IXS Flow knäskydd

pontakoj

Aktiv medlem
IXS Flow knäskydd
Hej!
Några som kör med dessa? Blir inte riktigt klok på deras storleksguide "CIRCUMFERENCE - MEASSURE POINT HAND WIDTH ABOVE KNEE (CM)". IXS Länk
* Vad har ni för storlek om ni mäter över knäskålen och en "hand" ovanför?
* Vad tycker ni som kör med dessa om dem?
* Finns det någon butik i Stockholms som har dessa så att man kan pröva och köpa över disk? Har letat utan framgång

Mvh

IXS Flow knäskydd
Jag har Flow Zip och är helt nöjd. Zip-funktionen är guld värd då man kan få på och av sig dem snabbt även med dojorna på. Storlek är svårare då jag inte mätt - en kompis till mig hade redan testat alla storlekar (postorder med fri retur, innan corona) och kunde ge råd, och vi har liknande storlek (typ halvbitig, halvtränad dh-cyklo av medellängd :unsure:). Enligt honom var större än large mest längre, typ för nån med långa ben som har problem med passningen pga. det, men det framgår väl av tabellerna. Jag glömmer ibland att fästa kardborre-strapsen och de sitter ändå kvar utan att vara tajta.

IXS Flow knäskydd
Jag följde deras måttabell och gick på omkrets. Har nog Sveriges pinnigaste ben (179 lång, väger ca 72 kg) och kör med small. De är inte för korta och sitter lagom tight på mig. Tycker de sitter bra, tänker inte på dem när jag cyklar.

IXS Flow knäskydd
Nyss köpt ett par som bara provats som snabbast off bike, men spontant känns de rätt. Är 174 å väger ca 76 kilo, ska ha small enligt deras tabell och det verkar stämma. Kan dock som sagt inte uttala mig hur de kommer sitta om man får lite pump under turen. Jag mätte enligt deras angivelse 2 cm ovanför knät.

IXS Flow knäskydd
180cm, 77kg, benen något kraftigare än resten av kroppen. Har dessa i stl L och tycker de sitter rätt thight. Provade dock XL men de var för stora. Jag tycker XL även hade betydligt större skålar, inte bara längden som var större. Beställde flera storlekar och skickade tillbaka de som inte passade.

Har även armbågsskydden i samma serie. Efter att ha hittat rätt storlek sitter alla skydden de bra och är bekväma att cykla med. Har inte problem med att skydden glider eller något sånt. Har inte "fått möjlighet" att testa de skyddande egenskaperna i skarpt läge än...

IXS Flow knäskydd
181, vägde 80 ish när jag köpte mina medium. De var rätt tighta då men töjde sig efter ett tag. Idag är de rätt slappa dela pga. slitage dels då jag väger mindre men sitter fortfarande kvar även vid krasch. De har gjort sitt jobb bra genom åren.

IXS Flow knäskydd
Jag är 185cm o väger 77kg, skulle säga normala ben. Kör med stl och tycker dessa sitter bra. Gick helt på IXS tabell när jag mätte.
Du glömde skriva storlek.
Samma längd och vikt här, också normala ben.
Jag gick också på IXS tabell och har därför large. De sitter ganska tight men inte så att det obekvämt, det är väl nästan att föredra ganska tighta skydd så att de håller sig på plats :-)

IXS Flow knäskydd
185 cm, 83 kg. Beställde M & L på både knäskydd och armbågsskydd. Fungerade inte fick byta till XL. Riktigt små i storlekarna.

De är sköna men tyvärr går padsen sönder rätt fort, tom på armbågsskydden som inte böjs fram och tillbaka lika mycket. Fick första modellen utbytt där padsen inte gick att ta ur så nu får jag nya pads att sätta i har gått igenom ett gäng pads nu på under två år. När garantin är slut är det väl ändå dags att byta men lite irriterande att de inte kan göra pads som håller.

IXS Flow knäskydd
Köpte Medium men de var svintajta. Då ska ni veta att jag har glamrocksben. Skall dock beställa dem i L och fortsätta med modellen för den kändes ändå som riktigt vettig om jag jämför med andra skydd jag har. Så – siza upp om du ligger mellan storlekar är mitt råd.

IXS Flow knäskydd
Hej igen! Tack för alla grymma svar, ligger mellan M och L men då beställer jag ett par L under dagen!
Innan jag gör det, ni har inte hört om någon butik som har dessa i lager i Stockholm? Sponsrar hellre en lokal butik och sparar på frakttid!

IXS Flow knäskydd
Jag är 186 och väger 80kg. Jag köpte mina i storlek M enligt tillverkarens storlekstabell. De sitter bra på mig men är ganska tajta. Men jag har då heller inga problem med att de glider ner.

Tillbaka
Topp