Jämföra cyclocross hojjar

mindful

Ny medlem
Jag funderar på att inhandla en cyclocross hoj för pendling/vätternrundan. Kanhända att jag skulle testa en cyclocrosstävling någon gång. Jag har kollat lite på Cykelcitys Merida hojjar och tycker de verkar intressanta (3-5).
http://www.cykelcity.se/1566
Mellan 3 o 4 skiljer komponenterna lite grand, medan man får en annan ram om man går upp på femman. Hur stor skillnad gör den (förutom att en svart ram är snyggare)?
Och om man jämför med andra cyclocrossar, tex cyclotekets Cannondales eller Scott:
http://www.cykloteket.se/ProductList.aspx?Search=cyclocross
Vilken tror ni skulle vara det bästa köpet (om man bortser från det subjektiva 'hur hojjen känns') map komponenter etc?
Jag har ingen egentlig koll på komponenter, men vet att de kan göra en stor skillnad.

Tacksam för svar!

Stod nyligen inför ett liknande dilemma då jag letade efter en cykelcross att träna på. Jag valde Merida CC5 på rea då jag ville ha den lättare ramen plus möjlighet att fästa skärmar. Skillnaden hos Merida är att de billigare har en enklare tyngre ram med annorlunda vajerdragning samt annan geometri för de mindre storlekarna.

Valet för mig stod från början mellan Merida CC5, Scott CX Team eller en specialbeställd Ridley Crossbow med skärmfästen. Scotten gick upp ordentligt i april vilket gjorde den dyrare än Ridleyn.

Komponentmässigt skulle jag inte gå under 10-delat, dvs Shimano 105. Cannondale skiljer en del i geometri då den verkar ha högre vevparti än både Merida och Scott.

Just nu är Meridorna väldigt prisvärda men sett till ordinarie pris är Cannondalen med 105 ett bra val. Dock vet jag att både Cannondale och Scott kommer med nya modeller till hösten så jag skulle inte betala fullpris för en 2009:a i dagsläget.

Beppe

Tackar för svaren!

När jag ändå är här och fibblar undrar jag om det finns någon cyclocrosstävling i Stockholmsområdet som är öppen för en nybörjare?

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Tävlingen kommer i höst till stockholm :)
> (CX-Cupen okt/nov)

Jag antar att den tävling som du pratar om är den här:
http://www.cxcupen.se/upload/bildarkiv/08inbjudansthlm.pdf
Behöver man tillhöra en klubb för att deltaga i denna tväling?
Vad innebär de olika kategorierna? Jag antar att Sport är den enklaste kategorien, men vad innebär 20 min + 2 varv? 20 minuters bastning och sen kör man två varv eller vad?

mindful: i sportklass behöver du inte licens vad ja vet. Den som ligger först kör runt-runt-runt på banan tills det gått 20min, när den då passerar varvning/mål så är det 2 varv kvar. Lika antal varv för alla. Kan alla komma överens så kan det med andra ord gå att köra ett varv på lite mer än 20min och sen gasa järnet de sista två varven. :D

edit: felstavning

Senast redigerad av en moderator:
Hej jag är ny här,

Högintressant tråd.

Jag skall till att köpa cykel för första gången på två decennier (får sådana som jag vara med här?) för jag inser att jobbet att hålla igång den gamla cykeln blir ett hobbyprojekt av alltför stora proportioner.

Jag bor i Råsunda och har varit runt till några cykelhandlare i Stockholmstrakten och alla är rörande ense om att en cycolcross är det rätta för mig. Men oj vad många det finns att välja på och vad mycket olika varianter av utrustning man har att ta ställning till! Så var det inte sist.

Kravlista: Allt-i-allo-cykel (dock ej tävling), bockstyre, skärmar, pakethållare och skall vara givande att cykla. Jag är lite drygt 1.9 m lång i strumplästen. Eftersom jag behåller grejor länge behöver de inte vara superbilliga men det får inte bli *för* stöldbegärligt för då vagar jag inte parkera på stan.

