Japanskt stål från -84. Slutresultatet.

Buddha

Aktiv medlem
Jag var och hämtade ut en del av mitt arv i förskott idag, en Mizutani 600AX.
Dessvärre hade jag för mig att den var lite fräschare än vad den var, även om den ser helt ok ut med tanke på att den köptes för att köra Mälaren Runt 1984.
Därefter har den rullat 5 Vätternrundor, lika många Mälarötramp, samt ett antal träningsrundor fram till 1993 då den parkerades i förrådet för att 1994 bli ersatt av en Eddie Mercxx.

Jag letat efter info om cykeln på nätet men hittat väldigt lite -dom flesta träffarna var från forum där medlemmar söker info om den... Så, vad kan ni berätta om cykeln eller dess delar?

Vi börjar med en helbild:

Mizutani.jpg ht=488

Manga-nånting-se Steel:

Manga-Steel.jpg ht=488

Fåglum har format:

Faglum.jpg ht=488

Genomgående Shimano 600AX (tror jag att det står?):

Bakvaxel.jpg ht=488

Nitto styrstam och styre, med en trött "linda" efter farsans gnidande:

Styre.jpg ht=488

Styrlagret är inkapslat med en plastkåpa. Ramreglage och muffad ram:

Styrlager.jpg ht=725

Vevparti. Svårt att byta? Tror att det är square.

Vevparti.jpg ht=488

Vevlager och annorlunda (eller..?) lösning på "vajerstyrning" som är integrerad i ramen:

Vajerdragning-och-vevparti.jpg ht=488

Hjulen byttes ut någon gång runt -90, tror jag. Campagnolo Lambda Strada fälgar:

Campa.jpg ht=488

Kassett och nav från Suntour:

Nav-amp-Kassett.jpg ht=488

Så vad ska jag hitta på med den här då?
Jag är sugen på att prova en fixie, men hur skulle ni resonera. Är hojen inget märkvärdigt är det kanske löjligt att fixa till den i originalskick.

Senast redigerad av en moderator:
Har hört att Japanskt stål från 1982-1987 e det bästa som funnits på marknaden. Slitstark o seg. Vet tyvärr ingen sida eftersom de inte riktigt tagit den svenska marknaden med storm.

Behåll ramen, styret, styrstammen och styrlagret.

sätt på ett par nya fina shimanohjul, ultegra SL-vevar och resten 105 samt en styrlinda i älgskinn. thomsonstolpe och en sadel som passar din bak (brooks om du vill matcha styret.) Du får en bekväm, lätt och snygg cykel som kommer gå som ett skott.

Spara delarna om nån puretan går i taket. =)

Helgerån att fixera den cykeln, behåll den som den är.
Sätt på en sadel som passar, samma med pedalerna, nya klingor fram, ny kassett,ny kedja, nya tubdäck
(continental sprinter),nya bromsgummin

Håller med: Bygg om till ss el fixie, men behåll alla delar. Du kommer vilja renovera den till originalskick någon gång i framtiden.

Pärla! Jag tycker också att det är synd att ändra mer än nödvändigt. Nya däck och gummin till bromshandtagen är väl allt som behövs. Originellt och trevligt fäste till växelreglagen!

kan tipsa om att pedalerna har den stora 600 gängan, vilket gör att det bli väldigt pyssligt att hitta nya pedaler som passar. Kör vidare på de där, lär dig gilla dom, det är fina grejjer. Alternativet är att du får byta hela vevpartiet.

Ja jäklar! Vilken svullen gänga. Har aldrig sett sån förr. Vad är det för dimension?

Byt slitdelarna men behåll den med växlar. Landsvägs hojar från den tiden är ruggit snygga som dom är. Sadeln kan du få byta också, och linderna men annars skall den vara som den är!

Jag lutar åt att göra som majoriteten tycker i det här fallet.
Om jag skulle bygga fixie av den skulle det mesta bytas ut, fästen slipas bort och ramen lackas om, och därmed skulle ett återställande bli omöjligt vilket vore synd. Det blir dessutom billigare att bara fräscha upp den.

Ny styrlinda, däck, vajrar, bromshandtagsgummin (vart f-n hittar man såna som passar?!), läderremmar till pedalerna och en allmän upputsning av resten.
Drivpaketet får bekänna färg innan det byts ut, och sadeln ska jag ta en funderare på -den som sitter på är en Mizutani originalsadel, fast den är inte särskilt vacker och lite sliten. Kanske blir en Brooks sadel + styrlinda.

