Jacka för stigcykling med rygga

Hej,

Efter att ha suttit och surfar runt och letat lämplig jacka ett bra tag är det dags att ta ämnet till experterna = ni! :-)

Har någon av er förslag på jacka för stigcykling med rygga som motsvarar detta?
- Vindtät framsida/axlar/överdel ärmar (softshell räcker gott, gore tex funkar bara inte då det släpper ut för lite svett.)
- Bra ventilering under armar och rygg (viktigast att det är ventilering på sidorna av ryggen då ryggsäcken ändå stoppar upp.
- Absolut inte tajt passform. Full rörlighet är målet.
- Långa ärmar
- Extra lång rygg
- man ska inte behöva ta till paniklösningen att öppna dragkedjan fram för att ventilera.

Finns det något som passar? Efter all min surfning har jag fått intrycket att cykelvärlden (mtb/stigcykling) ligger åratal efter längdskidvärlden vad gäller detaljer och materialanvändning. Det verkar nästan som att en jacka bara ska användas i nödfall, inte som vid längdåkningen att den ska vara på under hela passet.

Hade!

Längdskidkläder är ju 30 år efter cykelkläder i funktion. Minst. Tycker jag då.

Du glömmer två ganska viktiga aspekter i din beskrivning. Under vilka förhållanden ska jackan användas och hur varm är du av dig?

Kolla in nya versionen av Gore Power Trail. Den har en invikbar förlängning av ryggslutet.
Den låg väldigt bra till när kollade marknaden men det slutade med att lokala skräddaren bytte blixtlås på min gamla trotjänare istället.
Tänk på att gamla och nya modellen är rätt lika men den nya har blixtlåset fram lite förskjutet samt extra flärpen därbak.

Rattnalle: Jag är varm av mig. Jackan ska användas i Sverige under tre säsonger. Vid kallare väderlag åker understället på.

_iglo: Jag upplever att många cykeljackor inte har särskilt lång svans på jackan. Vet inte om det beskriver saken bättre.

glitch sa:
Kolla in nya versionen av Gore Power Trail. Den har en invikbar förlängning av ryggslutet.
Den låg väldigt bra till när kollade marknaden men det slutade med att lokala skräddaren bytte blixtlås på min gamla trotjänare istället.
Tänk på att gamla och nya modellen är rätt lika men den nya har blixtlåset fram lite förskjutet samt extra flärpen därbak.

Hur funkar de där ventilationsdrasgkedjorna på framsidan? Ingen ventilation på ryggen här va?

leffemangan sa:
glitch sa:

Hur funkar de där ventilationsdrasgkedjorna på framsidan? Ingen ventilation på ryggen här va?

Min gamla har zip vents under armarna som funkar kanon. Vet inte hur det är med de på sidorna.

Annars har Endura en också jag kollade på som var vindskyddad framme men inte på ryggen. Den är dock inte lika lång.

Kolla min gamla tråd
https://happyride.se/forum/read.php/1/3068990/page=1

leffemangan sa:
Rattnalle: Jag är varm av mig. Jackan ska användas i Sverige under tre säsonger. Vid kallare väderlag åker understället på.
Det där låter som en hopplös kravspec tycker jag. De enda plagg som fungerar tre säsonger är imho underställ och shorts. Då är jag ändå ganska flexibel då jag inte är så känslig för att vara en aning varmt klädd.

Själv har jag två jackor. En används vår/höst och är någon sorts löparjacka med måttligt vindskydd och vattenskydd som i princip inte är bättre än att det rinner av lite i yttertyget snarare än rakt igenom. Men den passar bra i temperaturer i spannet runt 5-15 grader, med olika plagg under förstås. Som bonus blir jag inte det minsta ledsen om jag skrubbar den mot träd och annat.

Vintertid har jag en Pearl Izumi softshelljacka som jag tycker är kanon, 180 Pro Softshell tror jag den heter. Tar tillräckligt med vind för att vara varm men inte mer än så. Använder samma jacka till längdskidåkning där den är bättre än de längdjackor jag provat. Men den sitter rätt tight, inte för att det på något sätt bidrar till dålig rörelsefrihet. Snarare tvärt om.

Har tittat på Perls jacka. Faller dock tyvärr bort pga korvskinnskänslan. Gillar dock jobbet man gjort med stretchpanelerna.

Gissar att problemet med tresäsongsjacka inte sitter i möjligheterna utan snarare i att tillverkarna troligen har noll intresse i att tillverka en sådan. En viktig inkomstkälla är väl att kunna sälja plagg per årstid.

Jag får kanske göra en Lena PH = sy mina egna kläädeejj... :-)

Eller att kraven på plaggen skiljer sig rätt rejält beroende på om det är +5 och blött eller -10 och torrt ute?

