.

Haft Invisiframe på två ramar.
Inga problem med att få dit bitarna om man följer deras instruktion. Blev bra men helt osynligt blir det ju inte.

Dyrt, så visst kan nyttan vs kostanden ifrågasättas. Men det är trevligt med bitar som är skurna så de passar ramen.

Tillbaka
Topp