Jacka för vintercykling

Dr D

Aktiv medlem
Jacka för vintercykling
Om man vill ha en jacka som inte blir nerisad på insidan vid cykling i minusgrader, vad ska man ha då?
Jag har provat diverse olika vindjackor och skaljackor, samt nån NorthFace softshell. Det funkar inte i längden, svetten kondenseras och fryser till is på insidan. Klart att man kan stanna emellanåt, ta av jackan och slå bort isen, men jag skulle gärna slippa eftersom det är irriterande och jag då oftast blir blöt och kall om händerna av isen.

Jag tänker att man får pruta bort en del vindtäthet och mycket av vattentätheten för att få ett plagg som andas riktigt bra. Vilka jackor finns det som uppfyller de kraven?
Castelli Elemento Lite låter på pricken rätt i beskrivningen, men finns det någon här som har testat den?
Övriga vinterjackor från Castelli m.fl. har väl alla någon form av windstopper, typ Gore X-fast, på armar och bröst. Andas det verkligen så bra att det inte bildas is?

Jag har själv ett par Castelli Polare 2 vinterbyxor, de har Gore Windstopper X-fast på framsidan, där har jag inga problem med fukt eller is. MEN där ligger tyget mot kroppen på ett annat sätt än på en jacka, så i det fallet blir det (förhoppningsvis) aldrig så kallt att det kan bildas is. Det gör antagligen att membranet håller sig öppet bättre och fukten kan fortsätta passera.

Vad säger ni som faktiskt cyklar när det är kallare än -10 grader, vad har ni på er?

Jacka för vintercykling
Kör med Craft Verve Glow jacka med endast underställströja ner till typ -8 grader.
Är det kallare än så brukar jag komplettera med en vanlig kortärmad cykeltröja och armvärmare.

Visst efter 1 timme så är den lite fuktig invändigt men inte kall övht.

Bästa jacka jag slagit till på.

Senast ändrad:
Jacka för vintercykling
Dr D sa:
Om man vill ha en jacka som inte blir nerisad på insidan vid cykling i minusgrader, vad ska man ha då?
Jag har provat diverse olika vindjackor och skaljackor, samt nån NorthFace softshell. Det funkar inte i längden, svetten kondenseras och fryser till is på insidan. Klart att man kan stanna emellanåt, ta av jackan och slå bort isen, men jag skulle gärna slippa eftersom det är irriterande och jag då oftast blir blöt och kall om händerna av isen.

Jag tänker att man får pruta bort en del vindtäthet och mycket av vattentätheten för att få ett plagg som andas riktigt bra. Vilka jackor finns det som uppfyller de kraven?
Castelli Elemento Lite låter på pricken rätt i beskrivningen, men finns det någon här som har testat den?
Övriga vinterjackor från Castelli m.fl. har väl alla någon form av windstopper, typ Gore X-fast, på armar och bröst. Andas det verkligen så bra att det inte bildas is?

Jag har själv ett par Castelli Polare 2 vinterbyxor, de har Gore Windstopper X-fast på framsidan, där har jag inga problem med fukt eller is. MEN där ligger tyget mot kroppen på ett annat sätt än på en jacka, så i det fallet blir det (förhoppningsvis) aldrig så kallt att det kan bildas is. Det gör antagligen att membranet håller sig öppet bättre och fukten kan fortsätta passera.

Vad säger ni som faktiskt cyklar när det är kallare än -10 grader, vad har ni på er?

Jag har en cube jacka som faktiskt fungerar - det blir snö på utsidan av den ibland... tyvärr är den i det närmaste utsliten idag, men konceptet med nästan tätt vävt syntettyg fungerar. Den duger inte när det regnar dock. Numera kör jag iofs castelli perfetto med merinounderställ och vindväst utanpå. Fungerar några timmar och ner till -13 ungefär. Kallare än så har jag slutar att cykla i då det känns tungt för luftrören.

Jag har också en tät cykeljacka, men det fungerar inte av samma orsak - blir för mycket kondens när det är "regntätt". Duger att cykla med i höstregn, men när det är kallt - nä.

