Jag känner kulorna

• Trådstartare Trådstartare NIH
  • Start datum Start datum

NIH

Medlem
Jag känner kulorna
Efter lite glapp i styrlager har jag tagit loss gaffeln och gjort rent styrlager och fettat in rejält, kanske för mycket (?). Det var rätt skitigt och lite rostigt i nedre lagret. Nu återmonterat, men jag kan känna kulorna när jag svänger i luften. Det går lätt och är inte glappt, men jag borde ju inte känna kulorna. Nån som har något tips eller idé varför det är så?

Bilagor

• IMG_5410.JPG
    IMG_5410.JPG
    267.1 KB · Besök: 19
Senast ändrad:
Jag känner kulorna
Nej, det lilla jag provcyklade så känner jag det inte. Tolkar det som att det bara är att köra tills det blir glappt igen och sedan byta, för det kanske är slut inom kort om det inte går så lätt som det borde nu.

Så, vad byter jag till när det börjar glappa igen? Har ju knappt kört hojen en säsong nu, dock hyfsat skitigt och stökigt. Sånt vill jag ju varken göra själv eller lämna in för 1000:- 1 ggr per år.

Det satt "FSA 1.5E ZS, Tapered, Top Zero-Stack 1 1/8" (OD 44mm), Bottom Zero-Stack 1 1/2" (OD 56mm)" original. Efter lite googlande verkar det som Chris King är kungen av styrlager med 10 års garanti. Det blir ju sjukt mycket billigare och smidigare att fixa ett sånt för ~2,5 kkr än att lämna in en gång varje år för 1000:-. Håller CK 10 ggr längre än original FSA? Är CK helt underhållsfria eller förutsätter det rengöring och smörjning?

Andra fabrikat som är "evighetslager"?

Jag känner kulorna
Oavsett fabrikat viss rengöring och smörjning. Men många har vanliga maskinlager där du byter lagret för nån hundring när det blir dåligt.

Jag känner kulorna
Senast jag hade problem med ett styrlager var -96.
Jag är inne på min tredje MTB sedan dess och inte haft annat än original styrlager. tror du kan köra vidare på FSA eller vad som
och bara se till att det är lagom spänt så lär det hålla ett bra tag!

/T

Jag känner kulorna
Chris King må vara bra, men underhållsfria är de inte.

Kör på befintligt lager tills det rasar, sedan brukar det räcka att byta nedre lagret (som ofta säljs separat).

Jag känner kulorna
Byt till utbytesmaskinlager när det rasar. Brukar hålla mycket bättre. Kostar typ en hundring online.
Behövs inget chris king.

Jag känner kulorna
Lagret är slut. Kulorna ska vara silverblanka och både yttre o inre lagerbanan ser ut att vara väldigt skadat/"anfrätt".
Jag skulle byta direkt men i väntan på nytt lager kan du naturligtvis köra med det gamla.

Jag känner kulorna
Har lager rostat är det slut. Ett nytt lager kostar inte så många kronor och fettar man om då och då så håller lagren ofta cykeln ut.

Lite samma sak med hjullager med lösa kulor. Återmontera aldrig gamla kulor - bygger man om lagret så i med nya kulor - billigt med fett och kulor och håller jettelänge om man gör rätt.

Jag känner kulorna
F-n va bra, tack för tips! Jag vill ju göra så lite underhåll som möjligt och att det ska hålla så länge som möjligt, då går lösa kulor och ett sådant halvöppet lager som jag har nu bort.

Maskinlager, är det samma som sealed bearing/"tätat lager"? Ett tätt lager borde ju vara bättre om man ska köra tills det är slut och sedan byta?

Senast ändrad:
Jag känner kulorna
NIH sa:
Fan va bra, tack för tips! Jag vill ju göra så lite underhåll som möjligt och att det ska hålla så länge som möjligt, då går lösa kulor och ett sådant halvöppet lager som jag har nu bort.

Maskinlager, är det samma som sealed bearing/"tätat lager"? Ett tätt lager borde ju vara bättre om man ska köra tills det är slut och sedan byta?

Tja, men orkar man fetta om en gång per år så brukar de hålla cykeln ut. Rost och smuts (och feljustering) dödar lager. Inte mil.

Men kapslade lager bör vara täta och då slipper du underhåll.

Jag känner kulorna
Så, kapslat lager beställt, FSA igen. 200:- inkl frakt. Nu hoppas jag det håller håller minst tre år, och jag ska försöka göra rent där nere åtminstone 1 gång om året och vara uppmärksam på om d behöver justeras. Annars byter jag till det dyraste jag kan hitta nästa gång, vilket verkar vara Chris King.

Med det halvöppna originallagret hann det dock inte gå mer än 10 månader så den årliga rengöringen blev aldrig av :)

Hittade en sida där jag lätt kunde se specifikationer på det lager jag har och på så vis hitta ett kapslat lager med samma mått: http://thebearinghub.com

Senast ändrad:
Jag känner kulorna
NIH sa:
Så, kapslat lager beställt, FSA igen. 200:- inkl frakt. Nu hoppas jag det håller håller minst tre år, och jag ska försöka göra rent där nere åtminstone 1 gång om året och vara uppmärksamm på om d behöver justeras. Annars byter jag till det dyraste jag kan hitta nästa gång, vilket verkar vara Chris King.

Med det halvöppna originallagret hann det dock inte gå mer än 10 månader så den årliga rengöringen blev aldrig av :)

Hittade en sida där jag lätt kunde se specifikationer på det lager jag har och på så vis hitta ett kapslat lager med samma mått: http://thebearinghub.com

Jag brukar öppna och fetta om mina styrlager en gång per halvår typ. Det var länge sen jag hade ett lagerras nu.

Tillbaka
Topp