Istället för Funbeat

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
Istället för Funbeat
Jag har fått nog på Funbeat som ständigt kraschar och strular för mig, så nu har jag börjat fundera på att byta till någon annan träningsapp.

Vill ha en och samma app/plattform för all typ av träning.

Är Endomondo bra?

Istället för Funbeat
App? Vaffö ska du ha en app? Jag använder ifs Funbeat i både tellifonen och i datorn, men mest i datorn, det går ju inte att föra över grejer från min Garmin via mobilen. Och datorn sitter man ju ändå vid då och då.

Eller är det skammen att se att jag har fler träningsminuter än dig du vill komma undan?

Istället för Funbeat
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> App? Vaffö ska du ha en app? Jag använder ifs
> Funbeat i både tellifonen och i datorn, men mest
> i datorn, det går ju inte att föra över grejer
> från min Garmin via mobilen. Och datorn sitter
> man ju ändå vid då och då.
>
> Eller är det skammen att se att jag har fler
> träningsminuter än dig du vill komma undan?

Jag vill kunna logga genom att helt enkelt trycka "start" i min mobil. Till 99% går min träning ut på att jag förflyttar mig, och jag har i princip alltid mobilen med mig. Därför vill jag ha ett loggsystem som kan köras som en mobilapp.

Juste, jag kör Android om det spelar roll.

Istället för Funbeat
Strava har jag fått för mig är för att tävla på cykelbanorna? Jag vill logga vad jag tränar, när jag tränar och hur jag presterat. De sociala bitarna är kul men av underordnad betydelse.

Ja, det är inte pga brist på alternativ som jag frågar om råd...

Istället för Funbeat
Om du vill "tävla på cykelbanorna" eller ej avgör du själv. Strava-appen har en hyffsat bra funktion för att logga rundor också.

Istället för Funbeat
Jag är inte ute efter något som är hyfsat bra på det jag vill använda den till. Strava kanske har sitt existensberättigande även i min telefon, men jag känner mig tveksam att ha det som träningslogg.

Istället för Funbeat
Använder Endomondo eftersom det är en av få loggningsappar som funkar i min antika telefon. Duger för att logga cykling och löpning. Går bra att logga in från datorn och kolla mer detaljerat på rundorna i efterhand ifall man vill kolla statistik eller nya stigar/vägval.

Istället för Funbeat
> App? Vaffö ska du ha en app? Jag använder ifs
> Funbeat i både tellifonen och i datorn, men mest
> i datorn, det går ju inte att föra över grejer
> från min Garmin via mobilen. Och datorn sitter
> man ju ändå vid då och då.
>
> Eller är det skammen att se att jag har fler
> träningsminuter än dig du vill komma undan?

Vad har du för Garmin och vad för mobil?

Istället för Funbeat
dnleriksson skrev:
> Har du provat strava eftersom det tydligen är så
> mycket sämre än något annat? Jag tycker det är
> bra.

Nej, men det beskrevs ovan mitt förra inlägg som "hyfsat" på att logga. Vilket är det primära jag vill ha det till.

Och bland de fem-sex personer som jag har som vänner på funbeat så vet jag att flera av dem även kör med strava. Trots detta så fortsätter de använda funbeat för loggning.

Istället för Funbeat
Jag kör Endomondo och Strava lite om vartannat. Gillar Endomondo bättre (betalar för premium), både appen och webbplatsen, men Strava är ju kul just pga tävlingsmomentet.

Gillar Endomondos audio cues för mellantider och att det är enkelt att knåpa ihop intervallpass.

/Johan

Istället för Funbeat
Det där känner jag igen faktiskt. Jag loggar allt med min Garmin 910xt och laddar upp till Strava och Garmin Connect via mobilen. Har svårt att släppa GC fast jag nästan aldrig tittar där. Känns bra att ha det på två ställen på nåt sätt :-)
Jag använder nästan aldrig dator till något så mobilapparna är viktiga för mig och då gillar jag Stravas bättre. Dock tycker jag deras websida är lite knölig i mobilen men det är GC också så…
Sen är faktiskt det sociala i Strava rätt kul ;-)

Istället för Funbeat
Endomondo rekommenderas , mycke nöjd för all form av träning.
Du kan i appen välja vilken aktivitet du utför som jag tycker är smutt för loggning /träningsdagbok

Istället för Funbeat
Slutade inte sportTracker fungera med typ allt för några år sen?
Körde också det men migrerade allt data till funbeat. Nu loggar jag med Endomondo Pro, med ant pulsband och är supernöjd. Sen med en garmin antik klocka också iofs.