Senast ändrad:
Jacka för vintercykling
Den här tiden på året blir det tyvärr mest mtb på skogsvägar. Så lite fartvind måste kunna hanteras.
I längd blir det mellan två och fyra timmar ungefär. Inget blodigt tempo, men tillräckligt för att bli svettig.

Senast ändrad:
Jacka för vintercykling
Egentligen borde ju de flesta jackor som funkar för längdåkning fungera hyggligt även för cykling. Det är samma typ av kravbild, även om man håller överkroppen mer stilla på cykeln.

Jacka för vintercykling
Längdskidskläder känns sjukt omoderna jämfört med cykelkläder. Både skärning och materialval. Jag har helt lagt ner sådant och åker längdskidor i cykelkläderna eftersom de sitter bättre hängselbyxor är världens grej vid t ex stakning, inget glapp i midjan..

OnT så har jag en Pearl Izumi Pro 180 Softshell som jag är väldigt nöjd med för vinterbruk. Den är öppen i ryggen och under armarna så det ventilerar bra utan att för den skull bli kallt. Upplever den inte obehagligt tät på framsidan men jag är inte våldsamt känslig för sånt å andra sidan.

Ett nytillskott som jag tycker ventilerar så bra att det blir för svalt under nollan för mig med bara ett underställ är den här. Tar udden av vinden men tar inte bort den. https://www.norrona.com/en-GB/products/bitihorn/bitihorn-aero100-jacket-men/

Jacka för vintercykling
Kör helst med tunna softshell/lycra-jackor med fullt vindsläpp på baksida av rygg och armar. Därmed är ventilationen löst. Har ett par gamla Vaude-jackor som funkar så. Sedan får värmen regleras m lager under.

Kör nu pendling och vinterdistans i Vermacs Technical Winter Jacket. Varm och skön som attan. Funkar m ett lager under i -11. Dock aningen tät då luftpanelerna endast finns på sidorna och ärmarna. Kan bli kondens om man kör hårt. De har en höstjacka med mer släpp jag är nyfiken på. Annars har Castelli flera fina modeller (tajta)

Jacka för vintercykling
Har en Endura mt500 ll som jag tycker funkar kanon. 18000 i vattenpelare och galna 64000 i andningsförmåga på pappret. Verkar leverera vad den ska hittills provad ner till -10 iaf.

Jacka för vintercykling
+1 på Dobsom R90. Har haft min vackert orange-svarta i 5-6 år nu vilket börjar synas. Med varierat antal tröjor under har den cyklats ner till -14.

Jacka för vintercykling
Dr D sa:
Den här tiden på året blir det tyvärr mest mtb på skogsvägar. Så lite fartvind måste kunna hanteras.
I längd blir det mellan två och fyra timmar ungefär. Inget blodigt tempo, men tillräckligt för att bli svettig.

Jag hade nog valt nåt helt utan membran. Tyg som är så hårt vävt att det är vindtätt kommer ändå alltid andas bättre än ett membran. Billigare dessutom.

Jacka för vintercykling
Makten sa:
Dr D sa:

Jag hade nog valt nåt helt utan membran. Tyg som är så hårt vävt att det är vindtätt kommer ändå alltid andas bättre än ett membran. Billigare dessutom.

Det är lite så jag tänker också.

Jacka för vintercykling
Sådana problem har jag aldrig haft. Har bara haft en enda vindjacka för cykling och det är en rapha classic. Kör med en rapha brevet merinoullströja under. Är det kallt har jag ett merinonätunderställ också. Aldrig cyklat i lägre temperatur än -40 så jag är nog inte rätt person att fråga om kläder vid kall väderlek.

Jacka för vintercykling
Cannondale jekyl 1000 sa:
Sådana problem har jag aldrig haft. Har bara haft en enda vindjacka för cykling och det är en rapha classic. Kör med en rapha brevet merinoullströja under. Är det kallt har jag ett merinonätunderställ också. Aldrig cyklat i lägre temperatur än -40 så jag är nog inte rätt person att fråga om kläder vid kall väderlek.
Lucky bastard ? Vet du vilken variant av Classic-jackan du har? Finns Winter, Wind och Rain.

Jacka för vintercykling
Minus 40 är inte långt ifrån en hel del svenska temperaturrekord. Tufft att cykla i det!

