isolerad cykelflaska?

• Trådstartare Trådstartare LTS
  • Start datum Start datum

LTS

Aktiv medlem
isolerad cykelflaska?
Snart är det dags för issörja i flaskan igen.
Jag har sett i katalogen att biltema har en blå plastflaska. Vad finns det för andra alternativ som passar i en flaskhållare?

isolerad cykelflaska?
Jag har en isolerad flaska. Tyvärr är pipen lika usel på den som på de oisolerade så den är tämligen värdelös.

isolerad cykelflaska?
Om man vill ha sin vätska drickbar vid minusgrader så rekommenderar en Camelbak. Vätskan håller värmen av den kroppsvärme som strålar från ryggen. dessutom lätt att dricka ur, något som fungerar sådär från en termos.

/Patric

isolerad cykelflaska?
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> oj, detta har jag inte tänkt på. Jag kör ju flaska nu för tiden.

Lite glykol kan väl inte vara så farligt?

isolerad cykelflaska?
Graj skrev:
> Biltema har en. Jag lyckades dock alldrig lista ut
> hur jag skulle få vätskan ur flaskan...

+1

en sån skall jag ha!

isolerad cykelflaska?
Graj skrev:
> Biltema har en. Jag lyckades dock alldrig lista ut
> hur jag skulle få vätskan ur flaskan...

Nä, precis. Jag hade en sån och man fick lov att stanna och ta av locket för att få något i sig.

isolerad cykelflaska?
Joakim Quensel skrev:
> Såg en isolerad flaska på ECI i Björkhagen.
> Tror det var Zefal. Var inte så dyr har jag för
> mig, under hundringen tror jag.

Den flaskan är inge bra alls. Provade den förra året, den håller inte värmen alls.
Kör istället med en liten termos. OK den passar inte perfekt i stället och man måste stanna för att dricka men den håller värmen. Finns det inget bättre alternativ?

isolerad cykelflaska?
Du har samma problem med Camelback det fryser i munstycket/slangen även om du har "termokittet". Jag skulle tro att det är lättare att bita/smälta ispropp i flaskans munstycke än Camelbackens slang :)

isolerad cykelflaska?
Jag köpte en med lock hos min lbs förra vintern som rymmer 0,6lit och den funkar utmärkt. Tror att det är Zefal. Tyvärr brukar kylan göra att jag dricker väldigt lite på vintern, men någon droppe kan ju behövas emellanåt.

isolerad cykelflaska?
cerberos skrev:
> Du har samma problem med Camelback det fryser i
> munstycket/slangen även om du har "termokittet".
> Jag skulle tro att det är lättare att
> bita/smälta ispropp i flaskans munstycke än
> Camelbackens slang :)

Man blåser ju ner vätskan ur slangen efter man druckit ur en Camelbak. Bita sönder flaskans munstycke gör man en gång, sen funkar den inte längre. Testat! :)

isolerad cykelflaska?
haland skrev:
> Joakim Quensel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Såg en isolerad flaska på ECI i Björkhagen.
> > Tror det var Zefal. Var inte så dyr har jag
> för
> > mig, under hundringen tror jag.
>
> Den flaskan är inge bra alls. Provade den förra
> året, den håller inte värmen alls.
> Kör istället med en liten termos. OK den passar
> inte perfekt i stället och man måste stanna för
> att dricka men den håller värmen. Finns det
> inget bättre alternativ?

Zefal har tre isolerade flaskor. Jag gissar att det är någon av plastvarianterna ni pratar om. Undrar hur aluminiumvarianten är?
http://www.zefal.com/zefal/gamme.php?key=2007bidonIsotherm

Elite har några isolerade modeller också. Men jag vet inte om de är något att ha.

isolerad cykelflaska?
Har anvant isolerad flaska med lock - fungerade inget vidare. Rymmer lite och fryser anda efter ett tag. Storsta problemet var nog anda att jag hade svart att fa ut nagon vatska - i kyla, rejala vantar och dubbla vaggar pa flaskan gick det inget vidare. Camelbak med isolerad slang som man har innanfor jackan fungerar battre.

isolerad cykelflaska?
Termobälten är ju ett annat rätt billigt alternativ. Men förutom priset vet jag inte om det är någon fördel framför en isolerad camelback.
Något i stil med
magvaska_vatten_lindells_413.jpg

isolerad cykelflaska?
Termobalten ar kanon - i synnerhet nar man aker langdskidor. Har aldrig anvant vid cykling men borde vara bra. I alla fall Swix har stor oppning och ar lattare att rengora an Camelbak

isolerad cykelflaska?
de testade termo-flaskor i tidningen Tour (tror det var förra hösten), jag hittar det inte på nätet, ska se om jag hittar numret när jag kommer hem. De kollade iaf hur länge de olika flaskorna höll värmen.

isolerad cykelflaska?
Kop Swix - den ar bra. Man kan halla i kokhet saft och med Swix fina kork/mugg gar det bra att dricka. Drojer ett bra tag innan drycken svalnat sa man kan dricka direkt ur baltet.

Tester ar overskattade tycker jag. Aven om ett balte skulle vara aningen battre pa att halla varmen kanske kvalitet eller kork inte ar bra.

Tillbaka
Topp