Hittills testat (det är inte lätt att hitta lagom stora cyklar att testa):

Kona Jake (60 cm): En fel trimmad växel tog udden av upplevelsen. Kändes lätt jämfört med min gamla cykel när jag lyfte den men inte när jag trampade iväg. Hur stor roll spelar däcket? Det sitter 'släta' landsvägsdäck på den gamla pseudoracern (Centurion Super Le Mans). 60 cm är kanske för stort för mig men det kändes bekvämt (kort-kort test).

Nishiki Cross Road (X-Large tror jag): Kändes rapp och rolig. Mer hann jag inte känna.

Focus Mares (XL): Kändes...hm...bra. Inte så kul som Nishikin (däcken igen?). Bättre sadel är Kona tyckte jag.

Konan är väl förberedd för skärmar och pakethållare. Det är Nishikin också men det krävs en lite speciell pakethållare p.g.a. skivbromsarna. Focusen är också hyggligt väl förberedd men lite pul blir det med skärm bak.

Om jag uppfattat saken rätt så håller Nishikin och Focusen samma nivå på prylarna men Kona Jake är utrustad med billigare grejor men kostar också mindre. Kona Snake The Jake är snudd på identisk med Focus Mares och hamnar i samma prisklass. Hur stor skillnad är det i kvalitet (både användande och hållbarhet) mellan Tiagranivån (Kona Jake) och 105nivån? Hjul? Vad skiljer egentligen de olika fabrikaten åt (inklusive sådana jag ej testat)?

Så långt mina tankar om de cyklar jag hunnit titta på.

Kommentarer? (Jag är öppen för att jag kan ha missuppfattat både det ena och det andra.)

/Martin

mindful skrev:
> Ah intressant!
>
> Men hur vet man hur många varv den snabbaste
> cyklat? Och hur håller arrangörerna koll på
> det?

räknar? Måste ju ändå ha koll på om någon blir varvad eller något så. Funderar du mer över cxtävlande så skicka ett mejl till henrik@cyclocross.se så lär du få lite bra svar hoppas jag.

MartinRF skrev:
> Kravlista: Allt-i-allo-cykel (dock ej tävling),
> bockstyre, skärmar, pakethållare och skall vara
> givande att cykla. Jag är lite drygt 1.9 m lång
> i strumplästen. Eftersom jag behåller grejor
> länge behöver de inte vara superbilliga men det
> får inte bli *för* stöldbegärligt för då
> vågar jag inte parkera på stan.

En cykelcross är minst lika rolig som din 20 år gamla cykel och dessutom mer allsidig än en modern racer.

Pakethållaren kan bli ett problem, då alla CX-ramar ej är anpassade för att bära packning. (Bakgaffeln är för klen). Se därför till att det finns färdiga fästen både på bakgaffeln och vid gaffeländarna. Då vet du att bakgaffeln klarar påfrestningarna. Bland dina exempel är det bara Konan som jag vet har dessa.

Tyvärr är allt mer eller mindre stöldbegärligt i dagens samhälle, så se till att skaffa ett ordentligt lås och lås fast cykeln i ett fast föremål.

> Hur stor skillnad är det i kvalitet
> (både användande och hållbarhet) mellan
> Tiagranivån (Kona Jake) och 105nivån? Hjul? Vad
> skiljer egentligen de olika fabrikaten åt
> (inklusive sådana jag ej testat)?

Det är skillnad i både funktion och hållbarhet mellan Tiagra och 105. Tiagran är endast 9-delad och har en hållbarhet på ca 500 mil. 105an är 10-delad och håller minst 1000 mil. Dock kan du alltid uppgradera komponenterna när de är utslitna.

Hjulen på den här nivån är tyvärr ofta ganska tunga, (runt 2kg/par) och inte alltid av bästa kvalité. Bra hjul kostar och det är ofta värt att uppgradera hjulen senare.

Det är mest detaljer såsom skillnader i geometri och fästen för skärmar och dylikt som skiljer ramtillverkarna åt. De flesta ramarna på den här nivån är av aluminium med framgaffel i kolfiber.

Satsa på den ram som bäst uppfyller dina krav och känns trevligast att cykla på. Detaljer som sadel och styre är lätta att byta ut och övriga delar kan du som sagt byta ut efter hand.

Beppe

BeppeTurbo skrev:
>
> En cykelcross är minst lika rolig som din 20 år
> gamla cykel och dessutom mer allsidig än en
> modern racer.
>
> Pakethållaren kan bli ett problem, då alla
> CX-ramar ej är anpassade för att bära packning.
> (Bakgaffeln är för klen). Se därför till att
> det finns färdiga fästen både på bakgaffeln
> och vid gaffeländarna. Då vet du att bakgaffeln
> klarar påfrestningarna. Bland dina exempel är
> det bara Konan som jag vet har dessa.

Bra påpekande. Långfärdspackning är inte aktuellt men jag vill kunna hänga på en väska eller två. Väska nummer två är lätt för den är bara aktuell när jag skall ha med badmintonprylarna.

>
> Det är mest detaljer såsom skillnader i geometri
> och fästen för skärmar och dylikt som skiljer
> ramtillverkarna åt. De flesta ramarna på den
> här nivån är av aluminium med framgaffel i
> kolfiber.
>
> Satsa på den ram som bäst uppfyller dina krav
> och känns trevligast att cykla på.

Jag gör så gott jag kan men cykelhandlarna har inte så mycket i lager. Tänk er situationen att skobutiker bara har lite skådeexemplar i butiken och att de erbjuder sig att ta in skor i din storlek när du bestämt dig för modell...

/Martin

Inte riktigt crossar men hybrider med bockstyre och skivbromsar samt lite billigare: Apollo Cross Trail. Rea på Sportson (Kungens Kurva), 6995:- och Kona Dew Drop (finns en tråd om den).
Själv köpte jag en Jake the Snake som jag gillar skarpt. Saknar dock skivbromsar därav tipsen.
/S

MartinRF skrev:
> Jag gör så gott jag kan men cykelhandlarna har
> inte så mycket i lager. Tänk er situationen att
> skobutiker bara har lite skådeexemplar i butiken
> och att de erbjuder sig att ta in skor i din
> storlek när du bestämt dig för modell...

Känner igen problemet. Många handlare har bara en 56:a (stl M) hemma, så är man ute efter en annan storlek så kan det vara svårt att ens hitta en cykel att prova. Dessutom så är 2009:orna i princip slut hos leverantörerna, så det finns knappt några cyklar att beställa överhuvudtaget just nu. Man kan i bästa fall få fram 2010:orna i oktober, men i västa fall kan man få vänta till våren.

Beppe

BeppeTurbo skrev:
> Det är skillnad i både funktion och hållbarhet
> mellan Tiagra och 105. Tiagran är endast 9-delad
> och har en hållbarhet på ca 500 mil. 105an är
> 10-delad och håller minst 1000 mil.
>
> Beppe

Vilket kvalificerat skitsnack! Precis vilken som helst av shimanos grupper håller finfint för +1000mil.
Därmed inte sagt att det inte är värt att köpa den finare gruppen. Men hållbarhet är inte ett argument.

Den där artikeln verkar rätt snurrig. Toppgrupperna klarar knappast 1000 mil i ur och skur utan service, det är inte hållbarhet man betalar extra för utan lägre vikt och bättre känsla.

Detta baserat på egen erfarenhet.

Artikeln verkar ju helvirrig, jag tror inte precis att de har provat.
Som Jomper säger betalar man för vikt och finish när man kommit över en viss nivå, inte hållbarhet. Snarare behöver tävlingsprylar MER service, ungefär som att en volvo 240 går längre och med mindre service än en F1-bil

jomper skrev:
> Den där artikeln verkar rätt snurrig.
> Toppgrupperna klarar knappast 1000 mil i ur och
> skur utan service, det är inte hållbarhet man
> betalar extra för utan lägre vikt och bättre
> känsla.

Artikeln förutsätter normal service. Citerar ur texten:

"Om basgrupperna Tiagra och Sora utan knot i alla väder med normal service utan vidare klarar årliga 200 mil så fixar mellangrupperna Ultegra SL, Ultegra, 105, Centaur och Veloce 1.000 vilket toppgrupperna Dura Ace, Record, Chorus och Force nog dubblar."

Har ingen erfarenhet av Shimanos billigaste grupper men många rapporterar en hållbarhet på ca 500-800 mil. Har någon andra erfarenheter? Finns det något långtidstest av Tiagragruppen i Tour?

Beppe

Och hur länge menar de att en grupp ska hålla? Jag förstår inte, årliga mil säger väl inget om total hållbarhet, egentligen är säger det väl inget alls?
200mil/år i 10 år är väl samma slitage som 400mil/år i 5 år eller?

Vad händer när man passerar 200 mil/år om man kör Tiagra, behöver man byta kedja eller exploderar handtagen? Vad räknas som underhåll och vad räknas som "utsliten grupp". Utan svar på dessa frågor säger artiken inget alls.

Dock verkar det finnas en övre gräns för hur länge t.ex. STI-grepp håller. Min gamla Cannondale 2.8 med Shimano 600-grepp ur första generationens STI växlar knappt upp längre. När jag köpte den var den redan tio år gammal och hade gått lååångt, sen har jag kört minst 1000 mil på den i ur och skur.

Cykla är väl en gratistidning man får om man är anmäld till VR? Som vanligt får man väl vad man betalar för, själv anser jag att Cykla är full av språkfel och allmänt virrigt skriven på det hela taget. Möjligtvis är vissa av krönikörerna undantagna från detta men det mesta ser ut som det är skrivet av några tonåringar. Som källa för en seriös diskussion om hur länge olika grupper håller lämnar den nog en hel del i övrigt att önska. Finns det inga tyska tester av detta? Där snackar man fakta!

marran skrev:
> Vad händer när man passerar 200 mil/år om man
> kör Tiagra, behöver man byta kedja eller
> exploderar handtagen? Vad räknas som underhåll
> och vad räknas som "utsliten grupp". Utan svar
> på dessa frågor säger artikeln inget alls.

Bra fråga. Jag förutsätter att byte av kedja, kassett, framklingor, bromsgummin samt vajrar ingår i normalt underhåll. Jag skulle räkna en grupp som utsliten när växelhandtagen inte fungerar längre och växlarna glappar. Lager får anses som slut när lagerbanorna är utslitna.

STI-reglage är dessutom så dyra att de förmodligen ej är värt pengarna att reparera dem jämfört med att köpa nytt.

För övrigt hittade jag ett långtidstest av Tiagra från Tour där de hade kört 2 grupper totalt 950 mil utan problem. Väntar på att HåkanC skall berätta för oss hur det egentligen ligger till.

Beppe

köpte denna http://cykel.mccenter.se/produkt.aspx?id=700 måste säga att jag var sjukt skeptisk innan jag såg den irl men med en uppgradering till sella italia sadel måste det just nu vara den mest prisvärdiga cyclocrossen på marknaden! grymt nöjd. På bilden är det typ en 72 " med ngn konstig styrstam på som pekar rakt upp. Men så ser den inte ut...

cerro skrev:
> mindful: i sportklass behöver du inte licens vad
> ja vet.

Licens behöver du alltid ha för att tävla, men i sportklass så kan du lösa engångslicens.

Uj, uj, jag är ledsen att jag frågade om skillnaden mellan olika komponentgruppsnivåer. Jag borde insett att det skulle urarta. Jag har varit aktiv på internet sedan mitten av 80-talet...

Liten uppdatering:

1) Även Nishiki Cross Road har fästen för pakethållare på bakgaffeln.

2) Min gamla cykel saknar sådana fästen och det har gått bra (sitter tillsammans med skärm och bakbroms i bakbrosmfästet).

3) Cykellandet i Sunbyberg har en Focus budgetcyclocross byggd på Jarifaram med Tiagrakomponenter. Den har alla fästen som tänkas kan men är det något att ha? Den är fortfarande klart dyrare än en Kona Jake och det känns som steget i finnish och utrustning är rätt stort (=större än prisskillnaden) upp till en Focus Mares.

4) Har testat två cyklar hos Sportson på Kungsholmen: En Scott jag inte minns exakt vad det var för ca. 15 kSEK och en för liten Nishiki Cross Road (jag tyckte det var bra att återknyta bekantskapen som 'kalibrering'). Spontan slutsats efter två korta rundor på Kungsholmen: Fel ramstorlek och däckval gör större skillnad än val av märke. Scotten drogs dock med ett stort problem: väldiga vibrationer i framgaffeln vid inbromsning. Det har ingen annan cykel haft. Sportson hade en Kona Jake the Snake också men inte i min storlek. Synd.

Ramstorlek: En del handlare hävdar med bestämdhet 60 cm eller minst 60 cm medan andra lika bestämt hävdar 58 cm. Jag är 191+ cm i strumplästen. Beror svaren på varierande kunskap eller på vad man vet finns på lager? Beppes inlaga från 10:56 är minst sagt oroande.

Enligt Dave Moulton skall jag ta sikte på topprörslängd på 57+ cm och det betraktelsesättet är det bara en eller två cykelhandlare som visat upp.

http://www.prodigalchild.net/Bicycle6.htm

/Martin

BeppeTurbo skrev:

>
> STI-reglage är dessutom så dyra att de
> förmodligen ej är värt pengarna att reparera
> dem jämfört med att köpa nytt.

Tänker jag fel eller är inte det här motsägelsefullt?

plus/minus 2 cm i ramstorlek kan ju vara upp till personlig smak. dock är det ofta topprörslängd som är intressant och inte angiven ramstorlek, då denna desutom kan mätas på olika sätt hos olika tillvekrare.

Horisontell topprörslängd alltså, så cyklen blir tillräckligt lång. Och sen kolla så du har frigång för vitala delar såklart :)

RN skrev:
> BeppeTurbo skrev:
> --------------------------------------------------
> > STI-reglage är dessutom så dyra att de
> > förmodligen ej är värt pengarna att reparera
> > dem jämfört med att köpa nytt.
>
> Tänker jag fel eller är inte det här
> motsägelsefullt?

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt. Jag menade att det inte är någon idé att reparera ett utslitet STI-handtag. STI-handtag går vanligtvis inte att ta isär utan hela växelhandtaget inkl. mekanism, ("Main Lever Assembly") byts på en gång. Denna reservdel är dyr, då den kostar lika mycket eller till och med mer än ett komplett handtag inkl vajrar.

Beppe

Empiri: På en av mina hojar började 105-kassetten kännas sliten efter bara 500 mil,
trots kedjebyte efter 250 mil (orkade inte regöra). Inga hajtänder förvisso, men
kedjan hoppade inte lika lätt upp på några av de större klingorna längre trots
vajerbyte och flera växeljusteringar.

Men den kanske inte är skrot för det, bara jag som är lite petig.

MartinRF skrev:
> Uj, uj, jag är ledsen att jag frågade om
> skillnaden mellan olika komponentgruppsnivåer.
> Jag borde insett att det skulle urarta. Jag har
> varit aktiv på internet sedan mitten av
> 80-talet...

Ingen fara. Det råder helt enkelt delade meningar om hur länge olika komponenter håller.

> 4) Spontan slutsats
> efter två korta rundor på Kungsholmen: Fel
> ramstorlek och däckval gör större skillnad än
> val av märke.

Instämmer.

> Scotten drogs dock med ett stort
> problem: väldiga vibrationer i framgaffeln vid
> inbromsning. Det har ingen annan cykel haft.

Detta problem är tyvärr inte ovanligt och har till råga på allt ingen enkel lösning. Det är en kombination av bromsinställning, bromssko-material, fälg samt gaffelns styvhet. Justering av broms samt byte till andra bromsgummin kan hjälpa.

> Ramstorlek: En del handlare hävdar med
> bestämdhet 60 cm eller minst 60 cm medan andra
> lika bestämt hävdar 58 cm. Jag är 191+ cm i
> strumplästen. Beror svaren på varierande kunskap
> eller på vad man vet finns på lager? Beppes
> inlaga från 10:56 är minst sagt oroande.

Som marran påpekar så kan en tillverkares 58 mycket väl vara en annans 60 eller 62. Kunskapen hos butikerna varierar tyvärr kraftigt så svaret kan vara båda delarna. Det är som sagt ovanrörets längd i kombination med styrtappens längd ("overall reach") som du skall ta fasta på. Dave Moultons tabell bygger på tävlingscyklister, så det rekommenderade värdet (ca 71 cm) kan vara i överkant för dig.

Det finns div. formler som man kan ta till för att få fram hyfsade värden men i slutändan beror det på fler faktorer än längden på armar och överkropp.

Jag behöver lite fler mått än bara längd för att kunna använda dessa formler men jag tycker du skall satsa på en ovanrörslängd på minst 57-58 cm så att du får en cykel som är tillräckligt lång.

Beppe

salle skrev:
> Inte riktigt crossar men hybrider med bockstyre
> och skivbromsar samt lite billigare: Apollo Cross
> Trail. Rea på Sportson (Kungens Kurva), 6995:-
> och Kona Dew Drop (finns en tråd om den).
> Själv köpte jag en Jake the Snake som jag gillar
> skarpt. Saknar dock skivbromsar därav tipsen.
> /S

Snubblade över en Apollo för 3995:- i GBG förra veckan, så jag kunde inte låta bli. Ny vintercykel...

Historien: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1189861/1189874

baggy skrev:
> salle skrev:
> -----
> > Inte riktigt crossar men hybrider med bockstyre
> > och skivbromsar samt lite billigare: Apollo
> Cross
> > Trail. Rea på Sportson (Kungens Kurva), 6995:-
> > och Kona Dew Drop (finns en tråd om den).
> > Själv köpte jag en Jake the Snake som jag
> gillar
> > skarpt. Saknar dock skivbromsar därav tipsen.
> > /S
>
>
> Snubblade över en Apollo för 3995:- i GBG förra
> veckan, så jag kunde inte låta bli. Ny
> vintercykel...
>
> Historien:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1189861/11898
> 74

Grattis! Det är ju ett kap. Tyckte den var helt ok att cykla på. Synd att det inte verkar vara samma pris i Sthlm, perfekt vintercykel.

Det är för dyrt med Campa. En komplett grupp från Shimano för en stor tillverkare kostar en bråkdel av vad motsvarande skulle kosta från SRAM eller Campa.

NiclasY skrev:
> Empiri: På en av mina hojar började
> 105-kassetten kännas sliten efter bara 500 mil,
> trots kedjebyte efter 250 mil (orkade inte
> regöra). Inga hajtänder förvisso, men
> kedjan hoppade inte lika lätt upp på några av
> de större klingorna längre trots
> vajerbyte och flera växeljusteringar.
>
> Men den kanske inte är skrot för det, bara jag
> som är lite petig.

Är du säker på att den inte började kännas sliten efter 250 mil. Att byta en kedja efter 250mil och behålla kassetten är inte rekommenderat?
Det brukar vara bättre att varva några kedjor kontinuerligt till varje kasett. Jag roterar runt var 30-40 mil mellan två dura-ace kedjor till varje kassett, tycker att det funkar bra. Loggar man träningsrundorna är det smidigt att makera kedjerotation i loggarna.

