Japanskt stål från -84. Slutresultatet.
Jag var och hämtade ut en del av mitt arv i förskott idag, en Mizutani 600AX.
Dessvärre hade jag för mig att den var lite fräschare än vad den var, även om den ser helt ok ut med tanke på att den köptes för att köra Mälaren Runt 1984.
Därefter har den rullat 5 Vätternrundor, lika många Mälarötramp, samt ett antal träningsrundor fram till 1993 då den parkerades i förrådet för att 1994 bli ersatt av en Eddie Mercxx.
Jag letat efter info om cykeln på nätet men hittat väldigt lite -dom flesta träffarna var från forum där medlemmar söker info om den... Så, vad kan ni berätta om cykeln eller dess delar?
Vi börjar med en helbild:
Manga-nånting-se Steel:
Fåglum har format:
Genomgående Shimano 600AX (tror jag att det står?):
Nitto styrstam och styre, med en trött "linda" efter farsans gnidande:
Styrlagret är inkapslat med en plastkåpa. Ramreglage och muffad ram:
Vevparti. Svårt att byta? Tror att det är square.
Vevlager och annorlunda (eller..?) lösning på "vajerstyrning" som är integrerad i ramen:
Hjulen byttes ut någon gång runt -90, tror jag. Campagnolo Lambda Strada fälgar:
Kassett och nav från Suntour:
Så vad ska jag hitta på med den här då?
Jag är sugen på att prova en fixie, men hur skulle ni resonera. Är hojen inget märkvärdigt är det kanske löjligt att fixa till den i originalskick.
Dessvärre hade jag för mig att den var lite fräschare än vad den var, även om den ser helt ok ut med tanke på att den köptes för att köra Mälaren Runt 1984.
Därefter har den rullat 5 Vätternrundor, lika många Mälarötramp, samt ett antal träningsrundor fram till 1993 då den parkerades i förrådet för att 1994 bli ersatt av en Eddie Mercxx.
Jag letat efter info om cykeln på nätet men hittat väldigt lite -dom flesta träffarna var från forum där medlemmar söker info om den... Så, vad kan ni berätta om cykeln eller dess delar?
Vi börjar med en helbild:
Manga-nånting-se Steel:
Fåglum har format:
Genomgående Shimano 600AX (tror jag att det står?):
Nitto styrstam och styre, med en trött "linda" efter farsans gnidande:
Styrlagret är inkapslat med en plastkåpa. Ramreglage och muffad ram:
Vevparti. Svårt att byta? Tror att det är square.
Vevlager och annorlunda (eller..?) lösning på "vajerstyrning" som är integrerad i ramen:
Hjulen byttes ut någon gång runt -90, tror jag. Campagnolo Lambda Strada fälgar:
Kassett och nav från Suntour:
Så vad ska jag hitta på med den här då?
Jag är sugen på att prova en fixie, men hur skulle ni resonera. Är hojen inget märkvärdigt är det kanske löjligt att fixa till den i originalskick.
Senast redigerad av en moderator:
