Jag får inte av Tubeless-däcket...

LarsM

Aktiv medlem
Gick ganska lätt att få TLR-däcket på plats och enkelt att pumpa upp och poppa.
Men när jag nu vill jag byta däck så får jag inte loss det -lyckas inte trycka in det från kanten, än mindre få in en däcksavtagare.
Har ni några tips?

Men när jag nu vill jag byta däck så får jag inte loss det -lyckas inte trycka in det från kanten, än mindre få in en däcksavtagare.
Har ni några tips?
Om däcket har gjort sitt kan du ju klippa bort det, annars så kan du ta ett litet skruvstäd eller en polygrip och bända lite

Har ni några tips?

Har du provat att pressa hela däcket varvet runt in mitt mitten av fälgbanan? Brukar vara mindre diameter där och sedan går det avsevärt enklare.

Problemet är att jag inte får däcket att flytta sig ens en millimeter mot mitten.
Fantastiskt bra tätning mellan däck och fälg får man säga, men önskar att det var lite mindre "bra".

Däcket är nästan nytt så jag vill inte förstöra det. Skruvstäd -är det inte stor risk att jag förstör däcksidorna -någon som gjort så?

Jag hade för ca 6 månader sedan ett däck som inte lossnade från fälgkanten hur jag än försökte. Till slut blev det kniven och successivt skära av samtliga kevlartrådar i däckkanten. Det finns i en annan tråd på Happy. Det var minst sagt lite deprimerande att läsa alla tips som kom av folk som inte hade läst tidigare inlägg och med enbart simpla tips som redan var testade flera gånger. Det var massor av tips på att pressa in däckkanten till mitten av fälgen hur det nu skulle gå till med en däckkant som inte lossnade från fälgkanten.

Skulle det hjälpa att lägga lite lösningsmedel på en ställe mellan däck och fälgkanten för att försöka att drar lös där?

Har ni några tips?
Med bildäck hjälper det att lägga hjulet på sidan, böja in sidorna så det uppstår en liten glipa och sen lägga såpvatten längs kanten fälg/däck. Sen går jag succesivt runt hela varvet några gånger och trycker in däcksidan så mycket jag kan och då har det lossnat efter ett tag på det tiotal däck jag bytt.

Kanske något liknande kan fungera med cykeldäck?

Eller (måttlig) värme?

Någon hade lycka med tving för några veckor sen. Tror jag testade själv också

1708112601078.png

Hade samma problem en gång och jag använde fot och armar som den här killen vid 5:00. Pressa ner däcket i marken och dra i ekrarna. Man kan ha andra foten på andra sidan som motvikt.

Använder fortfarande samma metod med de däcken.

Jag sätter foten på däcket (med skor på) och drar uppåt i fälgen. Man får prova ett tag och på lite olika ställen men sen släpper det.

I cykelvärlden, är tyvärr Tubdäcket på väg ut i periferin. Visst! Effektiva, lätta fälgar. Men många gånger krävs det giftigt lim), finns ff på marknaden. Problemet för många, som köpt hojar utan förståelse, är att tubdäck, är något som kräver lite utöver att laga ett kanttråddäck vid punka. Visst det finns punkasprej! Har använt det många gånger själv. Men vid traumatiskt genombrott av däcket, är detta föga värt.
Ang limning, prep, töjn, fix, mas, är det bara att läsa kunskap och pröva sig fram.

Senast ändrad:
I cykelvärlden, är tyvärr Tubdäcket på väg ut i periferin. Visst! Effektiva, lätta fälgar. Men många gånger krävs det giftigt lim), finns ff på marknaden. Problemet för många, som köpt hojar utan förståelse, är att tubdäck, är något som kräver lite utöver att laga ett kanttråddäck vid punka. Visst det finns punkasprej! Har använt det många gånger själv. Men vid traumatiskt genombrott av däcket, är detta föga värt.
Ang limning, prep, töjn, fix, mas, är det bara att läsa kunskap och pröva sig fram.
Somna om. Tråden handlar om slanglöst, inte tubdäck.

Jag har ett par som fäster i fälgkanten. Det handlar alltså inte om att kränga av dem utan att få dem att släppa. Rätt besvärligt även om man använder planka och fot ...

Jag har ställt mig på däcket och sedan dragit upp fälgen med händerna. Har man finhjul kanske det inte är en bra idé, men för mina ”tjockis som hittar på dumma saker”-säkra hjul fungerar det utmärkt.

Tillbaka
Topp