Jag är bilist

Jag är bilist
dtb skrev:
-------------------------------------------------------
> som du ser så är det inte alltid som det blir
> rätt då man vänder på ett resonemang.

Nej, just det. Men när man vänder på det ser man som sagt ibland hur dumt ursprungsresonemanget är.

> cyklar
> man i samma hastighet som den övriga trafiken, t
> ex i 35 eller 40 km/h på sveavägen så är det
> kanske vettigt att göra det i körfältet och
> inte på cykelbanan där bildörrar öppnas och
> fotgängare hamnar vilse.

Om du inte tycker det känns säkert att köra 35-40km/h på cykelbanan kanske det är läge att ta det lite lungnare.

> mig
> jag
> min
> jag

Av rent egoistiska själ, du tycker att du är så viktig att du får göra lite som du själv vill/du är inte villig att anpassa dig till omständigheterna/du är för stressad för att skata ner, väljer du att vingla runt bland bilarna.

Senast redigerad av en moderator:
Jag är bilist
vet inte hur du för dig i trafik men själv så vinglar jag inte. är det lag på att man måste cykla i en hastighet under 35 km/h?

att 2-1=1 tycker inte jag låter så dumt
att 1-2=1 är däremot riktig underkänt.

att vända på ett resonemang visar ju inte per automatik på hur dumt ursprungsresonemanget är. det visar dock alltid på hur den som vänder på ursprungsresonemanget tänker. tror inte ens att en bil skulle få plats på cykelbanan och anledningen till att inte använda sig av vissa cykelbanor då man kör fort är ju just att detta är osäkert för en själv och andra.

tycker du på fullaste allvar att cyklister inte har rätt att cykla i samma hastighet som bilar inne i stan? och då på ett sätt som är säkert?

att anpassa sig till omständigheterna är precis vad jag gör när jag väljer att cykla snabbt i körfältet istället för på cykelbanan där det garanterat kommer att hända någonting oförutsebart, t ex en person som kliver ur sin bil (sveavägen) eller ett barn som leker på trottoaren och inte är medveten om att en lite del av trottoaren är cykelbana. på hornsgatan och flemminggatan har jag inga problem med att använda cykelbanan då den är placerad säkrare.
vilka omständigheter tänker du på. har du sett hur jag "vinglar runt"!? måste ändå säga att jag cyklar högst medveten om vad som händer runt omkring och tar hänsyn till övrig trafik.

Jag är bilist
42Hz skrev:
> MagnusA skrev:
> --------------------------------------------------

> > De flesta bilister kör bättre än
> > genomsnittsbilisten om man frågar dem ;-)
>
> Precis som de flesta ligger över genomsnittet i
> IQ om man frågar dom, fast med tanke på alla
> idioter där ute så kanske det är så... ;)

Det som skrämmer mest är ju att 50% av befolkningen är dummare än genomsnittet!

Samma sak i trafiken, 50% av trafikanterna är sämre än genomsnitet.

Så därför håller jag mig undan när jag är i trafiken, jag förutsätter att ingen ser mig, och att de heller inte vet när de har skyldigheter att väjja för mig. Håller jag mig undan så blir jag inte påkörd, de gånger jag klotat har det oftast varit jag själv som klantat mig, förutom den gången jag satte bilen uppe på en refug då det plötsligt låg en gångtrafikant mitt i körbanan.

Jag är bilist
dtb skrev:
> att vända på ett resonemang visar ju inte per
> automatik på hur dumt ursprungsresonemanget är.

Nej, men i det här fallet tyckte jag att det gjorde det. Men det förstod tydligen inte du.

> det visar dock alltid på hur den som vänder på
> ursprungsresonemanget tänker.

Jaså, hur tänker jag? Att man skall köra bil på cykelbanan kan du ju inte tro att jag på allvar menade.

> anledningen till att inte använda sig av vissa
> cykelbanor då man kör fort är ju just att detta
> är osäkert för en själv och andra.

Men sakta ner då!

> tycker du på fullaste allvar att cyklister inte
> har rätt att cykla i samma hastighet som bilar
> inne i stan? och då på ett sätt som är
> säkert?

Visst skall du cykla på ett sätt som är säkert, men om cykelbanan inte är säker i 35-40km/h tycker jag att du skall ta det lungnare.

> att anpassa sig till omständigheterna är precis
> vad jag gör när jag väljer att cykla snabbt i
> körfältet

Men om du saktade ner lite skulle du kunna fortsätta på cykelbanan.

> istället för på cykelbanan där det
> garanterat kommer att hända någonting
> oförutsebart,t ex en person som kliver ur sin
> bil (sveavägen) eller ett barn som leker på
> trottoaren och inte är medveten om att en lite
> del av trottoaren är cykelbana.

Det är omständigheter som du måste ta hänsyn till, t.ex. genom att sänka farten.

> måste ändå säga att
> jag cyklar högst medveten om vad som händer runt
> omkring och tar hänsyn till övrig trafik.

Det tror och hoppas jag verkligen.

Jag är bilist
Jag cyklar på vägen om det passar bättre map på min träning. Ifall det finns en bred fin cykelbanan (tex den mellan Stäket-Kungsängen-Bro) så cyklar jag givetvis på den. Om det är mycket folk som går på gång/cykelbanan cyklar jag ute på vägen av hänsyn till de gående.

I övrigt tänker jag till innan jag ger mig ut på vägen tillsammans med bilar och funderar på vilken typ av trafik det går och hur jag kan samspela med den.

Ps även jag är bilist men framförallt cyklist.

Tillbaka
Topp