Istället för sportdryck

Edarion

Aktiv medlem
Istället för sportdryck
Jag cyklar mest för att det är otroligt trevligt och bryr mig därför inte jättemycket om de fysiologiska effekterna av energidryck och liknande. Däremot har jag nu åkt en Vätternrunda och ett Vasalopp. Inför och under båda loppen har jag valt att köra den sportdryck som bjuds under loppet (lyckad reklam för Enervit!). Jag har dessutom lärt mig tycka om att dricka den där sportdrycken så pass mycket att det nu känns tråkigt/kletigt med min tidigare mix... Nämligen vanligt druvsocker och citronkoncentrat.
(Ska tillägga att jag alltid har två flaskor med mig, en med vatten och en med "annat". Detta så fort passet passerar en timma eller så... Alltså även vid relativt korta träningspass.)

Samtidigt upplever jag mig betydligt piggare om jag får i mig lite druvsocker under passet och känslan är för mig det som är viktigast. Om jag faktiskt vinner 1 minut eller inte, samt om jag får lite bättre träningseffekt eller förlorar lite effekt är för mig helt oväsentligt.

Nu till saken... Enervits dryck är inte bara ok att dricka. I längden är den också riktigt dyr!

Jag undrar därför vad ni som VILL ha mer än bara vatten lägger i flaskan?

Istället för sportdryck
Jag kör med vatten. Arbetskamraten kör dock en blandning av Coca Cola och kaffe när hon kör Vättern runt och andra längre lopp.

Istället för sportdryck
Det var ju just socker + vatten TS ville bort ifrån.

De tyska och engelska webshopparna brukar ha bra pris på sportdryck, gels och liknande. Kanske inte just enervit, med det finns ju fler märken som är okej.

Senast ändrad:
Istället för sportdryck
Köp maltodextrin och fruktos. Blanda 2:1 och späd sedan med vatten till önskad styrka. Smaksätt med något kul.
Då har du vad all sportdrycken som bygger på den senaste forskningen innehåller i energiväg.

70g maltodextrin och 35g fruktos kan vara lämpligt till 1l vatten.

Istället för sportdryck
Edarion sa:
cola och kaffe låter spännande, men än kletigare än druvsocker :) Även resorb, men det är inget socker i den eller?

Det är nog kletigare :)
Fick med en gel när jag köpte Trampor från Wiggle.se SIS tror jag den heter. Brukar inte mumsa sånt men den var helt ok

Istället för sportdryck
Kör oxo med en flaska vatten och en flaska blandat med annat :)
Vatten,dextropur och lite salt.
Ibland även lite saft i men tycker det kan kvitta.

Istället för sportdryck
Saft. De lite surare sorterna såsom hallon, citron, rabarber etc kan man peta i lite extra socker i utan att det smakar alltför sliskigt.

Istället för sportdryck
Får nog testa blanda i lite salt och se om det blir bättre... Dextropur, salt, citron och vatten. Funkar det är det trots allt en både enkel och billig lösning. Kanske senare komplettera med lite fruktos om jag hittar någon vettig återförsäljare.

Går vidare då... Finns det några bra smaksättare i pulverform?

Istället för sportdryck
Köp din spordricka på andra ställen, jag köper high 5 från england, wiggle oftast, kan inte säga att jag uppfattar det som dyrt, men vi har alla olika uppfattningar.

Enervit är inte bra i min bok, helt hopplöst att blanda och smakar ganska funky, men det gör alla sorter med protein i.

Istället för sportdryck
Edarion sa:
Någon som har testat något av följande?

http://www.bulkpowders.se/druvsocker-och-maltodextrin-50-50.html
http://www.bulkpowders.se/fruktos.html

Hittade precis och vid första googleträff... ingen aning om varken företag eller produkt är kvalitetssäkrat, men produktstorlek och pris verkar vettiga..

