Jag vill bli nybyggare i knott-landing!

Brakastruten

Aktiv medlem
Naturligtvis tar jag med mig minst en cykel dit, då stigarna går precis utanför dörren! Så då blir tråden on topic.
Tänkte mig en en isolerad friggebod med sovloft och en gjutjärnskamin. Inget vatten som kan frysa, utan det hämtar man och kokar/ renar vid behov. Skafferi får bli en jordkällare eller grop i backen, beroende på förutsättningar där..
Dusch blir en tioliters hink med slang i botten! Utomhus..

Så vill jag kunna fly verkligheten.

-Frågor som dyker upp, är rent praktiska vad gäller laglig registrering av markköp. Vart vänder man sig idag, för att smidigt kunna köpa lös en tomt mitt ute i ingenstans, bara efter hur det ser ut på kartan?
Önskemål är torr, dränerad tallmark nära myr/ tjärn/ sjösystem eller rinnande vartten med fiskemöjligheter.. Ganska stor valfrihet m.a.o.!

Stugan blir målad med falu rödfärg, utan färgpigment. Grå vill säga.. Den kommer att timmras med så grovt virke som ekonomin och tillgång ger möjlighet till..

(Klart man skulle kunna göra en skogshuggarkoja på plats, men lite bekvämare får det gärna vara, ifall man skall kunna få dit andra ngn. gång! Ngt. sånt här kan nog bli av:

loftstugan1.jpg

I grövre virke.

- Blir toppen, med en badtunna nere vid ån..

Låter mycket intressant!
som sagt skulle vara kul att veta vad som gäller för köp av mark och sånt. Hur kollar man upp det?

Precis atlas!
Fast en "eremitkoja" går lös på 100000, bara för det återvunna laduvirket..
Har besökt timmerhuggarkoja från tiden det höggs manuellt, och det kan gå att få det riktigt trevligt! Med små medel. Ungefär som de kojor man själv byggde när man var 6-9 år, fast tätare!

Loft och enkelt tak, utan brytning, får det nog bli! Då fixar man det själv med lösvirke. Måste leta reda på en fräsch kamin!
Blir intresant efter årsskiftet, ifall friggeboden får växa till 15 kvadratmeter? Har pratats mycket om de planerna..
Tills dess några äldre skogskojor för större arbetslag: http://fotoarkiv.arvidsjaur.se/bildarkiv/search_results.php?fritext=koja&rubrik=

Senast redigerad av en moderator:
Ha,ha! Matrial till väggar är på G! Har fått tag på riktigt rejäla lastpallar, från en firma som gör perstorpsskivor. De funkar fint till Karports-väggar, så med lite komplettering blir de kalas även til en liten stuga! Siktar in mig på ngt funkis med pulpet-tak. Bara dra fram matrial med skoter, och bygga när det inbjuder till det! http://images.google.se/imgres?imgu...=isolerad+friggebod&gbv=1&svnum=10&hl=sv&sa=N

I.o.m. årskiftet blir det dessutom fritt fram för 15 kvadratmeters bodar, utan bygglov. :-)

Brakastruten skrev:
-------------------------------------------------------
> I.o.m. årskiftet blir det dessutom fritt fram
> för 15 kvadratmeters bodar, utan bygglov. :-)

Jag vill inte regna på någons parad, men är inte friggebod nåt man bygger intill befintlig byggnad?

Nåja, med tanke på alla jaktstugor och dyligt så gör nog en till ingen skillnad, önskar dig lycka till i alla fall.

Tänker du bo på nått ställe med riktig vinter vintertid? :)

Och hur länge tänkte du vara där i stöten? Ska du ta med allt du ska äta dit eller hade du planer på att fiska och så?

Grymt roligt projekt iaf!
Hur hade du tänkt ta dig dit när du ska dit? Cykla? hur gör du med packning i så fall?

Men nog fan går det, när min pappa skulle på tur med familjen när han var lite så bar hans storebror bo en 6hästars båtmotor på ryggen i två dagar, bara på vägen dit, och då även bensin givetvis.

Hrm... Risken är ju att det ligger ngt. i det du säger, beeblebronx. Får kolla upp. Är väl i så fall det som inträffat när folk fått riva sina hytter på fjället! Får prata med ngn. skogsspekulant.. finns ju de som köper ägor bara för virket! En sådan har ju redan huvudbyggnad på tomten. (Skit också, ifall det skall vara så! Det är fusk med en färdig husvagn..)

Nåja söka går ju, fastighetsskatten kan inte bli särskilt hög på "bostaden". Alternativt, att jag får ställa kojan på släp med hjul! Då är det tekniskt inget hus.

