Jagad av dobberman i Skatås

Erik Sandblom skrev:
> Jag är inte helt säker på vad du menar, men min
> erfarenhet är att hundrar lugnar ner sig om man
> saktar in lite försiktigt. Sen saktar man in lite
> mer om det behövs. Då taggar dom ner och tappar
> intresset.
>
> Av historierna här ovan misstänker jag att det
> inte bara är hundarna som triggas... Värt att
> tänka på...
>
> Så sakta ner lite när du är jagad, är mitt
> råd.

Hundar lugnar sig inte med mindre än att man stannar helt, ofta inte ens då, däremot riskerar man en hund i hjulet. Cyklade ifrån en border collie för några år sedan, den kröp under fårstängslet och började jaga, en bit över 40 km/h i ett par hundra meter krävdes för att den skulle sluta ta in på mig. En terrier drog jag ifrån på single speed. Gemensamt för dessa hundägare är att de bryter mot jaktvårdslagen, frisläppt hund är inte tillåten ens hemma i din egen trädgård under vår, sommar och tidig höst.

Det där med att sticka ner handen för att hälsa. Det är helt fel.
Det rätta sättet att hälsa på en okänd hund är att ignorera den helt så hunden får närma sig på sina villkor. Att sätta ner hand för att hunden ska få lukta kan uppfattas av hunden som en aggresiv handling. Hunden kan tro att den ska bli slagen. Man ska inte heller titta direkt i ögonen på hunden. Inte heller le. Det är verkligen en aggresiv handling, jämför med en hund blottar tänderna.
Sen när hunden fått gått fram själv och luktat på dig så kan man försiktig sätta sig på huk med huvudet vänt åt sidan. Det betyder att "Jag vill hälsa på dig och jag utgör inget hot, jag utmanar inte". Så gör hundar.
Sen är isen bruten.
Hundar som jagar en på cykel kan man oftast få att sluta genom att säga med hög röst "Nej, gå hem".

Jag brukar erbjuda mig att träna med ägare till hundar som skäller eller har tendenser att jaga efter när man cyklar förbi. Det behövs bara ett par träningar så har man rättat till beteendet.
Och ett plus är att hundägaren blir väldigt positivt inställd till cyklister.

Ja, jag är själv hundägare :-)

//Johan

Finnen skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Det här visar hur dålig koll du har på hur
> hundar fungerar. Det finns inget som heter skam
> hos hundar. Svansen mellan benen och huvudet
> nersänkt betyder undergivenhet, och att framkalla
> det p.g.a att hunden gör något som den i många
> fall är avlad att göra (jaga något som den
> uppfattar som vilt) är bara grymt mot hunden, och
> uppnår bara att hunden blir osäker och nervös
> runt människor (osäkerhet blir lätt
> aggressivitet). Nej, håll hunden kopplad om du
> inte har 100% koll på hunden istället, och
> träna där du vet att du inte stör någon du
> inte känner.

Jag kan bara tala av egen erfarenhet och en rejäl avhyvling när hunden inte lyder husse/matte har funkat bra på min familjs hundar, en Drever och en Labrador. Detta har inte skapat oroliga hundar som inte kan umgås med folk utan de har varit de gladaste och mest älskande hundar jag träffat, speciellt labben.

bjorre skrev:
> Jo, nog är hon en Welsh alltid. Haft henne i
> snart 2 veckor nu :)

Ahh, roligt. Du har mycket framför dig :D
Vilken uppfödare är det? Vad heter hon/han/det?
Jag och sambon är inne på vår 2:a welsh nu.

johanfl skrev:
> Det där med att sticka ner handen för att hälsa. Det är helt fel.

Alltså, jag satte ned handen innan de nått fram till mig och låtsades sedan om att de inte fanns. Jag har haft hund hela mitt liv. Men det var en bra förtydligan av dig. :)

Ni är allt ganska snälla och förstående i era synpunkter.
Personligen älskar jag hundar fast jag aldrig har haft någon själv.
Visst kan man beskylla ägaren för dålig uppfostran och pli på sin hund och det är egentligen denne som skall hållas ansvarig om man får en hund i hasorna.

