Jag behöver köpa MTB-bromsar. Söker tips och råd.

Trasselplanta

Aktiv medlem
Det är dags att skaffa riktiga bromsar till min hardtail. Har cyklat runt med några endurocykister på stigarna kring Vihti och verkligen saknat ordentliga bromsar. Just nu sitter mekaniska skivbromsar, 203 fram och 180 bak och det duger helt enkelt inte. Helt livsfarligt att inte kunna bromsa med ett finger när det går lite fort. Hålla styret med två fingrar liksom, funkar inte alls. Men, vilka bromsar är vettiga att köpa? Jag har läst massa artiklar och reviews, men det är lite klurigt då de ofta säger emot varandra. En artikel säger att något duger fint och en annan att de är kassa. Jag har bara testat rätt dåliga budgetbromsar och riktigt braiga bromsar, men inte så mkt där mellan. Jag cyklar inte särskilt fort eller hårt och sällan bike-parks. Å andra sidan skulle jag gärna öka farten en hel del om jag litade på bromsarna. Kommer gärna billigt undan, men betalar gärna lite mer för att inte bli missnöjd med bromsarna. Jag räknar väl med att bromsar kostar typ 1000:- eller så, men gärna mindre. Men vad ska man satsa på? Ett par OEMade Sram Level TL? Shimano Deore 6100? Räcker det kanske med Clarcs M2:or? Många MTBer verkar komma med Shimanos 410. Duger sådana?

Ber om ursäkt för virrig fråga. Jag undrar helt enkelt vilka bromsar som är värda att köpa.

Deore 6120, SLX 7120, XT 8120, Saint.

Sram Code

Hope Tech 3 E4

Själv åker jag XT 8100 handtag på Saint bromsok, Sintrade belägg F/B och 203mm skivor F/B. Har aldrig haft problem med att stanna och jag + cykel tillhör med lätthet de allra tyngsta här. Ca 135-140 kg med obefintlig teknik.

Lite dyrare än du tänkt men Magura Trail Sport är ett bra alternativ.

4 kolvs fram och 2 kolv bak.

Nackdelen är att Maguras skivor är aningen tjockare, 2mm vs Shimanos 1,8. Men läst många som kör med Shimanos skivor och verkar nöjda så bör inte vara något som behövs uppgraderas direkt om man vill vänta lite med den kostnaden.

Jag har tittat, bland annat, på det där Magura-setet. Jag tänkte att det kanske var lite overkill och kanske lite tungt. Men framförallt undrade jag hur klurigt det var att få tag på pads. Jag är inte särskilt tung, 75kg innan cykel. Å andra sidan kanske det är nice att köpa dem och sedan inte behöva fundera mer på huruvida jag vill ha bättre bromsar.

Allright. Tack för svar allihopa. Jag var nära att köpa ett par 6100 för typ 200 eur från en affär nu under resan men höll mig. Jag antar att jag lika gärna kan köpa bättre bromsar för mindre pengar från Tyskland och vänta en vecka eller så.

Bra bromsar är aldrig fel! När du vet att du kan få stopp på cykeln så vågar man också öka farten.

Belägg till Magura är inga större konstigheter att få tag på. Finns att beställa på flesta ställe. Finns dessutom olika varianter beroende på hur bra man vill att de ska ta ?

Är det inte främst XT men även andra ur Shimanos bromsar som har mer eller mindre problem med vandrande bite-point? Kanske kan vara en dealbreaker för TS?

Jag har M6120 på min hoj och den har faktiskt inte dessa problem…

Jag tror jag satsar på de där Magurabromsarna. Snåljåpen i mig vill köpa det billigare settet, men jag vet att jag alltid kommer undra om jag inte borde ha köpt det dyrare då. Jag har det här i varukorgen nu. Rätt säker på att jag kommer behöva klippa slangarna. Har jag missat något? Eller är det något som är fel där?

1627141115833.png

Adaptern för I-spec finns bara i silver. Men jag kan lacka om den till svart hemma. För övrigt har jag "vanliga" verktyg hemma, men inget för hydrauliska saker.

Oliver och hylsor finns med i kit så det behövs inte extra. Men aldrig fel att ha någon extra liggandes ?

Köp ett luftningskit till Magura istället för bara oljan så får du deras spruta till för smidigaste luftningen.

