Jag söker en 26” cykel, hjälp mig!?

Rove-Man

Aktiv medlem
Hej, jag söker en 26” cykel, förmodligen en helstel mountainbike där åtminstone ramen bör vara i näst intill mycket bra skick inga bucklor och friskt material. Som bör passa mig som är strax under 180cm.

Hur kan man få reda på årsmodell på dessa äldre mtb:s, någon som vet om de brukar vara märkta inom något visst system så man kan tyda vilket år de kan tänkas komma ifrån?

Det är leta och jämföra med gamla annonser/recensioner/katalogbilder som gäller om man vill identifiera årsmodell. Men varför är årsmodell viktigt? Heltstel mtb betyder ju minst 30 år gammal och då är det väl viktigare att ram och gaffel är frisk, som du är inne på.

Det är leta och jämföra med gamla annonser/recensioner/katalogbilder som gäller om man vill identifiera årsmodell. Men varför är årsmodell viktigt? Heltstel mtb betyder ju minst 30 år gammal och då är det väl viktigare att ram och gaffel är frisk, som du är inne på.
Jo, därför att jag egentligen inte behöver en till cykel. Men för att motivera till varför en till cykel var en bra idé så behöver den enligt min tanke vara i bra skick och helst samma årsmodell som jag själv är.
Allt för att göra cykeln ”betydelsefull”

Jag har ägnat mig åt liknande övningar, det låter som att vi delar smak.

Tror det är bäst att ta det 'baklänges', dvs att kamma blocket efter intressanta objekt först, och sen kolla upp dom intressanta map årsmodell osv. Bestämmer man sig för en viss modell först riskerar man behöva leta länge.

Fär mig var det lite svårt att hitta rätt storlek då jag är lång, du bör få det lite lättare.

Personligen tycker jag väl att det kanske är att måla in sig litegrann i ett hörn ifall man bestämmer sig för att man måste ha något från en specifik årsmodell för att rättfärdiga ett bygge.

Kan du inte bara kika runt tills du hittar något du faktiskt skulle vilja bygga, oavsett årsmodell?

Både årtal och storlek. lycka till! Iofs har du en betydligt bättre längd än mig så du kommer troligtvis finna vad du söker lite lättare.

Återkom gärna med bild när du hittat o fixat vad du söker.

om du siktar på något av de större märkena ökar chansen för träff, men ändå en det jobb söka på alla tänkbara modeller. plus att de som säljer inte har koll på vad de säljer. risken att betala överpris för mellanmjölk är stor.

och söka fritt på 26 och mtb ger tonvis med junk.

en metod som jag själv med framgång praktiserat är att rikta in sig på någon komponent som kännetecknar äldre cyklar med högre kvalitet, så som 26 mtb kombinerat med exempelvis xt, xtr, x7

en stor fördel är man har chans på mer nishade läs roliga cyklar.

Personligen tycker jag väl att det kanske är att måla in sig litegrann i ett hörn ifall man bestämmer sig för att man måste ha något från en specifik årsmodell för att rättfärdiga ett bygge.

Kan du inte bara kika runt tills du hittar något du faktiskt skulle vilja bygga, oavsett årsmodell?
Jag har kikat runt en del tidigare år så jag förstår vad du menar samt har hyfsad koll på vad som kan dyka upp. Hittar jag inget i år eller nästa så är väl det inte hela världen heller, cykel att cykla på har jag. Ibland är jakten på cykel, fakta letandet och bygget roligare än den färdiga produkten…

Både årtal och storlek. lycka till! Iofs har du en betydligt bättre längd än mig så du kommer troligtvis finna vad du söker lite lättare.

…som jag svarade en annan. Ibland är jakten, fakta letandet och bygget roligare än den färdiga produkten. Jag ”måste” inte ha en cykel utan försöker mer samla på mig mer kunskap än innan och kanske dyker det plötsligt upp något intressant.

Kan försöka återkomma ifall jag faktiskt hittar något för mig.

Och jag tänker att om jag skriver exakt vilken årsmodell jag är ute efter så kommer helt plötsligt alla annonser vara från det exakta året…
Jag skulle lägga ut en köpesannons med det årtal du är ute efter här, så får du lite hjälp på traven. Det är säkert på Blocket du hittar din cykel ändå.

om du siktar på något av de större märkena ökar chansen för träff, men ändå en det jobb söka på alla tänkbara modeller. plus att de som säljer inte har koll på vad de säljer. risken att betala överpris för mellanmjölk är stor.

en metod som jag själv med framgång praktiserat är att rikta in sig på någon komponent som kännetecknar äldre cyklar med högre kvalitet, så som 26 mtb kombinerat med exempelvis xt, xtr, x7

Bra tips.

Betala överpris för mellanmjölk har jag gjort (förmodligen medvetet), strävar efter att inte överbetala denna gången.

Tycker att många gamla cyklar säljs utan att ens nämna att det är Shimanoväxlar. 26 tums Mtb beskrivs ofta med ”passar någon som är 160-170.

Blocket är ju en guldgruva om man vill hitta speciella cyklar. Okej, avståndet kanske gör köp ogörliga, men om man hittar eller vet en bra modell kanske man kan hitta den på närmare håll, och i ett annat "forum".

Hej, jag söker en 26” cykel, förmodligen en helstel mountainbike där åtminstone ramen bör vara i näst intill mycket bra skick inga bucklor och friskt material. Som bör passa mig som är strax under 180cm.

Hur kan man få reda på årsmodell på dessa äldre mtb:s, någon som vet om de brukar vara märkta inom något visst system så man kan tyda vilket år de kan tänkas komma ifrån?
Finns en hel del gamla inskannade kataloger här som kan vara till hjälp för att identifiera tillverkningsår:

//j

Senast ändrad:
Sök på de märken som är intressanta eller modellnamn. Och auktionsfirmor har ibland kul saker. Köpte en Bridgestone så.

Finns en hel del gamla inskannade kataloger här som kan vara till hjälp för att identifiera tillverkningsår:

//j
Sedan så krävs att man född 1994 vilket såklart kan ställa till problem
IMG_1851-scaled.webp

//j

…Verkar som jag hittat mitt projekt!

Bilagor

• IMG_6875.webp
    IMG_6875.webp
    1,023 KB · Besök: 105
Väldigt speciell ram. Cool! Har aldrig sett såna förstärkningar tidigare.
Aluminium och förstärkningarna var det som gjorde att jag slog till. Påstådd årsmodell -97, hade hoppats på -96, kan ju vara det så hoppet lever. Då cykeln ska användas som glidare och hoppare blir det nog perfekt.

Tillbaka
Topp