Själv resonerar jag nog lite olika beroende på tillfälle.
Är jag ute i skogen själv hade jag nog försökt mig på lite hundpsykologi och försökt att lösa det på smidigaste sätt möjligt.
Hade däremot min 3-åriga dotter varit med hade jag inte chansat alls. Aldrig i livet. Den hunden hade fått stryk tills den hade gett upp eller inte utgjort någon fara längre.

Jobbig historia Dillen. Tur att det gick så bra som det gjorde och du inte blev biten eller kraschade i flykten.

Själv tränar jag min hund att jaga dumma cyklister :)

[VIDEO]http://feat.putfile.com/flow/putfile.swf?videoFile=Arelek[/VIDEO]

/Johan

Senast redigerad av en moderator:
Jojje: Måste man hänga kött å bacon efter hojjen för det där? :)
Hoppas få mitt lilla monster lika cykelfrälst när hon blir stor.

Rejser: Tilda döpte vi henne till. Kenneln hette Element of Desire.

Gullegull overload! Gullegull overload! Gullegull overload!

För övrigt hade jag en rätt märklig hundupplevelse i söndags. Martin och jag var ute å hojjade och mötte en labrador som var glad å så... Fem minuter sernare så mötte vi en EXAKT likadan labrador. Martin blev så paff så han bara stannade å stirrade. Jag säger "-Nämen titta, en likadan". Varpå Martin, efter några sekunders tvekan, säger "-Det var tur att du sa det... ett tag trodde jag att jag hade blivit galen..."

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Gullegull overload! Gullegull overload! Gullegull
> overload!

Förväntar mig bebis bilder här snart ;)

Magnus, passa dig för Paintballhunden:

lucy_pit_bull_01.jpg

Jag var och cyklade vid surtesjön en sommarkväll för ett par år sen när råkade ut för en olycka med, vad jag kan minnas, en pitbull. Matte stod vid vägkanten för att släppa förbi mig, men hade alldeles för mycket löst koppel, så precis sekunden innan jag passerade så sprang vovven glatt mot mig, rakt in i cykeln. Den fick givetvis ont, och sög tag i mig i smalbenet (hårt!), samtidigt som jag tvärnitade.

Jag såg klart och tydligt att hunden inte ville mig något illa, och tyckte synd om den när matte började slå på den allt vad hon orkade, men samtidigt så förstod jag att hunden inte ska springa iväg sådär.

Jag har alltid varit och kommer alltid vara en hundmänniska, så denna lilla episod har inte avskräckt mig från dessa underbara djur. Dock har jag blivit mer vaksam när jag vistas i områden där det kan gå hundar lösa/i långa koppel, och detta skyller jag på ägarna som inte har koll på sina djur.

Ärret från "attacken" syns tydligt än idag.

Där jag bor har vi mååååånga vildhundar. När jag började cykla här körde vi först med pricipen att försöka cykla ifrån dem. Inte helt lätt om du är på ett knixigt parti...Sedan hade vi med oss pinnar fastklämda på lämpliga och mindre lämpliga ställen på cykeln. Sedan gick vi över på pepparspray...Blir dock lite fippligt då man är skärrad och samtidigt vill ha lite fart på hojen...

Sedan ca ett år tillbaka så tillämpar jag principen att stanna och eventuellt kliva av cykeln på motsatt sida av hunden. Hundarna tappar då intresset, veknar och dryper av. Jag cyklar tre-fyra pass i veckan och detta händer under 90% av mina cykelturer. Jag har sedan jag började med detta inte varit i närheten av att bli biten även om situationen stundtals har känts hotfull med 4-5 raggiga, stora vildhundar runt omkring oss.

Rippa skrev:
> Jag var med om nästan exakt samma sak för ett
> par år sedan. Skymtar något svart i ögonvrån o
> får se en stor rotweiler komma sättande i full
> fart mot mig. Jag tvärnitade, lyfte upp cykeln
> som en sköld framför mig och rusade, head-on,
> mot hunden samtidigt som jag skrek o fäktade med
> cykeln. Den tvärnitade och drog tillbaka med
> svansen mellan benen.

the way to do it, är det fler än en stor hund är det dock bäst att veva på. Feta hundar i grupp är inte att leka med

skaparn skrev:
> rback skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att sparka jyckarna är lite galet. Det är ju
> > inte deras fel att de fått tokig uppfostran.
> > Nej sparka ägaren istället.
>
> Tyvärr en helt annan straffskala. Kan man ens få
> något straff ifall man tar det säkra före det
> osäkra och dunkar en 25 kilo tung stålram i
> huvudet på jycken?
>
> Jag har varit med om samma sak som trådskaparen
> Dillen och tycker du är lite väl förlåtande.
> Jag blev betydligt mer upprörd och antagligen
> ännu mer rädd, och det var inte ens en
> dobberman. Synd om hundägaren är det inte. Fler
> hundar än vad som idag är det borde vara
> kopplade. Hunden är ett djur med instinkter som i
> de allra flesta fall inte går att undertrycka,
> hur dresserad en hund än kan verka.

