Iphone Eller Garmin 800?

Justin_chase

Ny medlem
Iphone Eller Garmin 800?
Är ute efter en bra app till Iphone.

Använt Runkeeper och är nöjd förutom att jag vill göra egna rutter hemma och sedan föra över till telefonen.

Tips,förslag?

Iphone Eller Garmin 800?
Körde länge med en iPhone + Wahoo pulsband, numera ersatt av en 800.

Största fördelarna med 800 - mindre format, vattentålig, bättre batteri, navigation. Fler funktioner; termometer, barometer m.m. Fullt ANT+kompatibel med allt vad det innebär. En iPhone går att docka med ANT+prylar om man har en sådan dongel, men det finns ingen app som kan visa all den realtidsdata som en 800 med senaste firmware kan. Mer anpassningsbara visningsskärmar. Virtual Partner. Banor.

Fördelar med iPhone - den ska oftast ändå med = smidigt att bara behöva en apparat. Bättre display. Trådlös aktivitetssynk. Snyggare grafik. Den kan berätta saker istället för att bara pipa. Billig om man ändå redan har en iPhone som telefon.

Iphone Eller Garmin 800?
Körde med iPhone tidigare, men jag hade problem med att få den att sitta fast, ska man ha den som cykeldator och vill veta var man är hela tiden räcker inte batteriet länge. Så nu cyklar jag med edge 800.
Ett alternativ för dig om du har en iPhone är att använda den som karta enbart och köpa en billigare puls och kadensmätare.
Som karta är ju iPhone 10 gånger bättre än Edge 800.

Iphone Eller Garmin 800?
kave skrev:
-------------------------------------------------------
> Som karta är ju iPhone 10 gånger bättre än
> Edge 800.

Stämmer detta? Vad har du för kartlösning i din iphone? Kan du ruttplanera?
Jag har kikat lite på att skaffa en edge800 för att dels få se stigar när jag kör mtb och dels för att kunna planera in rutter på lite mindre vägar, men undvika grus och motorleder när jag kör lvg.
Men om man kan tweaka iphonen lite så vore det inte helt fel.

Senast ändrad:
Iphone Eller Garmin 800?
Nu kör jag visserligen inte IOS (utom på routrar) utan Android, men jag tycker att min 705:a är överlägsen för navigering på hojen. Jag kör med OSM-karta och låter jag maskinen routa själv långa sträckor kan jag dubbelkolla med telefonen (som har bättre översikt) att det inte ser helknasigt ut. Men det är väldigt smidigt med vägnoter, zoom och den inbyggda POI-databasen.

Dock har jag märkt att det inte funkar så bra att navigera (då man får instruktioner om att svänga osv) efter ett spår som man ritat själv hemma på datorn med OSM-kartan. Ganska ofta så har jag ritat en sträcka som inte finns på OSM och då klarar inte 705:an att räkna ut vägen. Däremot kan den såklart visa spåret så man kan följa det "manuellt".

Iphone Eller Garmin 800?
Hej

jag kör MTB med Edge 800 Hr+cad med friluftskartan. det fungrerar alldeles utmärkt, alla stigar och höjdkurvor ser man. rutterna kan man läga över från datorn eller tvärtom.
all data kan samlas på garmin träning center.
Jag har använt både Runkeeper och Endomondo och de tyckte jag var skit.

Iphone Eller Garmin 800?
Jag skulle önska att det ibland fanns valet (förutom att undvika grus- och motorvägar) att "var inte så jävla purjo!" Det är helt OK att cykla på Rv70 eller någon grussnutt i någon kilometer om det betyder att man slipper fem mils omväg för att unvidka det. Så sådant brukar jag dubbelkolla med telefonen. Sedan kör jag den bästa vägen och ruttar om när jag passerar "hindret".

Så allt är inte hunky-dory peaches n' cream med Garmins prylar heller; Men det är skönt med en liten manick som är lätt att ta med och som funkar i två dagar utan laddning. Telefonen vill jag ha laddad i fall något händer.

Iphone Eller Garmin 800?
Fikasvettot skrev:
> Håller med mzi om överblicken kartan i telefonen
> ger. Garmin kan ibland skapa väldigt konstiga
> rutter, även med Garminkartor.

Är det Google maps som rekomenderas?

Iphone Eller Garmin 800?
pLu skrev:
> Varning: Edge 800 ruttar helt galet med
> Friluftskartan v3. Medurs i rondeller och längs
> promenadstigar.

Det beror på att den är ruttad för gångtrafikanter, det står också med i produktbeskrivningen. Det är alltså inte Edge 800 som gör fel.

"Nytt är att du kan få guidning om hur du skall ta dig fram till destinationen till fots. Ej för fordonsnavigering."

Senast ändrad:
Iphone Eller Garmin 800?
Spacekitty skrev:
> Det beror på att den är ruttad för gångtrafikanter, det står också med i
> produktbeskrivningen. Det är alltså inte Edge 800 som gör fel.

Med kompletterande, ruttbar karta påslagen tycker jag ändå att Edge 800 gör fel som väljer att rutta efter Friluftskartan då "Calculate Routes for Bicycle" (ej "Pedestrian") är valt.

Iphone Eller Garmin 800?
pLu skrev:
> Varning: Edge 800 ruttar helt galet med
> Friluftskartan v3. Medurs i rondeller och längs
> promenadstigar.

Enbart i rondeller och promenix stigar? ;)

Iphone Eller Garmin 800?
BOFH skrev:
> kave skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Som karta är ju iPhone 10 gånger bättre än
> > Edge 800.
>
> Stämmer detta? Vad har du för kartlösning i din
> iphone? Kan du ruttplanera?
> Jag har kikat lite på att skaffa en edge800 för
> att dels få se stigar när jag kör mtb och dels
> för att kunna planera in rutter på lite mindre
> vägar, men undvika grus och motorleder när jag
> kör lvg.
> Men om man kan tweaka iphonen lite så vore det
> inte helt fel.

+1

Iphone Eller Garmin 800?
Justin_chase skrev:
> Enbart i rondeller och promenix stigar? ;)

Fool me once, shame on Garmin. Jag har inte provat igen. :-)

Iphone Eller Garmin 800?
Jag har en Edge 800 och skulle inte vilja cykla längre sträckor förlitad på mobilbatteri. Det vore ju otroligt trist att hamna mitt ute på landsvägen eller i skogen med död mobil och sen inte kunna ringa efter hjälp.

Tillbaka
Topp