En blandning av ovanstående skulle ge en bra blandning av fruktors, maltodextrin (och druvsocker) :)

Har inte testat de du länkar men däremot Vitargo som jag tycker är bra från samma sida. http://www.bulkpowders.se/vitargo.html

"fyller glykogendepåerna 70 % snabbare än andra kolhydratkällor som druvsocker och maltodextrin. Det består också av molekyler, som är större än andra kolhydratformat så att det kan röra sig 80 % snabbare genom magen. Detta är bevisade fördelar, vilket visades genom klinisk forskning vid Karolinska Institutet i Stockholm. Detta har uppenbara fördelar i förhållande till prestation och det förklarar varför Vitargo® används av elitidrottare över hela världen. Vitargo® blev enligt uppgift använt av de flesta idrottare i olympiska spelen 2012, från tyngdlyftare till triathleter.

Fördelarna med att ta kosttillskott med Vitargo® är ökad energinivå, bättre uthållighet, snabbare återhämtning och bättre prestation. Vitargo ® är tillverkad av kornstärkelse och är 100 % sockerfritt."

Den texten säljer det för mig.

Istället för sportdryck
Luktapåblommorna sa:
Edarion sa:
Någon som har testat något av följande?

http://www.bulkpowders.se/druvsocker-och-maltodextrin-50-50.html
http://www.bulkpowders.se/fruktos.html

Hittade precis och vid första googleträff... ingen aning om varken företag eller produkt är kvalitetssäkrat, men produktstorlek och pris verkar vettiga..

En blandning av ovanstående skulle ge en bra blandning av fruktors, maltodextrin (och druvsocker) :)

Har inte testat de du länkar men däremot Vitargo som jag tycker är bra från samma sida. http://www.bulkpowders.se/vitargo.html

"fyller glykogendepåerna 70 % snabbare än andra kolhydratkällor som druvsocker och maltodextrin. Det består också av molekyler, som är större än andra kolhydratformat så att det kan röra sig 80 % snabbare genom magen. Detta är bevisade fördelar, vilket visades genom klinisk forskning vid Karolinska Institutet i Stockholm. Detta har uppenbara fördelar i förhållande till prestation och det förklarar varför Vitargo® används av elitidrottare över hela världen. Vitargo® blev enligt uppgift använt av de flesta idrottare i olympiska spelen 2012, från tyngdlyftare till triathleter.

Fördelarna med att ta kosttillskott med Vitargo® är ökad energinivå, bättre uthållighet, snabbare återhämtning och bättre prestation. Vitargo ® är tillverkad av kornstärkelse och är 100 % sockerfritt."

Den texten säljer det för mig.

Jag kör med Vitargo sportdryck på rundor över 10 mil, men mest för att min mage inte tål vanliga sportdrycker.

Istället för sportdryck
Ja, high5 är ju onekligen mycket billigare.

Går kanske testa det då...

Många alternativ nu, Enervit är iaf inte aktuellt efter denna tråd!

Istället för sportdryck
När jag cyklar till vardags i skogen kör jag enbart vatten i ryggan.

Men när passen struktureras och flyttas inomhus på trainer så känner jag att det krävs energi i drickat för orka hålla den intensitet jag har planerat.

Tidigare testat flera olika men till slut alltid åter hamnat hos Enervit då jag vet att det funkar med min mage och ger den effekt jag eftersöker.

Men för en månad sedan gick jag över till svenska Umara och kommer absolut fortsätta med deras produkter.
De har lite forskning i ryggen och lindar inte in produkterna i en massa fluff och fina ord.

Sportdrycken är lättdrucken och innehåller bra med energi för att hålla igång benen och deras energibars är nog de godaste och mest lättätna på marknaden.

Dessutom har de en Pre-workout dryck som heter Intend som funkar helt sjukt bra när man skall köra pass på full mutter.
Tas 30-45 minuter innan passen och det kliar skönt i hela kroppen innan man drar igång.
När jag kör Intend så har jag ca 10slag/min lägre i puls än vid motsvarande pass utan Intend och återhämtningen de första två-tre timmarna är ljusår bättre.
Helt klart värt att prova.