Istället för Funbeat
Jag använder Endomondo, betalversionen. Jag gillar den bättre än Strava för att den har många olika träningsformer, och allmänt trevlig i utformningen. Det går att vara social i den om man vill. Det enda den saknar är väl segmenten?

Senast ändrad:
Istället för Funbeat
Jag har testat andra men fastnat för strava, jag använder det för att logga och inte för audio cues eller live segments och sånt. Jag startar om när jag sätter mig på cykeln (eller ja, precis innan) och stoppar när jag kliver av. Sen kollar jag på loggen av det hela men kollar aldrig under turen.

Nör jag springer har jag inte mobilen med med, loggar med Garminklockan och tankar upp i efterhand.

Dessutom gillar jag att strava gör någonting användbart med datan jag hjälper dem samla in, som att t ex underlag för att bygga cykelbanor i städerna.

Istället för Funbeat
Skilj på appen som loggar och "communityn". Vissa fungerar bra för båda medan andra är bra på det ena eller andra.

Jag gillar Stravas community med segment och sånt men tycker deras app är rätt kass för själva loggningen (saknar t.ex audio cues)

Just nu kör jag wahoo fitness appen för loggning och den laddar upp till bland annat Strava.
Wahoo fitnes har bra audio cues och varvhantering men saknar skugghantering (dvs hur jag ligger till jämfört med tidigare eller andra),

Istället för Funbeat
Strava, fast jag kör det såklart inte i telefonen. Det gör ingen som är ute efter exakthet, då har man en separat enhet.

Istället för Funbeat
Även jag kör Endo och är jättenöjd. Gilla möjligheten till statistik och överblicken av mina aktiviteter.

Kör strava också men endast på "cykelträning" och då kör jag Endo samtidigt, vilket går finfint.

Istället för Funbeat
dnleriksson skrev:
> Luthman Photography skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > App? Vaffö ska du ha en app? Jag använder ifs
> > Funbeat i både tellifonen och i datorn, men
> mest
> > i datorn, det går ju inte att föra över
> grejer
> > från min Garmin via mobilen. Och datorn sitter
> > man ju ändå vid då och då.
> >
> > Eller är det skammen att se att jag har fler
> > träningsminuter än dig du vill komma undan?
>
> Vad har du för Garmin och vad för mobil?

310XT och en Motoroloa Moto X(tror jag).

Istället för Funbeat
Jag kör cycletracks gps, så enkelt och effektivt det kan bli. Laddar sedan upp mot sträva när jag är sugen på det. Enda nackdelen är att jag upplever att det drar mycket batteri i mobilen, den dör rätt snabbt om man inte stänger ned allt runt omkring.

Istället för Funbeat
> dnleriksson skrev:
> -----
> > Luthman Photography skrev:
> >
>
> > -----
> > > App? Vaffö ska du ha en app? Jag använder
> ifs
> > > Funbeat i både tellifonen och i datorn, men
> > mest
> > > i datorn, det går ju inte att föra över
> > grejer
> > > från min Garmin via mobilen. Och datorn
> sitter
> > > man ju ändå vid då och då.
> > >
> > > Eller är det skammen att se att jag har fler
> > > träningsminuter än dig du vill komma undan?
> >
> > Vad har du för Garmin och vad för mobil?
>
> 310XT och en Motoroloa Moto X(tror jag).

Så här gör jag och det funkar klockrent! Otroligt skönt att slippa datorn för det var nog det sista jag använde den till :-)

http://www.sportablet.com/blog/conn...-a-garmin-forerunner-310xt-610-910xt-60-or-70

Istället för Funbeat
Oj, det var en massa text, det orkar vi inte läsa :)
Jag har ibland behov av att sätta mig vid datorn, då för jag över all träning sen senast jag satt vid datorn. Rätt okomplicerat och smidigt. Eftersom ANT+-pluppen alltid sitter i datorn räcker det med att jag slår på gps'en så förs allt över per ajtomatik. Funkar bra för min del.

