Jag vill cykelresa

Aron

Inventarie
Jag vill cykelresa
Jag behöver tips på kul resmål. Tanken är att samla ihop ett halvdussin kompisar för mtb-cykling i maj.

Kriterier:
* mtb-cykling i stora berg - hellre episka heldagsäventyr utan för många nu-är-du-död-branter än huckfest i bikeparken. Grusvägar är transportsträckor.
* Någorlunda varmt - vid det laget kommer vi vara rejält trötta på vintern
* Vi vill bli omhändertagna av en guidefirma - vi vill cykla på områdets bästa stigar, inte leta efter dem, att fixa shutling etc på egen hand är dessutom bara bökigt
* Direktflyg från Stockholm - chansen att landa på samma flygplats som cykeln ökar då.

Jag har redan koll på södra Spanien, så jag är ute efter tips på andra destinationer och guidefirmor. Gärna med egna erfarenheter. Tack på förhand!

Jag vill cykelresa
Jag vill cykelresa
Jag bokade Madeira i April. Verkar bra på internet, vi får se hur det är i verkligheten.

Fast +1 på Falun. Södra sidan på Källviken var torr och dammig tidigt förra våren, och cyklingen håller hög Sverigeklass!

Senast ändrad:
Jag vill cykelresa
Ett ställe som jag själv skulle vilja pröva är black forest i tyskland, det är allmänt känt som ett av de bästa mtb ställena i hela tyskland. Finns säkert någon firma som fixar guidning om man söker.

https://www.google.se/search?q=blac...1920&bih=946#safe=off&tbm=isch&q=black+forest

Annars ska chamonix vara bra också har jag hört, fast en del fransmän kan vara lite svåra att ha att göra med.

Annars om du kan tänka dig spanien lite längre upp så finns Granada och costa tropical, stora berg och bra mtb förutsättningar. Har vandrat på Sierra Nevada och det är ett häftigt område.

Senast ändrad:
Jag vill cykelresa
Fredrik80 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett ställe som jag själv skulle vilja pröva är
> black forest i tyskland, det är allmänt känt
> som ett av de bästa mtb ställena i hela
> tyskland. Finns säkert någon firma som fixar
> guidning om man söker.
>
> https://www.google.se/search?q=black+forest+mtb+gu
> ide&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEw
> if36ntmL7KAhVIiSwKHUiZB2YQ_AUIBygB&biw=1920&bih=94
> 6#safe=off&tbm=isch&q=black+forest
>

Schwartzwald ligger ju i Baden-Württemberg som tillhör en av de staterna med allra hårdaste restriktionerna mot cyklister och med mycket konflikter mellan markägare och cyklister som jag har förstått det. Är väl förvisad till grusvägar som är >2m breda som MTB-cyklist. Men det är möjligt att det finns många och bra bikeparks??

Har själv ingen erfarenhet, men LaPalma, Madeira och Norge (Narvik + Sogndal) ligger högt upp på min lista över platser i Europa där jag vill cykla.

Jag vill cykelresa
soderblom skrev:
> Schwartzwald ligger ju i Baden-Württemberg som
> tillhör en av de staterna med allra hårdaste
> restriktionerna mot cyklister och med mycket
> konflikter mellan markägare och cyklister som jag
> har förstått det.

Jag tror inte 2m regel efterlevs i verkligheten. Området röstades till bästa i tyskland av något tyskt magasin.

Annars italien: http://www.gardamtb.com/index_eng.php

Jag vill cykelresa
Golfströmmen värmer fint på 69 grader nord Aron, Jackson och jag kan ta hand om dig.

I Finale finns det en firma som kör nå punkt-till-punkt grej med support, guide och hotell, det tror jag skulle vara jäkligt mysigt. Varmt, prisvärt, bra käk och gemytligt.

Jag vill cykelresa
marran skrev:
> Golfströmmen värmer fint på 69 grader nord
> Aron, Jackson och jag kan ta hand om dig.
>
> I Finale finns det en firma som kör nå
> punkt-till-punkt grej med support, guide och
> hotell, det tror jag skulle vara jäkligt mysigt.
> Varmt, prisvärt, bra käk och gemytligt.

Jag har kört punkt-till-punkt med Justride, vet inte om de gör det för alla men det var riktigt trevligt. Skall göra något liknande i år igen.

Känns som det kan vara kallt i Finale i april/maj. Södra Spanien eller ännu längre söderut typ morocco är väl mer lämpligt vid den tidpunkten. Freeride morocco verkar juste, http://www.freeridemorocco.com/. Kanske blir dom nästa år. I år har jag bokat in en trip till basquemtb i april, skall bli grymt kul.

Jag vill cykelresa
Jag var i Finale för några år sen i mars om jag inte minns fel, då var det varmt och behagligt på dagarna, och fleecetröjesvalt på kvällen. Uppe vid Nato base var det någon enstaka snöfäck men cykelbart, hade vi kommit en vecka senare skulle det nog varit barmark.

April/maj är ruggigt behagligt normalt sett i Ligurien, utan att vara för varmt.

Jag vill cykelresa
Hasse#7 skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Rumänien med Sigge Star som guide.
>
>
> +1, sjukt exklusivt och bra.

+2
Både skog och lvg, kanske skulle man även ta med sig en rolig bil så man kunde köra på Transfăgărășan.
Jag har velat besöka Rumänien sedan jag hade fördelen att ordna mycket transporter dit, sedan såg man TopGear var där och körde, nu är det en dröm!

Jag vill cykelresa
Korsika och Sardinien hägrar mystiskt mitt i Medelhavet. Är det någon som varit där och mtb-cyklat och kan ge en recension?

Jag vill cykelresa
Jag vill cykelresa
Jag har cyklat landsväg på både Sardinien och Sicilien. På Sicilen har jag cyklat lite MTB också, men just den turen var väl inte strålande kanske. Det finns en hel del fin mountainbikecykling i närheten av Etna. Vi var i Trapani, där går det att ta kabinbana upp på Erice vilket många gjorde med mtb.. var väl 4-5 år sen så det kan ju ha utvecklats ännu mer. Verkar finnas många arrangörer på Sicilien iaf.

Jag har mest varit där runt påsk och vädret har varit helt perfekt för cykling. Och maten är bra!

Jag vill cykelresa
Är Cypern uteslutet? Direktflyg från Stockholm/Arlanda till Larnaca. Bra mat och boende med bl.a. en svensk arrangör Cycle in Cyprus.com. Tuffa stigar och brandgator i Trodhosbergen för mtb. Temp. ok fram till i april

Tillbaka
Topp