Ileberg: Ja, jag söker vintern. Och gamla tiders avslappnade sportstuga/ skogskoja. Tänkte bunkra upp lite, o ha att återkomma till. Sommartid kan jag ha det som sommarstuga. Vintertid som värmestuga och oas! Gör det enkelt utan el och rinnande vatten. In med en gasolspis, för snabb tillgång till kaffet! Fiske kommer det att bli en hel del av.
Vad gäller transport, kan det variera. Bra om det finns ngn. centralort dit bussar går, så kan man gå resten.(Lämna lite enkla transportmedel i stugan.)

Med de priser som är inåt landet, kanske det ändå ändar upp med ett gammalt eternithus istället. De är ofta billigare med tomt, än en ny friggebod! (Men då missar jag troligtvis den riktiga drömplaceringen, geografiskt.)

Så där... Det börjar komma en del smaskiga förslag till mig! Yummi.
Finns en ledig tomt intill en fiske-å, inte så avlägset. Kanske är en fördel ifall man inte måste resa så vansinnigt långt, för att komma "bort".

Jag förstår inte riktigt den här tråden. Vill du köpa nåt skogsskifte nånstans att bygga på? eller hade du tänkt köpa en tomt nånstans i ingenstans som ska styckas ur någon annans skogsfastighet? Båda varianterna blir dyra, och variant 2 går nog inte lantmäteriet med på då dom är relativt ovilliga att dela skiften och enligt lantmäteriet ska det finnas väg fram till tomter. bättre att hitta en kompis med en massa skog och skriva ett arrende kontrakt med honom eller henne som gäller 50 år. en sån lite stuga tar du ju med dej om du tycker poolarn är dum i huvet eller bara inte gillar fiskesjön längre

Jag har stommen till en vedpanna liggandes, elpatroner, termostat och dylik elektricitet är borttagen, likaså den tunna plåten som håller isoleringsmaterialet runtom den på plats... Kvar är alltså en c:a 1 kubikmeter stor låda i tjockast tänkbara metall med ett stycke vedinkast och ett stycke skorsstensutgång.

Perfekt att mata in i en liten sportstuga och använda som kamin! På en 50-100 kvm enplanskåk fryser du garanterat inte ens i -50 grader!

Den är din alldeles GRATIS om du kommer och hämtar den [och bogserar den en trappa upp ur källaren]

Jag har funderat på nåt liknande i några år men har som slagit det ur hågen då jag aldrig hittade ett litet lagomt skogsskifte inom 10 mil från Umeå med lite andra kvaliteter än rent skogliga, som vatten, bäck, bergstopp, tallhed eller liknande. Verkar som vara svårt till vettiga pengar, jag är en sån som måste rå om det jag bygger stugan på så att arrendera finns tyvärr inte i min värd trots att jag blivit erbjuden av flera skogspoolare att bygga på deras mark.

Tackar Trilla för input! Då får det kanske bli ett arende, och en koja på "hjul".. om läget är tillräckligt lockande.
Tomtmarken som jag nu tipsats om ligger 3-4 mil ifrån Umeå, med närhet till fiskevatten. Vore dumt att säga mer än så i nuläget! :-)
Däremot inte riktigt så där eremit-lik som jag önskade från början! Jag vill bo lite som Dunderklumpen.

Har inte gett upp hoppet dock, då jag tidigare sett på flera kåkar kring Fredrika/ Åsele, för lite och ingenting.. Mark borde inte bli mycket dyrare!

I sommar flyttar jag förresten ut till en ensam koja, bortanför Fredrika. 45 minuters promenad från närmsta skogsväg! Kommer att ha vatten på tre sidor om stugan.. Inga bekvämligheter! Kan vara bra att testa lite. Fisket är, enligt bekanta, helt kanon.

Jag var och kollade på missionshuste i Hummelholm ifjol. Han begärde 18 loppor om jag minns rätt. Nu brukar ju tyvärr missionshus vara centralt belägna men det är ofta fina och välbyggda hus billiga som attans. Det i Hummelholm var riktigt fint kanske 300kvm 4 meter i takhöjd i stora salen´, men jag köpte det inte, visste inte riktigt vad jag skulle göra där. Hade ett tag funderingar på fisketurism då det ligger bredvid öreälven.

//H

Vet inte ifall jag far fel geografiskt, men kompisar till mig var nog dit, också.. Var lite problem med att nyttja vägen upp till huset? Grannsämjan på topp, där de var..
Kan ha varit annat missionshus. Vi är flera som letar alternativa boenden! Skönt att faktiskt kunna få göra ngt. med det man betalar för. Sätta potatis t.ex.!

en koja på hjul är inte så dumt det heller, kallas husvagn och har allt man behöver. Sen är det bara att ställa den vid favorit sjön.
Klart det finns tomter, jag hittade några vid umeälven just söder om lycksele, tallhed och direkt strandläge. Hon skulle ha 35-45 loppor men då var det 4 tomter så man skulle inte bli ensam direkt. Jag var precis som du ute efter en "jaktstuga" där man bara kan sitta och elda och fundera på livet. Men jag hade som sagt gett upp tills du startade den här tråden och fick mina tankar att rusa igen... faan...

