Jag visste inte att terrängcykling är "environmentally destructive"

Bring

Aktiv medlem
Visst innebär cykling (precis som alla andra aktiviteter i skogen) ett visst slitage men detta var en nyhet för mig :-)
Samtidigt är det ju toppen att fåren kan laga skogen. Stigvård överflödigt, det räcker att släppa ut några får.

Bilagor

• IMG_20190909_114546.jpg
    IMG_20190909_114546.jpg
    245.1 KB · Besök: 56
Fick googla mamil, gav en ledtråd vad de syftar på, så inlägget ska nog tas med en nypa salt :)
"Memil, skällsord för medelålders man som cyklar fort och hänsynslöst. Ordet är bildat med det engelska ordet mamil som förlaga, vilket i sin tur är en förkortning för "middle-aged man in lycra", alltså ungefär en medelålders man i åtsittande träningskläder. Wikipedia"

Jag visste vad mamil är men först nu när du sätter det på pränt förstår jag vad som menas. Det är alltså lycran som är miljöboven. Inte själva cyklingen. Puh:-)
Då kan jag cykla vidare som tidigare i mina baggyshorts.

Fast jag förstår fortfarande inte vad fåren gör för nytta i sammanhanget.

Senast ändrad:
daikai1 sa:
Fick googla mamil, gav en ledtråd vad de syftar på, så inlägget ska nog tas med en nypa salt :)
"Memil, skällsord för medelålders man som cyklar fort och hänsynslöst. Ordet är bildat med det engelska ordet mamil som förlaga, vilket i sin tur är en förkortning för "middle-aged man in lycra", alltså ungefär en medelålders man i åtsittande träningskläder. Wikipedia"
Tycker fortfarande att måmil är en betydligt rimligare "översättning".

Engelska: Middle Aged-Man In Lycra = MAMIL
Svenska: MedelÅlders Man I Lycra = MÅMIL

GoranS sa:
daikai1 sa:

Men men vad är medelåldern?
Känner mig mer som SchnyggLäckerÄldreTonåringI SLÄT=46

Verkar ju vara personliga åsikter från en random iphonefotograf?

Bilagor

• Screenshot_20190909-130621_Instagram.jpg
    Screenshot_20190909-130621_Instagram.jpg
    182.9 KB · Besök: 39
NickPick sa:
Verkar ju vara personliga åsikter från en random iphonefotograf?
Precis, instagraminlägg av den typen är ju lika bra att låta självdö i bruset. Personen har ju inte så många följare att det kommer ha nån större inverkan på den allmänna opinionen.

Säkert ett övergående problem. Nästa generation kommer sitta inne och köra e-bike.

Att klaga över sönderkörda stigar är väl ett I-landsproblem? Besök städer utan stebelagda vägar. De blir verkligen söndertrampade/körda när det regnar.

Jag visste det!! Det är svettona som är problemet.

Senast ändrad:
Japp svetton!
?Stravatöntarna som bara kör rakt i kurvor för att vinna tid. Dessa brukar ofta endast cykla. Inte fixa stigar. Det e min erfarenhet

Senast ändrad:
Lol. Folk vet ju fan inte själva vad de menar när de skriver mamil.. Ena stunden är det tävlingscyklister på landsväg, andra är det cykelpendlare i cykelkläder, tredje är det nån på bockhornsstyre och med stadiumtights, fjärde skogsstökscyklister i Änggården...

GoranS sa:
daikai1 sa:

Medelålders är ju ett ihopskrivet ord. Och MMIL blir märkligt, så därför kan det ju kännas rimligt att skriva som det görs.

Det där med stigslitage diskuterades hett på utsidan.se för en del år sen. Jag släppte när det kom en studie som visade att cykling sliter annorlunda snarare än mer än vandring. Den främsta faktorn - enligt studien - var antalet människor som använder stigen.
Efter det kändes fortsatt diskussion ganska ointressant.

CW sa:
Lol. Folk vet ju fan inte själva vad de menar när de skriver mamil.. Ena stunden är det tävlingscyklister på landsväg, andra är det cykelpendlare i cykelkläder, tredje är det nån på bockhornsstyre och med stadiumtights, fjärde skogsstökscyklister i Änggården...

Det är cyklister - alla cyklister är ju drägg. Så är det i media.

dabac sa:
Det där med stigslitage diskuterades hett på utsidan.se för en del år sen. Jag släppte när det kom en studie som visade att cykling sliter annorlunda snarare än mer än vandring. Den främsta faktorn - enligt studien - var antalet människor som använder stigen.
Efter det kändes fortsatt diskussion ganska ointressant.
Amen allting som inte sliter på samma sätt som en vandrande skogsmulle är ju dåligt. Spelar ingen roll om det är viltdjur, hästar, cyklar eller skidor... Allt som inte är "naturligt" är skadligt för naturen. Med naturligt menas så klart mjuka mockasiner.

Den viktigaste skillnaden mellan (terräng)cyklister och får är den att fåren bajsar i terränglådan och på så sätt gödslar naturen. Alltså skall terrängcyklisten bajsa i det fria om han eller hon vill vara en del av naturen.

Snuten sa:
Den viktigaste skillnaden mellan (terräng)cyklister och får är den att fåren bajsar i terränglådan och på så sätt gödslar naturen. Alltså skall terrängcyklisten bajsa i det fria om han eller hon vill vara en del av naturen.

No shit!

Tillbaka
Topp