Jaguarverken i konkurs

Jaguarverken i konkurs
Med tanke på att Jaguarverken har varit ännu sämre än Shimano Nordic så är det väl inte så konstigt. Tråkigt! Giant gör ju grymma cyklar... Och dom gör ju cyklar åt många andra också ;)

Hoppas det löser sig på något vis. Komer aldrig glömma när dom vägrade hjälpa mig med garanti på en Giant för att den var köpt i Tyskland. Förstår dom men samtidigt är vi med i EU.
Seriously?
Would you spend time and money to encourage potential customers to keep purchasing from your competitor knowing that you will never be able to compete on price economically?

Jaguarverken i konkurs
Seriously?
Would you spend time and money to encourage potential customers to keep purchasing from your competitor knowing that you will never be able to compete on price economically?
Man kan ju tänka ett steg till också. Ok, den här cykeln är köpt utomlands (ett beslut som redan är taget, och inte kommer reverseras), men kunden kommer nu till mig. Vad är det bästa för mig att göra? Att hjälpa till ökar nog chansen att kunden nästa gång kommer att handla av mig, att neka lär ju bara innebära att kunden aldrig nånsin kommer handla av mig plus troligtvis tala illa om mig inför en massa andra potentiella kunder.

Jaguarverken i konkurs
Med tanke på att Jaguarverken har varit ännu sämre än Shimano Nordic så är det väl inte så konstigt. Tråkigt! Giant gör ju grymma cyklar... Och dom gör ju cyklar åt många andra också ;)

Hoppas det löser sig på något vis. Komer aldrig glömma när dom vägrade hjälpa mig med garanti på en Giant för att den var köpt i Tyskland. Förstår dom men samtidigt är vi med i EU.
Det är väl ganska självklart. Om du var Jaguarverken så skulle väl du inte heller vilja hjälpa kunder som har köpt sina cyklar på Bikester tex. då får ju kunden gå tillbaka till Bikester för att få hjälp.

Jaguarverken i konkurs
Cykeln köptes till rrp men från en liten butik i germanien som hette typ Radsporthaus i något litet samhälle som hette typ Bamberg.
Jag vet inte om dom har rätt att neka att erbjuda hjälp ens? Aja knappt en jävel har ju varit nöjd med kattverken och nu har dom slaktat sitt eget företag.

Jaguarverken i konkurs
Cykeln köptes till rrp men från en liten butik i germanien som hette typ Radsporthaus i något litet samhälle som hette typ Bamberg.
Jag vet inte om dom har rätt att neka att erbjuda hjälp ens? Aja knappt en jävel har ju varit nöjd med kattverken och nu har dom slaktat sitt eget företag.
I vissa branscher är man skyldig att erbjuda garantiservice om man vill vara återförsäljare av märket, oavsett var (på den öppna EU-marknaden) produkten är köpt, så länge produkten är inom garanti. Oklart vad som gäller med cyklar.

Jaguarverken i konkurs
I vissa branscher är man skyldig att erbjuda garantiservice om man vill vara återförsäljare av märket, oavsett var (på den öppna EU-marknaden) produkten är köpt, så länge produkten är inom garanti. Oklart vad som gäller med cyklar.
Nja. Det där gäller nog bara om tillverkaren lämnat en (frivillig) garanti. Det är isf tillverkaren som står för kostnaden och ärendet hanteras bara av deras återförsäljare.

Reklamation av en felaktig vara är något annat och det kan du bara göra där du köpt prylen.

Jaguarverken i konkurs
Nej, du ska reklamera varan där du har köpt den. Kunde du maila Tyskland och fråga?

Jaguarverken i konkurs
Nja. Det där gäller nog bara om tillverkaren lämnat en (frivillig) garanti. Det är isf tillverkaren som står för kostnaden och ärendet hanteras bara av deras återförsäljare.
Exakt. Jag har vid tillfälle varit i kontakt med Merida angående fabriksfel (inställning) som behövts åtgärdas, och de har hänvisat mig till närmaste Merida-återförsäljare utan att ens fråga var cykeln var köpt. Med tanke på årsmodellen var det uppenbart att garantin fortfarande var giltig.
Samma med Salomon, då i ett fall av för tidig slitage. De hanterade det med fullpris tillgodo i deras webshop.

Tror många tillverkare är rädda att sabba sitt rykte pga en loj lokal partner, bättre då att själv ha kontroll över after sales service.

Jaguarverken i konkurs
Exakt. Jag har vid tillfälle varit i kontakt med Merida angående fabriksfel (inställning) som behövts åtgärdas, och de har hänvisat mig till närmaste Merida-återförsäljare utan att ens fråga var cykeln var köpt. Med tanke på årsmodellen var det uppenbart att garantin fortfarande var giltig.
Samma med Salomon, då i ett fall av för tidig slitage. De hanterade det med fullpris tillgodo i deras webshop.

Tror många tillverkare är rädda att sabba sitt rykte pga en loj lokal partner, bättre då att själv ha kontroll över after sales service.
Hej.. För cirka tjugo år sen så var kameror på tapeten i samma fråga. En del hade "World Guarantee", då fick den lokala distributören ta ärendet, man kan nog anta att de hade täckning av fabrikanten. Vill man gardera sig för vad som gäller, emaila till tillverkaren å fråga?? mvh borano20

Jaguarverken i konkurs
It does NOT apply to any industry in particular. It is an internal agreement put in place between manufacturer and retailer with financial compensation (either through credit or discount)
And it does exist for some component brands such as SRAM and ROCKSHOX at the distributor level, but to my knowledge, not with any bike manufacturer that I know of, in the EU

Jaguarverken i konkurs
Nu kommer resterna ut på auktion, fanns ändå en del intressanta cyklar! Ska bli intressant när allt avslutas på samma datum i en redan rätt billig marknad.

