Jacka för urrväder

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Jacka för urrväder
Behöver en jacka när vädret är lite urrigt. Halva året alltså, oktober till april ungefär. Jag vill ha en jacka som står emot vind och lite fukt, men det behöver inte vara en riktig regnjacka för det har jag. Har kollat lite på softshelljackor men jag vill ha en som verkligen andas och inte kostar mer än tusen spänn.

Användningsområdet är främst daglig pendling.

Någon som har något att rekommendera?

Jacka för urrväder
På text och bild verkar den här väldigt lik den ultralätta Craft-jackan jag har för mellansäsongerna numera. Något småstretchigt plasttätt material och sen nätpaneler i sidorna.

Liksom gå runt det där svårlösta dubbelriktade fuktproblemet, på köpet blir det billigt också.

Nu är det alltså inte en sån här jag har, jag skulle inte beskriva min som "galonliknande", men principen alltså:

http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=10757

Jacka för urrväder
det är nog något liknande den där som mattel länkar till. har kollat lite på endura-jackor på nätet men det hjälper liksom inte att klämma på skärmen. laptopen sitter lite för tajt runt axlarna för att man ska få en uppfattning om storleken.

Jacka för urrväder
Alturajackorna såg sjukt bra ut på pappret. Provade dem när jag var i England sist på Evans och tyvärr hade de sjukt skum passform. Typ konstigt korta i ärmarna. Även en L som var stor i övrigt vart kort i ärmarna när man sitter ihopkrupen i cykelposition.

Jackan jag själv är mest sugen på för närvarande är Endura MT500. Bra detaljer, hyggligt pris och enligt specen en av de jackorna som jag sett som andas bäst samtidigt som den håller emot väta.

http://www.bikeradar.com/gear/category/clothing/jackets/product/mt500-jacket-09-34068

Snygg är den också och finns med eller utan huva.

/C

Jacka för urrväder
Om jackan inte behöver vara vattentät, vilket du ju skriver, tycker jag den här är grym. Kanske mitt mest använda cykelplagg.

Hög andning, klar skillnad mot vattentäta plagg.
Vindtät.
Packbar, blir en liten boll som lätt som en plätt får plats i ryggfickan. Använd den på morgonpendlingen, i fickan på hempendlingen.
Torkar snabbt.
Tål lite regn.
Billig, ca 500.-

New Line WindPack Jacket
http://www.newline.dk/products/man.aspx?category=1&productcategory=1&collection=3&product=1-14176-09

Jacka för urrväder
Jag har en Mt-500 från Endura och är grymt nöjd. Den har varit med om en längre fjälltur och dagspendling samt en hel del skogssessioner. Gör vad den lovar, är lätt, vattentät och den andas.

Huvan är hur bra som helst när det faktist regnar mycket, inga droppar ner för nacken.

Jacka för urrväder
Usch - tråd om vinterkläder igen...hatar vintern.

Vid riktig kyla eller kyligt o regn kör jag med Endura Stealth, hyffsat dyr i Sverige men jag köpte både byxor och jacka när jag besökte släkten i Glasgow på en lbs där, gav strax under 2000 för hela kittet - Jackan kombineras med lång/kort ärmad cykeltröja och Crafts windstopper underställströja beroende på klimatet.
Det brukar räcka länge.Går att ta till merinounderställ med men det är extremt.

För bra väder och kring nollan funkar det med Endura långärmad cykeltröja FS260 som är vindtät på framsidan eller liknande från BRIKO och någon variant av craft underställströja samt ev. en extra vindväst.Dessa tröjor tycker jag fungerar bättre än jacka då tunna jackor fladdrar förmycket i fartvinden, & softshell blir för varmt..

Riktigt regn och rellativt milt fem-tio grader blir det lågärmad cykletröja och Cutter eller Gills cykeljacka som är regntät.
Gill finns inte längre men Altura har väl tagit över deras mallar till jackan och dom gör den under sitt namn numera

Svaret du söker ligger i mitten av det jag skrev ungefär ;)

Detta har funkat fint för mig i 2-3 vintrar inklusive förra isvintern (bor i GBG)

Jacka för urrväder
För riktigt skitväder som är blött tycker jag min Gore Xenon-jacka är suverän. "Lagom" tätt och passform som är cykelspecifik (vilket innebär att man ser supermuppig ut om man inte sitter på cykeln).

Självklart finns det samma jacka utan Fredrikshofs tryck att få tag på ;)

Jacka för urrväder
För riktigt skitväder har jag en presening från Gill som fungerar riktigt bra, men den är i tätaste laget. Sen har jag också en tunn Tierra windstopper som går att göra om till väst. Den fungerar också bra i upp mot 45 minuter regn. Det jag är ute efter är något som erbjuder liiite värme utan att bli helt tät och som stoppar mot lite regn.

Någon av de jackor jag har plus ett underställ blir för kallt. Och tar jag en tunn fleece emellan blir det för varmt.

Usch!

Jacka för urrväder
PackSwede skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en Endura Gridlock:

Är det en vanlig hård variant utan foder?

Jacka för urrväder
oxr skrev:
> Någon av de jackor jag har plus ett underställ
> blir för kallt. Och tar jag en tunn fleece
> emellan blir det för varmt.

Det låter som en Marmot Driclime Windshirt skulle passa dg perfekt
5607_6614.jpg

Leo mfl (inkl jag) är nöjda med våra Marmot DriClime

http://happymtb.org/forum/read.php/1/755234/755288#msg-755288
http://happymtb.org/forum/read.php/1/997395/997416#msg-997416

OBS
Marmot Driclime finns i mååånga varianter, dessutom ändrar de modeller och byter namn vädigt ofta.
Det kan tom skilja mellan olika butiker, prova flera olika i olika butiker, särskilt om den inte är OK i 1a butiken.

/Håkan

Jacka för urrväder
En jacka med någon typ av membran som släpper igenom vattenånga är bra att ha. Blöt blir man ändå, och då får det isolerande lagret vara av typen lager-på-lager. Alltså en cykeltröja till att börja med. Sedn kan man ha en underställströja, eller en tunn fleecetröja. Man bygger på med det som krävs för att inte frysa.

Jag har en Gore cykeljacka med windstopper. Kalsbra är den. Har den året runt.

Hmm...man kanske lite mer seriöst redan nu ska ta och kolla vad man har för vintercyklingskläder. Jag kommer att cykla i vinter, vilket jag inte gjort förut.

Jacka för urrväder
Sportson södermalm hade en trevlig Pearl Izumi till alldeles för bra pris så en sån fick det bli. Softshell med membran fram och bak, luftigare på sidan. Verkar kalas.

Tack för all input! Det hjälpte mig att ringa in behovet.

Jacka för urrväder
oxr skrev:
> PackSwede skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har en Endura Gridlock:
>
> Är det en vanlig hård variant utan foder?

Mnjae, det är en hyfsat mjuk skaljacka med ett sånt där tunt nät inuti, inget regelrätt foder

Tillbaka
Topp