Ischias-liknande problem efter skogscykling

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag får ischias liknande problem efter att jag cyklar i skogen. Jag har alltså svårt att sova pga av smärtan i rumpan, lår och smalben på högra sida. Stretcha, smärtstillande eller dricka sprit hjälper knappast... vänstra sidan har jag inga problem med.
Dessa problem får jag inte av att pendla eller av att sitta en hel dag på kontoret.

Vad kan det bero på?

Fundadores

Aktiv medlem
Du kanske har en mindre diskbuktning som påverkas av stötar när du cyklar i terräng, eller att du har en annan sittställning. Skulle gå till en sjukgymnast och få övningar som stretchar och stärker ryggen.

molleben

Aktiv medlem
Jag fick en diskbukting i samband med överbelastning vid utförsåkning 2018, det ledde till rejäla ischiasproblem. Gick till en Naprapat och som testade olika behandligar såsom stötväg, stretch etc. Fick även ett träningsprogram som jag körde under ca två månader. Det var segt men gav sig till slut. Diskbuktning är inget att leka med så gör något innan det gått för långt, kan bli djävligt långvarigt...

manneblask

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera ta kontakt med vårdcentral, jag hade exakt samma bekymmer och gick till flera naprapater. Men det blev värre och efter 2 månader så tog jag kontakt med vården fick röntgen och hade ett rejält diskbråck. 4 månader och en operation senare är jag smärtfri igen, men hade nog gått snabbare om jag tagit kontakt med vården först.

BuTTuS

Aktiv medlem
Kan vara snett bäcken också som ger "falsk ischias". Det borde i så fall vilken kiropraktor som helst kunna hitta/hjälpa till med.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Jag har haft det problemet länge nu, typ över ett år, och besökte en osteopat för det samt att min höft skannades. Ingen diskbukting eller diskbråck syntes...

Makten

Aktiv medlem
Falsk ichias kan komma från oväntade saker. För tajta brallor till exempel. Vet ej om nerver längre ner kan "luras" men i så fall kanske till och med knäskydd kan vara en bov.

[/spekulationer]

BOBCAB

Medlem
Jag får ischias liknande problem efter att jag cyklar i skogen. Jag har alltså svårt att sova pga av smärtan i rumpan, lår och smalben på högra sida. Stretcha, smärtstillande eller dricka sprit hjälper knappast... vänstra sidan har jag inga problem med.
Dessa problem får jag inte av att pendla eller av att sitta en hel dag på kontoret.

Vad kan det bero på?
Jag har haft en hel del ryggtrubbel typ som du beskriver. Vet inte vad för cykel du har, men jag kör nu mest heldämpad med ganska mycket slag, o mjukt ställda dämpare. Mina ryggproblemen är betydligt mindre nu. Nackdelen är dock att det går långsamt på stigarna, men det tar jag.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Jag har haft en hel del ryggtrubbel typ som du beskriver. Vet inte vad för cykel du har, men jag kör nu mest heldämpad med ganska mycket slag, o mjukt ställda dämpare. Mina ryggproblemen är betydligt mindre nu. Nackdelen är dock att det går långsamt på stigarna, men det tar jag.
Jag kör också FS, förmodligen för fort för vad min kropp klarar... 😁

Mats65

Aktiv medlem
Du kan ha ”kraftiga” triggerpunkter i musklerna runt höften, främst Piriformis och Gluteus Medius.
Förra året hade jag problem med vänster höft. Förutom smärtorna där fick jag en överbelastning av de nämnda musklerna på motsatta sidan som gav ischiasliknande besvär precis som du beskriver det. Främst när jag stod upp eller låg ner. Enda som hjälpte var att ligga på sidan i fosterställning.
Det blev klart bättre när en osteopat identifierade och behandlade triggerpunkterna.
Nu har vänster höft korrigerats och problemen på motsatta sidan är nästan helt borta.