Lättare om man bor i söder kanske där det i praktiken snarast är tre årstider plus några dagar med "extremväder" istället för vinter.

Det finns gott om kläder som marknadsförs som extremt mångsidiga men det funkar sällan fullt så bra i praktiken. Än sämre om du nu anser att patentlösning 1A för temperaturreglering, att knäppa upp i halsen, är något oönskat.

Senast ändrad:
Kanske inte riktigt vad du tänkt dej men ett alternativ. Cannondale har en jacka där armarna sitter fast med magneter. Även en vädringslucka på ryggen går att vika upp och fästa med magneter.

Rattnalle sa:

Förutom Superbrynjeunderstället. Det är fortfarande världens bäst fungerande underställ, och förmodligen är det så att eftersom det är så jävla bra behöver resten av längdskidkläderna inte vara annat än mediokra... ;-)

Och varför ha en enda jacka? Själv har jag ett bra klubbkit som passar från 5-25 grader och som jag använder till typ 90% av min cykling. En billigare vindtät jacka som jag hade jag köpte klubbkläder och en regnjacka till löpning. Är det kallt tar jag underställ, klubbkläder och jackan... Funkar till allt jag cyklar = flera minusgrader.

en tunnare softshell med meshpaneler borde väl fungera? Jag tycker dock att softshell blir lite instängt när man anstränger sig, lägg till en ryggsäck och man blir snabbt överhettad.

Typ en tunn vindjacka med mesh över ryggen borde väl fungera till det du vill ha den till? Komplettera med underställ och en tunn fleece eller ulltröja vid kallare dagar.

Jag har en Bontrager i softshell med vind och vattentät front men med tunn mesh över rygg. Den är lite varm när solen ligger på men gudomligt skön om det duggar eller snöar.

Är det varmt vår/höstväder så har jag en tunn vindjacka som andas väldigt bra, kör alltid ull under.

Oskar sa:
Rattnalle sa:

Förutom Superbrynjeunderstället. Det är fortfarande världens bäst fungerande underställ, och förmodligen är det så att eftersom det är så jävla bra behöver resten av längdskidkläderna inte vara annat än mediokra... ;-)
Just underställ ser jag som universalplagg. Funkar till allt. Haft influense eller nåt nu i veckan och de är utmärkta att sova i när täcket är för tunnt också ;-)

Har försökt hitta en helig graal jacka, något som fungerar för kall säsong, men inte får en att koka över. Trodde länge att jag behövde kyla av bålen så jag inte kulle bli svettig, men led av kalla händer. Provade hemkokta system av vind västar och anrvärmare som enkelt gick att ta av, supertunna vindjackor, softshell, tex-tyger mm, men har av ren uppgivenhet kommit fram till att marmonts precip jacka är bästa valet. Billig, funkar i kyla, regn mm, tempererbar med rätt underlager, stor huva som går att rulla in, luftig passform men framförallt har marmont-jackorna extremt stora pit-zips och framfickor med mesh som gör att luftgenomsrömmingen blir enorm. ingen ventilation i ryggen som ändå täpps till av ryggan.
Jag är dock rätt kylig i händer o fötter så jag håller gärna coren varm för att orka värma upp extremiteterna.
Detta gäller dock från ca +5 och nedåt -22.

Senast ändrad:
Skicka gärna ett pm när ni kommit fram till vilket vindavvisande klädesplagg som andas/ventilerar tillräckligt för att man inte ska bli blöt av svett när man utför träning över zon2.
Jag har nämligen slutat leta, det finns inte ett sånt plagg ens för minusgrader.
Vill man inte bli blöt kan man inte ha något vindavvisande, men det har ju andra problem.
Blöt och varm eller torr och kall, det är bara att välja. Kan iofs sluta med blöt och kall också om intensiteten går ner under passet.

eketjall sa:
Skicka gärna ett pm när ni kommit fram till vilket vindavvisande klädesplagg som andas/ventilerar tillräckligt för att man inte ska bli blöt av svett när man utför träning över zon2.
Jag har nämligen slutat leta, det finns inte ett sånt plagg ens för minusgrader.
Vill man inte bli blöt kan man inte ha något vindavvisande, men det har ju andra problem.
Blöt och varm eller torr och kall, det är bara att välja. Kan iofs sluta med blöt och kall också om intensiteten går ner under passet.

Vi har "bioracer" i klubben deras "vinterkläder" är vattenavvisande, men släpper vind, vilket gör den relativt sval. Jag cyklar i den i alla väder upp till typ 25 grader.
http://se.bioracer.com/se/teknologi/teknologiska-material

Tillbaka
Topp