Istället för sportdryck
HåkanC sa:
Stervelo sa:
Enervit är inte bra i min bok, helt hopplöst att blanda och smakar ganska funky, men det gör alla sorter med protein i.
Protein?
Den Enervit sportdryck som serveras under Vätternrundan och Vasaloppet är det väl ingen protein i?
http://www.enervitsport.com

/Håkan
Hoppsan, får skylla på att jag precis kört gorby på zwift. Det är Vitargon jag menar.

Men, High5 är klockren, riktigt bra, prova deras vanliga, utan protein i, snäll mot mage och mun.

Jag gör så på långlopp att jag tar med portionspåsar för drickan på långlopp, öppna påsen i depå, häll i vatten. Klar.
Jag är grinig med smaken, smakar det för sött så får jag inte i mig det.
Gjort den missen en gång. Långsvan runt, körde pripps plus, på 2 h cykling fick jag i mig en halv flaska. Urk.

High5 deras 2:1 blanding, som ska tas upp bättre, uppåt 90 gram kolhydrat i timmen, den gillar jag. Har allt i sig som jag vill ha.
http://highfive.co.uk/product/energy/energysource
Jag köper stora burken och det blir inte dyrt, tycker jag.

När jag hojjar inne så gör jag numera så att jag tar 1/6 del av normal dos i en flaska, så skallen mår bra när jag kör intervall på trainer.

Istället för sportdryck
Lidl har ju någon egen produkt som går under namnet Sportyfeel.
Bars, energidryck mm.
Billigt men vet inte så mycket om det.
Har köpt några bars utan tillsatt socker som var ok i smaken.

Istället för sportdryck
image.jpeg

Istället för sportdryck
Kör med detta recept på långloppen, funkar för mig!
Recept på sportdryck:
Häll 1/2 deciliter druvsockerpulver i ett litermått.
Häll i 1 kryddmått salt.
Fyll på med 1 liter vatten.
Häll i några skedar koncentrerad saft, för smakens skull.
Rör om tills sockret har smält.

Istället för sportdryck
Stervelo sa:
HåkanC sa:
Stervelo sa:
Protein?
Den Enervit sportdryck som serveras under Vätternrundan och Vasaloppet är det väl ingen protein i?
http://www.enervitsport.com

/Håkan
Hoppsan, får skylla på att jag precis kört gorby på zwift. Det är Vitargon jag menar.

Fast det är inget protein i varken vanlig Vitargo eller den gröna med magnesium och elektrolyter. Däremot blir den lite tjockare än andra sportdrycker men det beror ju att Vitargo har mycket lägre osmolalitet än dextros och fruktos, vilket är just anledningen till att den tas upp mycket snabbare av kroppen. Sen får man komma ihåg att en portionspåse Vitargo är 75g och en portionspåse Enervit Competition är 30g så blir ju lite skillnad att blanda om man kör en per flaska.
En annan intressant jämförelse Vitargo vs Enervit är GT-tabletterna som många knaprar för att få i sig magnesium och möjligtvis minska risken för kramp, en påse Vitargo Electrolyte+ innehåller nästan lika mycket magnesium som två hela GT-rör.

Det ovan var inte helt on topic svar kanske eftersom det handlade mer om vad man ska ha istället för köpe-sportdryck men känner personligen rätt stor skillnad på Vitargo jämfört med andra sockerbaserade drycker, inte lika lätt att få dippar och inte lika lätt att känna nåt illamående om man är rejält ansträngd och måste få i sig. Så kan vara värt att testa iaf, finns på 5kg-hink för typ 1100:- också om man vill vara lite mer ekonomisk än många andra alternativ i butikerna.

