Jag har två hjuluppsättningar...

---Martin---

Aktiv medlem
...till min 27,5'' Canyon Spectral AL6 från 2022, en vinteruppsättning med ISP och en vår/höst-uppsättning med Magiska Marie. Och så har jag bastarden: Ett 29'' framhjul med DHF för Mullet-konfig under sommarmånaderna. Denna har just nu ingen bästa kompis så här funderar jag på ytterligare en komplettering med ett till 27,5 tums bakhjul för att få en ren sommar-uppsättning (och faktiskt med ett DHF även bak för rullets skull) så man slipper i-landsproblemet med att skifta däck hela tiden... (😜)
De två uppsättningar jag redan har, har varsin bromsskiva och kassett (Eagle XG-1275, den ena originalet på 520% och den andra på 500%) vilket ju är trevligt, men så funderar jag gällande det eventuella tredje bakhjulet eftersom det verkar som om priserna på allt vad gäller cykeltillbehör har dragit iväg nåt enormt; ska jag snäppa loss och flytta över kassetten från nån av de befintliga två bakhjulen för att spara pengar eller ska jag gå all in så att också det tredje hjulet får sin egen kassett? Och i så fall vilken storlek på denna?! Puh...

Dela in er i små grupper och diskutera... 🙂

Varje kassett bör väl gå med egen kedja, och helst 2-3 kedjor som roteras, så antingen flyttar du kassetten mellan hjulen (vilket är ganska raskt med XD), eller så får du byta kedja (vilket är nästan lika snabbt men torde vara högre kostnad även om man. har återanvändbara kedjelås).

på min huvudsakligen använda mtb har jag kört tre hjulpar sedan 2016, och alltid med samma kedja, som byts typiskt vid slitage 0,75 var 18-24 månad.

brukar då gå över kassetterna, insatserna varit minimala och kassetterna kommer fungera finfint många fler kedjor....

på min huvudsakligen använda mtb har jag kört tre hjulpar sedan 2016, och alltid med samma kedja, som byts typiskt vid slitage 0,75 var 18-24 månad.

brukar då gå över kassetterna, insatserna varit minimala och kassetterna kommer fungera finfint många fler kedjor....
Antal drev bak och är det N/W fram ?

Allra enklast är om något av naven du redan har har en body som är lätt att lossa och flytta.

Jag har dubbla hjulpar till min cykel men flyttar hela bodyn snabbt och lätt vid byte, DTs nav är bra på det sättet.

Antal drev bak och är det N/W fram ?
2x10.

sram 1080. en ganska dyr, känslig och ca 229 g lätt krabat. värd att underhålla. brukar som sagt inte vara mycket slitage, och kassetterna är efter åtta år knappt inkörda trots att jag är på kanske femte eller om det är sjätte kedjan. inte så konstigt iofs, kassettslitaget är ju sas fördelat, och efter varje kedjebyte nollställer jag kurvan på kassettens taggar.

kör shimanokedjor med kmc kedjelås. asfaltcyklarna får numera vax, mtb helsyntet motorolja.

Jag fattar inte riktigt. Finns en stor risk för att kasta sten i glashus också... Men iallafall, 3 hjulpar till en mtb...?

Kan du inte bara ha två hjulpar där ett av dem har höst-/vårdäck året runt och det andra paret har sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern? Att ha ett tredje hjulpar som står hela året med ett par dubbdäck på inför att man behöver använda dem en liten stund varje vinter låter lite... Överkonsumtionigt.😛 Med risk för att jag missar något väsentligt..

Jag har inte en enda onödig cykelpryl.....😇 (Yeah, right).😂

2x10.

sram 1080. en ganska dyr, känslig och ca 229 g lätt krabat. värd att underhålla. brukar som sagt inte vara mycket slitage, och kassetterna är efter åtta år knappt inkörda trots att jag är på kanske femte eller om det är sjätte kedjan. inte så konstigt iofs, kassettslitaget är ju sas fördelat, och efter varje kedjebyte nollställer jag kurvan på kassettens taggar.

kör shimanokedjor med kmc kedjelås. asfaltcyklarna får numera vax, mtb helsyntet motorolja.
Antar att "your mileage may vary" men det låter i mina öron som att det cyklats ganska få mil på den kassetten om den hållit i 8 år och 6 kedjor (som av vad jag förstår din beskrivning alltså inte roterats utan lagts på sekventiellt?).

Gå all in. Hela poängen med flera hjuluppsättningar är att det ska vara smidigt att byta. Att hålla på och byta kassett är bara kontraproduktivt.

Jag tycker absolut du ska tre uppsättningar. Jag har bara två och det är alldeles för lite. En uppsättning ”behöver” alltid har dubbdäck för ISP är ett h-vete att få på och få täta. Sedan ”är det ett måste” att ha minst två andra att byta mellan. Ett par utförsdäck och ett par lätta mer snabbrullande (Spectralen är väldigt mångsidig).

Gå all in. Hela poängen med flera hjuluppsättningar är att det ska vara smidigt att byta. Att hålla på och byta kassett är bara kontraproduktivt.

Jag tycker absolut du ska tre uppsättningar. Jag har bara två och det är alldeles för lite. En uppsättning ”behöver” alltid har dubbdäck för ISP är ett h-vete att få på och få täta. Sedan ”är det ett måste” att ha minst två andra att byta mellan. Ett par utförsdäck och ett par lätta mer snabbrullande (Spectralen är väldigt mångsidig).
Tack för de orden för jag är på väg att beställa the whole shebang!

Jättebra att ha hjul i reserv också, rätt vad det är har man kört sönder några ekrar och hinner inte laga innan nästa tur (och att missa en cykelmöjlighet p g a materialet är ju orimligt!!).
Egentligen borde du dessutom ha precis samma kvalitetsnivå på alla uppsättningarna, du vill ju alltid köra på bästa hjulen annars, och då blir det i alla fall till att byta däck…🤪

Antar att "your mileage may vary" men det låter i mina öron som att det cyklats ganska få mil på den kassetten om den hållit i 8 år och 6 kedjor (som av vad jag förstår din beskrivning alltså inte roterats utan lagts på sekventiellt?).
det är ju mtb, så timmar är viktigare än mileage. cykeln går typiskt 3-4 timmar per vecka, 7 timmar senast igår.

6 utslitna kedjor ett annat mått på omfattningen. räknar med att kassetterna håller något tiotal år till...

Att inte byta kassett gör att man slipper fundera över slitage på flera kassetter - en rätt stor förenkling.

Men kräver som sagt helst att man redan från börjat planerar för det med identiska nav där bodyn flyttas utan verktyg. DT är exemplariska.

Tillbaka
Topp