Bästa jackor hittills: castelli. Perfetto går som tidigare sagt bra med en vanlig underställströja och vindväst ned till... Minus 4 minus 6 i distansfart iaf.
Castelli alpha jacket är för varm för den tempen, men duger iaf till minus 15 på distanspassen.

Annars fungerar vilken vindjacka som helst ganska bra med rätt underställ. Körde hela (typ) festive500 med en craft underställströja (polyester) och en pearl Izumi elite barrier jacket. Typ vindjacka.
Då var det inte kallare än minus 8 och som varmast 0. Snitt kanske minus 4?

Få is inuti låter mycket märkligt dock. Är den för stor och tät? Längdskidåkarkläder fungerar mycket bra till vintercykling. Har både byxor och jacka från craft med vindtät front!

Jacka för vintercykling
Makten sa:
Dr D sa:

+1, inga membranplagg vid minusgrader.

Jacka för vintercykling
Jag har en Endura Windchill II som fungerar bra för både lvg och pendling i skånsk vinter, provat som mest ner till -16˚. Har nån sorts roubaix på insidan bröst och armar medan ryggen ventilerar mycket bra. Även öppningsbara ventilation i armhålan.
Lite bylsig och inte slimmad så det finns plats till ett par lager under allt efter behov.

Jacka för vintercykling
Oskar sa:
Makten sa:
Dr D sa:

+1, inga membranplagg vid minusgrader.

+2 på inga membramplagg under nollan (utom texmex på bena vid isklättring)

TS behov lär bara klaras av med en tätvävd ganska varm tröja, jag har både en från Taiga och en från Majola som är sådana.

Jacka för vintercykling
NickPick sa:
Minus 40 är inte långt ifrån en hel del svenska temperaturrekord. Tufft att cykla i det!

Bästa jackor hittills: castelli. Perfetto går som tidigare sagt bra med en vanlig underställströja och vindväst ned till... Minus 4 minus 6 i distansfart iaf.
Castelli alpha jacket är för varm för den tempen, men duger iaf till minus 15 på distanspassen.

Annars fungerar vilken vindjacka som helst ganska bra med rätt underställ. Körde hela (typ) festive500 med en craft underställströja (polyester) och en pearl Izumi elite barrier jacket. Typ vindjacka.
Då var det inte kallare än minus 8 och som varmast 0. Snitt kanske minus 4?

Få is inuti låter mycket märkligt dock. Är den för stor och tät? Längdskidåkarkläder fungerar mycket bra till vintercykling. Har både byxor och jacka från craft med vindtät front!

Tufft! Den jackan har jag också. Har pendlat i den och underställströja här nere i Skåne förra året/vintern. Iofs bara 30 minuter men i gengäld runt 25-30km/h. Det är inte så besvärligt på överkroppen. Tycker det är betydligt värre med fötter och händer. Numera har jag i princip min Castelli Perfetto Convertible med DHB Merino 200-underställströja ner till -6° utan problem.

För övrigt körde jag med min Perfetto hela sommarens HIT-pass på MTB, ja 2018-års sommar, tog bara av ärmarna så var den klockren.

Jacka för vintercykling
Rattnalle sa:
R90n har ju bedrövlig passform. Men målgruppen verkar iofs vara de som inte vill ha figurnära kläder..

Dam-modellen är hur bra som helst i passformen med plats för lite extra underlager. Men visst, det är inte som mina korvskinn från Rapha. Kanonbra när jag hetsar i skogen med MTBn.

Jacka för vintercykling
Rattnalle sa:
R90n har ju bedrövlig passform. Men målgruppen verkar iofs vara de som inte vill ha figurnära kläder..

Spacekitty sa:
Dam-modellen är hur bra som helst i passformen med plats för lite extra underlager

Det finns väldigt många olika modeller av
Dobsom R-90
Den verkar inte så figurnära
7340022276667_001_jpg_439x356_crop-smart_upscale_q85.jpg

Men Dobsom R-90 WINTER verkar ha en annan passform
7340022292735_001_jpg_439x356_crop-smart_upscale_q85.jpg

https://www.sportamoreoutlet.se/produkt/54774-dobsom-r-90-winter-jacket-uni-gul/225959

/Håkan

Jacka för vintercykling
Jag har en Gore C5 jacka som jag trivs riktigt bra i. -17 är det kallaste jag har cyklat med den. En dag som denna då det var -9 på vägen hem så hade jag en underställströja under jackan.

