Trasselplanta
Aktiv medlem
Jag behöver köpa MTB-bromsar. Söker tips och råd.
Det är dags att skaffa riktiga bromsar till min hardtail. Har cyklat runt med några endurocykister på stigarna kring Vihti och verkligen saknat ordentliga bromsar. Just nu sitter mekaniska skivbromsar, 203 fram och 180 bak och det duger helt enkelt inte. Helt livsfarligt att inte kunna bromsa med ett finger när det går lite fort. Hålla styret med två fingrar liksom, funkar inte alls. Men, vilka bromsar är vettiga att köpa? Jag har läst massa artiklar och reviews, men det är lite klurigt då de ofta säger emot varandra. En artikel säger att något duger fint och en annan att de är kassa. Jag har bara testat rätt dåliga budgetbromsar och riktigt braiga bromsar, men inte så mkt där mellan. Jag cyklar inte särskilt fort eller hårt och sällan bike-parks. Å andra sidan skulle jag gärna öka farten en hel del om jag litade på bromsarna. Kommer gärna billigt undan, men betalar gärna lite mer för att inte bli missnöjd med bromsarna. Jag räknar väl med att bromsar kostar typ 1000:- eller så, men gärna mindre. Men vad ska man satsa på? Ett par OEMade Sram Level TL? Shimano Deore 6100? Räcker det kanske med Clarcs M2:or? Många MTBer verkar komma med Shimanos 410. Duger sådana?
Ber om ursäkt för virrig fråga. Jag undrar helt enkelt vilka bromsar som är värda att köpa.
Ber om ursäkt för virrig fråga. Jag undrar helt enkelt vilka bromsar som är värda att köpa.