Bengt: Jo den har jag hittat. Såg sedan att han på sidan om "vad är cykeln värd" skriver att: "Sällsyntheter som Mizutani AX skulle jag ge över 500:- för av rent samlarintresse." Får jag inte mer än en 5-hundring kan han dra..! =)

Boe: Tack för tipset! Pedalerna får hänga med så länge vevpartiet gör det. Det kanske går att hitta ett par nya korgar som passar.

Pata2 & s-o: Tack för dom länkarna -kul att se reklambilderna!

Stumpy: Jo, tack..plötsligt blev allt väldigt klart å tydligt! ;)
Jag hade hittat denna som avhandlar lite historik (knepigt med översättningen dock): http://www.google.com/translate?u=h...any/history.html&langpair=ja|en&hl=en&ie=UTF8

Näe, fixien får bli ett senare projekt, här ska byggas retroracer!

Ah! s-o hade lösningen på pedalproblemet! Missade det..finurligt, men originalen får iaf hänga med till en början.

Jag har ett helt begagnat DA-vevparti med Dyna Drive-pedaler och troligen även några par nya clips liggandes.
PM:a mig om du är intresserad.
/GurraG

bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> jag antar att du hittat denna sida
>
> http://www.cykelhobby.com/japan.htm
>
> Shimano 600 AX är en mycket tidig Dura-Ace-grupp

Shimano aero 600 AX är en billigare variant av Dura Ace AX. De tillverkade samtidigt i början av 80-talet - parallelt med mera "normala" shimano 600 och dura ace-serier.

Aerodynamik var aero AX-gruppernas syfte. Särskilt framgångsrika var de inte och lades ganska snabbt ner. Lite speciella och värda att bevaras.

vbgdh skrev:
> Har hört att Japanskt stål från 1982-1987 e det
> bästa som funnits på marknaden. Slitstark o seg.
> Vet tyvärr ingen sida eftersom de inte riktigt
> tagit den svenska marknaden med storm.

Möjligen minns jag helt fel men jag tyckte att det kryllade
av Miyta, Nishiki m fl japanare i mitten av 80-talet.

Så nog tog de väl en hyfsad del av den svenska marknaden?

Ett tecken på det är väl att det dyker upp rätt många Miyta, Nishiki
m fl som fixie- och ss-cyklar och även som retro-cyklar.

/Fedde (mitt minne är osvikligt nästan alltid jämt, det minns jag bestämt.....)

Buddha skrev:
> bromshandtagsgummin (vart f-n hittar man såna som passar?!),

http://www.ebay.com eller http://www.sjscycles.co.uk På båda de ställena finns det även nya remmar till pedalerna.

Edit: Grymt fin cykel förresten. Vad du än gör, lacka inte om ramen!

Ramen ser ut att vara identisk med Nishiki-ramar från samma tidsperiod. Muffarna och övre ändarna på sadelstagen tillsammans med vajermojen pekar på det i allafall.

Johan S skrev:
> Håller med: Bygg om till ss el fixie, men behåll
> alla delar. Du kommer vilja renovera den till
> originalskick någon gång i framtiden.

Glöm ovanstående, jag har ändrat mig; renovera den omsorgsfullt. Du kommer att få mycket cred för en fin racer i originalskick. Skaffa lite retrokläder från 80-talet (men undvik gärna de värsta färgerna) och en modern hjälm, du och cykeln kommer att stråla vacker som en dag nästa år när du sticker ut på den första finturen:-)

Har samma lödade vajerstyrning på min Bridgestone.
Finns en annan tråd med en äldre racer med 600 AX.
Men den saknade bakväxlen.

mytomspunnen skrev:
> Bromsarna är bara såååå grumma!

Det måste också röra sig om en innovation som försvann fort. Påminner om Campas deltabromsar fast utan kåpa. Det måste vara samlarvärde på dom.

PeaceDog skrev:
> Här
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/636885/638077
> #msg-638077

Jag kan berätta att cyklarna ser i stort sagt identiska ut, din verkar vara ett eller ett par år yngre, men komponentgrupperna 600AX är samma. Även styre (sakae), styrstam (nitto) och sadelstolpe.