Har jag sagt att jag hatar att ändra arbetsflöden? :)

Istället för Funbeat
Ok, jag har kommit fram till att jag ska testa endomondo, men jag avvaktar med att lägga ner funbeat ett litet tag till.

Istället för Funbeat
fhloston skrev:
> Globalistic skrev:
> -----
> > Endomondo - Don't go there...
>
> Nyfiken, varför inte?

Var inte den inblandad i den famösa tävlingen de hade på Globalistics arbete? Eller minns jag fel/blandar ihop nicks?

Istället för Funbeat
Varför inte köra flera st parallellt när du testar?

Jag kör numera wahoo fitness som sedan synkar upp till strava. Själv tycker jag att inte det är ngn begränsning m Stravas loggning, och jag tycker om översikten. (Sedan är det ju en riktigt bra bonus m segment, och framförallt route buildern tycker jag).

Men, jag kör även runkeeper samtidigt. Och det är för att jag har livetrackingen i den, så att familjen vet var jag är, när jag kan tänkas komma hem eller om det är läge på att skicka ut ambulans.

Så jag har loggning i tre olika appar/gränssnitt, och kör med två st igång samtidigt i luren när jag kör.

Senast ändrad:
Istället för Funbeat

> Eftersom ANT+-pluppen alltid sitter i datorn
> räcker det med att jag slår på gps'en så förs
> allt över per ajtomatik. Funkar bra för min del.

Jag har en dator med ANT+-plupp i som alltid är igång, så när man närmar sig hemmahuset så blippar det till i klockan och allt skickas hit och dit. Even better! Kör inte heller appar som loggar annat än om jag ta med klockan till jobbet typ.

Istället för Funbeat
Strava för cykling och löpning. Är man ute efter fler aktiviteter är Endomondo bra. Ser man till att synka alla sina konton, så kan man använda flera samtidigt. Har alla aktiviteter i Garmin Connect, Strava, Endomondo, Runkeeper och Ride with GPS, men kollar i princip bara på det i Strava och ibland i Endomondo.

Istället för Funbeat
Tycker strava är bra som träningsdagbok oxå. men använder ju inte appen för att regga då.
reggar iofs fortfarande allt i funbeat då. Garmin connect suger sen de inte stöder file upload från Linux..

Ridewithgps som har app (som jag inte testat), gillar däremot deras web, klart bättre än funbeat i alla fall.

Istället för Funbeat
Går det att använda någon av de appar ni nämner till att tanka ner nya rutter till sin telefon? Kan man t.ex. cykla ett segment som man har stjärnmarkerat i Strava?

Istället för Funbeat
Började använda funbeat som träningsdagbok för ett par månader sedan, men appen kraschade lite väl ofta. Trodde aldrig att jag skulle tillåta mig att bli så otroligt irriterad på det som jag faktiskt blev. _Hatar_ funbeat nu.

Kollade runt och reggade mig på några olika sajter - endomondo.com , shapelink.se, runkeeper.com och svettig.se - och av dem var det enbart svettig.se jag gillade. Stabil enkel app och hyggligt lättöverskådligt webgränssnitt. En sak jag saknar från funbeat är möjligheten att lägga till en bild direkt i appen till ett träningspass - man kan göra det från websidan senare men det blir ju lite knöligt och extrajobb med att flytta bilder tyvärr. Och att crossfit alltid hamnar under kategorin "distans" när man lägger till ett pass via appen hoppas jag de fixar snart...

Istället för Funbeat
Själv använder jag bara strava nu, men det är egentligen under all kritik för andra träningsformer än löpning och cykling.

Istället för Funbeat
Rock skrev:
> Strava, fast jag kör det såklart inte i
> telefonen. Det gör ingen som är ute efter
> exakthet, då har man en separat enhet.

Jo, jag gör likadant.
Funkar också bra för Vindsurfing, Kajak & Längdskidor vilket jag prövat.
Använder en TomTom Multisport som funkar lika bra på armen som på styret.

Frid!

Tillbaka
Topp