Hoffstrom

Medlem
Jag känner igen det du beskriver väldigt väl. Jag har/haft likadant fast på vänster sida och värre än du beskriver. Än så länge har jag haft tur. Jag har hittills återhämtat mig bra. Från att vara sängliggande och oavbruten smärta till att kunna göra det mesta (tog +1 år).
Se till att komma till läkare>sjukgymn>magnetröntgen. Det var faktiskt på min väg tillbaka som jag hittade cyklingen. (Downhill) "Dags att börja leva" :D Har lugnat mig nu (blev ingen Aaron Gwin) och kör bara stigcykling nu. Heldämpat är det som gäller. Blir omcyklad av gub...snubbar som är minst 10 år äldre än mig själv. Lika kul för det!

Sidde

Medlem
Efter en period av en släng av hoardingsyndrom så är en av mina N+1-cyklar egentligen lite för liten. Men jag envisas med att vissa veckor ta den till jobbet ändå. Efter två-tre dagar känner jag diskbråcksyndrom (vet hur det känns då jag tidigare diagnosticerats med det). Det enda som hjälper är brutal höftböjarstretch. Jag tror det hänger ihop så här: låg sittställning -> kort höftböjarmuskel -> felställning på bäcken -> diskarna felbelastas och trycker på nerv -> smärta.

Så - sitter du lägre än vanligt på din stigcykel?

larsaw

Aktiv medlem
Menar du att han ska köpa chopperstyre? 🤣😉
Skämt o sido, känner igen symptomen. Då jag inte riktigt har känningar ner i benet utan bara ”kniv”-smärtor i rygg och ibland rumpa, så har jag vid alla tre tillfällen jag gått till vårdcentral blivit skickad till sjukgymnast och/eller kotknackaren.
Bäst är att köra INTENSIV/TUNG core-träning två-tre ggr i veckan, men hur ofta orkar jag hålla på med det?! (speciellt nu när det är cukkel säsong...)

happymtb.fr

Aktiv medlem
sitter du lägre än vanligt på din stigcykel?
Jag tror inte det, sadelhöjd-känslan är samma på alla mina cyklar...
Hur mycket ska det behöva skilja sig för att man märker en skillnad?
Eller menar du styrhöjd? I så fall inte, min stigcykel har 150mm slag fram med 29" hjul, 66ha, "normal" styrrör-längd, några spacer och riser styre.

Jag har blivit ordinerad stretch och muskelträning av husets PT. Hon har lovat skillnad på 2 veckor med unka 4 x 15min pass per vecka.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tack för alla svar!
Jag har haft det problemet länge nu, typ över ett år, och besökte en osteopat för det samt att min höft skannades. Ingen diskbukting eller diskbråck syntes...

Vill inte vara glädjedödare, men jag har haft det i snart 30 år nu. Inget fel annat än att piriformis trycker på ischiasnerven. Går tydligen inte göra något åt. Stetching och värme gör det hanterbart, men går tydligen inte "bota". YMMV antar jag, men jag hade tydligen bara otur med exakt hur nerven och muskeln ligger.

Magnus K

Aktiv medlem
Hur gick det där? Nån förklaring och gav träningsprogrammet resultat?

Jag fick ischiasliknande problem som blev värre ju mer jag försökte stretcha sätesmuskeln. Naprapaten pekade på att jag var stel i framsida lår och höftböjare och med stretch av dom så är det numera uthärdligt. Byte av pedaler till flats gör också skillnad, får numera ont direkt jag testar en tur med click-pedalerna.

Och att vara kontorsråtta/blank-aschle hela arbersdagarna gör bara ryggen värre...

Mvh
Magnus

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag klämmer också till min ischias i höften, enligt kiropraktorn. Drar satan i vänster ryggslut, rumpa och vad. Senast med rejält ryggskott. Man vet att man lever då.

BFS

Aktiv medlem
Jag hade liknande symptom. Min "kiropraktor" (tydligen var det tveksamt om han var en) sa att jag skulle stretcha. Jag gjorde det. Det blev inte bättre. Efter några månader domnade foten bort. Det var diskbråck. Så, stretching hjälpte ju inte (eller att jobba som vanligt). Har inte gått till den kiropraktorn igen. Mitt tips är att prata med läkare.

happymtb.fr

Aktiv medlem
Vill inte vara glädjedödare, men jag har haft det i snart 30 år nu. Inget fel annat än att piriformis trycker på ischiasnerven. Går tydligen inte göra något åt. Stetching och värme gör det hanterbart, men går tydligen inte "bota". YMMV antar jag, men jag hade tydligen bara otur med exakt hur nerven och muskeln ligger.
Prova att göra liggande benlyft. Det funkade för mig iaf

Manurhin2

Aktiv medlem
Något jag lärt mig är att ryggproblem är jäv...t komplext och att gemene man ofta vet exakt vad som krävs. Har man riktiga problem så uppskattas "expertråd" sällan som man får från alla möjliga håll.