Jacka för vintercykling
R90 Winter här också. Inte korvskinn som en Perfetto, men den är ju också gjord för att kunna åka skidor och sånt i.

Jacka för vintercykling
Har ett par olika gore jackor som funkar kanon men TS problem är att han klär på sig åt skogen för mycket från början. Frys i en kvart så blir de återstående timmarna bra. Vet inte om det är en skröna men eskimåerna säger något som -svettas man dör man...

Jacka för vintercykling
UH sa:
....TS problem är att han klär på sig åt skogen för mycket från början. Frys i en kvart så blir de återstående timmarna bra. Vet inte om det är en skröna men eskimåerna säger något som -svettas man dör man...

Jag förstår vad du menar, men jag tycker inte att jag klär mig så våldsamt.
Nu senast när det var runt -12, hade jag ett merinounderställ, en lite tjockare långärmad jersey (noll vindskydd), samt Craft Convertible vindjacka längst ut. Jag tyckte att jag hade behaglig temperatur på överkroppen första timmarna, varken för varm eller för kall. Absolut inte någon svettig känsla. MEN svettas gör man ju tydligen ändå. Efter 1,5-2 timmar ungefär fick jag vända och skaka jackan första gången, efter det varje 30-45 minuter ungefär. Det känns som tätheten i yttersta lagret är största boven.

Jacka för vintercykling
Testa med att hoppa över vindjackan å ta ett underställ till eller ett mellanlager på överkroppen istället.
Vindjackan kan du använda på väg hem eller vid längre paus.

frid!

Jacka för vintercykling
Dr D sa:
UH sa:
....TS problem är att han klär på sig åt skogen för mycket från början. Frys i en kvart så blir de återstående timmarna bra. Vet inte om det är en skröna men eskimåerna säger något som -svettas man dör man...

Nu senast när det var runt -12, hade jag ett merinounderställ, en lite tjockare långärmad jersey (noll vindskydd), samt Craft Convertible vindjacka längst ut. Jag tyckte att jag hade behaglig temperatur på överkroppen första timmarna, varken för varm eller för kall. Absolut inte någon svettig känsla. MEN svettas gör man ju tydligen ändå. Efter 1,5-2 timmar ungefär fick jag vända och skaka jackan första gången, efter det varje 30-45 minuter ungefär. Det känns som tätheten i yttersta lagret är största boven.

Vad jag fått förklarat för mig här på forumet efter att ha startat en tråd om hur jag skulle lösa det här med att svettas som en gris nu när det kröp neråt nollan vid pendling är ju att ett merinounderställ inte gör sig av med fukten på samma sätt som andra ställ. Det värmer bra men transporterar fukt dåligt, det kan ju vara en del i det hela.

Jacka för vintercykling
Allroad sa:
Dr D sa:
UH sa:

Vad jag fått förklarat för mig här på forumet efter att ha startat en tråd om hur jag skulle lösa det här med att svettas som en gris nu när det kröp neråt nollan vid pendling är ju att ett merinounderställ inte gör sig av med fukten på samma sätt som andra ställ. Det värmer bra men transporterar fukt dåligt, det kan ju vara en del i det hela.

Jag har problem med nedisning även när jag har alla lager i helsyntet. Så det är ju inte så att fukten blir kvar närmast kroppen, problemet är att jag inte får ut den utanför yttersta lagret.

MEN jag ska testa Miracles råd med ett extra underställ och utan vindjacka. Tänker att man kan prova att komplettera med en väst som är tät'ish fram och andas bak.

Sen kom jag på att jag har en Marmot DriClime Windshirt, en lätt fodrad jacka med tunt nylontyg ytterst och nät under armarna. Den ska jag också prova för att som om den typen av plagg andas tillräckligt.