Någon som orkat scrolla igenom alla? Borde väl kunna sluta med skapliga priser... Har en giant mtb som jag gillar, kollar racers och hittar en TCR Advanced som skulle passa men tror den är för aggressiv för mig.

Jaguarverken i konkurs
Har någon lyckats klura ut frakten? Är det denna?

Paket: Ca 200-600SEK +moms, beroende på vikt/omfång, max 20kg.

Jaguarverken i konkurs
Nu kommer resterna ut på auktion, fanns ändå en del intressanta cyklar! Ska bli intressant när allt avslutas på samma datum i en redan rätt billig marknad.

Dyrt. 10 papp i utrop för en fatbike. Då tillkommer moms o slagavgift o frakt samt att man får montera. Kan man ju lika gärna gå till XXL och köpa en hoj med garantier, service, monterat o klart. 4-5 tusen hade väl varit mer rimligt i utrop.

Jaguarverken i konkurs
Trodde med det skulle vara bra priser med tanke på att Giants listpriser brukar vara ok.. men listpriset på 22k på en alu-revolt med tiagra var ju ingen hit när en kolfiber-TCR med 105 går på under 30k? Då blir utropet på 8000 för revolten ju rätt högt efter avgifter och moms :/

Jaguarverken i konkurs
Ja, satt också och kollade på Revolt.
Kan extremt lite om komponenter annat än på MTB, men känns som att man får rätt lite för pengarna på den fronten.

Vad är det man pröjsar för om man köper en Revolt för 24k?
Varumärket?
Är hjulen fancy?

Jaguarverken i konkurs
Trodde med det skulle vara bra priser med tanke på att Giants listpriser brukar vara ok.. men listpriset på 22k på en alu-revolt med tiagra var ju ingen hit när en kolfiber-TCR med 105 går på under 30k? Då blir utropet på 8000 för revolten ju rätt högt efter avgifter och moms :/
Med auktion är det väl svårt att veta vad det slutar på oavsett. De som sätter utrops-priset på cyklarna kanske inte har full koll på cykelmarknaden och det är ju frivilligt att lägga bud. Utropspriset känns väl inte helt orimligt och syftet är väl att få in så mycket pengar som möjligt, allt måste väl inte säljas nu på en gång.
Kan extremt lite om komponenter annat än på MTB, men känns som att man får rätt lite för pengarna på den fronten.

Varumärket?
Är hjulen fancy?
Utan att ha detalj-studerat specen antar jag det är märket man betalar för. Och gravel har ju varit lite högre prissatt.

Med t ex denna med GRX600 kostade ju motsvarande Canyon runt 20k för ett år sedan, då är väl 25k listpris för en Giant inte helt oväntat?

Jaguarverken i konkurs

Varumärket?
Är hjulen fancy?
Lite varumärket, sen är det väl en ok ram, kolgaffel och en bra (motsv slx/gx?) drivlina

Jaguarverken i konkurs
Utropspriset känns väl inte helt orimligt och syftet är väl att få in så mycket pengar som möjligt, allt måste väl inte säljas nu på en gång.
Jag tror tvärtom att det måste säljas så snabbt som möjligt eftersom lagerutrymmet inte finns i all evighet. Det är många cyklar det handlar om. Så om utropspriset är för högt kan det bli problem. Gissar att ngn har tittat på listpriset och tycker att utropspriset är lågt men då har man kanske inte riktigt koll på krisen i branschen och att cyklar inte säljs längre som förr.

Senast ändrad:
Jaguarverken i konkurs
Tycker ni att de här auktionerna riktar sig mot oss privatpersoner som slutkund, mot företag som slutkund, eller mot företag för vidareförsäljning? ?

Jaguarverken i konkurs
Bott i närheten av Tovek. Och varit på auktion där. Ska du göra klipp, så måste du nog vara företagare och kunna dra av momsen eller köpa det ingen annan vill ha. Och om cyklarna lagas hos Tovek i Ätran, så är nog inte lagerplats ett problem.

Jaguarverken i konkurs
Bott i närheten av Tovek. Och varit på auktion där. Ska du göra klipp, så måste du nog vara företagare och kunna dra av momsen eller köpa det ingen annan vill ha. Och om cyklarna lagas hos Tovek i Ätran, så är nog inte lagerplats ett problem.

Tjena!

Dom står i Sundsvall. Inte ens om man kan dra momsen så är det speciellt bra priser för en butik.
Dom skulle buntar ihop dom och haft klart lägre priser. Nu kommer det bli svårsålt.

Jaguarverken i konkurs
Enda jag såg som kan få rimligt pris är en 2302008148 Revolt Advanced 0 XL Charcoal Plum.

Där blir det ca 10k under normalt pris efter pålagd moms och avgifter. Men många andra är dyrare än vad du får betala på nuvarande reor.

Gissar många EMTB var i det där lassen som försvann. Inte en enda Reign E+ som exempel finns med.
Slutsatsen är att om man vill ha tag på billiga cyklar så gör man bäst i att stjäla dom starta ett cykelföretag och tappa bort dom till sig själv.

Tillbaka
Topp