Det är flera orsaker att färdigbyggda crossar ej byggs med Campa. Dels är det som mzi påpekar dyrare då Campagnolo inte ger lika bra OEM-rabatter som Shimano och dels är komponenterna svårare att få tag på i Asien.

Dessutom så sponsrar Campa officiellt inga crossåkare, då de ej rekommenderar att komponenterna används off-road. (Garantin gäller ej.) Proffs som Katie Compton och SunWeb-ProJob-laget har alltså själva valt att köra med Campa och således fått köpa komponenterna till ordinarie pris.

Trots detta är Campagnolo inget dåligt val för cross. Simon Burney, författaren till cykelcrossbibeln, föredrar Campa pga vajerdragningen och den mer skyddade mekanismen. Senare års Shimano och SRAM börjar dock komma ikapp i detta avseende.

Vill du ha Campa på en cross så får du alltså bygga upp den själv.

Beppe

Jag har kört 230 (loggade, så det är nog några mil till) mil med min Tiagrautrustade hoj. Tur att jag inte visste att den bara håller 200.

BeppeTurbo skrev:
> MartinRF skrev:
> -----
<snip>
>
> > Ramstorlek: En del handlare hävdar med
> > bestämdhet 60 cm eller minst 60 cm medan andra
> > lika bestämt hävdar 58 cm. Jag är 191+ cm i
> > strumplästen. Beror svaren på varierande
> kunskap
> > eller på vad man vet finns på lager? Beppes
> > inlaga från 10:56 är minst sagt oroande.
>
> Som marran påpekar så kan en tillverkares 58
> mycket väl vara en annans 60 eller 62. Kunskapen
> hos butikerna varierar tyvärr kraftigt så svaret
> kan vara båda delarna. Det är som sagt
> ovanrörets längd i kombination med styrtappens
> längd ("overall reach") som du skall ta fasta
> på. Dave Moultons tabell bygger på
> tävlingscyklister, så det rekommenderade värdet
> (ca 71 cm) kan vara i överkant för dig.
>
> Det finns div. formler som man kan ta till för
> att få fram hyfsade värden men i slutändan
> beror det på fler faktorer än längden på armar
> och överkropp.
>
> Jag behöver lite fler mått än bara längd för
> att kunna använda dessa formler men jag tycker du
> skall satsa på en ovanrörslängd på minst 57-58
> cm så att du får en cykel som är tillräckligt
> lång.
>
> Beppe

wrenchscience.com 'rekommenderar' 72 cm "overall reach" för mig på racer. Min gamla cykel har blott 63 cm så det är inte så konstigt att den 60 cm Jake (borde ge en "overall reach" på i alla fall 70 cm) jag provade kändes stor. Men det kändes inte fel direkt, mest ovant och ganska bekvämt. Men som sagt, det var en väldigt kort provtur. Den Snake the Jake Sportson tyckte var för liten var en 58:a (topprör 57.6 cm). Jag kanske borde åka dit och tjata mig till en provtur? Maresen jag testade har ett topprör på 57.2 cm och den kändes bra. Synd att inte nästa storlek fanns att jämföra med. Specielt som skillnaden mellan två grannstorlekar nog mest är en fråga om tycke och smak, som någon påpekade.

Jag kanske skulle välja cykelhandlare efter upplevd seriositet och köpa det rekommenderade istället för att försöka bli ramexpert själv :-)

/Martin (nu anlände dagens regn...)

När kan man tänka sig att 2010 modellerna kommer, är nog specielt intreserade av de som levereras med skivbroms ex Focu Mares Disc. Försökt söka lite på nätet men inte hittat så mkt information...