Köp en sån här
https://shop.bikester.se/725606
så är du nog hemma då….
En liknande har jag hemma. Tänkte annars atr den där jagwire-klipparen rådde på broms-hose. Vad heter det egentligen på svenska?
Oliver och hylsor finns med i kit så det behövs inte extra. Men aldrig fel att ha någon extra liggandes ?

Köp ett luftningskit till Magura istället för bara oljan så får du deras spruta till för smidigaste luftningen.
Fanns ett set med olja, sprutor och typ 5 av varje smådel. Är det värt att ha specifika sprutor? Nåväl, skaffar det kittet. Då kan jag tappa bort massa oliver utan att det gör något.

En liknande har jag hemma. Tänkte annars atr den där jagwire-klipparen rådde på broms-hose. Vad heter det egentligen på svenska?
Fanns ett set med olja, sprutor och typ 5 av varje smådel. Är det värt att ha specifika sprutor? Nåväl, skaffar det kittet. Då kan jag tappa bort massa oliver utan att det gör något.
Magura kör med en spruta med ett hål i som underlättar deras luftning. Kolla klipp så får du se. Funkar riktigt smidigt så klart värt det! ?

Fan vad roligt. Ska beställa i slutet på månaden så ligger det och väntar på mig lagom tills jag kommer hem feån semestern. Perfekt projekt för en lunchrast på jobbet att byta bromsar och klippa till tuberna.

Jag tror jag satsar på de där Magurabromsarna. Snåljåpen i mig vill köpa det billigare settet, men jag vet att jag alltid kommer undra om jag inte borde ha köpt det dyrare då. Jag har det här i varukorgen nu. Rätt säker på att jag kommer behöva klippa slangarna. Har jag missat något? Eller är det något som är fel där?

Visa bilaga 502351

Adaptern för I-spec finns bara i silver. Men jag kan lacka om den till svart hemma. För övrigt har jag "vanliga" verktyg hemma, men inget för hydrauliska saker.

Jag kan inte rekommendera den där Jagwire hose cuttern. Köp en med handtag likt en avbitartång för inte mycket dyrare är min rekommendation.

Jag uppgraderade från Shimanos enklaste hydrauliska MT200 med RT30- resp RT10-skiva till Deore 6120 fyrkolvsok och RT64-skivor i samma dimensioner som innan (203 resp 180). Supernöjd, kunde inte tro att bra bromsar var så kul!

Edit: och nu läste jag resten av tråden för att inse att det blev Magura-bromsar. Blir nog bra det också! Men jag kapar mina bromsslangar med mattkniv mot en träbit.

Senast ändrad:
Jag kan inte rekommendera den där Jagwire hose cuttern. Köp en med handtag likt en avbitartång för inte mycket dyrare är min rekommendation.
Aha. Jag trodde att den där där från jagwire var speciellt för att klippa höljen för hydrauliska bromasar. Har en liknande den som länkades ovan, men från bauhaus. Klipper växel- och bromsvajrar samt höljen till dessa utan problem. Då duger den till höljen för hydrauliska bromasar, det är typ samma sak? Skönt i så fall. Då kan jag köpa något anmat för de pengarna.

Aha. Jag trodde att den där där från jagwire var speciellt för att klippa höljen för hydrauliska bromasar. Har en liknande den som länkades ovan, men från bauhaus. Klipper växel- och bromsvajrar samt höljen till dessa utan problem. Då duger den till höljen för hydrauliska bromasar, det är typ samma sak? Skönt i så fall. Då kan jag köpa något anmat för de pengarna.

Den sägs ju vara enkomt för hydraulikslangar men i min erfarenhet är den alldeles för oergonomisk samt klen. Funkar inte alls lika smutt som en vanlig "cable/hose cutter". Så länge du kapar så snittet blir rakt så är det lugnt.

Senast ändrad:
Tänkvärt kan vara att Hope(tror jag) och Sram använder DOT vätska som inte är kompatibel med mineralolja.

Den är rätt dålig att få på allt som inte insidan av bromsarna och allt den har kommit i kontakt med ska du hålla borta från lackade ytor eller bromsar som använder mineralolja.
Den smälter lack bättre än lackbortagare.

Tillbaka
Topp