Istället för sportdryck
Roger_Edvinsson sa:
När jag cyklar till vardags i skogen kör jag enbart vatten i ryggan.

Men när passen struktureras och flyttas inomhus på trainer så känner jag att det krävs energi i drickat för orka hålla den intensitet jag har planerat.

Tidigare testat flera olika men till slut alltid åter hamnat hos Enervit då jag vet att det funkar med min mage och ger den effekt jag eftersöker.

Men för en månad sedan gick jag över till svenska Umara och kommer absolut fortsätta med deras produkter.
De har lite forskning i ryggen och lindar inte in produkterna i en massa fluff och fina ord.

Sportdrycken är lättdrucken och innehåller bra med energi för att hålla igång benen och deras energibars är nog de godaste och mest lättätna på marknaden.

Dessutom har de en Pre-workout dryck som heter Intend som funkar helt sjukt bra när man skall köra pass på full mutter.
Tas 30-45 minuter innan passen och det kliar skönt i hela kroppen innan man drar igång.
När jag kör Intend så har jag ca 10slag/min lägre i puls än vid motsvarande pass utan Intend och återhämtningen de första två-tre timmarna är ljusår bättre.
Helt klart värt att prova.

Jag pratade med en kille i Umaras monter på cykelmässan förra året. Det var riktigt intressant.
Han dissade Vitargo rejält. För att det skall bli rätt argument bör ni nog prata med honom direkt, men andemeningen var att Vitargos super-kolhydrat inte räckte hela vägen så snart man kom på 2:1-blandningen.
Däremot var skillnaden Umara/Enervit/High5 väldigt liten.

Istället för sportdryck
Lite bump, med uppföljning och nya frågor...

Jag har börjat med är späda enervit med dextros och när det är slut byter jag leverantör... Möjligen kör jag lite enervit fram till vätternrundan eftersom det är vad som bjuds där.

Men... Jag har börjat leta efter något portionsförpackat... Det är sjukt svårt att hitta något bra. Helst vill jag ha samma som i pulvret innan start, men i tablett istället. Alltså komplett sportdryck i en tablett. Finns det? Har någon testat?

Istället för sportdryck
Nja, är hellre att det är tablett... Det var faktiskt efter att ha testat en sådan som jag började leta. Planen är att överge enervit då jag tycker att i princip alla deras produkter är för dyra i förhållande till vad man får.

Istället för sportdryck
Edarion sa:
Lite bump, med uppföljning och nya frågor...

Jag har börjat med är späda enervit med dextros och när det är slut byter jag leverantör... Möjligen kör jag lite enervit fram till vätternrundan eftersom det är vad som bjuds där.

Men... Jag har börjat leta efter något portionsförpackat... Det är sjukt svårt att hitta något bra. Helst vill jag ha samma som i pulvret innan start, men i tablett istället. Alltså komplett sportdryck i en tablett. Finns det? Har någon testat?

Jag köpte ett rör på Rusta förra året, helt ok men har inte sett till det sen dess. Rimligtvis borde det säljas i vanliga butiker, till vanligt pris...

Istället för sportdryck
Det finns ju tabletter som man löser i vatten (t.ex från high5 eller powerbar), men de är oftast bara elektrolyter (typ salter och sånt) men ingen energi.

Istället för sportdryck
Luzen sa:
Edarion sa:
Hittade precis nu en variant från isostar. Någon som testat?
Jag har sett dem en gång innan, men missade då att de innehöll kolhydrater.

http://www.apotea.se/isostar-fast-hydration-powertabs-cola-120-g

Det blir ca 20 gr kolhydrater per 0,5 liter dryck.
Jag hade tagit med några sockerbitar och ett rör resorb istället.

Om man går ifrån tabletter och kollar på portionspåsar så får du ju nästan 50 g kolisar i 0,5 l dryck med t.ex. SiS GO Energy. Bättre än 20 och godare än socker- och resorbvatten. ;)

Tillbaka
Topp