/ Joakim

MartinRF skrev:
> wrenchscience.com 'rekommenderar' 72 cm "overall
> reach" för mig på racer. Min gamla cykel har
> blott 63 cm så det är inte så konstigt att den
> 60 cm Jake (borde ge en "overall reach" på i alla
> fall 70 cm) jag provade kändes stor. Men det
> kändes inte fel direkt, mest ovant och ganska
> bekvämt. Men som sagt, det var en väldigt kort
> provtur. Den Snake the Jake Sportson tyckte var
> för liten var en 58:a (topprör 57.6 cm). Jag
> kanske borde åka dit och tjata mig till en
> provtur? Maresen jag testade har ett topprör på
> 57.2 cm och den kändes bra. Synd att inte nästa
> storlek fanns att jämföra med. Speciellt som
> skillnaden mellan två grannstorlekar nog mest är
> en fråga om tycke och smak, som någon
> påpekade.

Hmm... 72 cm i "overall reach" är ganska mycket. Det verkar som du har ganska långa armar. Detta gör att jag vill revidera min rekommendation en smula. Jag tycker att du bör ha en ram med en horisontell ovanrörslängd på 59 cm för att ej behöva jaga en styrstam längre än 13 cm.

Cykelcrosscyklar brukar i tävlingssammanhang köras med 1-2 cm kortare styrstam samt 1-2 cm högre styre för bättre kontroll men för landsvägsbruk är det bättre med samma position som på en racer. Denna position kräver dock viss tillvänjning.

Både Konan och Focusen är för korta i strl 58. Du behöver en 60:a för att kunna justera längden med styrstammen.

Det är inte fel att bli ramexpert då det du som skall trivas på cykeln. Får du inte den hjälp du behöver så skall du gå till en annan affär. Det krävs kunskap för att sälja en racer eller en cross och alla butiker har ej denna.

I Göteborg lyser solen...

Beppe

BeppeTurbo skrev:
>
> Hmm... 72 cm i "overall reach" är ganska mycket.
> Det verkar som du har ganska långa armar.

En desperat kollega hävdade en gång under ett badmintonpass att mina armar var minst 4 meter långa :-)
Jag matade in 71 cm (inte jättenoga mätt men med ett fel på uppskattningsvis högst en centimeter) i wrenchscience.com. Av en klättrande kamrat lärde jag mig på hans svågers klätterimportfirma i Uppsala vad som menas med "positivt apindex". Det hade jag visade det sig.
http://www.crux.se/

> Detta
> gör att jag vill revidera min rekommendation en
> smula. Jag tycker att du bör ha en ram med en
> horisontell ovanrörslängd på 59 cm för att ej
> behöva jaga en styrstam längre än 13 cm.
>
> Cykelcrosscyklar brukar i tävlingssammanhang
> köras med 1-2 cm kortare styrstam samt 1-2 cm
> högre styre för bättre kontroll men för
> landsvägsbruk är det bättre med samma position
> som på en racer. Denna position kräver dock viss
> tillvänjning.
>
> Både Konan och Focusen är för korta i strl 58.
> Du behöver en 60:a för att kunna justera
> längden med styrstammen.
>
Cykel City på Söder sällar sig till också 60 cm-falangen. Jag var där idag för jag såg att de har Merida-rea. Mest intressant verkar Merida Cross 4 vara men större ramar än 58 cm finns inte. Bra pris dock och som vanligt inget att provcykla.

Just nu ikväll känns det väldigt mycket som en Kona Snake the Jake från Pedalogerna (58 eller 60 cm beroende på vem man pratar med) eller en Focus Mares från antingen Cykling (58 cm-falang), Cykellandet (60+ falang) eller Cyklig!. De två senare bor jag mitt emellan.
>
> I Göteborg lyser solen...
>
Det SMS:ar jag alltid till en viss kamrat när jag är och hälsar på i Gbg. Han kan inte som jag skylla sin Stockholmsflytt på arbetsmarknaden så han hävdar att det alltid regnar i Gbg.
:-)

/Martin

Tillbaka
Topp