BFS

Aktiv medlem
Något jag lärt mig är att ryggproblem är jäv...t komplext och att gemene man ofta vet exakt vad som krävs. Har man riktiga problem så uppskattas "expertråd" sällan som man får från alla möjliga håll.
Jag fick ett råd (som jag struntade i) om att köra tunga marklyft. Är inte helt säker på att det är det bästa för diskbråck...

Manurhin2

Aktiv medlem
Rörelse verkar vara ngt som fungerar för många. Min erfarenhet är också att man blir sin egen expert, ingen annan vet lika bra som en själv vad som fungerar och inte efter långvariga problem.
Till slut lyssnar också läkarna på vad man säger eftersom dom sällan vet bättre.

I mitt fall fungerar cykelträning som tur är och kan jag bara hålla upp volymen och regelbundenheten så mår jag så bra som det går.
Inaktivitet gör mig liggande.
Då har jag definitivt inte diskbråck eftersom jag har 3 titandiskar från bäcken och uppåt.
Teorin är väl att jag idag lider av microkramper pga att ryggen blivit 1,5 cm längre och muskler/nerver är uttänjda. Tyvärr är det nog inte hela sanningen men det ger sig över tid.

BFS

Aktiv medlem
Rörelse funkar även för mig. Helst rätt rörelser. Rehabtränade mig ur mina problem. Har skippat tung träning (nope, inga tunga marklyft, även om jag ibland gör marklyft) och även kört yoga i ett par år nu.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Efter varje kiropraktor-besök har jag en vecka av återhämtning. I morse halvpanik efter 1 timme hundprommenad (koppellöst). Full dos Ipren och Alvedon samt morgongympa har tagit mig genom dagen. Det går att ha det roligare. Fika, glögg och skumtomtar hjälper lite.

Manurhin2

Aktiv medlem
Efter varje kiropraktor-besök har jag en vecka av återhämtning. I morse halvpanik efter 1 timme hundprommenad (koppellöst). Full dos Ipren och Alvedon samt morgongympa har tagit mig genom dagen. Det går att ha det roligare. Fika, glögg och skumtomtar hjälper lite.
Godis hjälper alltid, speciellt kombinerat med fosterställning och att man tycker lite synd om sig 😁

BFS

Aktiv medlem
Jag körde med kiropraktor i flera, men det löste aldrig problemen. Problemen kom tillbaka, ganska snabbt. Efter mitt diskbråck, och den träningen jag började med då, har jag besökt (en riktig) kiropraktor nån gång vartannat år. Att lösa problemet (om man kan) är guld värt. Godis kan man äta för att fira att man inte har ont. :)

MarcusS

Aktiv medlem
Jag har haft problem som jag trodde berodde på löpning eftersom jag ofta fick krampliknade symtom vid/efter löpning (oftast nedför) i utsida lår, ljumskar och/lr skinka. Efter lite diskussion med sjukgymnasten så fick jag lite bättre förståelse. Oftast så sprang jag i samband med resor i jobbet då det är enklare att ta med löparskor än en cykel. Resor som innebär mycket sittande. Piriformis gillar inte utdraget enformigt sittande utan blir irriterad och svullnar vilket i sin tur trycker på ishias. Så iår har jag knappt haft några problem alls förutom efter en långkörning med 20h bakom ratten på två dagar. Vid datorn är jag till att regelbundet stå upp och gärna gå omkring lite när jag pratar i telefon.

Manurhin2

Aktiv medlem
Toppar med lite Covid 19 med största sannolikhet. Skum känsla att bli febrig när man redan står på 4g paracetamol, 150mg diklofenak och toppar med lite riktig värkmedicin för ryggen.

M

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer