Jag har blivit lurad av en happyit?!

Men om en av tio kommentarer är skitsnack så torde detta vara den mest seriösa tråden på länge.

Däremot saknas tyska diagram och det får väl anses vara ett minus.

NiklasL skrev:
-------------------------------------------------------
> Den här:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/920827/page=1
> . Sista sidan är f ö helt urspårad,
> Happy-style. :-)

Klassiker! Jag såg att jag visst hade en rätt tam juli. Fast jag tror det där var under en vecka på jobbet då alla andra hade semester och jag var kvar och "höll ställningarna".

JAAAA! Skulle precis stänga av datorn och bara ta en snabbflukt på happy och fann att den här tråden fortfarande lever!

Ja, jag fattar att du inte läser här längre... smart att ta hjälp av hans mamma för att få hjälp att driva igenom din skamprutning.

JAG tänkte direkt, i det här fallet, att det är hur tydligt som helst att säljaren accepterade det "nya" budet från köparen, eftersom säljaren skrev; "Ah, sätt in pengarna då", eller hur det nu var formulerat.

Det ÄR faktiskt en viss skillnad om man besöker en butik som säljer något eller om man köper något via en annons:
I butiken finns ett fast pris på varan och vill man inte betala det priset så kan man eventuellt fråga om säljaren kan "göra något" på priset. Dvs. om säljaren har möjlighet att sänka priset något. Kanske är produkten gammal, har en liten defekt, eller har utgått ur sortimentet etc. etc. Man erbjuder dock inte 50:- om varan kostar 100:-!
Jag har sett och hört "vissa människor" som faktiskt försöker sig på sådana "skamprutningar" i butiker, men de får knappt ett svar av säljaren, utan nonchaleras nästan istället. Helt rätt enligt mig.

Vid annonsköp är det numera underförstått att man faktiskt kan förhandla om priset, och att ge ett underbud anses som helt vanligt. Särskilt då det handlar om en vara som säljs på Blocket! Dessutom anger säljaren om det är möjligt eller inte att sänka priset, genom att skriva t.ex. "Pris diskuteras" eller kanske "Prutat och klart".

Om jag vill sälja någonting, och begär ett pris på 100:-, är det självklart MITT EGET beslut att avgöra om jag vill acceptera ett bud från köparen på 75:-.
Det spelar ingen roll om köparen tidigare sagt/skrivit att han/hon har för avsikt att betala begärt pris.
Vill man sälja till ett billigare pris så gör man det. Vill man inte acceptera det nya priset så säljer man till någon annan!

JAG tänkte direkt, i det här fallet, att det är självklart att säljaren accepterade det "nya" budet från köparen, eftersom säljaren skrev; "ah, sätt in pengarna då".

Det ÄR faktiskt en viss skillnad om man besöker en butik som säljer något eller om man köper något via en annons:
I butiken finns ett fast pris på varan och vill man inte betala det priset så kan man eventuellt fråga om säljaren kan "göra något" på priset. Dvs. om säljaren har möjlighet att sänka priset något. Kanske är produkten gammal, har en liten defekt, eller har utgått ur sortimentet etc. etc. Man erbjuder dock inte 50:- om varan kostar 100:-!
Jag har sett och hört "vissa människor" som faktiskt försöker sig på sådana "skamprutningar" i butiker, men de får knappt ett svar av säljaren, utan nonchaleras nästan istället. Helt rätt enligt mig.

Vid annonsköp är det numera underförstått att man faktiskt kan förhandla om priset, och att ge ett underbud anses som helt vanligt. Särskilt då det handlar om en vara som säljs på Blocket! Dessutom anger säljaren om det är möjligt eller inte att sänka priset, genom att skriva t.ex. "Pris diskuteras" eller kanske "Prutat och klart".

Om jag vill sälja någonting, och begär ett pris på 100:-, är det självklart MITT EGET beslut att avgöra om jag vill acceptera ett bud från köparen på 75:-.
Det spelar ingen roll om köparen tidigare sagt/skrivit att han/hon har för avsikt att betala begärt pris.
Vill man sälja till ett billigare pris så gör man det. Vill man inte acceptera det nya priset så säljer man till någon annan!

Som sagt, det kallas inte prutning att komma med för lite pengar efter att man gjort upp om priset (i riktig prutning). Det är rätt och slätt försök till blåsning.

113Nilsson skrev:
> JAG tänkte direkt, i det här fallet, att det är
> hur tydligt som helst att säljaren accepterade
> det "nya" budet från köparen, eftersom säljaren
> skrev; "Ah, sätt in pengarna då", eller hur det
> nu var formulerat.
>
> Det ÄR faktiskt en viss skillnad om man besöker
> en butik som säljer något eller om man köper
> något via en annons:
> I butiken finns ett fast pris på varan och vill
> man inte betala det priset så kan man eventuellt
> fråga om säljaren kan "göra något" på priset.
> Dvs. om säljaren har möjlighet att sänka priset
> något. Kanske är produkten gammal, har en liten
> defekt, eller har utgått ur sortimentet etc. etc.
> Man erbjuder dock inte 50:- om varan kostar 100:-!
>
> Jag har sett och hört "vissa människor" som
> faktiskt försöker sig på sådana
> "skamprutningar" i butiker, men de får knappt ett
> svar av säljaren, utan nonchaleras nästan
> istället. Helt rätt enligt mig.
>
> Vid annonsköp är det numera underförstått att
> man faktiskt kan förhandla om priset, och att ge
> ett underbud anses som helt vanligt. Särskilt då
> det handlar om en vara som säljs på Blocket!
> Dessutom anger säljaren om det är möjligt eller
> inte att sänka priset, genom att skriva t.ex.
> "Pris diskuteras" eller kanske "Prutat och
> klart".
>
> Om jag vill sälja någonting, och begär ett pris
> på 100:-, är det självklart MITT EGET beslut
> att avgöra om jag vill acceptera ett bud från
> köparen på 75:-.
> Det spelar ingen roll om köparen tidigare
> sagt/skrivit att han/hon har för avsikt att
> betala begärt pris.
> Vill man sälja till ett billigare pris så gör
> man det. Vill man inte acceptera det nya priset
> så säljer man till någon annan!

Folk som säljer på blocket har ofta huvet i det blå, och ingen koll med all rätt ska man pruta på skiten dom säljer där ifall det behövs.

Men ta bilmarknaden idag, då bilhandlarna helt plötsligt är billigare än "blocket" privatisterna, som bilhandlare måste man ge 500mil garanti och dessutom försöka tjäna några kronor på samma bil som Svensson kan stoppa pengarna i fickan. Så ja, pruta är inget fel men det är frustrerande när man sätter ut något till ett riktigt bra pris för att kunna göra en snabb affär och folk likt förbannat tar upp ens tid med idiot prutningar, men det beror liksom lite på varans värde. Är det 100kr kanske man inte orkar deala, men 100´000 kanske det finns utrymme för det. Sen kanske 100kr är åthelvete för mycket, kolla många av de annonser på Happy och blocket där folk inte har en aning och försöker sälja gammal skit för nypriser "nypris 15´000" ah men för 15år sen. Av någon anledning gäller detta överpris oftast på räsrar ur skitserierna medans de finare går för vettiga pengar, då de säljs av folk som många gånger förstår begreppet värdeminskning.

http://www.bytbil.com/bilar/begagna...iterias=u2UBEAY8czCgKL-sX9ZDDUEOpgAE4TAoKAA_! en mer utrustad bil 3000dyrare än

http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_XC90_2_5T_22553068.htm?ca=23_11&w=3

Då är det dessutom kotym att folk ska "pruta" sönder sig själva hos bilhandlaren så ett realistiskt pris för bilhandlar bilen.

Vilken av dessa likvärdiga bilar hade ni köpt?

Ingen bil tack! Jag cyklar hellre... eller kör MC ;)

chksix:
"Som sagt, det kallas inte prutning att komma med för lite pengar efter att man gjort upp om priset (i riktig prutning). Det är rätt och slätt försök till blåsning."

Återigen - det är ju faktiskt säljarens villkor som gäller; vill han sälja till ett skambud så gör han det, om inte så skiter han i det. Hur svårt kan det vara?
Vadå "blåsning"? Att blåsa någon är ju precis det som säljaren tydligen försökte göra i det här fallet, eftersom han accepterade skambudet men inte skickade delarna. Eller har jag missat något?

Kan ju faktiskt ge ett exempel ur verkliga livet om en bilaffär jag genomförde för något år sedan;

Hade en skåpbil till salu för 25000:- (inköpt av mig för 28000:- ett år innan och reparerade den senare för 13000:-).
Det ringde en kille och frågade om jag kan sänka priset något?
-Ja, jag kan gå ner någon tusenlapp, men inte mer än så. Jag beskrev givetvis vad jag hade bytt på bilen och att alla kvitton finns.
-Jag har lite svårt att komma för att titta på bilen... det är lite långt också (11,5 mil), sa killen.
-Ok, sa jag. Jag kör den till XXX och så får du provköra bilen.
-Ja tack, det var snällt.

Väl framme hos eventuella köparen, början han med att provköra bilen i 20 minuter. Han säger att "det är något som låter. Kanske från växellådan".
(Eftersom han själv påstod sig veta en del om just den biltypen, antog jag att han visste vilka brister de eventuellt kan ha)
-Jaha, jag hör det inte. Fast om du säger det så kanske det är så.

Efter en bra stund dividerande om vad det är som, enligt köparen, "låter", säger jag att han får köpa den för 21000:-, och att det är så lågt som jag kan sälja den för. Om han inte accepterar det, så behåller jag bilen.

Då börjar han att pruta! "Erbjuder" mig 17000:-... När jag tvärnekar erbjuder han 18500:-. Efter ytterligare "förhandlingar" erbjuder han 20000:-. Jag är benhård, och har sagt att 21000:- är det lägsta priset.
Han verkar dock inte vilja köpa bilen. När jag packar ihop alla kvitton, ägarbyteshandlingar etc. och börjar gå därifrån, då ropar han på mig "Kompis, kompis, kom tillbaka. Jag ska köpa bilen för 21000:-".

Så till slut fick jag alltså mina pengar - efter "hårda" och j----gt tröttsamma förhandlingar.

Skam den som ger sig

Nilsson, hade du kallat det prutning om ni hade kört hela den budgivningen och tagit i hand på priset men att köparen skulle komma tillbaka dagen efter med pengarna och hämta bilen men då inte hade med sig den uppgjorda summan utan bara 17000 kr?

Ni hade ett avtal om 21000, han skiter i det avtalet. Det är inte prutning.
Jag tror att det är i Jordabalken i lagen som man hittar lite info om sånt här...

Äntligen

NU kommer vi till kärnproblemet i denna tråd; nämligen kommunikationsproblem vid affärer där köparen och säljaren inte möts "öga mot öga", dvs. i det här fallet över Internet.
När man inte kan SE och PRATA med varandra på ett bra sätt, blir det ofta missförstånd.
Och kan man inte FORMULERA sig på ett korrekt sätt brevledes, ja då fungerar det inte att göra affärer.
Nu kanske många av er börjar förstå varför det "krånglas" jämt och ständigt i kontakter med myndigheter, företag, skolor etc. Jag menar att dagens unga människor inte lär sig hur saker och ting bör fungera på ett enkelt och bra sätt i samhället.
Kalla det "utveckling" om ni vill - jag tycker att det är en regression (tillbakagång). Och se bara på många i detta forum, som inte ens kan (be-)skriva och stava så att andra kan förstå. Illa. Verkligen illa.

chksix;
För det första - jag genomför inte en sådan affär där köparen ska betala dagen efter. Nu var det fråga om direkt kontant betalning i form av papperssedlar. Jag accepterar inget annat. Har dåliga erfarenheter av checkar och annat betalningssätt.
OM jag nu i fantasin deltar i det scenario du beskriver, så skulle jag troligen kalla det för prutning/skambud. Dessutom gör han ett avtalsbrott, eftersom vi "skakat hand" om priset 21000:-. (Du kan väl inte påstå att säljaren och köparen i fallet med cykelbromsarna "skakat hand"?
Finns det ännu en lag/regel som säger att överenskommelser över Internet gäller likaväl som "handskakade", eller muntliga avtal via t.ex. telefon?
För det andra - spelar det egentligen någon roll vilket begrepp vi använder när någon försöker sänka ett givet pris? Pruta eller ge skambud har ju faktiskt samma innebörd, rent konkret.
För det tredje (om bilförsäljningen) - kanske också ska tillägga att bilköparen ringde dagen efter köpet (en måndag) och vill häva köpet. Detta eftersom han tydligen uppsökt en verkstad och de konstaterat att "missljudet" faktiskt kom från växellådan. Aldrig att jag återköper bilen svarade jag, du provkörde bilen och påtalade att det var ett missljud. ÄNDÅ köpte du bilen. DET är inte mitt problem. Det dröjde en vecka med dagliga "påtryckningar" mot mig från köparen, innan han insåg sitt eget "misstag".
("Som man bäddar får man ligga", eller någon gång måste man lära sig av sina egna misstag. Att det kostar pengar att göra det, har jag erfarenhet av.)

Exemplet nedan kallar jag att komma överens om ett pris. Inte ens ett försök till prutning, han bara sa "ok jag köper dem till det priset plus frakt." Alltså har de "tagit i hand/slutit ett avtal"

Från originalproblemet:
Mitt Mejl efter det.

From: anatomic_@hotmail.com
To: ns-bikes@live.se
Subject: Re: Angๅende din annons: Hope bromsar.
Date: Sun, 28 Jun 2009 12:32:00 +0200

Ja 1600, klart jag betalar frakten men vad ska du ha för frakten??

"Sebastians" svar

28 jun 2009 kl. 12.59 skrev ***** **** <ns-bikes@live.se>:

150:- är det billigaste med paket, om du sätter in 1750:- på mitt konto får du dom skickade på måndag (imon)

Mitt svar på de

From: anatomic_@hotmail.com
To: ns-bikes@live.se
Subject: Re: Angๅende din annons: Hope bromsar.
Date: Sun, 28 Jun 2009 16:04:32 +0200

Ja de kan vi göra!! Skicka ditt konto nr och clearing nr så fixar vi de!

Klart Maxxad skulle svarat med ett sammanhängande och mindre retarded "Nej" på försöket till blåsning.

Ah, nu orkar jag inte mer.

tarm skrev:
> jag kan berätta att han påstår sig ha skickat
> bromsarna idag, så vi får se i dagarna

Utan mer pengar en dem som skickades? Spännande. :P

Edit: Nu såg jag att Maxxad hade svarat på förra sidan.

Det var en tonåring alltså, det man inte får via uppfostran får man lära sig denna vägen antar jag. ^^

Senast redigerad av en moderator:
jag har fått bromsarna för dom 1150 kr som jag satte in. Men dom var inte i det skicket som han sa, bak skivan är fetböjd, kolvarna i m4 oket gick trögt, gäng pajj i handtaget, luft och för lite olja i den. Så det ända riktigt dåliga är gängpajjen men det går nog att fixa det också! Tur att jag inte betalade 1750 kr för dom iaf!!

Har du aldrig sålt en billig begagnad bil förut?

Sådan skamprutning är standard vid beganade bilaffärer, och ju billigare bil desto värre, fulare och dummare prutning.

Stämmer dock inte på billiga Toyota, där folk bjuder över varandra istället.

Doch är inte cykelaffärer bilaffärer.
Efter två veckor till utan Happy så vad är det första som dyker upp om inte denna otroliga långkörare. Som om jag aldrig varit borta.

113Nilsson skrev:
> Kan ju faktiskt ge ett exempel ur verkliga livet
> om en bilaffär jag genomförde för något år
> sedan;
>
> Hade en skåpbil till salu för 25000:- (inköpt
> av mig för 28000:- ett år innan och reparerade
> den senare för 13000:-).
> Det ringde en kille och frågade om jag kan sänka
> priset något?
> -Ja, jag kan gå ner någon tusenlapp, men inte
> mer än så. Jag beskrev givetvis vad jag hade
> bytt på bilen och att alla kvitton finns.
> -Jag har lite svårt att komma för att titta på
> bilen... det är lite långt också (11,5 mil), sa
> killen.
> -Ok, sa jag. Jag kör den till XXX och så får du
> provköra bilen.
> -Ja tack, det var snällt.
>
> Väl framme hos eventuella köparen, början han
> med att provköra bilen i 20 minuter. Han säger
> att "det är något som låter. Kanske från
> växellådan".
> (Eftersom han själv påstod sig veta en del om
> just den biltypen, antog jag att han visste vilka
> brister de eventuellt kan ha)
> -Jaha, jag hör det inte. Fast om du säger det
> så kanske det är så.
>
> Efter en bra stund dividerande om vad det är som,
> enligt köparen, "låter", säger jag att han får
> köpa den för 21000:-, och att det är så lågt
> som jag kan sälja den för. Om han inte
> accepterar det, så behåller jag bilen.
>
> Då börjar han att pruta! "Erbjuder" mig
> 17000:-... När jag tvärnekar erbjuder han
> 18500:-. Efter ytterligare "förhandlingar"
> erbjuder han 20000:-. Jag är benhård, och har
> sagt att 21000:- är det lägsta priset.
> Han verkar dock inte vilja köpa bilen. När jag
> packar ihop alla kvitton, ägarbyteshandlingar
> etc. och börjar gå därifrån, då ropar han på
> mig "Kompis, kompis, kom tillbaka. Jag ska köpa
> bilen för 21000:-".
>
> Så till slut fick jag alltså mina pengar - efter
> "hårda" och j----gt tröttsamma förhandlingar.
>
> Skam den som ger sig

bengt skrev:
> Har du aldrig sålt en billig begagnad bil
> förut?
>
> Sådan skamprutning är standard vid beganade
> bilaffärer, och ju billigare bil desto värre,
> fulare och dummare prutning.
>
> Stämmer dock inte på billiga Toyota, där folk
> bjuder över varandra istället.
>
> Doch är inte cykelaffärer bilaffärer.
> Efter två veckor till utan Happy så vad är det
> första som dyker upp om inte denna otroliga
> långkörare. Som om jag aldrig varit borta.
>

Mycket och korkad text har jag läst på detta forum.

Billig begagnad bil? Enligt vems referenser?

Nej jag har inte sålt en egen beg. bil tidigare. Undantaget en bil med rasad motor. En Mazda för övrigt. Notera i Intresseklubbens block!!

"Doch är inte cykelaffärer bilaffärer". (Du menar cykelförsäljning och bilförsäljning?)
Nej det är det inte, men principen vid ALL försäljning/köp är väl ändå den samma?!?! Men kanske inte i din lilla ensamma värld... (?)

113Nilsson skrev:
> bengt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har du aldrig sålt en billig begagnad bil
> > förut?
> >
> > Sådan skamprutning är standard vid beganade
> > bilaffärer, och ju billigare bil desto värre,
> > fulare och dummare prutning.
> >
> > Stämmer dock inte på billiga Toyota, där
> folk
> > bjuder över varandra istället.
> >
> > Doch är inte cykelaffärer bilaffärer.
> > Efter två veckor till utan Happy så vad är
> det
> > första som dyker upp om inte denna otroliga
> > långkörare. Som om jag aldrig varit borta.
> >
>
>
> Mycket och korkad text har jag läst på detta
> forum.
>
> Billig begagnad bil? Enligt vems referenser?
>
> Nej jag har inte sålt en egen beg. bil tidigare.
> Undantaget en bil med rasad motor. En Mazda för
> övrigt. Notera i Intresseklubbens block!!
>
> "Doch är inte cykelaffärer bilaffärer". (Du
> menar cykelförsäljning och bilförsäljning?)
> Nej det är det inte, men principen vid ALL
> försäljning/köp är väl ändå den samma?!?!
> Men kanske inte i din lilla ensamma värld... (?)

jag fick läsa 3 ggr innan jag förstod vad du skrev..

Ärligt talat förstår jag inte vad du du retade dig på och varför blev så kränkt att du måste skriva ett så taskigt svar. Men det gör inget eftersom du är så ny här.
Men varför heter du I 13 Nilsson.
På I 13 hade vi en kapten som hette Kapten Nilsson, är det du.
I 13 låg i Falun.

Förlåt, jag kritiserade inte dig om du trodde det. Inte alls.
Och förlåt för billig bil.
Allting är relativt. jag har kört billiga bilar hela mitt liv.

Fakta är att när man säljer bilar dyker det alltid upp drygt folk som kan vara precis hur fräcka som helst.
Och ju billigare bil desto värre folk.

Därav de vanliga kommentarerna i bilannonser, "skamprutare undanbedes".

113Nilsson skrev:
> bengt skrev:
> -----
> > Har du aldrig sålt en billig begagnad bil
> > förut?
> >
> > Sådan skamprutning är standard vid beganade
> > bilaffärer, och ju billigare bil desto värre,
> > fulare och dummare prutning.
> >
> > Stämmer dock inte på billiga Toyota, där
> folk
> > bjuder över varandra istället.
> >
> > Doch är inte cykelaffärer bilaffärer.
> > Efter två veckor till utan Happy så vad är
> det
> > första som dyker upp om inte denna otroliga
> > långkörare. Som om jag aldrig varit borta.
> >
>
>
> Mycket och korkad text har jag läst på detta
> forum.
>
> Billig begagnad bil? Enligt vems referenser?
>
> Nej jag har inte sålt en egen beg. bil tidigare.
> Undantaget en bil med rasad motor. En Mazda för
> övrigt. Notera i Intresseklubbens block!!
>
> "Doch är inte cykelaffärer bilaffärer". (Du
> menar cykelförsäljning och bilförsäljning?)
> Nej det är det inte, men principen vid ALL
> försäljning/köp är väl ändå den samma?!?!
> Men kanske inte i din lilla ensamma värld... (?)

NilsK skrev:
> 113Nilsson skrev:
> -----
> > bengt skrev:
> >
>
> > -----
> > > Har du aldrig sålt en billig begagnad bil
> > > förut?
> > >
> > > Sådan skamprutning är standard vid beganade
> > > bilaffärer, och ju billigare bil desto
> värre,
> > > fulare och dummare prutning.
> > >
> > > Stämmer dock inte på billiga Toyota, där
> > folk
> > > bjuder över varandra istället.
> > >
> > > Doch är inte cykelaffärer bilaffärer.
> > > Efter två veckor till utan Happy så vad är
> > det
> > > första som dyker upp om inte denna otroliga
> > > långkörare. Som om jag aldrig varit borta.
> > >
> >
> >
> > Mycket och korkad text har jag läst på detta
> > forum.
> >
> > Billig begagnad bil? Enligt vems referenser?
> >
> > Nej jag har inte sålt en egen beg. bil
> tidigare.
> > Undantaget en bil med rasad motor. En Mazda
> för
> > övrigt. Notera i Intresseklubbens block!!
> >
> > "Doch är inte cykelaffärer bilaffärer". (Du
> > menar cykelförsäljning och bilförsäljning?)
>
> > Nej det är det inte, men principen vid ALL
> > försäljning/köp är väl ändå den
> samma?!?!
> > Men kanske inte i din lilla ensamma värld...
> (?)
>
>
> jag fick läsa 3 ggr innan jag förstod vad du
> skrev..

Jag har läst det 5 ggr... Kan du förklara vad inlägget går ut på?

Stellan skrev:
> NilsK skrev:
> -----
> > 113Nilsson skrev:
> >
>
> > -----
> > > bengt skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > Har du aldrig sålt en billig begagnad bil
> > > > förut?
> > > >
> > > > Sådan skamprutning är standard vid
> beganade
> > > > bilaffärer, och ju billigare bil desto
> > värre,
> > > > fulare och dummare prutning.
> > > >
> > > > Stämmer dock inte på billiga Toyota, där
> > > folk
> > > > bjuder över varandra istället.
> > > >
> > > > Doch är inte cykelaffärer bilaffärer.
> > > > Efter två veckor till utan Happy så vad
> är
> > > det
> > > > första som dyker upp om inte denna
> otroliga
> > > > långkörare. Som om jag aldrig varit
> borta.
> > > >
> > >
> > >
> > > Mycket och korkad text har jag läst på
> detta
> > > forum.
> > >
> > > Billig begagnad bil? Enligt vems referenser?
> > >
> > > Nej jag har inte sålt en egen beg. bil
> > tidigare.
> > > Undantaget en bil med rasad motor. En Mazda
> > för
> > > övrigt. Notera i Intresseklubbens block!!
> > >
> > > "Doch är inte cykelaffärer bilaffärer".
> (Du
> > > menar cykelförsäljning och
> bilförsäljning?)
> >
> > > Nej det är det inte, men principen vid ALL
> > > försäljning/köp är väl ändå den
> > samma?!?!
> > > Men kanske inte i din lilla ensamma värld...
> > (?)
> >
> >
> > jag fick läsa 3 ggr innan jag förstod vad du
> > skrev..
>
> Jag har läst det 5 ggr... Kan du förklara vad
> inlägget går ut på?

förlåt, jag ljög.... jag förstår fortfarande inte vad dom snackar om Stellan. Sorry!

Troligen är de tonåringar som försöker göra upp en affär. Vad jag förstår ska den ena sälja och den andra köpa men de verkar inte ha bestämt sig för vem som ska göra vad än. Här ser man vådan av ungdomar som ska slutföra en affärsuppgörelse utan att prata med varandra.

bengt:

"I 13 Nilsson"? Står det inte "113Nilsson" på din skärm?
Nej inte var jag Kapten i det svenska försvaret inte, däremot granatgevärsskytt. I Falun 1989, ja. :)
113 står för att jag föddes den 13 januari. Känns det igen från Försvaret? Antar det :)
---

"Har du aldrig sålt en billig begagnad bil förut?

Sådan skamprutning är standard vid beganade bilaffärer, och ju billigare bil desto värre, fulare och dummare prutning.

Stämmer dock inte på billiga Toyota, där folk bjuder över varandra istället.

Doch är inte cykelaffärer bilaffärer."

JAG tolkade ditt inlägg som någon slags hånfull kritik. Feltolkat alltså, ja. Ledsen för det. Inte alltid så lätt att förstå vad någon menar när man skriver. Eller hur?

"Fakta är att när man säljer bilar dyker det alltid upp drygt folk som kan vara precis hur fräcka som helst.
Och ju billigare bil desto värre folk."

Ok, jag hoppas att jag aldrig mer ska behöva sälja en bil... ;)
---

NilsK:
Nej precis, jag fattar knappt heller vad de ungdomarna skriver om... ;)

Stellan:
Vilket inlägg är det du inte förstår? Det förstår inte jag heller...

Äntligen någon som förstår ursprungsinläggets innebörd! Veloce har slagit "huvudet på spiken" :)

Jonas D skrev:
> bump

Bra där. Samtidigt en ruggig påminnelse om hur tiden går... Var det ett år sedan? Jag minns det som igår...

Vilken eminent läsning. Och äntligen förstår jag uttrycket "sätt in pengarna". Happy-bitarna börjar falla på plats, "ligga med gubbar" är dock fortfarande lite oklart...

Men man drar ju sig mer och mer för all form av begagnataffärer när man läser sånt här. Folk som inte kan kommunicera vettigt eller orkar läsa hela annonstexten. Råkade själv ut för en stjärna häromdagen när jag sålde en mobil, på Tradera dessutom där man ju förväntar sig relativt smidiga affärer. EFTER vunnen auktion så börjar människan ställa en massa frågor om skick, operatörslåsning osv. Blir så trött, kan varit sista gången.

Benne skrev:
> Vilken eminent läsning. Och äntligen förstår
> jag uttrycket "sätt in pengarna". Happy-bitarna
> börjar falla på plats, "ligga med gubbar" är
> dock fortfarande lite oklart...
>
> Men man drar ju sig mer och mer för all form av
> begagnataffärer när man läser sånt här. Folk
> som inte kan kommunicera vettigt eller orkar läsa
> hela annonstexten. Råkade själv ut för en
> stjärna häromdagen när jag sålde en mobil, på
> Tradera dessutom där man ju förväntar sig
> relativt smidiga affärer. EFTER vunnen auktion
> så börjar människan ställa en massa frågor om
> skick, operatörslåsning osv. Blir så trött,
> kan varit sista gången.

Eftersom du var så duktig bjuder jag på ursprunget bakom "ligg med gubbar"
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1006253

Benne skrev:
> Vilken eminent läsning. Och äntligen förstår
> jag uttrycket "sätt in pengarna". Happy-bitarna
> börjar falla på plats, "ligga med gubbar" är
> dock fortfarande lite oklart...
>

Håller med om att "ligga med gubbar" är lite oklart. "Snygg snubbe i sunkig soffa" kanske är lite för mycket att visa upp, men det verkar finnas andra möbler på det temat. Dock tömda på aktörer tack och lov.
liggfotlj.jpg ht=519

Men med tanke på datumet i bilden är det kanske trots allt en soffa som gäller för att få ligga?

Tillbaka
Topp