//H

Jo det var samma missionshus, men jag var och surrade med grannen som bjöd på kaffe med dopp, och det visade sej mer handla om att säljaren kanske inte var sådär super sympatisk, åtminstone inte enligt grannen. så det tror jag inte skulle vara nåt problem dessutom fanns det ett annat servitut på en annan väg.. men men..
Ett till är tillsalu nu i en by nära Bjurholm, mycket bättre läge ugefär samma pengar säljs av församlingen denna gång.
Det i hummelholm hade sålts av församlingen för 3000:- till nån kvinna som hade sålt det till han som försökte sälja det till mej.

//H

Brakastruten skrev:
> Vet inte ifall jag far fel geografiskt, men
> kompisar till mig var nog dit, också.. Var lite
> problem med att nyttja vägen upp till huset?
> Grannsämjan på topp, där de var..
> Kan ha varit annat missionshus. Vi är flera som
> letar alternativa boenden! Skönt att faktiskt
> kunna få göra ngt. med det man betalar för.
> Sätta potatis t.ex.!

:-D Grattis!
Nej, inte husvagn. Tråkigt. Vill kunna göra det lite mysigare, och mer ombonat ändå.
- Tänkt trädkoja än då? hehe...
treehouse_01.jpg

När det nu ändå stökar med regler, så kikade jag på byggsatser.. Följande stuga verkade seriös? Ngt. större än friggebodarna, men rel. lättflyttad. Den skulle man kunna leva gott i! Plus för veranda att parkera cyklar på.
http://www.qwswood.com/default.asp?wl=mozilla

Fler små stugförslag, som funkar ifall det åter blir riktig vinter? Runt 15-20 kvadrat sisådär. (Måste ju tänka på ev. tillväxt!)

Senast redigerad av en moderator:
Ungefär nå´t så´nt, ja..
Tror det kan va´ ide att söka objekt på orten! 2 mille, då vill man ju känna att man kan trivas på stället också. Grodan kan bli fint komplement till pilbågen..?

Jaha, så var tankarna igång igen..
Såg "Into the wild" igår. En student som revolterar från den förljugna vuxenvärlden, och luffar ut i Alaskas vildmark! Bosätter sig i en parkerad buss, mitt i buschen.

Stark och inspirerande film. Bitterljuv.
Måste förverkliga....

Undrar hur mycket användbart plåtskrot det kan finnas i uthuset.. Att göra iordning svartvinbärssaften på!
Det blir bra. Kalkoner i ena hundgår´n, kaniner i andra och saft i uthuset. Flera lediga rum åt cyklarna!

Inget Lycksele.. Dök däremot upp ngt. utanför Storuman, värt att kolla på. Vedeldat.
Även ett orginal för orginal, i Gällivare. Med utedass och jordkällare!

Det har dragit ut på tiden, drömmandet. Hunnit kika på 30-talshus i Bygdsiljum, 1700-tal i Burträsk, 1800-tal i Nyåker, ruckel Robertsfors bl.a.
Igår var åter dags för Nyåkers-trakten. 40-tal. Priset känns rätt och det är gott om utrymme att vara några kompisar på.
Naturligtvis krävs det en del arbete istället. Brunn som skall lagas till efter Vattenfalls skogsmaskiner.. :( Källarfönster som måste tätas innan snön, en tomt som skall göras om.

Men vad kan man begära för tio papp? Fjärravläst elmätare och el-element. Lite jobb till, och vedspisen är igång igen. Tror det kan bli trevligt!

Brakastruten skrev:

> Blir intresant efter årsskiftet, ifall
> friggeboden får växa till 15 kvadratmeter? Har
> pratats mycket om de planerna..

Ligger din tomt utanför detalgplanerat område (vilket jag förutsätter) så får du bygga upp till 40m2 utan särskilt bygglov.

Sett "Löparen" om Markus Torgeby? Verkar sändas något nytt om honom på söndag. Han har uppgraderat från kåta till hus om jag inte minns fel.

/azi (på väg ut ur 104-årigt hus :( )

Läckert med en liten koja ute i ingenstans ibland.

Tröttnat på folk eller mest på stan? Jag kan definitivt förstå viljan att vilja ut i vildmarken ibland. Vete fasen om jag skulle våga vara helt själv långt ute från civilisationen dock och cykla och sånt dock, ifall man bryter benet eller dylikt. Skulle kunna tänka mig att ta med en strategiskt vald bundsförvant.

Tillbaka
Topp