Jacka för vintercykling
Ja, väst som är tätare fram å andas bak är bra grejor! Brukar nästan alltid ha en sådan med mig! :)
Gör stor skillnad!

frid!

Jacka för vintercykling
Under -10 kör jag sen några år i en Mavic Inferno. Fantastiskt plagg! Balaklava i jackan, bra muddar, stor ryggficka, bra ventilation via blixtlås på armar och torso. Vindtät men membranlös. Mellan noll och -10 funkar valfri cykeljacka med vindtät framsida och luftig baksida tycker jag. Guld värt är extra ventilation medelst dragkedjor som öppnar helt.

Jacka för vintercykling
Spacekitty sa:
Dobsom R90 Winter Wmn är det jag har, visste inte att den fanns som annat, passformen är det inget fel på. Lätt årets bästa klädköp.
Min hustru har en likadan så
+1 från henne

Dr D sa:
Det känns som tätheten i yttersta lagret är största boven.
Dr D sa:
MEN jag ska testa Miracles råd med ett extra underställ och utan vindjacka. Tänker att man kan prova att komplettera med en väst som är tät'ish fram och andas bak.
Det är ventilation du saknar inte att yttersta lagret "andas"
De jackor som har fungerat bäst för mig har inte endast yttersta lagret enbart vindtätt framtill, mot fartvinden och ventilerande tyg på baksidan, de har även ett snitt som ger bättre ventilation, som tex vid hals och NÅGOT lösare passform.

Dr D sa:
Sen kom jag på att jag har en Marmot DriClime Windshirt, en lätt fodrad jacka med tunt nylontyg ytterst och nät under armarna. Den ska jag också prova för att som om den typen av plagg andas tillräckligt.
Jag har haft en sådan, den kanske tom finns kvar ngnstans.
Den fungerade riktigt bra, den passar in på en del av det jag skrev ovan, ffa har den vid hals och NÅGOT lösare passform,
men tyvärr har den inte ventilerande baksida, hela jackan är tät men "andas".

/Håkan

Jacka för vintercykling
Allroad sa:

Det finns ju t.ex kombinationen Lifa Merino.
https://www.hellyhansen.com/en_se/hh-lifa-merino-crew-48316

Jacka för vintercykling
Jag kör med min Downhill-tröja. Under den har jag ullfrotté och underställ. Det funkar, men kan vara lite kallt om man ska ligga och mata längs en väg. Men det är å andra sidan jäkligt tråkigt, så jag hittar oftast en stig innan jag fryser.

Kläder för längdskidor fungerar, men tyvärr är bra sådana svåra att få tag i, 99% av det som finns i butik nu för tiden är rent skit med membran som är för tätt, i värsta fall med bedrövlig passform. Eliten tränar aldrig i sånt, ändå är det det enda som finns i butik.

Jacka för vintercykling
Ett lager bubbelplast på framsidan! Vindtätt och varmt!
Testade faktiskt det på låren ett par gånger när jag pendlade med mc och det var lite kyligare än jag hade tänkt. Funkade otroligt bra faktiskt.

Jacka för vintercykling
frippegubben sa:
Ett lager bubbelplast på framsidan! Vindtätt och varmt!
Testade faktiskt det på låren ett par gånger när jag pendlade med mc och det var lite kyligare än jag hade tänkt. Funkade otroligt bra faktiskt.
Min fru har en farbror som sprätter upp sina termobyxor och sedan fyller på med stora mängder frigolit som foder. Han tycker det är jättebra för byxorna blir varma (men det gör inte hans luttrade fru). Lite samma ide.

Senast ändrad:
Jacka för vintercykling
Håller med om det här med att membran inte är så bra. Köpte nyligen en Rapha Classic Winter jacket, som är i ett vattentätt softshellmaterial som andningsmässigt ska vara top notch, men den är alldeles för tät för att användas vid andra tillfällen än då regnrisken är överhängande. En jacka jag tycker funkar riktigt bra är Trimtex thermo jacket. Den är inte helt vindtät framtill, men har ändå ett mer ventilerande material i ryggen. Står emot en mindre skur hyfsat. Vid högre farter kan vinden kyla rätt mycket, så idealt användningsområde är nog mer åt mtb-hållet.

Tillbaka
Topp