Din verkar vara i bättre skick men Nishikin har börjat stila till sig. skall strax återkomma med nya bilder men väntar på fix/ss bakhjulet (paul/mavic/dt) från Dr.Phil.

Mycket fin cykel!

Hmm, hur vass var manganse stålet? Tror det var chrome moly som var "bäst" sen manganse sen hi-ten steel. Så, jag menar på att är hojjen vass nog att bevaras? Ni förstår kanske vad jag menar. Så, värdet som retro racer, är det så skoj med en ram som inte var så tokvass från början? Inget påstående, bara en undran.

Därför, fixieschmixie tycker jag, men spara bitarna, du vet aldrig vad du känner för senare.

Anders H skrev:
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bromsarna är bara såååå grumma!
>
>
> Det måste också röra sig om en innovation som
> försvann fort. Påminner om Campas deltabromsar
> fast utan kåpa. Det måste vara samlarvärde på
> dom.

Lance körde väl tempo med en sån frambroms 99-2000?

Stervelo skrev:
> Hmm, hur vass var manganse stålet? Tror det var
> chrome moly som var "bäst" sen manganse sen
> hi-ten steel. Så, jag menar på att är hojjen
> vass nog att bevaras? Ni förstår kanske vad jag
> menar. Så, värdet som retro racer, är det så
> skoj med en ram som inte var så tokvass från
> början? Inget påstående, bara en undran.
>
> Därför, fixieschmixie tycker jag, men spara
> bitarna, du vet aldrig vad du känner för senare.

Exakt så resonarade jag! Hade det varit top of the line, då hade det blivit original/retroracer, nu fixie. Fast min är Tange Cro-Mo.

Toppenfin hoj verkligen. Tycker inte heller du ska göra fixie eller dylikt. Den är fin som den är. Bara byta och fräscha upp det nödvändigaste. Bromshandtagsgummin hittar du hos Anders på veloform. Surfa in på veloform.se Han har många att välja på. Varför ebaya? Mycket roligare att hitta något på hemmaplan. Skulle nog även kunna tänka mig att Martin på Gamla stan har bromshandtagsgummin i någon gömma. Skattjakt!!

Slint skrev:
> Toppenfin hoj verkligen. Tycker inte heller du ska
> göra fixie eller dylikt. Den är fin som den är.
> Bara byta och fräscha upp det nödvändigaste.
> Bromshandtagsgummin hittar du hos Anders på
> veloform. Surfa in på veloform.se Han har många
> att välja på. Varför ebaya? Mycket roligare att
> hitta något på hemmaplan. Skulle nog även kunna
> tänka mig att Martin på Gamla stan har
> bromshandtagsgummin i någon gömma. Skattjakt!!

Gamla stans cykel hade iochförsig en rackarns massa men om det fanns så mycket att ha vet jag inte, inga mustachstyren eller styren att kapa värda namnet och inga bromshandtagsgummin...

Finns det inga ställskruvar för bakhjulspositionering på denna?

Min Nishiki från -84 ser ut att ha en snarlik ram. Växel och nav är Shimano 105. Reflexer etc beror på att jag ska cykla runt en stor sjö på fredag-lördag...
P6140614.JPG ht=480

P6140621.JPG ht=640

Jag var inne på att renovera den till original, men insåg att det skulle bli för bökigt och dyrt att få tag på alla delar, så jag fräschade bara upp den utan hänsyn till historien.
Vajrarna, styrlindan, bromshandtagen, däcken och sadeln byttes ut. Den sistnämnda kanske byts mot något mer passande så småningom, men den här har iaf perforeringar som matchar styrlindan. Åsså låg den och skräpade i förrådet.
Allt plockades ner i molekyler, rengjordes, polerades, fettades in och monterades ihop igen. Vevpartiet har befriats från sin tråkiga grå anodisering(?), och styrstam samt den synliga delen av styret polerades upp.

En kass mobilkamerabild;

Mizutani.jpg ht=547

Buddha skrev:
> fräschade bara upp den utan hänsyn till
> historien.

"fräschade bara upp den"?

Den ser ju ut att vara helt ny, fint arbete.

För övrigt var det väl en av Fåglum-bröderna (Tomas) med och importerade Mitzutani
när det begav sig på 80-talet.

Jag vill minnas att hans namn användes rätt mycket i marknadsföringen av cyklarna.

/Fedde

Tillbaka
Topp