Hmhm... borde väl slängt in en ironins förtydligande smiley.

Hur som helst.

Tror man riskerar större skador genom att försöka cykla ifrån en jagande hund eller att nita till den - speciellt om man är minsta osäker på om man klarar av det eller inte.

Risken är ju att man trissar upp situationen och därmed även hunden.
Sedan beror mycket på ägaren också. Hundägare som själva hetsar upp sig vid dylika tillfällen kan förvärra. Deras hund upplever att "flockledaren" bir nervös och uppjagad vilket givetvis betyder fara.

Även om man är van med hundar kan det vara mycket svårt att veta exakt vad man ska ta sig till om det kniper. Att lyckas bevara lugn men ändå pondus trots att man är skitskraj kan nog vara bra.
Att försöka ignorera hunden så gott det går är nog också bra. Man vinner knappast mycket med att försöka visa sin vänlighet mot hunden. Hunden är inte ute efter det.

Ägare ska i alla fall se till att deras hundar inte befinner sig i situationer som kan orsaka fara för andra människor - eller hundar för den delen.
Detta gäller alla hundar - även små söta gullegullisar som är såååå snälla och aaaaldrig skulle vara farliga för nåååågon.

...Och - om nödvändigt att poängtera för att på något sätt samla ytterst viktig cred...

Har haft:
- Blandras mellan Finsk stövare, boxer och basset
- Bullmastiff
Har:
- Bullterrier (nej, nej, nej. Inte sk. pitbull)
- Skottsk hjorthund.

Edit: nog alldeles för många nog på ett ställe

Senast redigerad av en moderator:
Jag vet inte om hundar känner skam eller inte men helt klart vet dom när dom gjort nåt fel.
Hade en Griffon i 13 år och varje gång han hade gjort nåt som han inte borde, så visade han klart och tydligt att han visste om det.
Det hände att han välte blomkrukor, soptunnan, tallrikar med mat som blit kvarglömda, ibland för att hämnas för att vi lämnat han ensam hemma (kändes det som) ibland i ren djävulskap.
Vanligtvis när man kom hem så kom han o hälsade eller satt o väntade, men när hunden inte syntes till så visste man att nåt var snett ;)
Sen hittade man han sittandes i nåt hörn där han: undvek ens blick, hörde inget eller tittade in i hörnet ;)

Hundar är inte så "dumma" som folk tror.

Nenja skrev
Vildhundar som man besegrar med pepparspray... Vart bor du masala? :D

/Rickard

I Moskva finns det drivor av vildhundar som dessutom sorterar under jaktvårdslagen så de skjuts inte av utan förökar sig i egen takt. Problemet är att de inte direkt är knähundar vi snackar om...

Göran.

MongooseRIP skrev:
> Jag vet inte om hundar känner skam eller inte men
> helt klart vet dom när dom gjort nåt fel.
> Hade en Griffon i 13 år och varje gång han hade
> gjort nåt som han inte borde, så visade han
> klart och tydligt att han visste om det.
> Det hände att han välte blomkrukor, soptunnan,
> tallrikar med mat som blit kvarglömda, ibland
> för att hämnas för att vi lämnat han ensam
> hemma (kändes det som) ibland i ren djävulskap.
> Vanligtvis när man kom hem så kom han o hälsade
> eller satt o väntade, men när hunden inte syntes
> till så visste man att nåt var snett ;)
> Sen hittade man han sittandes i nåt hörn där
> han: undvek ens blick, hörde inget eller tittade
> in i hörnet ;)
>
> Hundar är inte så "dumma" som folk tror.

Jag har upplevt samma sak. Om de får sig en utskällning när de gjort fel kan de hålla på å "fjäska" en bra stund efter, sitta knät, pussas, göra konster.

Tillbaka
Topp