alexcykel
Aktiv medlem
Jagad av dobberman i Skatås
Erik Sandblom skrev:
> Jag är inte helt säker på vad du menar, men min
> erfarenhet är att hundrar lugnar ner sig om man
> saktar in lite försiktigt. Sen saktar man in lite
> mer om det behövs. Då taggar dom ner och tappar
> intresset.
>
> Av historierna här ovan misstänker jag att det
> inte bara är hundarna som triggas... Värt att
> tänka på...
>
> Så sakta ner lite när du är jagad, är mitt
> råd.
Hundar lugnar sig inte med mindre än att man stannar helt, ofta inte ens då, däremot riskerar man en hund i hjulet. Cyklade ifrån en border collie för några år sedan, den kröp under fårstängslet och började jaga, en bit över 40 km/h i ett par hundra meter krävdes för att den skulle sluta ta in på mig. En terrier drog jag ifrån på single speed. Gemensamt för dessa hundägare är att de bryter mot jaktvårdslagen, frisläppt hund är inte tillåten ens hemma i din egen trädgård under vår, sommar och tidig höst.
> Jag är inte helt säker på vad du menar, men min
> erfarenhet är att hundrar lugnar ner sig om man
> saktar in lite försiktigt. Sen saktar man in lite
> mer om det behövs. Då taggar dom ner och tappar
> intresset.
>
> Av historierna här ovan misstänker jag att det
> inte bara är hundarna som triggas... Värt att
> tänka på...
>
> Så sakta ner lite när du är jagad, är mitt
> råd.
Hundar lugnar sig inte med mindre än att man stannar helt, ofta inte ens då, däremot riskerar man en hund i hjulet. Cyklade ifrån en border collie för några år sedan, den kröp under fårstängslet och började jaga, en bit över 40 km/h i ett par hundra meter krävdes för att den skulle sluta ta in på mig. En terrier drog jag ifrån på single speed. Gemensamt för dessa hundägare är att de bryter mot jaktvårdslagen, frisläppt hund är inte tillåten ens hemma i din egen trädgård under vår, sommar och tidig höst.